X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מטרת הארכיטקטורה הארגונית הינה הבנת צרכיו העיסקיים של הארגון ומציאת מענה מיטבי לצרכים אלו וזאת על ידי שימוש במערכות מידע המותאמות לארגון. האם ביכולתו של מנתח המערכות למלא פונקציות אלו? - לא בטוח
▪  ▪  ▪

מערכות המידע הן סם החיים של ארגונים עסקיים. מידת ההטמעה של מערכות המידע והתפקיד שהן ממלאות במכלול הפעילות העסקית, שונה מארגון לארגון, אך על מרכזיות המחשב בחיי העסק המודרני ועל היותו בריח תיכון לפעילות העסקית- אין עוררין.
ארגונים רבים כורעים תחת העומס של מערכות מחשוב מורכבות מדי. מצב זה הינו פועל יוצא של טכנולוגיות מגוונות אשר התפתחו במשך הזמן ונוספו לארגון כמערכות נפרדות, לצד יישומים חדשים אשר התווספו אף הם, כצורך תפעולי.
על מנת שארגון יהיה תחרותי, מערכות ה-IT שלו צריכות להיות אינטגרטיביות ולתמוך ביכולתו של הארגון לייעל ולהצמיח את עסקיו. על מנת להשיג מטרות- על אלו, נדרשת תשתית IT גמישה שהינה בעלת 'מוכנות עסקית'.
ארכיטקטורה ארגונית, Enterprise Architecture (או EA), נועדה לגשר על הפער הקיים בין המטרות והיעדים העסקיים של הארגון ובין אופן מימושם באמצעות מערכות המידע התומכות.
הארכיטקטורה הארגונית עוסקת במיפוי ותכנון 4 רבדים של ארכיטקטורות בארגון:
1. ארכיטקטורה עסקית - EBA - מיפוי ותכנון היעדים,המטרות העסקיות והפעילות העסקית שנעשים על מנת להשיג יעדים ומטרות אלו.לאחר מיפוי למבנה ותהליכים עסקיים, יש לבדוק האם תהליכים אלו דורשים שינוי לצורך מימוש המטרות.
2. ארכיטקטורת המידע - EIA - מיפוי והגדרת המידע הנדרש לביצוע הפעילות העסקית, לצד התשובה כיצד יש לעבוד, לנהל ולתחזק מידע זה.
3. ארכיטקטורת המערכות - ETA - עוסקת במיפוי המערכות לתהליכים עסקיים ולמידע בו הן מטפלות, ולכן לזיהוי פערים בין התהליכים העסקיים ובין המערכות התומכות בהם. תוצר ארכיטקטורת המערכות הוא תכנון של מערכות הבנויות מאבני בנין מוגדרות ונשענות על סטנדרטים ותקנים מקובלים.
4. ארכיטקטורת התשתיות - ESA - הגדרת תשתיות תוכנה וחומרה הנדרשות בכדי לתמוך במערכות ובמידע הנ"ל.
פרויקט ארכיטקטורה ארגונית
פרויקט ארכיטקטורה ארגונית הינו מורכב ביותר ולכן הכרחי שייעשה על ידי ארכיטקט בעל בעל מיומנות גבוהה וניסיון רב. צוות הפרויקט המורכב מעובדי הארגון, מובל על ידי הארכיטקט הארגוני ומגובה על ידי הנהלת הארגון. הארכיטקט הארגוני מודע לכך שמטרתו הינה קידום העסק, יצירת התאמה מירבית בין צרכי הארגון לבין מערכות המידע, כאשר האמצעים לכך הינם: הטכנולוגיות ומערכות המידע.
ללא ההבנה שמערכות מידע וטכנולוגיות הן אמצעי בלבד, משמש הארכיטקט הארגוני כמנתח מערכות, ותו לא. על כן, מחייב תפקיד הארכיטקט שליטה בעולם העסקי של הארגון, ידע וניסיון במתודולוגיות הכוללות ליצירת ארכיטקטורה ארגונית, ניהול מערכות מידע, איסוף דרישות, יכולת הפעלת אנשים וניווט בעולם הפוליטי של הארגון, וכן הבנה של מערכות מידע ותשתיות.
ארכיטקט ארגוני איננו ארכיטקט טכנולוגי. ללא הבנת הצרכים העסקיים של הארגון מחד וללא ידע במערכות מידע וטכנולוגיות מאידך, יתקשה הארכיטקט הארגוני למצוא את הפתרונות האופטימלים לצרכי הארגון.
מתודולוגיית ביצוע הפרויקט
בשל מורכבות התהליך, ישנן מספר מתודולוגיות ו-Frameworks אשר מסייעות ומגדירות מהם השלבים הנדרשים ליישום בדרך ליצירת הארכיטקטורה הארגונית. קיימות מספר מתודולוגיות לביצוע פרוייקט ארכיטקטורה ארגונית:
1. מתודולוגיית ZACHMAN - מתודולוגייה זו, המובילה בתחום, מגדירה מטריצה העונה לשאלות המגדירות את הארכיטקטורה הארגונית.
2. מתודולוגיית TOGAF (או The Open Group Architecture Framework), מפרטת מטלות שיש לבצע בכדי ליישם ארכיטקטורה ארגונית. מאגר ה-TOGAF Standards Information Base, מספק חומר על תקנים וסטנדרטים המקובלים בתעשייה, בעזרתם ניתן להגדיר שירותים ורכיבים הנדרשים בארכיטקטורה.
לסיכום
קיים קשר ישיר בין הצלחה עסקית לבין טכנולוגיות מידע. ביכולתן של ההשקעות הנכונות ב-IT , להוביל את הארגון לרמות חדשות של יעילות, תחרותיות וזריזות עסקית. מכלל ההחלטות שמקבל הארגון בנוגע ל-IT, בחירת הטכנולוגיה לפיתוח ופריסת היישומים היא אולי החשובה ביותר. בדומה למרבית הטכנולוגיות, כלים וטכניקות לפיתוח יישומים -מתפתחים בגלים של חידושים. המעבר לטכנולוגיות מונחות שירותים (SOA) חולל מהפכה באופן התכנון והפעולה של יישומים. גישה זו משתמשת בחידושים טכנולוגיים כשירותי אינטרנט ו-XML בכדי ליישם יכולת קישוריות לנתונים ומערכות, ומשנה את אופן התכנון של מערכות עסקיות ואת האופן בו הן מקיימות אינטראקציה עם מערכות אחרות, עובדים, לקוחות, ספקים ושותפים.
במציאות זו, כאשר המטרה הינה הארכת חיי המערכות העסקיות ושיפור ערכן, נודעת חשיבות רבה אף יותר, ליישום נכון של ארכיטקטורה ארגונית.

חברת מלם מקבוצת מלם-תים, חברת שירותי IT, מספקת מגוון פתרונות תקשוב מקצה לקצה בתחום טכנולוגיות המידע למאות לקוחות ואלפי משתמשים בכל מגזרי המשק, תוך עמידה בתקני איכות שירות ומקצועיות בינלאומיים. הפתרונות המשולבים, הייחודיים של מלם מיושמים על כל סוגי פלטפורמות החומרה, התוכנה, בסיסי הנתונים והתקשורת.
הכותב הוא ארכיטקט ראשי במלם.
תאריך:  05/06/2007   |   עודכן:  05/06/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אזרק
היכולת לקבל תשלום עבור שירות או מוצר תהיה בד"כ קו פרשת המים המפריד בין אתר שיווקי או תדמיתי לבין אתר מסחרי    מהם התהליכים והדרך שצריך לעבור לפני שהדולר הראשון ייסלק באתרכם?
עו"ד יוסי דר
אפרי הלפרין
התוספת לסעיף 23 לחוק שירות המדינה (מינויים) מפרטת את המינויים החייבים את אישור הממשלה. גם מינוי הרמטכ"ל מחייב את אישור הממשלה. האם המחוקק סובר שבכל המקרים האלה ימליצו הגורמים המקצועיים על מספר אלטרנטיבות, ומליאת הממשלה היא זו שתבחר במועמד הסופי?
אהרון רול
אגדה לעם "התקווה" המשכים בבוקר ללא מנגינה בלב
ד"ר יובל ברנדשטטר
שדרות ממתינה לקסאם הזהב שיכריע את הכף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il