לפני עשר שנים הוכש צעיר דרוזי בידו הימנית על-ידי נחש, שעה שקצר חיטה באחד מכפרי המיעוטים בגליל. במשך שבוע ימים סבל הצעיר יסורי-שאול, אולם כל מאמצי הרופאים להצילו - עלו בתוהו והצעיר נפח את נשמתו.
בו ביום נולד בכפר תינוק, שבידו הימנית נראו בבירור סימני הכשה של נחש. איש לא ידע את פישרם של סימנים אלה, עד שכעבור שנתיים, כשהחל הילד מדבר, טען הלה באוזני הוריו כי הוכש "לפני שנים" על-ידי נחש. סיפורו תאם להפליא את המקרה שאירע עשר שנים קודם לכן לצעיר הדרוזי, בן אותו כפר, והוא לא בא אלא להעיד על אמונתם של הדרוזים בגילגול נשמות.
פגישה בכפר
סיפור זה סיפר לי אחד מראשי העדה הדרוזית בארץ, תושב דלית אל כרמל, שלא התנגד לפרסמו ברבים. איש-שיחי השתתף באחרונה בכנס-ספיריטואליסטים שנערך בברייטון שבאנגליה והעיד בפני משתתפיו על אמונתם המוחלטת של הדרוזים בגילגול נשמות.
ובכל זאת: למרות שבמשך הדורות ועד עצם היום הזה נוהגים הדרוזים לשמור את אמונתם זו בדיסקרטיות - לא נמנעה מנהיג דרוזי להזמינני לכפרו, כדי שאווכח במו עיני ואוזני "באמיתות העניין". מסתבר שאת סיפורי גילגול הנשמות אצל הדרוזים ניתן לשמוע אפילו מפיהם של זאטוטי העדה, המספרים בגלוי על "בני משפחתם שהלכו לעולמם".
כתמי לידה
לזאטוטים אלה יש, כפי שמסתבר, כתמי-לידה מיוחדים על גופם, העשויים להעיד "כיצד מצאו את מותם בגילגול הקודם" שלהם. ואין הדברים אמורים דווקא בדרוזים שהגיעו לשיבה טובה, אלא באלו שמתו מוות אכזרי ולא טבעי, כמו מחניקה, היאבקות, או הכשת נחש.
במקרים רבים טוענים הדרוזים להתייחסות משפחתית כפולה - הן לבני המשפחה החיים בהווה והן לאלה שחיו חיים קודמים. במילים אחרות: לכל דרוזי יש, פחות או יותר, מספר כפול של "קרובי משפחה", מזה המקובל אצל עדות אחרות.
גילגול נביל
סיפורים שונים ומשונים שמעתי מפיו של איש-שיחי בעת סיורי בכפר הדרוזי. אחדים מסיפורים אלה אף סופרו בכנס הספיריטואליסטים בברייטון. כמו, למשל, אותו סיפור של הדרוזי נביל, שהוא כיום כבן 30, שטען כי בגילגולו הקודם היה שמו נעים והוריו התגוררו בכפר דרוזי מרוחק מבית-הוריו בהווה. בחייו הקודמים - כך טען - מת בגיל 38, בעקבות מהלומות-אגרוף שספג בקטטה. הוריו בהווה - כך לפי דבריו - חקרו את טענותיו וכל העובדות הוכחו כנכונות: לקחו אותו ל"בית הקודם", שאותו מצא על נקלה, כשהוא מזהה את בני משפחתו "הקודמים". כאשר הלכו בעקבותיו לצלם הכפר, הצליח נביל לזהות, מתוך גל של מאות צילומים, את תמונתו של נעים - גילגולו הקודם של נביל.
רבים ממשתתפי הכנס בברייטון, בהם ספיריטואליסטים ידועי-שם, הביעו את רצונם לבקר בישראל בעתיד הקרוב, כדי לראות ולשמוע, מכלי ראשון, את חוויותיהם של הדרוזים. אחד מהם התוודע בשעתו למרגוט קלאוזנר, עליה השלום, שהיתה נשיאת האגודה הישראלית לפאראפסיכולוגיה ושנטלה חלק פעיל בכנסים הבינלאומיים של הספיריטואליסטים. מסתבר שמרגוט קלאוזנר עצמה חקרה את אמונתם של הדרוזים בגילגול נשמות, אך שמרה את מסקנותיה בסוד, כשהיא מכבדת בכך את רצונם של הדרוזים.