X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחרונה פסק בית המשפט העליון כי במכירת דירת מגורים שתמורתה הושפעה מזכויות בניה נוספות, לא תחול הנחה נוספת על החלק החייב במס. דווקא מפסיקה זו, ניתן להסיק מהם המקרים בהם כן תחול ההנחה
▪  ▪  ▪

אחת הנקודות שהעסיקו לא אחת את בתי המשפט היתה תחולתה של ההנחה במיסים שניתנה כהוראת שעה ביחס למכירה של זכות במקרקעין בתקופה הקובעת (בין 7.11.01 ל - 31.12.03). על-מנת לעודד עסקות נדל"ן באותה תקופה, קבע המחוקק הנחה בשיעור של 20% מהמס למכירות שיבוצעו עד 31.12.02, ו - 10% מהמס למכירות עד 31.12.03.
במהלך השנים, עוררה הוראה זו שאלות לא מעטות. כך לדוגמה - האם ההנחה במס שבח חלה גם על מס מכירה (שכן מצויין בסעיף אחר כי דין מס המכירה כדין המס)? על שאלה זו ענה בית המשפט המחוזי בחיוב בפסק הדין עניין רוגובין וכיום הנושא מצוי לפתחו של בית המשפט העליון לאחר ערעור שהוגש על-ידי המדינה.
שאלה נוספת התעוררה ביחס להוראה שמנעה "כפל מבצעים" ביחס להנחה זו. חוק מיסוי מקרקעין קבע כי ההנחה במס לא תחול על מכירה "שחל לגביה פטור ממס, כולו או חלקו או שיעור מס מופחת". מכוח הוראה זו נקבע לדוגמה שההנחה לא תחול במקרים של הפקעה, שכן על הפקעה ממילא חלה הנחה של 50% מהמס (ע"א גני רון).
שאלה מעניינת בהקשר זה נבחנה לאחרונה בפסק דינו של בית המשפט העליון בעניין יהודה רוזי (ע"א 7669/05). באותו נושא נדונה מכירתה של דירת מגורים שתמורתה הושפעה מזכויות בניה נוספות (לא מנוצלות). ביחס לדירה כאמור, קובע החוק כי הפטור ממס שבח במכירת הדירה לא יחול על מלוא מחיר המכירה של הדירה אלא יעשה פיצול וחלק מהתמורה המיוחס לזכויות הבניה הנוספות ייחשב כנכס נפרד ויחוייב במס.
השאלה שהתעוררה הינה האם בנסיבות אלו המוכר, שישלם מס באופן חלקי, יזכה להנחה על המס החלקי ששולם על ידו.
בשלב ועדת הערר נבחנה השאלה האם דירת המגורים וזכויות הבנייה הנוספות הינם שני נכסים נפרדים הנמכרים במכירה אחת. וועדת הערר אכן קבעה כך, בהדגישה כי כל החלק הפטור שייך לדירת המגורים, ולכן כל התמורה המיוחסת לזכויות הבנייה ממוסה בשיעור מס מלא, אינה זוכה להנחה אחרת למעשה, ועל כן זכאית להנחה של 20% נשוא התקופה הקובעת.
המדינה ערערה על פסיקה זו ובית המשפט העליון, בפסק דין מפי כב' השופטת אסתר חיות קיבל את עמדתה. בית המשפט בחן את הוראות החוק וקבע כי הפטור ממס המוענק במכירת דירה עם זכויות בניה נוספות מוענק באופן חלקי גם לזכויות הבניה הנוספות. בנסיבות פסק הדין היה שווי הדירה מתוך הממכר כ-650,000 ש"חוניתן כפל פטור ממס (בהתאם להוראות סעיף 49ז לחוק מיסוי מקרקעין) על 1,300,000 ש"חמתוך תמורה של מעל 2,000,000 ש"ח. נקבע כי הפטור שניתן איננו כפל פטור ביחס לדירה, אלא פטור המתייחס בחלקו גם לזכויות הנוספות. על כן, אכן ניתנה הנחה ביחס למכירת הזכויות הנוספות ולכן אין זכות להנחה נוספת שניתנה למכירה בתקופה הקובעת.
לפסיקה זו מספר השלכות: ניתן להבין מהגיונו של פסק הדין כי מקום בו שוויה של דירת המגורים הנמכרת עלה על תקרת הפטור לפי סעיף 49ז (כ - 1.3 מיליון ש"ח) - אזי כן תחול ההנחה ממס למכירה בתקופה הקובעת, שכן הפטור הוענק אך ורק לדירת המגורים ולא לזכויות הבניה הנוספות!
זה עשוי להיות המצב גם במקרים נוספים - לדוגמה מקרה בו בוצע פיצול פיזי, והוענק פטור אך ורק לדירת המגורים ולא לזכויות הנוספות (ראה לדוגמה עניין ללזרי המתאר סיטואציה מעין זו ביחס למשק חקלאי). כמו כן, מקום שנעשה גם פיצול פיזי וגם פיצול רעיוני דומה כי ההנחה תחול רק על החלק המפוצל פיזית בהיותה זכות טהורה במקרקעין ללא מרכיב הנחה. לעומת זאת בחלק שפוצל פיצול הרעיוני לא תינתן הנחה על-פי ההנמקה בעניין רוזי.

תאריך:  26/06/2007   |   עודכן:  26/06/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יצחק גאגולה
מציאות חיינו אינה פשוטה כלל, ולא ניתן לתת אשראי פתוח ללא גבול. מצבנו לא מאפשר לנו ללכת להרפתקה אין סופית כפי שמתכננים אנשיו של אולמרט וחבר מרעיו
צילה שיר-אל
בימים אלה של שינויים בשלטון, מומלץ להכיר את המנהיגים שלנו מקרוב. והנה "הצצה" למפתם האישית של המושכים בחוטים...
איתן גנור
ההתרסה נגד זכות הקה"ל לצעוד בירושלים אין לה מאומה עם מאבק למען דמוקרטיה. נהפוך הוא, זו הבעת חוסר הבנה מהו עיקרה דמוקרטיה
נרי אבנרי
שורות אלה נכתבות בגין המאמץ המתהווה לנגד עינינו לעשות את הטעות ההיסטורית הבאה: השקעה בחיזוק אבו-מאזן, הכוללת הקלות במחסומים, מסירת נשק ורכב משוריין, העברת מאות מיליוני דולרים, ו... שחרור רוצחים
עופר א. לידסקי
אנו נמצאים ב"עידן השחזור". אם עד לא מזמן כולנו דאגנו ש"יהיה גיבוי" לנתונים שלנו, היום אנו צריכים לדאוג לכך ש"יהיה שחזור" לנתונים שלנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il