X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם התקיים במערכת המשפט "קמפיין" נגד אדם או מוסד הוא נוהל באותם ימים ובהנהגת נשיא בית המשפט העליון דאז, אהרן ברק נגד ראש לשכת עורכי הדין ונגד הלשכה. ישנם רבים שלא שכחו ולא מחלו עד עצם היום הזה על מה שקרה
▪  ▪  ▪

ב-נובמבר 1996 העניק ראש לשכת עורכי הדין דאז עו"ד דרור חטר ישי ראיון שעורר סערה רבתי ושפורסם בעיתוןיתד נאמן. ראיון זה התקיים כשנה לאחר שהכריז בית המשפט העליון על "המהפכה החוקתית" בעקבות הלכת "בנק המזרחי". בשל דבריו באותו ראיון הותקף חטר ישי בפראות על-ידי נשיא בית המשפט העליון דאז- אהרן ברק שגייס את עמיתיו השופטים לקיים חרם על לשכת עורכי הדין. כן הותקף הדובר על-ידי פוליטיקאים ובראשם חברי הכנסת ממרץ שאף הגישו תלונה במשטרה. בלשכת עורכי הדין פנימה האופוזיציה בראשות מי שמכהן כיום כראש הלשכה שיתפה פעולה עם ההתקפות מבחוץ ועדיין לא נמוגה, עד עצם היום, המרירות שאפיינה את הויכוח בעבר.
אל מול ההתקפות משולחות הרסן, מצד אלו ש"חרטו" על דגלם את עקרונות חופש הביטוי, ניצבו ראש הלשכה ומספר תומכים מסורים שסברו כי דבריו היו בגדר ביקורת לגיטימית ונכונה על המתרחש בבית המשפט העליון ועל מגמותיו של מוסד זה. אני בוחר להזכיר בהקשר זה את שותפי המנוח עו"ד בני שטרס ז"ל, אשר ככול שהתעצמו ההתקפות כך גם גברה נחישותו להגן על זכותו של ראש הלשכה וכל אדם אחר לבקר את הנעשה בבית המשפט העליון ללא פחד וללא חשבון.
אני משוכנע כי הראיון ההוא היה אבן דרך חשובה במאבק רעיוני הנמשך שנים רבות ואשר הועצם בעקבות הראיון, אך בעיקר עקב התגובה הבולשביקית שגילתה מערכת המשפט כלפי הדובר. ערכים דמוקרטיים כמו חופש ביטוי, חופש ויכוח וסובלנות נרמסו ובמקומם התייצבה מערכת תעמולה שפעלה בשיטות פסולות של הוקעה, גינוי, חרם וניתוק יחסים בין מערכת המשפט ללשכת עורכי הדין.
אם התקיים במערכת המשפט "קמפיין" נגד אדם או מוסד הוא נוהל באותם ימים ובהנהגת נשיא בית המשפט העליון דאז, אהרן ברק נגד ראש לשכת עורכי הדין ונגד הלשכה. ישנם רבים שלא שכחו ולא מחלו עד עצם היום הזה על מה שקרה ואם תבקשו לדעת מדוע המחלוקות כיום מרות כל כך תצטרכו לחזור אל הראיון ההוא.
מן הראוי, כעבור למעלה מעשור, לקרוא שוב את תמצית הדברים שחוללו סערה - כך אמר ראש הלשכה באותו ראיון:
א. בנושא משפט וצדק
"כאשר קובעים בבית המשפט העליון 25 ערעורים ליום, זו הרי בדיחה. מי יכול לדון ב-25 תיקים, ומי בכלל יכול לקרוא 25 תיקים. כאן מדובר בדיני נפשות. זו פשוט שערורייה. אנחנו מתריעים על כך, והגיעו הדברים שעורכי דין באו ואמרו כמה פעמים: בואו ונכריז על שביתה ונפסיק להופיע בבית המשפט העליון. כך אפילו משפט לא נעשה, אנחנו כבר לא מדברים על צדק... משפט לא יכול להיעשות בתנאים כאלה".
ב. בנושא ההשחתה
"המכללות (הפרטיות) זה עסק מהסרטים... המכללות האלה זה פתח להשחתה רחבה... המכללות מציעות היום שכר של 400 דולר ל-45 דקות, ויש כאלה שעוד משלמות עבור זמן נסיעה. בנוסף לכך שמדובר בדבר מפתה, הרי מדובר גם בדבר שהוא פסול על-פי כל נורמה, מפני שהמכללות זה עסק פרטי... אם מדברים על 400 דולר ל-45 דקות, ובדרך כלל הרצאה זה שעתיים אקדמיות, שזה שעה וחצי, אנו כבר מגיעים ל-800 דולר. אם גם לוקחים בחשבון את זמן הנסיעות כזמן הוראה, אתה יכול להגיע לכ-1,500 דולר לשבוע".
ג. בנושא בג"צ
"בית המשפט העליון אסור לו שיהיה מחוקק-על, אסור לו שיהיה מנכ"ל-על, ובסך-הכל הוא צריך לעשות משפט. לא יותר ולא פחות. רק לעשות משפט... הדבר הכי מסוכן שיכול לקרות לבית משפט, זה ששופט יהיה חופשי לעשות כל מה שבדעתו וכל מה שנראה לו לפי השקפת עולמו כנכון וצודק. זו הסכנה הגדולה ביותר למערכת המשפט...
אני במפורש אינני חושב שהכל שפיט... אסור לנו להכניס לבתי-משפט סוגיות שאינן משפטיות נטו... שופט הוא לא מורה בתורת המוסר... ההליך הזה של בג"צ זה איזה מין שריד מנדטורי... זה מנוגד לתפיסה משפטית שאומרת שצריכה להיות ערכאה ראשונה שם שומעים עדות ומבררים את העובדות, ורק לאחר-מכן ערכאה שנייה. בבג"צ אתה מגיע מיד במסלול ירוק לערכאה העליונה, שאין אחריה ערעור. בבג"צ לא שומעים עדים, ויש לזה כמובן תוצאה נלווית שבית המשפט העליון מרגיש שהוא מנהל את המדינה ...
את הרשות השלטונית אנחנו בחרנו כדי שנוכל, אם נרצה, להחליף אותה אם היא לא פועלת כראוי. לכן, המידתיות או הסבירות נגזרות מתוך זה שהחלטנו לתת עכשיו לאלה את האפשרות לפעול במסגרת החוק... אם אתה, (שופט בית המשפט העליון) מתחיל לבדוק את הסבירות ואת המידתיות, אתה בעצם אומר אני המנהל, כי אתה שם את שיקול דעתך במקום שיקול דעתו (של השלטון)... אבל לא בחרנו בשופט, אלא בחרנו בשלטון...
אבל כשבא בית המשפט העליון ואמר אני מוצף ואני עמוס -... את נושא השליטה הכללית הכוללת הוא מסרב להוריד מעל עצמו, כי זה בעצם נותן לו עוצמה בלתי רגילה. השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא האם זה מוצדק שהעוצמה הזו תהיה שם.
לטעמי התשובה היא לא. לטעמי, כל הליכי בג"צ צריכים להתנהל בערכאות השונות, ואין שום סיבה שסגירת כביש זה או אחר בבית שאן או בקריית שמונה תידון דווקא בביהמ"ש העליון... אם זה ילך לערכאות המקומיות קצב השפיטה יואץ... משפט שלא נעשה בעיתו אין לו שום ערך, ואם היום ניתנים פסקי דין כעבור חמש, שמונה או עשר שנים, אז ברור שהמערכת המשפטית חוטאת לתפקידה. כדי להשיג את זה צריך לעשות פעולות רבות ושונות".
האם היתה נשיאת בית המשפט העליון יוצאת למתקפה כללית לו היה ראיון זה מתפרסם היום? האם היה ראש לשכה שמעז לומר דברים אלו נותר במערכה כמעט לבדו כשלצידו קומץ תומכים בלבד ומופקר על-ידי ציבור עורכי הדין? האם הדברים האמורים שהפכו לדעות שגורות ומקובלות בקרב רבים מאוד מעורכי הדין והעילית המשפטית והאקדמית וכך גם בציבור הרחב היו מעוררים סערת רוחות ומבול של גינויים, חרפות ותלונות למשטרה בעוון "בזיון בית המשפט"?
אני סבור שכיום על לשכת עורכי הדין להעניק את אות הוקרה לראש הלשכה שראה והתריע במועד וכמעט לבדו מפני מגמות מסוכנות בהתנהלות בית המשפט העליון ומפני סכנות האורבות למערכת המשפט. עליה גם להעניק אות הוקרה למי שראה מראש וניסה לפעול נגד הצפת מקצוע עריכת הדין והפיחות במעמדו של המקצוע בעקבות הקמת המכללות הפרטיות ואשר כתב לעורכי הדין בדצמבר 1996.:
"הקמת המכללות הפרטיות למשפטים גרמה לפיחות מקצועי, ושללה מהמקצוע את המסגרת האקדמית הראויה לו. מכללות אלו הן עסק המגלגל עשרות מיליוני ש"ח, ומשלם למרצים מסוימים משכורות עתק, ומצער הדבר כי דווקא שופטי בית המשפט העליון היו הראשונים להרצות בשכר במוסד פרטי".
אות ההוקרה שעלינו להעניק לראש הלשכה צריך להינתן בטרם נערוך את טקס האשכבה הבלתי נמנע למקצוע עריכת הדין ולמעמדה של מערכת המשפט.

תאריך:  30/03/2007   |   עודכן:  30/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כעבור עשור
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מצויין. מעורר מחשבה
אבל שגיאה אחת  |  30/03/07 11:25
2
אנשי הברזל
קרטופל  |  30/03/07 12:18
3
ללא ספק-כולנו חוטר ישי ל"ת
א מ רול  |  30/03/07 12:26
4
עוד אחד
שמעון מהצפון  |  30/03/07 19:33
5
די להשמצת המכללות הפרטיות
עו"ד ישראל שדה  |  30/03/07 19:46
6
שאפו כל מילה בסלע
התקוה  |  31/03/07 13:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב לוין
כיהודים אנו מצווים מצווה מיוחדת של אהבת הגר, עוד יותר מאהבת היהודי. עלינו להזהר בכבודו יותר מכל אדם אחר. מנהיגינו, דתיים כחילונים, החליטו לאמץ פרשנות שונה – נוצרית בעיקרה - לתובנה עתיקת יומין זו
נרי אבנרי
תחת הכותרת "המחדל התקשורתי הגדול" (הארץ, 30.3.07), מאשים העיתונאי הבכיר ארי שביט, את בכירי התקשורת בישראל בהמלכת אולמרט, למרות שעד אז היה שר זוטר וראש עיר כושל. כל מי שעקב אחרי הקריירה הנכלולית של אולמרט ידע על הצטיינותו היחידה: עמידה איתנה מול חוקרי משטרה
ניר יהב
ערב פסח 2007, בעמותת "לתת" אין יום ואין לילה    כמויות חבילות המזון המחולקות בלתי נתפסות    העוני הוא לא הקשיש המחטט בפחי רחוב אלא השכן ממול שלפתע, באמצע חייו, פוטר מעבודתו, התגרש או חלה    מעבדות לחירות?
נסים ישעיהו
בימינו זה מאד פופולרי ללעוג לאלה המייחלים לבניין בית המקדש במהרה ומצפים בכליון עיניים לחידוש העבודה שם, כולל הקרבת הקרבנות. כאילו הזמן עצר מלכת אצלם ולא שמו לב שאנחנו כבר במאה העשרים ואחת, בה לא מקריבים קרבנות
מתי טוכפלד
ח"כ גלאון רק מס' 4 ברשימת מרצ, אבל הצליחה לשגע את ראש הממשלה, שר הביטחון וצמרת צה"ל ולהעמיד את כולם על הרגליים    הערכה היא שאולמרט יקרא לרמון לחזור לממשלה, ובכך יעדיף את החברות על פני המוסר    ישראל נזכרת לאמץ תוכנית מדינית בת 5 שנים    משהו לא טוב מתחולל בלשכתו של פרץ    וגם: מי לא יודע שדני יתום מתמודד על ראשות העבודה?    אגם הברבורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il