X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הצעת החוק של אורי אריאל מדגישה את הסבל שנגרם לנפגע עבירת מין מאי-הודאתו אם נדבק או לא "יש להעדיף את זכויות הקורבן על זכויות החשוד"
▪  ▪  ▪
ח"כ אורי אריאל [צילום: פלאש 90]

הצעת חוק שהגיש חבר הכנסת אורי אריאל (יום ב', 22.6.09) מציעה להקנות לבתי המשפט סמכות להורות לנאשם בעבירות מין לבצע בדיקה לגילוי נגיפי איידס לאחר ששוכנע כי יש חשד סביר שהחשוד או הנאשם ביצעו את העבירה, וכי יהיה בתוצאות הבדיקה כדי לסייע לנפגע העבירה לקבל החלטה בדבר קבלת טיפול רפואי מונע, התחלתו, המשכו, או הפסקתו.
הצעת החוק, אשר הוכנה בסיוע המועצה לשלום הילד, מציינת בדברי ההסבר שלה כי "נפגעי ונפגעות עבירות מין, ביניהם ילדים שנפלו קורבן לעבירות מין, מוצאים עצמם, בנוסף לטראומה הקשה אותה חוו, בחרדה בדבר שאלת הידבקותם בנגיף האיידס (HIV- הכשל החיסוני הנרכש) כתוצאה מן התקיפה. הבדיקות הרפואיות מאפשרות לקבוע בוודאות, האם אדם נדבק בנגיף, רק בחלוף מספר חודשים מיום ההדבקה". עוד מדברי ההסבר:
"התוצאה הקשה היא כי נפגעי עבירות מין נאלצים לקבל החלטה מיידית בדבר קבלת טיפול מונע, שעשוי להציל את חייהם ולמנוע מהם סבל רב, למרות אי הידיעה בדבר ההיחשפות לנגיף. טיפול מונע (PEP- הקרוי 'הקוקטייל'), אשר אמור למנוע את ההידבקות בנגיף גם במקרים של חשיפה, עלול לגרום לתופעות לוואי קשות של שלשולים קשים, כאבי בטן, בחילות ואף סכנת חיים. מכיוון שהשימוש ב'קוקטייל' יעיל רק אם ניטל תוך ימים בודדים מרגע החשיפה לנגיף, מוצאים עצמם נפגעי עבירות מין במצב בלתי אפשרי, שבו הם חייבים לקבל החלטה מיידית בדבר התחלת הטיפול ב'קוקטייל', אשר כאמור, יש לו השלכות קשות על בריאותם, למרות שאינם יודעים אם נחשפו לנגיף.
"קשיים אלו מתעצמים ככל שמדובר בילדים נפגעי עבירות מין הנאלצים, למרות גילם הרך, להתמודד עם טראומה קשה, חרדות, תופעות אשר מבוגרים מתקשים להתמודד עמם ואף סכנת חיים.
"קשיים אלו יכולים לבוא על פתרונם במקרים רבים, אם החשוד או הנאשם יעברו בדיקה לגילוי נגיפי איידס. ברם, במצב המשפטי הקיים, החוק איננו מאפשר לחייב את החשוד או הנאשם לעבור בדיקת איידס. זאת, בעוד שבית המשפט יכול להתיר בצו עריכת בדיקת דם, כאשר זו נדרשת לצורך איסוף ראיות בהליך הפלילי (סעיף 8 לחוק העיקרי). לפיכך, מוצע לאפשר לבית המשפט לחייב ביצוע בדיקת דם כאשר יש לזו השלכה ממשית על שלומו הפיסי והנפשי של נפגע העבירה".
זכויות הקורבן לעומת זכויות הנאשם
דברי ההסבר אינם מתעלמים מזכות החשוד "לכבוד, לאוטונומיה על גופו ולפרטיות", אך אלו, לשיטת חבר הכנסת אריאל, נסוגים מפאת זכותו של נפגע העבירה לחיים ולבריאות: "במקרה זה, ניתן לומר בבירור כי הפגיעה בחשוד או בנאשם, בשלמות גופם ובפרטיותם, בעצם חיוב בבדיקת איידס, קטנה לאין שיעור מהפגיעה בגופו של הנפגע. זאת, כאמור, על-רקע הצורך בשימוש ב'קוקטייל' על תופעות הלוואי הקשות הנלוות לו או לחילופין בלקיחת הסיכון בהידבקות, ונוכח הפגיעה בשלומו הנפשי כתוצאה ממצב חוסר הוודאות בו הם שרויים".
סנקציות והגנות
הצעת החוק מציעה להטיל מגוון של סנקציות על חשוד שיסרב לבדיקה - סירוב לקיים את הבדיקה ייחשב כבזיון בית המשפט - ומקום בו יקום חשד כי החשוד לא יתייצב לבדיקה, יהא בית המשפט רשאי ליתן כל צו להבטחת התייצבותו, לרבות צו איסור יציאה מן הארץ. עם זאת, לצד הסנקציות ישנן הגנות: תוצאות הבדיקה לא ישמשו כראיה בהליך פלילי או אזרחי המתנהל כנגד החשוד, ו"אדם שהגיע אליו מידע הנוגע לתוצאות הבדיקה, במילוי תפקידו או במהלך עבודתו או בכל דרך אחרת, ישמרו בסוד ולא יעשה בו כל שימוש, אלא אם כן קיבל את הסכמת הנבדק לכך", ולפיה בכדי להגן על פרטיות החשוד בקשה שהוגשה לפי סעיף זה "תדון בדלתיים סגורות, אלא אם כן החליט בית המשפט כי העניין, כולו או מקצתו, יידון בפומבי".
עם זאת - הצעת החוק שותקת בשניים אלו: מה יהיו השיקולים לדיון פומבי בבקשה מסוג זה? שכן אם עסקינן בבקשה במסגרת הליך שבו מעורב נפגע עבירת מין, הרי שהליך מסוג זה ממילא נדון בדלתיים סגורות. ובאשר לפרסום תוצאות הבדיקה: מהי טיב ההסכמה שעל הנבדק ליתן? האם הסכמה בעל-פה תספיק? מה גורלו של פרסום שנעשה חרף רצונו של הנבדק, כאשר המפרסם עלול לטעון כי ההסכמה התקבלה בעל-פה? על מי יוטל נטל ההוכחה כי ניתנה הסכמה? דומה כי לאור חזקת החפות העומדת לחשוד בעבירת מין, ולאור הפגיעה הקשה הצפויה בפרטיותו, אם דבר מחלתו יפורסם, יש להקשיח את ההגנות על פרטיותו, וזאת בכדי לשמר את האיזון בין זכויות החשוד לבין זכויות הקורבן.

להצעת החוק
תאריך:  02/07/2009   |   עודכן:  02/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצעת חוק: לכפות בדיקת איידס על חשודים בעבירות מין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעל חלק
כי"ל נחלשה ב-2.7%    מדד מניות הבנקים השיל 1.9% בהובלת הפועלים שנפלה ב-2%
עופר וולפסון
במסגרת פורום קיסריה, אמר שר האוצר כי משרדו הוא היחיד שעומד בפרץ נגד גחמות הפוליטיקאים, ולכן עליו להיות חזק    סילבן שלום: "יש לבדוק מיהו החזק - השר עצמו או פקידי האוצר    בייגה שוחט: "מינוי נתניהו את עצמו לשר-על כלכלי - פגיעה בריבונות שר האוצר"    [שטייניץ, שלום, בר און ושוחט בפורום / פלאש 90]
רותי אברהם
הפרקליטות מתנגדת לחשוף שיקולי סגירת תיקי חקירה נגד ישראלים הנכנסים לשטחי הרשות הפלשתינית    העותרת: פעילת הימין ארנה קובוס - רק נגדי הגישו תיק - זוהי אכיפה בררנית
יפעת גדות
צוות חוקרים מגלה כי לחץ כרוני של עבודת משטרה יכול להיות הגורם העיקרי לטרשת עורקים המקדימה התקף לב או שבץ
עופר וולפסון
זהו הניסיון המדווח הראשון לסנתוז ולגילוי טיבו של החומר החסר בטבלה המחזורית    הסנתוז ייעשה באמצעות ברקליום, יסוד אחר שעלותו יקרה ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il