X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר חמישה ספרי שירה מופיע עתה ספרו השישי של המשורר יעקב יעקב. יעקב הוא שילוב של איש רוח ואיש ציבור. שנים שהוא נתון בתוך העשייה הציבורית השוחקת, ומדי פעם הוא מזכה את הרבים בנשמה היתירה שלו, בספרי שיריו
▪  ▪  ▪

ספר השירים החדש הוא ספר ישראלי מאוד בחומרים שלו ובנופי הארץ ( תוך דגש על ירושלים), ועם זה הוא נאמן לרציפות היהודית. הלשון נשענת על ארון הספרים היהודי, והיא חגיגה לשוחרי הלשון העברית. השירים שואבים מן המדרשים היהודיים ומלשון התפילה, ובמאמר זה נדגים זאת.
בשיר "עם זיו בשבת" מתאר המשורר באמצעות שיר משפחתי את הארס פואטיקה שלו. וכך הוא כותב: "אתה והיא ואני/כמו ירושלים/עיגול לפנים עיגול". ירושלים בהקשר המשפחתי הזה יסודתה בירושלים אשר במדרשים. על-פי המדרש (ויש לכך כמה גרסאות) ירושלים היא מרכז העולם, והמבנה הוא עיגול לפנים עיגול. כך למשל תנחומא קדושים: "ארץ ישראל יושבת באמצעיתו של עולם, וירושלים באמצע ארץ ישראל. ובית המקדש באמצע ירושלים, וההיכל באמצע בית המקדש, והארון (ארון הברית) באמצע ההיכל. ואבן השתייה לפני ההיכל, שממנה הושתת (נוסד) העולם".
מתברר מן ההמשך שיש הקבלה בין מבנה ירושלים שהיא עיגול לפנים עיגול ובין השירה עצמה. המשורר אומר את שירו על הרוח, על האור ועל העולם, ואז מתברר: "ושיר לפנים משיר/שאתה השיר ואתה אומרו". גם השירה בנויה כסדרה של מעגלים קונצנטריים, והמשורר הוא העיגול לפנים עיגול, שהוא מבטא את השיר. המשורר מתגלה כאבן השתייה שממנה הושתת (נוסד) השיר.
בשיר יש מבנה כפול: יש הפשט של הסיפור המשפחתי. המשורר נפגש עם בני משפחתו, והוא משורר את שירו למשפחה. ייתכן שזיו הוא שם של בן משפחה (אולי נכד) שסביבו נרקם השיר. ומעל המרקם המשפחתי נבנית קומה נוספת של המעטפת הארס פואטית.
בשיר אחר, "העולם מלא רחמים", משחק שוב המשורר על שני מעגלים: המעגל המשפחתי והמעגל הפואטי. הכותרת כבר מרמזת לשירו של יהודה עמיחי "אל מלא רחמים". עמיחי שם ללעג את השגחת האל המפקיר את עולמו, ולכן עולמו ריק מרחמים כיוון שהרחמים נמצאים באל אך לא בעולמו. השיר נוקב וקשה והוא מתריס כלפי חוסר הצדק האלוהי בניהול העולם, והוא כואב את קיומו של האדם החי בעולם ללא השגחה אלוהית. יעקב מכנה את שירו "העולם מלא רחמים", מעין תגובה לעמיחי: אתה אמרת שהעולם ריק מרחמים, ואני אומר לך עמיחי שהעולם מלא רחמים. השיר הוא שיר אמונה והוא מבטא את השגחת האל הפרושה על הכל.
המשורר משלב שמות מן המסגרת המשפחתית בתוך מעטפת של פסוקים מן המקורות :"העולם מלא רחמים/ וזיו וזוהר/ ושבתות וחגים/ ומיני רימון ותאנה ופרי מגדים". הזוהר כאן מתקשר כמובן לתפילת אשכבה "כזוהר הרקיע מאירים ומזהירים". ובהמשך השיר מופיע הצירוף "ורועי לא אחסר/ ועת קציר ואסיף ונחלים". כאן רומז המשורר לתהילים כ"ג "ה' רועי לא אחסר" וכן גם לפסוק "עבר קציר, כלה קיץ ואנחנו לא נושענו" (ירמיהו, ח 20).
הפסוק מתהילים כ"ג מקבל את המשכו בסוף השיר שם נאמר "ובנאות דשא ירביצוני/ שחר של זיו וזוהר ורועי/ ולא אחסר". ויש גם רמיזה מיסטית לעולמות הנסתרים: "ולטבוע בשי שיבולים". יש כאן רמז לש"י עולמות הנזכרים בתורת הנסתר, והשפע הזורם מהעולמות הנסתרים מעצים את ההשגחה האלוהית בעולם.
הכתיבה רוויה בפסוקים מן המקורות, והם מובאים כארמזים המעצימים את משמעות השיר. ניכר כי המשורר אמון על העברית לרבדיה. כך למשל בשיר "הימים הנוראים" הוא כותב "אחות קטנה עורכה תפילותיה/ עורכה מחלצותיה/ עורכה מחלפותיה/ עורכת חשבון נפשה". וכל מי שאמון על התפילות חש את הארמז מפיוטי ימים נוראים: "אחות קטנה. תפילותיה. עורכה ועונה תהילותיה. אל נא רפא נא למחלותיה" (מחזור לראש השנה).
יעקב יעקב ביסס את מעמדו בשירה העברית כמשורר הכותב על שורשיו המשפחתיים, על ירושלים ועל העולם כולו כעולם של אהבה וחסד. ספר זה היוצא לאחר שתיקה ממושכת של עשר שנים בקירוב הוא עשיר בתכניו ומסב הנאה של ממש לשוחרי שירתו.

(יעקב יעקב, רחוב הכרמים 23, הוצאת שי שירון, תשס"ד).
תאריך:  07/01/2007   |   עודכן:  07/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
דרך רשעים צלחה כיוון שמולם עומדים - כמו שלושת הקופים הידועים - יועץ משפטי לממשלה, שמכשיר במרץ שרצים; משטרה אימפוטנטית; ומערכת משפט, שעובדת בשיטת והדרת פני שוע
אורנה מרקוס בן-צבי
תמיד היו בציבוריות הישראלית גילויים של שחיתות, אך מעולם לא היו בהיקפים כאלו ולא חלחלו כה עמוק לתשתית הציבורית. היום הם הפכו למגפה, כמעט לנורמה
רפאל רוזנסקי
הימנעו מרוחות פרצים וישיבה מול המזגנים    לנשים מניקות מומלץ להמשיך בהנקה יותר זמן. הנקה מחזקת את מערכת החיסון של התינוק ומגנה מפי זיהומים
הרצל ובלפור חקק
בשנים האחרונות הולכת וצוברת תאוצה חגיגה שלא חגגנו בעבר: חגיגת סדר ט"ו בשבט. אנו עצמנו חיברנו סדר ט"ו בשבט שהוא שילוב של ישן וחדש והוא נחגג כל שנה בקרב קבוצת סופרים. זוהי מסורת ארצישראלית ישנה שמתחדשת בימינו, ואנו שמחים על התחדשותה
טל ימפולסקי
מעמדו של הצבא בחיינו עדיין דומיננטי אך כבר כיום קיימות עדויות ארגוניות וסביבתיות לכך שבתוך תקופה קצרה יתבטל מוסד "צבא העם" אשר מעצב את החברה הישראלית מזה 59 שנים. רקע, עדויות, השוואה ומבט לעתיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il