X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
השילוב בין מתח, דרמה, מהירויות עצומות ואדרנלין גבוה מרתק מיליוני צופים בעולם אל מירוצי המכוניות. אפילו שערוריות המין, השחיתות והפוליטיקה שנקשרו בענף לא הצליחו להבריח את האוהדים ממירוץ הפורמולה 1. ובמקום שבו יש מיליארדי צופים, יש גם מפרסמים - והרבה כסף
▪  ▪  ▪
פורמולה 1 [צילום: AP]

יש כאלה שטוענים שמירוצי מכוניות הם בכלל לא ספורט. אחרי הכל, המכונית חשובה לא פחות מהנהג - אף שנהג רגיל, כמוני או כמוכם, היה מן סתם מסיים אחרון גם במכונית הטובה ביותר, ושגם קפיצות סוסים, שבהם הסוס חשוב פי כמה מהמכונית, הם מקצוע אולימפי לכל דבר. אבל הוויכוח הזה מיותר.
כי בעבור מאות מיליוני אנשים בעולם ענף מירוצי המכוניות הוא הספורט המרתק ביותר - שמשלב מתח ודרמה, מהירויות עצומות ואדרנלין גבוה, פוליטיקה ותככים, והרבה הרבה כסף. באופן מפתיע, אחרי הכדורגל מירוצי המכוניות הם הספורט הנצפה ביותר בתבל - יותר מכל ענף אחר.
וכך, למרות פרשיות השחיתות שנקשרו בענף זה באחרונה, פברוק תוצאות של מירוצים על ידי מתחרים, והעובדה ששמם של ראשי הענף בעולם נקשר בשערוריות מין ובתמיכה בפאשיזם, ענף מירוצי המכוניות ממשיך לעורר עניין ולצמוח. ממש כשם שעשרות שערוריות שנקשרו בענף הכדורגל העולמי לא הצליחו להעים מזוהרו.
במקום שבו יש זוהר, אוהדים ושחיתויות יש מן הסתם גם כסף. בניית מכונית המתאימה לפורמולה 1 - הסבב הבכיר והמעניין ביותר בענף, שמתקיים אחת לשנה בין מארס לנובמבר והוכרע בשבוע שעבר - עולה הון, שכן היא דורשת עמידה בשורה של תקנות לצורך התאמת המכונית למירוץ העילית. החזקה של קבוצה מתחרה, על נהגיה, ואנשי המקצוע הרבים שנדרשים לה, אינה עניין זול גם כן; ובנוסף משכורות הנהגים גבוהות ביותר.
בשיא הקריירה שלו, לפני כחמש שנים, הרוויח נהג המירוצים הגרמני מיכאל שומאכר 35 מיליון דולר בעונה. בתוספת הכנסות מפרסומות וחסויות הגיעו הכנסותיו ל-80 מיליון דולר בעונה - מה שהפך אותו לספורטאי המרוויח ביותר בעולם באותה תקופה. הנהג הספרדי פרננדו אלונסו עבר עתה מקבוצה לקבוצה וירוויח 25 מיליון דולר, והנהג הפיני קימי ראיקונן מקבל 34 מיליון דולר בשנה.
רייטינג שיא
ההוצאות הגבוהות על ציוד ומשכורות לנהגים מתאפשרות הודות להכנסות העצומות של הענף. ישיבה באיצטדיון של מירוצי מכוניות עשויה להיתפש כחוויית ספורט משעממת למדי, שכן ההתרחשות מסתכמת בכך שאחת לשתי דקות חולפות על פני הצופים מכוניות במהירות אדירה. ואולם שידורי הטלוויזיה של הפורמולה מרתקים, ושוק הטלוויזיה של המירוצים עצום.
כל מירוץ מושך אליו בממוצע קהל של כ-650 מיליון צופי טלוויזיה ב-200 מדינות בעולם. אם לוקחים בחשבון שבכל שנה נערכים 17-18 מירוצים כאלה, מוסיפים לכך את מקצי הדירוג (תחרויות מוקדמות) ותוכניות אולפן נוספות - מגיעים לכ-50 מיליארד צופים במצטבר בשנה במירוצי הפורמולה 1.
מירוץ סוף העונה שנערך בברזיל ב-2006 - והיה מרתק במיוחד משום שהכריע את האליפות - הביא לרייטינג של 48.9% בצרפת בפיק. נתונים כאלה שמורים בדרך כלל למשחקי כדורגל מכריעים של הנבחרת הלאומית.
במדינות מסוימות יכולים הצופים בבית לראות את המירוץ מאיזו נקודת מבט שהם בוחרים, למשל זו של נהג מסוים. מאות מיליוני צופים עושים זאת בכל סוף שבוע, חלקם באמצעות שירות הפיי-פר-ויו (צפייה בתשלום) - והרשתות נהנות מהכנסות רבות מהשידורים.
חלק מההכנסות הולכות לקבוצות וליצרניות הרכב. אבל הכסף הגדול בענף מגיע מספונסרים וממפרסמים, שמנצלים את ההתעניינות האדירה של הקהל ואת החשיפה שהיא מעניקה להם בטלוויזיה ובשטח. מי שצפה פעם במירוצי פורמולה יודע שכל סנטימטר רבוע פנוי על המכונית, ואפילו על הקסדה והסרבל של הנהג, מלאים בפרסומות ובחסויות.
לכל קבוצה יש ספונסר ראשי (אחד או שניים), שמשלם לפחות 50 מיליון דולר תמורת הזכות הזו, ועוד כמה וכמה ספונסרים משניים שמשלמים 10-15 מיליון דולר. לכך יש להוסיף מפרסמים שחותמים על חוזים אישיים עם נהגים. חברת ביטוח ופיננסים גרמנית, למשל, שילמה לשומאכר 8 מיליון דולר לשלוש שנים כדי שעל כובע המצחייה שחבש בסוף המירוצים יופיע הלוגו שלה.
אם מוסיפים לכל זה מכירות של מרצ'נדייז והכנסות ממכירת כרטיסים מקבלים הרבה כסף, גם אחרי ההשקעה האדירה הנדרשת.
הונדה, למשל, מכרה בתחילת השנה לאיש העסקים רוס ברון את חלקה בקבוצת הפורמולה שלה ב-221 מיליון דולר - במטרה לחתוך עליויות עקב המשבר. הקבוצה, ששמה שונה לברון, זכתה בשבוע שעבר בתואר היצרנית הטובה ביותר, ונהגה ג'נסון באטן זכה בתואר אלוף העולם. אנליסטים מעריכים כי אם הונדה היתה נשארת הבעלים של הקבוצה, היא היתה מרוויחה סכום כפול.

תאריך:  30/10/2009   |   עודכן:  30/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ספורט ביזנס: 50 מיליארד צופים בפורמולה 1
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רונית דומקה
חיים סבן, המדורג בין עשירי ארה"ב, יקבל 2.1 מיליארד שקל תמורת עסקת המכירה של חלקו בבזק לשאול אלוביץ'    מי שהביא לעולם המערבי את ה"פאוור ריינג'רס" ואת "צבי הנינג'ה" התפרסם כאיש עסקים שערך שורת רכישות מוצלחות של חברות בתחום המדיה
מאיה שני
השחקן אשטון קוצ'ר הכריז בנשף GQ שהרב שלו ממרכז הקבלה הוא החבר הכי טוב שלו    עם דמי מור בנשף [צילום: AP]
עופר וולפסון
כ-15.3 מיליון איש מובטלים במדינות האיחוד האירופי    זהו הנתון הגבוה ביותר שנרשם מאז החלו להיאסף הנתונים המאוחדים לגוש בשנת 1999    החשש: העלייה באבטלה תפגע בהוצאות הצרכנים, אשר יפגעו בתורם בהתחזקותו של מטבע האירו
עידן יוסף
טרגדיה בחוף סירונית בנתניה: אבי הכלה נעדר בים יומיים לפני החתונה    בן משפחה טבע, נפגע קשה מאוד ולאחר מכן נפטר
מערכת אתר ערוץ הספורט
המוליכה גברה על השלישית. צמד לסוויסה. כפ"ס ניצחה 0:2 את בית"ר/שמשון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il