X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
יולדת הגישה בחלוף 24 שנה תביעה בגין הולדה בעוולה בית המשפט פסק כי חרף המצאותה בתקופת ההתיישנות, היא נקטה שיהוי רב לא די בשיהוי זה בכדי להוביל לדחיית התביעה, אך כן די בו בכדי 'למחול' לשירותי בריאות כללית על עצם אובדן המסמכים
▪  ▪  ▪
אי ביצוע בדיקת מי השפיר נפסק לחובת האם [יח"צ]

"העדר רישום בכרטיס הקשר (ת/1) אודות הפניית התובעת 2 לבדיקת מי שפיר, שממילא גם לא הייתה מבוצעת במרפאה בה בוצע מעקב ההיריון, אינה פגם או התרשלות ברישום. לא ניתן לבסס את טענת התובעים בדבר רשלנות הנתבעת ברישום על כרטיס הקשר (ת/1) לבדו. במילים אחרות, אין בהעדר רישום זה משום "נזק ראייתי" המצדיק את העברת נטל ההוכחה לכתפי הנתבעת להוכיח כי צוות המרפאה הפנה את התובעת 2 לביצוע הבדיקה האמורה על-אף שעניין זה לא מצא ביטוי בכרטיס הקשר". כך קבעה (יום ד', 24.03.10), נשיאת בית המשפט המחוזי בחיפה, בלהה גלאור, במסגרת תביעת רשלנות רפואית שהגישו אם וביתה, אשר נולדה עם תסמונת דאון עקב דילוג על בדיקת מי שפיר, נגד שירותי בריאות כללית.
האם גרסה כי לא הופנתה לבדיקת מי שפיר, ולא יודעה כי בדיקה זו עשויה לגלות תסמונות כגון תסמונת הדאון שבה לקתה ביתה, ולו הייתה מיודעת באפשרות זו הייתה מפסיקה את ההריון. לאור זאת, גרסה האם, יש לחייב את 'שירותי בריאות כללית' בגין התרשלות. האם גרסה עוד כי היות וכרטיס מעקב ההריון שלה בוער, הרי שחל כלל 'הדבר מדבר בעדו', הנתבעות הסבו לה נזק ראייתי, ועל כן על נטל ההוכחה להתהפך, ולעבור אל שכמי הנתבעים להוכיח כי הללו לא התרשלו.
קופת החולים הכללית גרסה, מאידך, כי תיק היולדת בבית החולים בוער כדין, וזאת לפי 'תקנות בריאות העם', ובכל מקרה, התביעה הוגשה בשיהוי ועל הנתבעות לא היה לצפות כי תוגש תביעה, ולא היה עליהן, לאור זאת, לעשות מאמצים לשמור את התיק. 'שירותי בריאות כללית' גרסה כי היות והאם לא פנתה במהלך כל השנים לבקש את התיק, והיות והלידה דווחה כ'לידה רגילה', היא לא צפתה כי ביום מן הימים ידרש התיק, כאמור, ובערה אותו. עוד הסבירה 'שירותי בריאות כללית' כי היות ובשנת 1981, לא היה נהוג לתעד בפרוטרוט את מהלך הלידה ואת מהלך ההריון, הרי שלא צריכה לעמוד לחובתה טענת התרשלות, שכן אופן הרישום והתיעוד נעשה בהתאם לנורמות התיעוד והרישום באותה תקופה, הגם שנורמות אלו נדמות כבלתי סבירות כיום. כן טענה קופת חולים כללית כי באותה תקופה בדיקת מי השפיר בוצעה בבית החולים הסמוך לבית היולדת, וזאת להבדיל מעקב ההריון אשר בוצע במרפאה, והרישום אודות ביצוע/אי ביצוע בדיקת מי השפיר מתועד בבית החולים ולא בכרטיס מעקב ההריון, כאשר תיק בית החולים בוער כדין, כאמור.
קופת החולים: האם סירבה לבצע בדיקת מי שפיר
לטענת 'שירותי בריאות כללית', האם הופנתה לביצוע בדיקת מי שפיר, אך סירבה, והיעדר תיעוד של תיק היולדת, כאמור, בבית החולים, אינו צריך להזקף לחובתה. כן מציינת 'שירותי בריאות כללית' כי בתיעוד מאוחר, מטעם שירותי הרווחה בעירה של האם, עולה כי האם הצהירה כי היא "חשה אשמה על שלא פנתה לבדיקת מי שפיר", שכן "לו הייתה עושה כן הייתה יכולה להפסיק את ההריון". מכל אלו למדה השופטת גלאור כי קיימת סבירות גבוהה כי התובעת הופנתה לבדיקת מי שפיר (מה גם שאחיות שעבדו באותה תקופה במרפאה העידו כי הנוהל הינו להפנות נשים מעל לגיל 37 לבדיקות מי שפיר), סירבה לבצע בדיקה זו, וכי היעדר תיעוד תיק היולדת מבית החולים אינו עולה כדי 'נזק ראייתי' מצד הנתבעות, היות והביעור נערך כדין, לפי תקנות בריאות העם.
השופטת דחתה את גרסתה של האם והעדיפה את גרסת האחיות
השופטת גלאור סמכה על עדות האחיות מ'שירותי בריאות כללית', אשר נתקבלה עליה כאמינה וזאת היות ולא היה להן כל עניין בתוצאות המשפט, וזאת להבדיל מעדותה של האם שהיא "עדות יחידה של בעל דין אשר מעוניין בתוצאות המשפט". השופטת גלאור קיבלה חיזוק לגרסת האחיות ברישומים של שירותי הרווחה שם מצוטטת האם כמי ש"חשה אשמה על כך שלא נענתה להמלצה להיבדק בבדיקת מי שפיר".
בנסיבות ביעור התיק כדין, קובעת השופטת גלאור, כאשר עדויות נסיבתיות מעידות כי האם נשלחה לבדיקת מי שפיר אולם סירבה לבצע בדיקה זו, וכן בנסיבות שבהן האם השתהתה בהגשת התביעה, כך שבחלוף 24 שנים "קשה היה לאתר את החומר הרפואי ולשחזר את שאירע", לא נגרם לאם נזק ראייתי, אין להפך את נטל הראיה, ודין התביעה להדחות.
שיהוי כן, התיישנות לא
השופטת גלאור הוסיפה וציינה כי חרף השתהות האם לא עומדת לקופת החולים טענת ההתיישנות שכן גם אם ההורים כאופוטרופסים של הילד מגישים תביעה בגין 'הולדה בעוולה', עומדת להם הזכות להגיש תביעה זו עד הגיע הילד לגיל 25, אז חולפות שבע שנים מיום הגיעו של הילד (שנולד בעוולה) לגיל 18.
היות והשופט גלאור קבעה כי בנסיבות העניין לא צריך להתהפך נטל הראיה שכן הנתבעות לא גרמו לתובעת נזק ראייתי שכן תיקה הרפואי בוער כדין, וכן מקום בו הראיות הנסיבתיות הצביעו על סבירות גבוהה כי האם אכן נשלחה לבדיקת מי שפיר אך סירבה לבצעה, קבעה השופטת גלאור כי אין צורך לדון בשאלת ההתרשלות שכן האם לא הצליחה להוכיח כי לא נשלחה לבדיקת מי שפיר.
השופטת גלאור דחתה, מטעמים שבדיני הראיות את התובענה, בלא כל צורך לדון בשאלת ההתרשלות של קופת חולים כללית ובשאלת הקשר הסיבתי, אך עקב מצבה של הבת, וחרף העובדה שהנתבעות עשו מאמצים ניכרים לאתר את התיק הרפואי, לא הושתו על האם ועל ביתה הוצאות.

תא (חי') 508-06 פלונית נ' שירותי בריאות כללית בע"מ (ניתן: 24.03.10)
- בשם התובעות: ע"י ב"כ עו"ד ש. ברידה בן דוד ואח'
- בשם הנתבעות: ע"י ב"כ עו"ד י. אבימור ואח'
תאריך:  04/04/2010   |   עודכן:  05/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התביעה הוגשה בשיהוי, נטל ההוכחה חזר לתובעים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אין התיישנות ואין נזק ראייתי?
אורן2222  |  5/04/10 05:41
2
זו פסקה חכמה מאד!
מהתחום  |  5/04/10 15:09
 
- חובת שמירת מסמכים
נצחק  |  5/04/10 15:20
 
- איזו רשעות - אדם לאדם זאב
גוטמן  |  6/04/10 05:35
3
קראתי את כל פסק הדין - בושה
ש, גוטווין  |  6/04/10 04:48
4
עם חברים מהברנז'ה זה אחרת
ריבה  |  6/04/10 14:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תלם יהב
שלושה פיצוצים זעזעו את רחובות בגדד
ענבל בר-און
בבית המשפט העיד המומחה כי אין כל קשר בין מחלת המערער, המתבטאת גם בגילויה של מחלת הלופוס, לבין חשיפה לקרני השמש    אולם באינטרנט השיב המומחה לגולשת כי עליה להיזהר מחשיפה לשמש אשר גורמת למחלת הלופוס    בעקבות דבריו הושב הדיון לוועדת הערעורים    המומחה הסביר את הסתירה והערעור נדחה
תלם יהב
משטרת טקסס הגיש אישום נגד הזמרת אריקה בודו שהתערטלה במהלך צילומי קליפ
תלם יהב
מוחמד אל ברדעי העשוי להתמודד על הנשיאות במצרים קרא לבחירות דמוקרטיות וחופשיות    "לאזרח המצרי יש הזכות לבחור בנשיא שלו"
איציק וולף
דובר הגי'האד האיסלאמי ברצועת עזה הצהיר כי ארגונו הפסיק את הירי בשל סיבות פלשתיניות פנימיות    "אם ישראל תתקוף שוב - איש לא ימנע מפעילי ההתנגדות להגיב"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il