X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איני סבור שמתנהל קמפיין נגד בית המשפט העליון ולמרות ביקורת לעתים נוקבת על התנהלותו הכול רוחשים לו כבוד רב מאידך, ככול הנראה, החל קמפיין למען השתלטות מנהלית של נשיאת בית המשפט העליון על מערכת המשפט
▪  ▪  ▪

מעניין שרוב העיתונאים שמו ליבם להאשמותיה של הנשיאה ביניש במפגש שהתקיים עמם, כי מתנהל קמפיין נגד בית המשפט העליון ופחות שמו לב לסיבה העיקרית לקיום המפגש - הדחיפה לרעיון העצמאות המנהלית של מערכת המשפט. בעיני, רעיון נואל זה היה תמיד רעיון מסוכן, בראש ובראשונה ליוקרתה ולמעמדה של מערכת המשפט וכן לעיקרון העצמאות השיפוטית.
רעיון העצמאות האדמיניסטרטיבית אינו חדש והנשיא (בדימ.) ברק חזר והעלה אותו פעם אחר פעם. עלי להודות כי מעולם לא הצלחתי להבין מהם היתרונות הגלומים בכך שמערכת המשפט תהיה עצמאית מבחינה מנהלית ובעצם אף אחד גם לא טרח במיוחד להסביר לנו מהן המחלות שצעד זה עשוי לרפאן.
חסרונות ברעיון מצאתי למכביר. אם מערכת בתי המשפט, שהינה מערכת מנהלית גדולה ביותר, תהיה עצמאית היא תישלט לחלוטין על-ידי השופטים והם שיהיו אחראיים לכל בעיה ותקלה מנהלית בה -האם אחריות עודפת זו תעלה או תגרע מיוקרת המערכת?
נניח למשל שמערכת בתי המשפט תקלע לגירעון תפעולי, מי יכסה גירעון זה? האם במסגרת העצמאות המנהלית נאפשר למערכת לקבוע את גובה האגרות והשירותים השונים? האם יוסמכו השופטים לקבוע מסים ללא פיקוח ממשלתי ו/או חוקי של הכנסת? האם כשיקבעו אגרות לכסות גירעונות לא תקום זעקה מרה על בזבוזים ואי יעילות? האם באמת מערכת המשפט מעונינת להיות אחראית לאי יעילות מנהלית בנוסף לאחריותה לאי יעילות עבודת השופטים?
האם שליטת השופטים במערכת המנהל לא תוליד מתחים רבים והאשמות מצד שופטים מקופחים על עיוות בהקצאת משאבים כלפי בכירי השופטים השולטים במערכת המנהלית ובראש ובראשונה כלפי נשיא בית המשפט העליון? כמה זמן יעבור עד אשר תלונות על קיפוח אמיתי או מדומה יסתננו לעיתונות?
האם באמת שופטי ישראל מעונינים להיות מוחזקים כאחראיים על כל מינוי מנהלי שלא עלה יפה, על כל מכרז שנתפר באופן לא מושלם ועל כל מה ששמץ של העדפה לא תקינה יכולה להיות נודפת ממנו?
האם יש בכלל לשופטים כישורים מנהלים שאין במערכת המנהל הכללית? האם שופטים נבחרים או ממונים על בסיס הערכת כישוריהם המנהליים? מה גורם לנו לחשוב שאחריות מנהלית של השופטים למערכת המשפט תגרום לה להתנהל באופן טוב יותר?
האם נכון שכאשר מערכת המשפט תהיה עצמאית האפשרות להפעיל על התנהלותה ביקורת חיצונית תפחת בהרבה? האם נכון שמערכת זו תהיה נתונה לשליטה מוחלטת של נשיא בית המשפט העליון מכוח הסמכויות שצבר?
האם נכון הדבר שקביעת עצמאות המנהלית של מערכת בתי המשפט משמעה בפועל הענקת סמכויות שלטוניות כמעט מוחלטות לנשיא בית המשפט העליון, באופן שכל ההחלטות המשפטיות, המינויים השיפוטיים והמינויים המנהליים יועברו לסמכותו הבלעדית? האם לכך חותרת כבוד הנשיאה ביניש?
האם ריכוז סמכויות כה נרחב בידי השופט הבכיר במערכת מחזק את העצמאות של כל שופט לשפוט במסגרת הדין? או שמכפיף את שיקול הדעת של כל שופט לראש המערכת מתוך רצון שלא לפגוע בסיכויי קידום ושיפור תנאי עבודה?
איני סבור שמתנהל קמפיין נגד בית המשפט העליון ולמרות ביקורת לעתים נוקבת על התנהלותו הכול רוחשים לו כבוד רב. מאידך, ככול, הנראה החל קמפיין למען השתלטות מנהלית של נשיאת בית המשפט העליון על מערכת המשפט. אני סבור שהרעיון הוא רע ומכשיל וכפי שכתבתי בפתיח - את התינוק הזה יש לחנוק בעריסתו.

תאריך:  18/03/2007   |   עודכן:  18/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לחנוק את התינוק בעריסתו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
רוב השופטות לא מסוגלות לנהל
יומן ופרוטוקול...  |  18/03/07 18:41
2
ומי שרוצה עצמאות - בבקשה!
שמחה ניר, עו"ד  |  18/03/07 20:04
3
החלפנו "נפוליאון" באחרת ל"ת
א מ רול  |  18/03/07 20:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
במפגש עם התקשורת, ביניש מתבצרת בהיכל המשפט ומפגינה שמרנות ושמירה על הקיים - נוסח הנשיא פרופ' ברק    לדעתה אין צורך בשינוי בוועדה למינוי שופטים, יש להשאיר הסמכויות הנרחבות בבית המשפט העליון - אבל מוכנה לקבל תקציבים גדולים, יותר שופטים, יותר מבנים, אך לא בטוח שזה יביא יותר "צדק" לאזרחים
יוסף דוריאל
אימוץ הדגם של "עסקת ג'יבריל" במו"מ להחזרת שליט היא טעות חמורה: עזה איננה לבנון    אם הממשלה הפלשתינית רוצה הכרה, עליה לשחרר את גלעד שליט מייד וללא שום תנאים
אריק באך
דורית ביניש טוענת לקונספירציה: המראה אשמה בזה שאנחנו נראים רע כל כך    ביניש שכחה ש"אפשר לרמות מישהו אחד לאורך זמן, אפשר לרמות הרבה למעט זמן, אבל אי אפשר להונות את כולם כל הזמן"
דותן גורן
בשלהי התקופה העות'מאנית החלו ביתר שאת המאמצים היהודיים לקניית אחיזה במקומות הקדושים במרחב הארצישראלי בכלל ובירושלים בפרט    להלן פרטים אודות מערת כלבא-שבוע שהסעירה בשעתו את הישוב היהודי בארץ ישראל
עו"ד אייל ירקוני
חברה בעירבון מוגבל הפכה בחלק גדול מהמקרים למקום מקלט עבור רמאים שלוקחים את נכסי החברה, נעלמים ולא משלמים את חובותיהם. איך מתמודדים עם התופעה, למה החוק לא שומר על האדם הפשוט, איך חוק החברות צריך להשתנות, ולמה שוב הבנקים הם המרוויחים העיקריים מהמצב הקיים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il