במרומי צוק אנדרומדה, הנושק לימה של יפו העתיקה, מתנוססת כרזה הקוראת לחולפים על פניה "לקפוץ למים שלמעלה". את הכרזה הציבו זוג האמנים, סוזן ואיל שפרון, בחזית הגלריה שלהם, הממוקמת במרומי הצוק, אל מול נוף-קדומים.
נוסח הכרזה שאוב מהרישא של סיפור בריאת העולם מן התוהו ובוהו: "בראשית ברא אלהים את השמים"...וכפי שמפרשים בני הזוג את הסייפא של הפסוק - ש מ י ם אינם אלא צירוף שתי המלים: שם-מים... וזוהי, לאמיתו של דבר, המשמעות של "לקפוץ למים שלמעלה", שהיא גם המוטו לתערוכת הציורים המשותפת שלהם, שנפתחה בסוף השבוע בגלריה ("שפרון"), שבכיכר קדומים 10 ביפו.
סביב הפסוק הבראשיתי דלעיל נסובים חייהם היומיומיים של בני הזוג שפרון, הטובלים יחדיו במכחול ומציירים בצבעי שמן על עץ ובד את ציוריהם בנושא המים. 13 הציורים הריאליסטיים, על-רקע אבסטרקט, הגודשים את התערוכה, הם ציורי דמויות של בני-אנוש, בעיקר ילדים, על-רקע המים, שאותם ציירה סוזן, במשותף עם בן-זוגה, והמבטאים שילוב של שני עולמות קוטביים: עולם המופשט מחד והעולם הפיגורטיבי מאידך.
בישול בציור
משיכות המכחול של איל הן דינמיות ויוצרות תחושה של גל וקצף, כשהוא נוהג להשתמש בחומרים טבעיים בלבד, הלקוחים כולם מעולם הצומח: תבלינים למיניהם ומאכלים כסלק, גזר, אבוקדו וביצים. את אלה הוא טוחן במטחנה, מקציף ומוהל במים. התערובת שנוצרת, מורכבת בעזרת המכחול על בסיס העץ או הבד ונספגת בצבעי השמן שבהם הוא משתמש. בעוד שאיל יוצר את הרקע לציור - סוזן ממלאת אותו בדמויותיה האנושיות.
סוזן ואיל הם ציירים אוטודידקטיים, עם שילוב לימודי-בסיסי של סוזן במגמת אמנות, ושל איל, שהונחה ותודרך, מעת לעת, על-ידי אמנים בציור. את הסיפתח האמנותי שלו עשה אייל בג'מייקה האכזוטית, שם התוודע לצייר קובני, שנהג לצייר את ציוריו לחוף הים, כשחומר הגלם שלו שימשו...חלזונות. איל נדלק עד מהרה לרעיון המקורי הזה ובו במקום קיבל השראה והגה רעיון עצמאי משלו: לצייר בעזרת...תבלינים. אלה, מסתבר, משמרים את הציור ונספגים בצבעי השמן.
בביקור אחר, בפינלנד, גילה איל נוסחה עתיקה לצביעת ציור: שימוש ב...ביצים. באחרונה הוסיף איל נופך מקורי נוסף לציוריו: צבעי זכוכית, שבהם הוא משתמש לצביעה ב...טרפנטין ובאלכוהול.
עד מהרה נסחפה גם סוזן אחר שגיונותיו של בן-זוגה, כשהיא מצטרפת, בחדווה רבה, לעולם הציור המימי, מתמקדת כולה בציור שמן על עץ, של בני-אנוש, בעיקר ילדים. ציורה הראשון היה ציור בתה הקטנה, טובלת - איך לא – במים ועליו, כמובן, גאוותה הגדולה.
התערוכה, בגלריית "שפרון", בכיכר קדומים 10 ביפו היא חווייה אסטטית, מומלצת בכל פה לשוחרי האמנות באשר הם.