X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחרונה רווחת תופעה בה עקב הטלת מגבלות בנייה (לדוגמה עקב שימור) קובעת הוועדה המקומית הסדר לפיו עובר הבעלים עם זכויות הבנייה שלו לקרקע של אחר. לטענתנו, הנתמכת גם בפסיקה החדשה בעניין שמשון זליג, השלכות המס של מעבר כאמור מצומצמות ביותר
▪  ▪  ▪

כידוע, בעניין נכסי ר.א.ר.ד. (ע"א 7394/06) נפסק ע"י בית המשפט העליון כי בנסיבות שחלו במקרים שנדונו בפסק הדין מכירת זכויות בנייה היוותה מכירת זכות במקרקעין.
ברשימה קודמת התייחסנו לפסק הדין עצמו, והצגנו את עמדתנו לפיה גם לאחר פסק הדין לא בכל מקרה זכויות בנייה הן זכות במקרקעין, וקיימים מקרים השונים מן הסיטואציות שנדונו בפסק הדין, ושבמסגרתם זכויות בנייה אינן מהוות זכות במקרקעין (לדוגמה זכויות צפות לחלוטין).
סוגייה מעניינת נוספת, הינה סיטואציה שבה עובר אדם עם זכויות בנייה מקרקע אחת שבבעלותו - לקרקע אחרת שאינה בבעלותו. פעמים רבות חלה סיטואציה זו מקום בו רשות מקומית בכובעה כוועדה מקומית לתכנון ובנייה פוגעת באפשרות ניצול זכויות בנייה על קרקע (לדוגמה עקב מגבלות שימור), ועל-מנת להימנע ממתן פיצוי לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה מאפשרת הרשות לבעלים לבנות עם זכויותיו על קרקע אחרת של בעלים אחר.
הרשות מסדירה למעשה את המצב, תוך הסכמה עם בעל הקרקע האחר, כאשר בסופו של בד"כ נבנה מבנה על הקרקע האחרת והגורם שעבר עם זכויותיו זכאי לחלק מן המבנה שנבנה על הקרקע האחרת (לדוגמה קומה אחת מתוך בניין). הסדרים מעין אלה נפוצים לאחרונה בתל אביב.
עמדת רשויות מיסוי מקרקעין כפי שהיתה עד לאחרונה, היתה כי מדובר במכר מלא, במסגרתו מכר בעל הזכויות המקורי ("העובר" או "האורח") את זכויות הבנייה שלו לבעל הקרקע האחרת ("המארח"), בתמורה לקבלת מקרקעין מבונים מידי המארח. לדעתנו - ניתוח זה אינו משקף את המציאות והניתוח הנכון הינו שונה: זכויות הבנייה היו ונותרו בעיקרן של הבעלים המקורי (העובר/ האורח), ולא נמכרו בשלמותן למארח. לכל היותר נמכר חלק קטן מהן למארח בתמורה לחלק הקרקע המיוחס אליהן (בדומה לעסקת "קומבינציה" של מכר חלקי).
זאת ועוד, מאחר שעיקר הערך נובע מזכויות הבנייה ולא ממרכיב הקרקע הצמוד אליהן, הרי שמשמעות הדברים היא שהפעולה של מכירת זכות במקרקעין המיוחסת לזכויות הבנייה הינה ביחס לחלק קטן בלבד משוויין - אותו חלק שנמכר (בתמורה לחלק במרכיב הקרקע הצמוד). כל יתר זכויות הבנייה היו ונותרו בידי האורח ועל כן לא חלה לגביהן כל מכירה, ודאי לא מכירה של זכות במקרקעין.
ניתוח דברים בצורה זו, משקף בצורה נכונה יותר הן את כוונת הצדדים והן את המהות הכלכלית של העסקה. זאת ועוד, גישה זו קיבלה חיזוק משמעותי לתקפותה בפסק הדין שניתן לאחרונה בעניין שמשון זליג (ו"ע 1251/01) אשר הוצג על ידינו בטור מן השבוע שעבר. כזכור, בנסיבות פסק דין שמשון זליג נדונה סיטואציה בה לאחר שחברה מכרה את מלוא זכויותיה במקרקעין קיבלה זכויות בנייה נוספות ביחס לאותם מקרקעין. על אף שלכאורה במועד אישור הזכויות הנוספות החברה המוכרת כבר לא היתה בעלים של המקרקעין או הקשור אליהם, הכיר בית המשפט בכך שכוונת הצדדים והמהות הכלכלית היא שזכויות הבנייה הנוספות שאושרו נותרו בידי החברה המוכרת, והיא מכרה אותן בנפרד (ולגורם שונה) ולא במסגרת ההסכם המקורי.
אף בענייננו המסקנה צריכה להיות דומה: זכויות הבנייה היו ונותרו בעיקרן של הבעלים המקורי - זוהי כוונת הצדדים וזוהי המהות הכלכלית. אנו מקווים כי בעקבות הלכת שמשון זליג אכן גם רשויות המס ישנו גישתן, תוך אימוץ קו כלכלי הנותן תוקף לכוונות הצדדים.

תאריך:  06/06/2007   |   עודכן:  06/06/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שי ברק
מדינת ישראל קמה כדי להוות בית מוגן ובטוח לעם היהודי. כמי שמכהן כראש ממשלה, במדינת היהודים וכמי שלעת עתה גם משמש כשר אוצר, מוטלת עליך חובה ראשונה במעלה, לתקן לאלתר את העיוות שבעטיו חיים ניצולי שואה במצוקה כלכלית ואישית
ד"ר יובל ברנדשטטר
החלופה שמציעה התקשורת למלחמה בחזית הצפונית היא התאבדות עצמונית
קרן זליכה
טיפול ברפואה סינית באנדומטריוזיס הינו ארוך וממושך ותפקידו להקל על הסימנים הקשים שמופיעים לפני ובזמן הוסת, להפחית את כמות הדימום ובהמשך לתמוך בהבאת הריון בשילוב עם הרפואה הקונבנציונלית
שלמה אידן
כמה מטובי בניה של הציונות כיום ממשיכים לראות ב-"ארץ-ישראל השלמה" לא רק הגשמת זכות טבעית של עם ישראל, אלא אף הפתרון היחידי שיבטיח המשך קיומנו הלאומי. הדרך של "כולה שלי" תביא לתוצאה הפוכה - בטווח הקצר, תחזיר לשלטון את מצדדי ה"התנתקויות" וה"התכנסויות" ההרסניות וחסרות התוחלת; בטווח הארוך, עלולה להיות בין הגורמים לחורבן הבית השלישי
עו"ד משה גולדבלט
ההתקפה על הרפורמות המתוכננות על-ידי שר המשפטים לובשת את צורתה המכוערת והברוטאלית דווקא משום שאין למתנגדים לדרכו תשובות ענייניות להצעותיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il