X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אורנה רב-הון פתחה את סידור התפילה וקראה את פרשת עקידת יצחק בעיני רוחה ראתה לא העקידה ההיסטורית אלא את העקידה האישית שלה
▪  ▪  ▪

אתמול עברתי ניסיון קשה. שוחחתי עם מישהו ששאל אותי משהו, ועניתי לו תשובה שנראתה לי הולמת. לאחר זמן מה ראיתי כי פניו זועפות, ובמשך כל היום לא דיבר אתי. הבוקר שאלתי אותו לפשר התנהגותו המוזרה. ותשובתו הממה אותי וגרמה לי לבדוק את מעשי ואת מילותי. הוא אמר לי: "אני לא רוצה לשמוע יותר שום דבר על האור. זה לא מתאים לי".
נזכרתי במשה רבנו, שכאשר בני ישראל מתלוננים בפניו, נאמר פעמים רבות בתורה "וישמע משה ויפול על פניו". פנים בקבלה מסמלים את העולם הזה, הקרוי מלכות, עולם המעשה. התגובה הראשונית שלו הייתה לבדוק את עצמו, מה הוא אמר, איך אמר, האם יש לו אחריות לתגובה שלהם. התורה לא מספרת לנו על המסקנות שהסיק משה מה"נפילה" שלו, אבל מדבריו אל הבורא אנו רואים מי היה משה וכיצד התנהג - הוא תמיד ביקש עליהם רחמים בפני הבורא שרצה להשמידם ולבנות שושלת חדשה מזרעו של משה.
למרות שהעם היה כל הזמן כפוי תודה, משה לא התייאש, הוא המשיך לאהוב אותם כמו שהם, לרצות רק בטובתם ולעשות שוב ושוב ניסיונות להביא אותם אל הארץ המובטחת.
הנטיה הראשונית שלי הייתה להאשים את אותו אדם שענה לי כך, ולחשוב שאיני יכולה עוד לחשוב כל רגע לפני שאני מדברת, האם אני מזכירה את המילה "אור" או לא, ושזו בעיה שלו. אבל אחר כך, תוך כדי בחינה ובדיקה, אמרתי לעצמי: מדוע לא? הרי הבעיה של משה הייתה בדיוק אותה בעיה. כאשר נאמר שהוא היה כבד פה, הכוונה הייתה בעצם שהוא היה ברמה רוחנית אחרת מאשר האנשים שדיבר אליהם, ולכן לא יכול היה ליצור עמם תקשורת. כאשר נפל על פניו, בעצם בדק כיצד הוא יכול לדבר עמם בשפתם, בגובה העיניים, כדי שיהיה להם מכנה משותף ויוכל לגעת בלבם.
חשבתי לעצמי: מדוע את כל כך יהירה, שאין את מוכנה לחשוב על המצב בו נמצא האדם הזה, ולנסות לדבר אליו בשפתו, כדי שתוכלי ליצור ביניכם מכנה משותף? האוירה הייתה טעונה ולא נעימה, וכרגיל בשעה לחוצה ולוחצת אני פונה אל סידור התפילה.

עקידת הרצון האישי על המזבח

בדרך כלל איני מגיעה עד פרשת העקידה, כי אומרים שנשים אינן זקוקות להתפלל את כל תפילת השחרית. אבל הפעם הרגשתי שאני חייבת לקרוא אותה. ולא סתם לקרוא אותה, אלא להניע את שפתי ולהפעיל את פי. כי החודש הוא חודש תמוז, וחודש תמוז שולט על מזל סרטן, ואותיות החודש הן ח' ות'. האות ח' שולטת על הירח, והאות ת' שולטת על הפה. וכאן נפל לי האסימון. זה החודש שבו אנו מקבלים את הכוח לשלוט על הפה שלנו, לדבר רק דברים שיכולים לעזור לאנשים אחרים. בתפילת שמע ישראל כתוב: "יכוון לקיים מצוות עשה ולזכור את מעשה מרים, בדבר לשון הרע, כי לא ברא ה' פה ולשון לאדם אלא להודות לו".
האם זה השימוש שאנו משתמשים בפה? כמה פעמים ביום אנו מדברים דברים לא נחוצים, דברי רכילות, לשון הרע, או סתם דברים שלא במקום, כמו הדברים שאני אמרתי אתמול?
הרגשתי שאני חייבת להמשיך ולומר את פרשת העקידה, ותוך כדי האמירה, התרגשתי מאוד. הרגשתי ממש פיזית את משמעות העקידה. כיצד אותו ניצוץ בורא שבתוכי אומר לי לעקוד את האגו שבי, שהוא בעצם בני יחידי אשר אהבתי, כל כך קשה לנו לוותר על הטבע המולד שלנו, שהוא האגו, ולהקריב אותו על מזבח האהבה לזולת. ניצוץ הבורא צווה עלי לחבוש את החמור, כלומר את עולם החומר, עולם האשליה, לבקע עצי עולה, כלומר לפתוח את כל אברי וגידי גופי ונפשי, וללכת אל המקום אשר אמר לי אלוהים, כלומר צריך ללכת אל מקום מיוחד בנפש, מקום שמוכן לקבל על עצמו את מצוות הבורא ולהנמיך את האגו. הדבר התרחש ביום השלישי, כלומר מדובר פה על מערכת שלושת הקוים, שבה אברהם מסמל חסד, נתינה, קו ימין, יצחק מסמל גבורה, לקחת לעצמנו, קו שמאל, ופעולת העקידה עצמה מסמלת את קו ימין, שבו החסד, הנתינה, עוקדת את הרצון שלנו לקבל לעצמו בלבד, ואז הרצון הופך לרצון מעגלי, של רצון לקבל על-מנת לתת ולתת על-מנת לקבל.
זה פירוש היום השלישי. אז נשא אברהם עיניו, וראה את המקום מרחוק. כלומר המקום הנפשי הזה בתוך עצמנו שבו אנו יכולים לעשות את העקידה הפרטית שלנו הוא מקום רחוק, שקשה להגיע אליו. הוא לא מובן מאליו. צריך רצון חזק כדי להכניע את האגו. ואברהם לוקח את עצי העולה, שהם אברי וגידי גופו, שם על יצחק בנו, על הרצון לקבל שלו, לוקח את האש כדי לשרוף את התכונות השליליות ואת המאכלת כדי להפריד את הטוב מן הרע, והם הולכים שניהם יחד. יצחק, האגו, שואל את אברהם: איה השה לעולה? האגו שלנו מעולם אינו רואה מה שבאמת מתרחש, ואינו מבין מה צריך לעשות. התכונות השליליות לעולם אינן רוצות לעלות על המוקד ולהישרף, טוב להן כמו שהן. ואברהם עונה לו, אלוהים יראה לו השה לעולה, כלומר אני מקשיב לבורא, מה שיאמר לי זאת אעשה.
הם הגיעו שניהם אל המקום אשר אמר אלוהים לאברהם ושם בנה אברהם את המזבח. בנית המזבח היא מעשה קשה. זוהי בניה יום יומית של האופי שלנו, בדיקה עצמית, האם נהגתי כשורה, האם פעלתי כשורה. איך אני יכול/ה לתקן. שם הוא גם ערך את העצים, כלומר את אברי וגידי גופו ונפשו, ושם הוא עקד את יצחק בנו, כלומר תכונת החסד והנתינה שבו עקדה את הרצון לקבל לעצמו בלבד. הוא שם אותו במקום הנכון, על המזבח מעל לעצים, ואז שלח את ידו לקחת את המאכלת לשחוט את בנו, כלומר לשחוט את הרצון שלנו לקבל.
אבל אז, בדיוק אז, קורא אליו מלאך האלוהים ואומר לו: "אל תשלח ידך אל הנער, ואל תעש לו מאומה, כי עתה ידעתי כי ירא אלוהים אתה ולא חשכת את בנך את יחידך ממני". הבורא אומר לו שלא צריך לוותר על הרצון שלנו לקבל, כי בלי הרצון לקבל לא נוכל לקבל שום דבר. מה שצריך הוא רק להמיר אותו, לרצון לקבל על-מנת לתת. כך אנו יוצרים זרימה מעגלית, שהיא הזרימה הקוסמית של היקום.ואז נשא אברהם את עיניו וראה שאיל אחר נאחז בסבך, ואומרים המפרשים, שהאיל האחר הפך לאיל אחד. כמו שהבורא הוא אחד, הוא אהבה, הוא אחדות.
הבורא אומר לאברהם שמכיוון שלא חשך ממנו את בנו את יחידו, והיה מוכן להמיר את הרצון לקבל לעצמו בלבד ברצון לקבל על-מנת לתת, יזכה שזרעו יהיה כחול אשר על שפת הים. הוא יהיה מלא באור וישפיע את אורו וחסדו על כל העולם, ואכן כולנו היום זוכרים את אברהם, הוא משפיע על כל העולם, כל הדתות נבעו ממנו. ישמעאל, אבי האיסלאם, היה בנו של אברהם, ישו, אבי הנצרות, היה יהודי, ודתות המזרח נובעות מבני הפילגשים של אברהם.
עבורי היה זה לימוד עצום – להיכנס אל תוכי ולעקוד שם את העצב שעורר בי השם באר שבע. אברהם הולך אל באר שבע ויושב שם, ועבורי מסמלת עיר המדבר הזו אסונות קשים ודיכאון עמוק שאין המקום לפרטם כאן, רק אומר שעל-פי הקבלה כל דיכאון ועצב הם בעצם רצון לקבל לעצמי בלבד, וכך גם השקיעה בתוך העצב, והניסיון לטפס למעלה ולדבוק בשמחה הוא ניסיון קשה ומפרך. אבל אם אני רוצה לחיות, אני חייבת לעשות את הניסיון הזה. עצב ודיכאון מביאים למחלה. ובמיוחד בחודש הזה, הקרוי חודש סרטן. בחודש הזה נזרעים הזרעים למחלת הסרטן, ומצד שני, אנו מקבלים את הכוח והיכולת להתגבר על המחלה הזו. כשאני מתגברת על העצב והדיכאון שבתוכי אני זוכה בעץ החיים. זוהי מלחמה יום יומית, והכתיבה הזו כאן היא חלק מהמלחמה הזו.
תוך כדי אמירת פרשת העקידה הרגשתי כיצד העצב ממיר את עצמו לאהבה, נזכרתי בכל הפעמים והמקומות והאירועים שיצרו בי כאב כל כך עמוק, שלא יכולתי להתמודד עמו והעדפתי תמיד לברוח למקומות אחרים. הפעם הצלחתי להיכנס אל תוך הכאב, ולהחדיר בתוכו אהבה וסליחה לכל אותם האנשים שבעבר לא יכולתי לסלוח להם.
תחושת האהבה והסליחה הייתה כל כך עמוקה, כל כך מרגשת, שהייתי חייבת לבוא ולכתוב אותה ולשתף אתכם בחוויה הגדולה והמתקנת שעברתי זה עתה.

תאריך:  22/06/2007   |   עודכן:  02/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העקידה האישית בחודש תמוז
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה יפה, חשובה ומרגשת
מישהו שאכפת לו  |  22/06/07 15:25
2
אגו לא מכניעים
פנחס  |  22/06/07 22:57
 
- זה רק עניין סמנטי
קורא  |  23/06/07 19:35
3
חזק מאוד, יישר כוח,
אנשים שאוהבים  |  27/06/07 17:28
4
תגובה למאמר על משמעות העקדה
אסתר ויתקון  |  12/07/07 00:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
והשבוע על שופט בית הדין לעבודה ועל מנהיג חברתי חדש בישראל, על הצילומים של יחימוביץ' וההצתה המאוחרת של סילבן שלום ועוד...
נסים ישעיהו
גם למצוות שכן מבינים את טעמן אפשר למצוא תחליפים "מתאימים יותר לרוח התקופה". ורוח התקופה, כדרכה של רוח, מתחלפת היא ומשנה כיוון לעתים קרובות עד שמגיעים לניתוק מוחלט מן השורשים היהודיים ר"ל
חיים קליר
האם חברת הביטוח רשאית להפוך דרישת מיגון ל"תנאי מוקדם" שקיומו מתברר רק בקרות מקרה הביטוח? האם חברת הביטוח פטורה מכל חבות כאשר המבוטח לא מפעיל בטעות את האזעקה? על שאלות אלה והרהורים נוספים בתחום הביטוח, בפסק דין מרתק ויסודי של השופט שאול מנהיים, מבית משפט השלום בראשון לציון
עו"ד אברהם פכטר
מהלך נוסף, מבית מדרשו של פרופ' פרידמן, קציבת כהונתם של נשיא בית המשפט העליון ונשיאי המחוזות, לתקופה קצובה של 7 שנים    הבעיה ברפורמות של פרידמן אינה בתוכן שלהן אלא במהירות שבה הן מוגשות לביצוע
יוסי אחימאיר
עד כה טרם היפנה גורם ישראלי רשמי אצבע מאשימה כלפי קהיר, כדי לומר לה בריש גלי: את אחראית לצמיחת מדינת ה"חמאסן" לא פחות מסוריה ואירן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il