X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בישראל שלובה בשאלת החוקה גם מקומה של הדת במדינה. ישנם חוגים שבכל מקרה ידרשו שהחוקה תהיה מבוססת על הלכות הדת וכי לא תתכן לישראל חוקה שלא תתבסס על תורת משה
▪  ▪  ▪

הקריאה משכבר הימים להנהגת חוקה בהסכמה בישראל חוזרת ומהדהדת אצלנו. השבוע פרסמה שורה של אישי-ציבור, מכל גווני הקשת הפוליטית, עצומה להנהגת חוקה כזו עד ליום הולדתה השישים של המדינה. חתומים עליה, בין היתר, השופט העליון (בדימ.), מאיר שמגר; השר וחבר הכנסת לשעבר, דן מרידור, והפרופסורים אביעזר רביצקי, מרדכי קרמניצר וידידיה שטרן.
השאלה אם יש לחוקק חוקה כוללת, או שמא מוטב להסתפק, עדיין, בחוקי-יסוד, הועלתה בכל מערכות הבחירות לכנסת. חסידי החוקה טוענים שאי אפשר בלעדיה. הנמקתם ברורה: החוקה היא מערכת החוקים המגדירה את סדרי השלטון והמשפט, את מבנה מערכת השלטון, את היחסים ההדדיים בין זרועותיו השונות וסמכויותיהם זה ביחס לזה, את סמכויות כל אחד מהם ביחס לאזרחים, את זכויות האזרח, את הצורה בה ייבחר השלטון ומשך תקופת כהונתו.
למרות שאין למדינה עדיין חוקה - יש כיום בכל העניינים האלה הסדרים חוקיים. חסידי ההסדרים האלה יוצאים נגד הנהגת חוקה נוקשה, בטענה שניתן לשנותה רק בתנאים מיוחדים. הווה אומר: לעומת חוקים רגילים, שניתן לשנותם על-ידי חוק פשוט במוסד המחוקק - ניתן לשנות חוקה נוקשה על-ידי רוב מיוחס, של שני שלישים, שלושה רבעים, או בדומה לזהו ובשל הקושי הזה - זהו, לדבריהם, כבר סיפור מן ההפטרה.
הטוענים לחוקה נוקשה, לעומת זאת, מעלים על נס את היציבות שהיא נותנת לחיים המדיניים, שהרי אין אפשרות שרוב מקרי ישנה חוקים יסודיים ויגרום לשינויים מהותיים באופי המדינה. לטענתם, מעצבת החוקה דמות מסויימת למדינה ומכניסה את הממשל ואת היחסים שבינו לבין האזרחים לדפוסים מוצקים וקבועים.
מתנגדי החוקה הנוקשה טוענים, לעומת זאת, כי היא מהווה מכשול רציני להכנסת שינויים, כשהם חיוביים ורצויים, שהרי מיעוט יכול למנוע חקיקה חיונית לאורך ימים ושנים. לדבריהם, שיטות וחוקים, חלוקת סמכויות ומגבלות, שהיו טובים במציאות מסויימת - חשוב שאפשר יהיה לשנותם בלי קשיים גדולים מדי ולהתאימם למציאות החדשה.
דוגמא לחוקה, המשמשת גורם מעכב, היא ארצות-הברית. שעה שנתקבלה שם החוקה, היו מרכזי היישוב רחוקים זה מזה והתחבורה איטית וקשה. מתן סמכויות לשלטונות כל מדינה ומדינה היה הכרח המציאות ולתנאים דאז היום נתאכלסה ארה"ב כולה, אמצעי הקשר התפתחו וארה"ב היא, למעשה, חטיבה אחת.
החוקה הקיימת משמשת אמצעי בידי חוקים נחשלים ומפגרים לשמור על נחשלות-ארצותיהם, ואין לממשלה המרכזית כוח חוקתי להסדיר את השינויים הדרושים בחינוך ובדיני האישות, או לבטל חוקי אפלייה הנהוגים שם. חוקת ארה"ב מקנה לחלק מן המדינות המרכיבות אותה כוח גדול מכוחן היחסי.
נשיאים תקיפים ומוכשרים מצאו, אומנם, דרכים לעקוף את החוקה במקרים מסויימים, אך לשם מה חוקה - טוענים המתנגדים לה - אם צריכים למצוא דרכים לעקפה? יתר על כן- טוענים המתנגדים - החוקה הנוקשה שומרת על יציבות, במקום שאין כלל צורך לשמור עליה. במדינות בלתי-יציבות במשטרן אין החוקה יכולה לשמש תריס בפני שינויים וזעזועים. מדינות נחשלות יחסית, כמצרים, עירק, טורקיה, פרס, קוריאה ומדינות שונות באמריקה הלטינית, משנות את החוקה עם כל שינוי של משטר (אחת הפעולות הראשונות הנעשות שם אחרי חילופי-שלטון היא...מתן חוקה חדשה), אך החוקה יכולה לשמור על משטרן. צרפת, למשל, שינתה את חוקתה פעמים מספר, בעוד שבבריטניה, ערש הדמוקרטיה, אין חוקה נוקשה ומדינה זו מצטיינת ביציבות וברציפות של שלטון, שאין דוגמתן בעולם. הווה אומר: במדינות שהן ממילא יציבות במשטרן - החוקה הנוקשה היא גורם מעכב ומשמר. בארצות שאינן יציבות, החוקה אינה עוזרת כמעט ולא כלום; מתעלמים ממנה ומשנים אותה. מה צורך, אפוא, בחוקה כזו?
מתנגדי החוקה הנוקשה טוענים כי אם במדינות אחרות מוטל הצורך בחוקה בספק - בישראל על אחת כמה וכמה. בישראל, יש לזכור, אין חוקה מוגמרת, אבל יש חוקה בהתהוות. היא הולכת ומתגבשת ממילא. בינתיים מושתתת, כאמור, המדינה על חוקי-יסוד, שהם חוקים קונסטיטוציוניים, הקובעים את דינם של המוסדות העיקריים ומסדירים עניינים, המהווים בארצות שונות רבות נושא לחוקה. החוקים הקיימים מבטיחים את זכויותיו של האזרח, את חופש תנועתו, חופש הבעת דיעותיו, חופש הבעלות והפעולה המשקית, את זכות ההגדרות וההתאספות.
בישראל שלובה בשאלת החוקה גם מקומה של הדת במדינה. ישנם חוגים שבכל מקרה ידרשו שהחוקה תהיה מבוססת על הלכות הדת וכי לא תתכן לישראל חוקה שלא תתבסס על תורת משה. ישנם שיתנגדו לכך. הם סבורים שאם נצטרך עתה לקבוע דפוסים לדורות - יפרוץ מאבק מר, ללא פשרה. כאן יצטרך מחנה אחד להכריע את השני. והשאלה הגדולה היא: האם למלחמת דת ותרבות אנו זקוקים?

הכותב הינו עיתונאי. שימש בעברו כעורך וכתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  24/05/2007   |   עודכן:  24/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם דרושה לישראל חוקה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מיעוט סמולני רוצה חוקה סמולנית
מי מכון לדמוקרטיה  |  25/05/07 15:08
2
שלטון ביריוני דוחה חוקה ל"ת
והקומבינות ?  |  25/05/07 21:53
 
- מיעוט סמולני בריוני תומך חוקה ל"ת
פנחס  |  26/05/07 00:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם לוי
ארגוני טרור מנצלים את התקשורת כדי לזרוע בהלה ולערער את ביטחונם האישי של האזרחים כחלק ממלחמתם הנפשעת להשגת מטרותיהם. מדינות רבות בעולם שנפגעו מטרור החלו להפנים את הבעיה ולהנהיג כללי סיקור שונים
טובה ספרא
האמונה בכוחם של הכוכבים והמזלות גרמה לפולמוס בין גדולי התורה. הרמב"ם, שרבים "אוהבים" לספר על התנגדותו לאסטרולוגיה היה למעשה בעל גישה דו ערכית כלפי ענף מדע זה
עו"ד הילה פורת
מתברר, כי מעסיק שירשום לעובד יתרת יום חופש שלילי בגין יום גשר שכפה עליו מסתכן בתביעת שכר עבודה על יום החופשה הכפוי, לרבות פיצויי הלנת שכר
הרב פרופ' נפתלי רוטנברג
כל מניפולציה פוליטית ביחס להר הבית ומקום המקדש מסוכנת בכלל ומיותרת מבחינה יהודית-דתית: אנו מצפים, מתפללים ומאמינים שבית המקדש ייבנה במהרה בימנו בביאת משיח צדקנו כתוצאה של שלום עולמי לטובת כל באי עולם. לפיכך עומד עניין הר הבית מחוץ לכל האינטרסים הפוליטיים החשובים והמוצדקים האחרים של מדינת ישראל
אביב ירון
מדינה חייבת לספק ביטחון לאזרחיה בכל דרך אפשרית, חישובים פוליטיים ובינלאומיים לא עומדים בקנה אחד עם ביטחונם וחייהם של האזרחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il