X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע אנו משתמשים בבנקים כשאפשר בלעדיהם? למה הבנקים לא יעילים מספיק ואין תחרות אמיתית ביניהם? ואין שום אגודת צרכנים שנלחמת בתופעה
▪  ▪  ▪

ריכוזיות הבנקים, לכשעצמה, צריכה להוזיל את השירותים שלהם, אך הדבר לא קורה. לא רק השפעת הריכוזיות אינה מורגשת בעלויות, אלא גם גורמים נוספים, דוגמת המחשוב. למרות כל ההתקדמות בנושא לא קטן מספר העובדים. דומה שגם שטחי המשרדים שהענף צורך לא פחתו. זאת כשעקרונית נחסך המקום של הרבה מנהלי חשבונות, שהיו דרושים כדי לרשום הכול ידנית. כפי שנראה להלן, כל זה אינו הכרחי. הסיבות העיקריות לכך הן: אנו משתמשים בבנקים כשאפשר בלעדיהם, הבנקים לא יעילים מספיק, אין תחרות אמיתית ביניהם, אנו מאפשרים לבנקאים לגבות עמלות איפה שזה קל; ועוד.
מדוע משולמות המשכורות לחשבונות הבנק?
זה נראה כמו סידור נוח, אבל השאלה היא למי. נראה שבעיקר למעסיקים - הם משתחררים מהטיפול במזומנים. הבעיה היא שאת עלות הפעולה משלמים, בעיקר, מקבלי השכר. הבנקים מנצלים זאת ללא רחם. בעזרת שמות שונים ומשונים הם גובים אוסף של 'עמלות' ללא אח ורע בקנה מידה עולמי. זה פשוט יותר נוח. איזה לקוח מוכן או יכול להתעמת עם עמלה של 5 שקלים, המצטברים לכדי מאות שקלים בשנה. ולא פחות חשוב אין שום אגודת צרכנים שנלחמת בתופעה. גם השלטונות לא מצאו דרך נאותה לטפל בזה. וגם אם זה נראה קרטל, הממונה לא מתעניין. הכותרות לא תשבענה את רצונו. והמפקח על הבנקים ישן ו/או חושב שזה לא תפקידו.
אילו המעבידים היו משלמים את עלות החשבונות של עובדיהם בבנקים, זה היה נראה אחרת. ראשית, מדובר בסכומים משמעותיים יותר עבורם ולכן כדאי ואפשרי להתמקח. פרט לכך, נראה אם הבנקים יוותרו על אלפי חשבונות. הרי יעלה להם מיליונים רבים להשיג חדשים. מעשית, המעבידים הם שמספקים לבנקים את הלקוחות. המעבידים המתוחכמים יוכלו לנצל זאת. צריך רק להטיל זאת עליהם. כלומר צריך לקבוע שברירת המחדל היא תשלום במזומן. כך שכל מי שאינו רוצה להיות תלוי בבנקים שמחייבים בעמלות חדשים לבקרים יוכל לקבל משכורת. נראה כמה לקוחות באמת יחזיקו חשבונות בנקים. נראה, שבחלק מהמקרים אפשר בלי הבנקים. והמעבידים שרוצים את שירותיהם, שישלמו.
ישנם שלושה גורמים המשתתפים במהלך זה: המעבידים, הבנקים והעובדים. העצוב הוא שהעלות נופלת על החלשים שביניהם - העובדים. ובנוסף לכל, אין להם ברירה. (זהו מקרה קלאסי שבו הפיקוח על המחירים מוצדק).
המצב שונה ואף חמור יותר בעניין הקצבאות שהמדינה משלמת. זוהי ירושה מהתקופה שהבנקים עוד התייחסו ללקוחות שלהם בהגינות. המדינה דורשת מכל אלה שמגיעה להם קצבה שיפתחו חשבון בבנק. מדובר על קצבאות זקנה, נכות, הבטחת הכנסה, ילדים וכדומה. וזאת גם אם הסכום מזערי. וכל אלה נתונים לחסדי הבנקים ועמלותיהם. (פרט לבנק הדואר, עד שיופרט?). זה אולי יותר נוח לפקידים. אולם, האם מישהו כבר עשה חשבון כמה זה עולה למקבלים?
גם במקרה זה, מן הראוי שהמדינה תשחרר את המקבלים מהצורך לשלם עמלות לפעולות הללו. הסכומים נקובים בחוק, והם צריכים להתקבל ללא ניכוי עמלות.
פעולות שכדאי לעשות בלי הבנקים
לפני שעושים פעולה באמצעות הבנק, כדאי לחשוב פעמיים האם אי אפשר אחרת. למשל שיקים קטנים, מפליא כמה הוצאות מחשבים על שיק שסכומו הוא 20 שקל. או למשל תשלום דוח חנייה, כדאי להחזיק מזומן ולשלם בבנק הדואר. אם אתם צריכים, מזמן לזמן, לקנות או למכור מטבע זר תבדקו היטב, כמה זה עולה, יש כאלה שלוקחים פחות עמלת חליפין. אם אתם לא יודעים, אפשר גם להתמקח על עלות השרות או אפילו על שערי מטבע חוץ. אם אתם לא בודקים המחירים הבנקים מרווחים עליכם עוד יותר. זה נראה, לעיתים, כמו שוק פרסי. לא מזיק לשאול את החבר כמה ריבית הוא מקבל על הפק"ם שלו, התשובה עשויה להפתיע אתכם.
בכל אופן כדאי לבדוק את חשבון הבנק ביסודיות, אולי תתחילו להבין לאן בורח הכסף.
ניכויי מס הכנסה במקור
דוגמא מעניינת נוספת. שלטונות המס דורשים כי הבנקים ינכו מס במקור, מהריבית שבהם זיכו את חשבונות לקוחותיהם. (ומס ההכנסה דייקן, אפילו משקלים בודדים). עכשיו, כאשר מגיע הזמן להגיש דוח שנתי, מכריחים את הנישום להביא אישור של הבנק לניכוי. מה עושה האחרון, דורש עמלה מהלקוח. וזה די פשוט, איזו ברירה יש לו ? למה צריכים לאחזר מסמכים כאשר הכל ממוחשב? אבל החגיגה נמשכת יש עוד עמלה. זו יעילות בעבודה?
מה היה קורה אם מס הכנסה בעצמו היה משלם עבור ה'עבודה' הזו, הוא ביקש אותה. אולם היה מתברר שזה כבר נמצא במחשבו, עוד מזמן שקיבל הניכוי. אולי הבנקאים יותר חכמים מצב זה מאפשר לסחוט עוד כסף מהלקוח. זה מה שקורה כשהממשלה לא יודעת מה היא גורמת למשלם המיסים.
הדבר המתסכל בנושא זה הוא העלות שנופלת על משקי הבית, כלומר על הצרכן הקטן. זה לא אסון אם בעל מפעל גדול או ספסר רציני ישלם עמלה לבנק, יש לו ממי לגבות אותה. ופרט לכך, יש לו כושר מיקוח. אבל למשקי הבית אין שום מקור להוצאה זו. כאן היה מקום להגנה חוקית, אולם זה, כנראה, לא מעניין אף אחד.

הכותב הינו עורך האתר www.kalcala.com.
תאריך:  23/01/2007   |   עודכן:  23/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבנקים יעילים? בגביית עמלות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מדינה מושחתת ורקובה בכל תחום ל"ת
מיואש  |  24/01/07 03:08
2
עמלות הבנקים
מאיר  |  24/01/07 12:03
3
העמלות בכלל מיותרות
למה הנהיגו אותן?  |  24/01/07 15:32
4
עמלות
שאלות תם  |  24/01/07 16:18
5
עמלה
מה זה  |  24/01/07 16:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורנה מרקוס בן-צבי
כדי שהמורה יוכל לעמוד במשימות הקשות העומדות בפניו בכבוד, נדרש שינוי מערכתי ושינוי הגישה הממסדית הבסיסית ביחס למעמד המורה    אין לנו ארץ אחרת, גם לא מורים אחרים ואף לא ערכים אחרים זולת אלו ההומניים והאנושיים
יסמין שיקלר
שיתוף פעולה בין מתחרים הינה אסטרטגיה עיסקית לגיטימית אשר טומנת בחובה תועלת רבה, דוגמת שמירה על האינטרס המשותף, זליגה של ידע, מתודולוגיות ושיטות פעולה
עו"ד משה גולדבלט
אין מנוס מלהפסיק את מחול השדים ולקבוע כי חקירה נגד ראש ממשלה ושרים מכהנים, אם לא כרוכה בהשעייתם סכנה ברורה לניהול המדינה, יש להשעותה עד לסיום תפקידם ולקיימה לאחר סיום תפקידם
פרופ' יולי תמיר
המטרה שלנו היא להגדיר מצוינות באופן שידבר לכל מעגלי החברה    לצערי אינני בטוחה שבמאבק הזה החינוך ינצח, ועל כך יש לתת את הדעת כל יום ויום    תקציר מנאום בכנס הרצליה ביום 21.1.2006
חזקי אריאלי
המסר החברתי הברור הוא שנושא המצויינות הינו אסטרטגי ואינו שייך למותרות    מדאיג שמערכת החינוך לא נתפסת כמטפחת אלא נתפסת בתחתית הסולם, בהשוואה למערכות חינוכיות אחרות    תקציר מנאום בכנס הרצליה ביום 21.1.2006
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il