X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנת 2004 בעקבות הכרזת הואתיקן על חרם נגד ספרי הארי פוטר, אז, התעוררו גם עורכי העיתונים החרדיים בישראל: "הצופה" ו"יתד נאמן" ויצאו להתקפה. היום ערב צאתו לאור של הספר האחרון בסדרה מאיימת שס על החנויות שיעזו למכור את הספר בליל שישי... נראה כי ראוי להציג את הברכה שבספרי הארי פוטר - זאת שהפכה אותם להצלחה חוצת גבולות זמן ותרבות. לפניכם מאמרה של דיאנה דוראנט, חוקרת האמנות, מאתר מכון איין ראנד
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

סיפורי הארי פוטר, בתארם עולם בו הטוב מנצח את הרוע, מעניקים לנו כוחות להתייצב מול אויבים אמיתיים.
בעת שמלחמה ארוכת-טווח מתרחשת וחשש להתקפות טרור נוספות על אדמת אמריקה, האין זאת אלא בריחה מהמציאות לפנות לסרטים כגון "הארי פוטר"? כלל וכלל לא; סרטים כאלו מעניקים משהו שהוא חיוני לניצחון במלחמה לא פחות מאשר חיילים ונשק.
הארי פוטר חי בעולם בו כובעים וציורים מדברים, מקלות מטאטא מעופפים, וגובלינים (שדונים) מנהלים בנק - - אולם אלו פרטים שאינם מהותיים. הרכיב המהותי נמצא בתיאור רב השראה על מאבקו לניצחון של ילד. הסדרה מתארת את סיפורו של יתום צעיר, השנוא על הקרובים עימם הוא גר, המגלה כי יש לו כישרון נדיר ועובד קשה לפתחו. במהלך חינוכו הוא לומד לחשוב באופן עצמאי, לנהוג ביושר, ובביטחון עצמי. הוא מוצא חברים השותפים לערכיו והוא רוכש את הערכת מוריו. הוא נלחם בבריון הכיתה ובקוסם המרושע ביותר על פני האדמה, ואנו צוהלים כאשר במאמץ ניכר ובאומץ, הארי גובר.
מהו הערך החינוכי ביצירה? ילד זקוק ללימוד עובדות קונקרטיות, כמובן, אולם אין די בכך. על-מנת לארגן ולעשות שימוש בעובדות אלו, ילד זקוק בדחיפות במסגרת עבודה בסיסית של תפיסת עולם מופשטת - - והוא זקוק לה באופן שאינו מופשט אלא עקבי ומוצג באופן מובן.
זהו הדבר אותו מספקת הספרות. באמצעות הנושא, העלילה ואפיון הדמויות - - במיוחד באשר לגיבור - - כל סיפור ילדים מתייחס במרומז לשאלות המקיפות כגון: האם העולם הוא ביסודו טוב או מרושע? האם יכול אדם לסמוך על מחשבתו או לא? האם עלי לאמץ את החיים בלהיטות או לברוח מהם בפחד? האם יכול הטוב להצליח או שמא הרוע מנצח בסופו של דבר?
סדרת הארי פוטר מרתקת ילדים כה רבים (ובמקרה, גם מבוגרים) משום שהתשובות שהיא מציעה לשאלות אלו הינן חיוביות באופן מכריע. היא מראה עולם בו ניתן להשיג אושר, ניתן להביס את הרשעים, והאמצעים להצלחה ניתנים ללימוד. כאשר בתי בת השבע מתרוצצת סביב לשולחן האוכל עוטה גלימת מגבת ישנה, עם מקל מטאטא שהורכב ממוט לוילון וקרטון מקופל, אין היא מגלה עניין במכשפות או בעל-טבעי. למעשה היא מתנסה באישיות של אינדיבידואל עצמאי, אמיץ ונבון המביס את הרשע. היא פונה בהתלהבות לראייה פילוסופית חיובית של עצמה ושל העולם.
זאת היא המשמעות המופשטת של הסיפור, לא מיקום התרחשותו הפיסית, המשפיעה על הקורא. "הקוסם מארץ עוץ" ((The Wizard of Oz, למשל, מתרחש בארץ המיושבת במכשפות, גמדים ועצים מדברים - - אולם הוא למעשה עוסק בהחלטיות של דורותי וחבריה להגשים מטרות קשות. "לורד פאונטלרוי הקטן" (Little Lord Fauntleroy) אינו ספר הדרכה לירושת תואר רוזנות, אלא תיאור של ילד שיושרו ואחדותו מסייעות לו לגבור על עימותים.
באופן מנוגד, ראו את הכותרת המבחילה "אמור צ'ייז ומות!" (Say Cheese and Die!) מסדרת האימים הפופולרית מאת ר.ל. שטיין. כאן מצלמה מקוללת גורמת למוות והרס בכל עת שהיא מצלמת. הדמות המרכזית, הנכנע באופן חוזר ונשנה לפני חבריו, מתעקש להשתמש במצלמה, הוא פחדן, מוכה פאניקה וחסר השפעה. הסרט מסתיים בתחושה מבשרת רעות כאשר מקום המחבוא של המצלמה שלא ניתן להרסה מתגלה על-ידי בריונים מקומיים המתכוננים לעשות בה שוב שימוש.
זהו ספר מחריד לא בשל המרכיב העל-טבעי אלא בשל הרשע: ה"גיבור" חסר כוח, חפץ בלתי מזיק מחולל הרס, הרשע הוא בלתי מנוצח. חשיפת יתר של ילד לעולם המרושע של "עור הברווז" - - או "בוויס ובאטהאד" (Beavis and Butthead ) או "סאות' פארק" (South Park ) - - עשוייה לעורר את התהייה מדוע עליו לקום בבוקר ממיטתו, וזאת בטרם התייחסנו לשאלה מדוע עליו להקדיש מאמץ ללימודיו ולהצטיין בספורט.
איזה צורך חשוב ממלאת סידרת הארי פוטר? בתרבות בה פחד וציניות מובילים, היא מספקת תזכורת לכך שהחיים טובים - - כי הם מלאים באתגרים ובאפשרויות מלהיבות. בקצרה, הספרים מהווים דלק למוחו של הילד המתבגר. כפי שויטמינים ומינרלים הכרחיים להתפתחותו הפיסית הבריאה, כך גם ספרות עם ראייה כזאת של העולם חיונית להתפתחותו הרוחנית הבריאה.
קחו את ילדכם לראות את סרטי הארי פוטר, או התכרבלו וקיראו את הספרים. אין בכך בריחה מהמציאות. מלחמות אינן מנוצחות רק באמצעות כלי נשק מתקדמים וכוח פיסי, אלא באמצעות אמונה כי אדם יכול וראוי לנצח.

פורסם לראשונה ביוני 2004. תרגום: בועז ארד - המאמר מוגש מטעם www.anochi.com בטאון תלמידי הפילוסופיה של איין ראנד בישראל. ד"ר דוראנט הינה חברה בכירה במכון איין ראנד בקליפורניה, המכון עוסק בקידום הפילוסופיה של איין ראנד.
תאריך:  20/07/2007   |   עודכן:  20/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תודה לך, הארי פוטר!
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אך... היו זמנים
.ארז  |  21/07/07 01:22
2
כמה קיבלתם
הווו הווווו  |  21/07/07 10:56
 
- הקונספירציה
בועז ארד  |  24/03/08 06:38
3
מתה על הארי פוטר! ל"ת
רולינג גאונה  |  21/07/07 10:57
4
בונוס לתקשורת
דרויש  |  21/07/07 21:37
5
מכון איין ראנד
כמעיין המתגבר  |  22/07/07 07:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איילת פישבין
עמותת כתו"ם (כולנו תומכי מצנע) קיבלה תרומות בלתי חוקיות מחו"ל לכיסוי חוב בחירות    יתרת התרומות שימשה את קמפיין הבחירות של ברק בשנת 2001
אברהם (פריצי) פריד
מי אמר שמקפחים פה ערבים? הנה סוף-סוף נבחר נשיא עם אימא ערביה
סמדר כהן
חובה להקים קודם ועדה שתבדוק את תפקוד התקשורת במדינה. למסקנה זאת הגעתי אחרי שקראתי את הידיעה על מר יחזקאל הלוך ושוב, ואני שואלת אותך מר יצחק? האם הדברים נכונים או שמא כתבת אותם על-מנת לייצר כותרת
עו"ד יוסי דר
ביניש, במונולוג (דמיוני...) מסבירה לעו"ד שי ניצן כיצד תופרים תיק
רוני שטרן
היכן שאין לחם, יש עוגות בשפע. כי עוגות, יכולים רק שר התמ"ת ה"חברתי", ראש הממשלה ה"רפורמטור" וקברניטי מפלגת העבודה ה"חברתיים" לאכול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il