X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הנה נושא שלא הפקנו ממנו לקחים בעקבות מלחמת לבנון השנייה. אנו חוזרים על אותן טעויות במערכה בשדרות, ושום ועדה לא תועיל
▪  ▪  ▪

בעידן הנוכחי, המערכה התקשורתית עשויה לקבוע את התוצאות של המלחמה לא פחות מהכרעה בשדה הקרב. לכן יש לנהל את המלחמה התקשורתית בתשומת לב ובנחישות לא פחותה מזו של ניהול הקרבות.
במלחמת לבנון השנייה החיזבאללה הצליח לעשות לנו תרגילים תקשורתיים שחוקים, ולנו לא היה מענה. החל מביום צילומי זוועה של פגיעות באזרחים להכפשת מוסר הלחימה של צה"ל, עבור דרך צילומים של הצלחות מבצעיות לכאורה של החיזבאללה לצרכים מוראליים, וכלה בשידורי תעמולה שקריים שזכו לאוזן קשבת בכל רשתות הטלוויזיה.
במישור התקשורתי החיזבאללה עשה לנו בית-ספר. לא פלא. הוא התייחס לתחום ההסברתי כפי שמתייחסים לכל קרב אחר במלחמה. לא בכדי הקים החיזבאללה משדרים תחליפים שאפשרו לו לחדש את שידורי התעמולה שלו בכל מצב, לרבות ובמיוחד בלווין.
לכאורה פתחנו את מלחמת לבנון השנייה במצב הסברתי אידיאלי. אנו היינו המותקפים. אנו יצאנו להגן על עצמנו מפני התקפה פתאומית בשטחנו, תוך הפרת הגבול הבינלאומי המוכר שלנו, וללא כל התגרות מצדנו. אנו פעלנו נגד ארגון טרור קיצוני שנתמך על-ידי אירן נגד הריבונות הלבנונית. מוסר הלחימה של כוחותינו היה קיצוני עד כדי כך שלא מן הנמנע שגרמנו לעצמנו קורבנות, כאשר השתדלנו שלא לפגוע בחפים מפשע. כל זאת בעוד החיזבאללה תקף במכוון ובמוצהר מטרות אזרחיות. למרות כל זאת, בתום המלחמה במקומות רבים בעולם התנהלו נגדנו הפגנות. איך זה קרה?
כל מה שקרה לנו במלחמה הזו קרה לנו כבר בעבר, והיה צפוי. שוב שכחנו שתמונה שווה אלפי מילים, שנאום דרמטי אחד של ראש ממשלה שווה עשרות הסברים של דוברים רהוטים, ושאיש אינו מתעניין היום בהכחשות של השקר של אתמול.
שום עיתונאי שלא אהד את החיזבאללה לא העז להיכנס לשטח שבשליטתו. רוב החומר המצולם שהגיע משטח הלחימה בלבנון צולם על-ידי אנשי חיזבאללה והופץ לסוכנויות הידיעות. באותה שעה בשטחנו הסתובבו עיתונאים מכל העולם באין מפריע, לרבות עיתונאים של רשתות עוינות במוצהר כמו אל-ג'זירה, ולאחרונה התגלה שאפילו הועברו מהשטח שידורים לאל-מנאר - הרשת של החיזבאללה. בצידנו, לא נעשה מאמץ רציני להפיק ולהפיץ חומר התומך בטענות הצודקות שלנו.
והנה, לא צריך לחכות שנות דור, אפילו לא שנה אחת כדי שההיסטוריה תחזור על עצמה. כל פגיעת טיל שלנו ברצועת עזה משודרת בשידור חי, כשבחלק גדול מהמקרים המחבלים הפגועים מוצגים כאזרחים. אחרי הכול, איש לא מחייב אותם ללבוש מדים. כדי שלא יהיה ספק למי העיתונאים הזרים בשטח חייבים להיות נאמנים, אחת לזמן מה נחטפים אחדים מהם. את הנעשה בשדרות רואים רק בערוצי הטלוויזיה הישראלית.
פיקחים לומדים מטעויות של אחרים, חכמים לומדים מטעויותיהם, ומה אנחנו, שאיננו לומדים אפילו מטעויות של עצמנו וחוזרים עליהן שוב ושוב?
בעת שמתרחשת מלחמה עלינו לחתור לעליונות תקשורתית, ממש כפי שאנו חותרים לעליונות אווירית. יש למנוע מהאויב יכולת להעביר שידורי תעמולה ישירים מזירת האירוע. יש להגביל את הגישה של נציגי תקשורת עוינים לשטח ההתרחשות, כדי למנוע מהם אפשרות לייצר מצגי שווא, ויש להקים חמ"ל תקשורת שיפיק ויזרים צילומים, סרטים ומידע עדכני לאמצעי התקשורת מטעמנו.

תאריך:  04/06/2007   |   עודכן:  04/06/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המערכה התקשורתית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה כבר אפשר לצפות מציפורה??
שושי  |  4/06/07 15:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד דב אבן אור
מדוע לאהרן ברק היה מותר כמעט הכל, אך מדניאל פרידמן נמנע קמצוץ?
יהודה וגמן
ארבעים שנים עברו מאז מלחמת ששת הימים ונדמה כי המערכת הצבאית עברה שינוי תפיסתי    הפיקוד הבכיר של צה"ל עבר מתפיסה המרחיבה את ביצוע המשימה מעבר לאישור הרשמי תוך הימנעות משיקולים מדיניים ופוליטיים להתחשבות יתר בשיקולים הללו
עו"ד רז מסורי
יחסי עובד ומעביד הם יחסים סבוכים והפכפכים, הסובלים מעליות וממורדות    מעסיק שמסכים מתוך רצון טוב וחברות "לעגל פינות" בחוק לבקשת העובד, עלול לגלות בעתיד, שהוא חשוף לתביעה מהמדינה ומהעובד
ראובן לייב
הולנד, אוסטריה, איטליה, שוייץ, שבדיה - אידיאליות לטיולי אופניים    ניתן לקנות ולמכור את האופניים בסוף הטיול    זול, בריא ומרתק
יהונתן דחוח-הלוי
בחינה דקדקנית של אסטרטגיית החמאס מגלה, כי אין בתוכנית המוצעת כל חדש, לא במהותה ולא במסגרת הזמן המוצעת    החמאס מעוניין בפרק זמן שיאפשר לו לשפר את מערך הטילים ולשקם את תשתיות הטרור ביהודה ושומרון שנפגעו קשה בזכות מאמצי הסיכול של השב"כ    כניסה למלכודת הדבש של החמאס עלולה להתברר בטווח הארוך כטעות אסטרטגית מבחינתה של ישראל, כפי שהוכיחו לקחי המלחמה נגד חיזבאללה בקיץ 2006
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il