X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יהודית מליק-שירן משוררת, סופרת ופובליציסטית "בת אור" הוצאה לאור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
תלאותיה של משפחה יהודית-ציונית בעלייתה ארצה לפני קום המדינה
▪  ▪  ▪

הספר "בציפורני הגורל", הוא אוטוביוגראפיה, המתאר קורות חייה של משפחת סיידוף הענפה שמשאת נפשה היה להגיע לארץ "ירושלים". הספר מתעד פיסת היסטוריה על חיי היהודים בגולה הפרוסה על הארצות קווקז, טורקיה, לבנון, סוריה ועל הארץ, פלשתינה בשנות העשרים. מגולל פרעות ועלילות דם, פוגרומים, וקרקע בוערת תחת רגליהם.
הסב שמואל סיידוף, איש צבא נערץ על פיקודיו, קיבל אזהרות מהם, כי יבולע לו אם ישאר על עומדו. הצאר התחלף וחייו וחיי בני משפחתו בסכנה. הוא אוסף את בני ביתו, מוכר בשקט את נכסיו ויוצא אל דרך ארוכה להגשים את חלום חייו להגיע לארץ היהודים ירושלים. שניים מבניו הוא שולח ישירות בעליה בלתי ליגלית דרך מסעות נדודים מפרכים הם מגיעים לארץ לא מיושבת, אך נשלטת בידי הטורקים.
שמואל סיידוף ובני ביתו עושים כברת דרך ארוכה בחורף מושלג ומגיעים לטורקיה הזמן והגיל מכריעים את הכף. על אדמת טורקיה הוא מבקש מילדיו לא לשכוח את הצוואה הרוחנית להגיע בכל דרך ובכל מחיר לארץ היהודים, ירושלים.
צוואתו מתמלאת לאחר תלאות וייסורים רבים שעוברים כל ילדי המשפחה. אין אחד או אחת שלא חווה מנת סבל מייסרת כדי להגשים את החלום הנכסף. ומעבר לייסורים, לעינויים שחווים צאצאי המשפחה מגיחות מכל עבר האמונה, התקווה והאהבה. שלוש אלה מחבקות את ילדי המשפחה המחנכים את ילדיהם לערכים כמו כיבוד הורים, כבוד האדם, כבוד הבריות, כיבוד האדמה. בידיים אוהבות הם עוקרים עשבים שוטים, סוללים כבישים, מקימים בית ונלחמים בסכנת נפשות נגד הפדיון, הכפרים הערביים שרצו לנשלם מאדמתם, מחרפים נפשם במלחמות ישראל מתוך האהבה לארץ, אהבה לשפת הקודש העברית התנכ"ית ואהבת הלשון הארמית המייחדות אותן מלשונות אחרות ושומרות על עיצובן וצביונן.
הספר מתאר את קורותיהן של שתי משפחות יהודיות שהצטלבו דרכן. האב בנימין סיידוף הוא נכדו של שמואל המנוח, המגיע לארץ עם אמו ואחיינו, צועדים בקור וברעב, באש ובמים כדי לקיים צוואה של סבא.
שרה היא יתומה מאב שנספה במגפה שכילתה כמעט את כל משפחתה, בתוך היתמות גדלה כפרח בר, ילדה יפהפיה ומפונקת ובטרם היתה לנערה, נישאה למפלצת שבאדם ועוד ממוצא יהודי. גם שרה עוברת ייסורי נפש וגוף קשים ביותר עולה לפלשתינה ובה נגאלת מייסוריה לבעלה. היא זוכה בגט רבני וכעבור זמן לא רב קושרת את גורלה עם חייו של בנימין סיידוף.
הספר הזה ראוי להיכלל בתוכנית הלימודים להוראת המקצועות היסטוריה של עם ישראל וספרות עברית.
התלמידים יוכלו להפיק ממנו ידע עשיר ומעצים על ראשית ההתיישבות בארץ, על העבודה החלוצית, על הספרות הפולקלוריסטית והמנהגים השונים המעצבים אופי ואישיות של חברה מתהווה. ספר שהוא חובה בכל בית.
ראיינתי את הסופרת רחל סיידוף-מזרחי בערב ספרותי שנקרא "נגיעות של אהבה" שהתקיים בבית הסופר ע"ש שאול טשרניחובסקי בתל אביב.
1) איך נולד הרעיון לשכתב את קורות חיי המשפחה?
ורחל נושמת עמוק ומחזיקה בספר עב הכרס: "הרעיון לכתוב את קורות המשפחה נולד בי, מאחר וראיתי שיש דברים רבים ונסתרים מאחורי שם המשפחה, מאחורי הסיפורים המוזרים והמדהימים שמדי פעם סופר חלק קטן מהם מאחורי ענני הדמעות שזלגו מעיני אמי ותמיד רציתי לדעת את רזי - הסיפורים במלואם. מה מסתתר בתוך כל העצב שהיה שם? וחבל שלא עשיתי זאת קודם אולי לא הייתי אני נקלעת למצב בו נקלעתי, פשוט לא הבנתי שיש רוע כזה בעולם. סיפורי הוא גם מסר לבנות המתמרדות ועושות את כל העולה על רוחן ולא נשמעות להוריהם הדואגים." דמעות מאיימות לפרוץ החוצה וקולה של רחל לא נשבר. היא רועדת מהתרגשות, סוף-סוף מישהו מאזין לסיפור המתועד של המשפחה שהצליחה לשרוד בקושי מ"צפורני הגורל".
2) מהקריאה בספר עולה יחסם האכזרי של הגברים לנשים אברהם לשרה? ז'וז'ו לרחל? נוצר מצב שהבת הולכת בעקבות האם וסוגרת מעגל גורלי, התיאורים אכזריים, מה מידת האמת ומה מידת ההגזמה?
"לצערי, בארצות ערב הגברים שולטים באכזריות בנשותיהן עד היום. כל מה שסיפרתי הוא אמת לאמיתה, אותה שמעתי לא רק מפיה של אמי אלא ממספר אנשים, גם היום וגם בארץ פושה הדבר אצל הערבים, הבדווים, הם יכולים להרוג את האישה מבלי לבדוק את אמיתות הדברים שנאמרו עליה ולא פעם שמענו על אח שרצח את אחותו ואב את בתו על כבוד המשפחה, ואף האם נמצאת בסוד העניינים. אלה שגדלו בארצות ערב מבינים את המנטליות של מנהגים וערכי - חברה ודת מושרשים. אינני יכולה לשפוט, האישה היא קניינו של הבעל ועל זה אין עוררין.
אך ז'וז'ו גדל בארץ והתחנך לפחות מספר שנים כאן, לא יכולתי להאמין להורי שהזהירו אותי, שבחור צעיר מתנהג בצורה כזו, כי את פרצופו האמיתי הוא הראה רק אחרי החתונה, כאשר הייתי קניינו כביכול זה רק מראה כמה זה מושרש שם בגנים.
3) פולקלור צבעוני עשיר ויפהפה מאכלס את דפי הספר. לא יכולתי להניח את הספר מהיד, ריתקת אותי אל מנהגים, אל סיפורי עם, אגדות על שדים ורוחות, מאכלים אניני טעם וריח. מאין שאבת את כל הידע הזה?
"שאבתי כל זאת מספוריהם של הורי ומזיכרונותיי על המנהגים והמסורות. לא היה להם זמן רב לספר סיפורים, אך הסיפורים סופרו כאשר ישבה אימא לכבס ליד הפיילה הגדולה והעמוסה בכבסים, או כאשר ניכשנו בוטנים במקשה שבשדה אז כולנו נרתמנו לעבוד ביחד.
גם כאשר ניקתה אורז לקראת החגים. סיפוריהם היו מעניינים ומותחים.
הייתה לי גם הזדמנות נדירה נוספת שכאשר רצינו לשפץ את ביתם, הם אולצו לצאת ולגור עמנו כחצי שנה.
בתקופה זו, הייתה לי הזדמנות לשבת ערב ערב ולמלא מאות דפי פוליו מחוררים. לימים ישבתי וארגנתי הכול לקראת הוצאת הספר לאור, כמובן שהצלבתי את הסיפורים עם סיפוריהם של אחרים."
4) כותרת הספר "בציפורני הגורל" מתארת תהליכים ומסעות של דמויות רבות העוברות שינוי מקצה לקצה. תבחרי לך דמות אחת מתוך הגלריה האנושית שמופיעה בספר ותני לנו שתי דוגמאות על דמות כזו שעברה שינויים כאלה. אני מקשה והגב' סיידוף-מזרחי מחייכת לבחור שתי דמויות זה לא קל. שתי דוגמאות של אותה דמות, אם את רוצה אני ממקדת והיא מהנהנת בראשה ושואפת נשימה ארוכה.
"הדמות שאני בוחרת היא אמי שרה, אשר נולדה בתקופה איומה, בשבוע שבו נולדה פשטה מגפה קשה בטורקיה בעיר נסבין. אביה, אחיה בן השמונה-עשרה שעמד להינשא וסבתה כולם מתו במגפה בתוך שבוע, האם שקיבלה את הידיעה המרה, משתבשת עליה דעתה. כאשר היא שבה לעצמה, היא לוקחת את שרה ומטפלת בה כבכפפות משי.
כאשר גודלת שרה היפיפייה, אמה רוצה להבטיח את עתידה ומשיאה אותה לאיש ממשפחה עשירה שלמעשה הוא ממשפחתה, אך התוצאות היו איומות. שרה הייתה רק בת עשר כשהיא נשאת לאיש, בנוסף על ההתאכזרות האישית כלפיה, שלושה מילדיה מתים עקב ההתנכלויות של חמותה ובעלה. חייה היו נתונים לסכנה מתמדת, כאשר אמה אינה יכולה להצילה או לעזור לה.
השינוי השלישי שקרה הוא, כששרה פוגשת את דודה אחי אביה שלא ידעה על קיומו ועמו הם עולים ארצה ופה בארץ בעלה הבוגד עוזב
אותה בהריון ובחוסר כול ונוסע עם אהובתו החדשה לטורקיה. הדודים והשכנים מתלוננים לרבנים ומספרים להם את כל ייסוריה ועוזרים לה לקבל את הגט הנכסף.
כאן חייה משתנים לעד, הוא משיא אותה מחדש ונולדים לה שמונה ילדים נוספים. גם מצבם הכלכלי משתנה לאין ערוך כאשר הם עוזבים את ירושלים בה הייתה מצוקת עבודה קשה ומצב כלכלי קשה מאוד ועוברים לכרכור שם הם עובדים במשקים שבסביבה, בקטיף ובזריעה ביום ובלילה. בנימין המשיך לעבוד בשמירה במשקי האזור ובפרדסים , תוך זמן קצר הצליחו לזרוע ולנטוע ולהקים משק לדוגמה וזה משנה את מצבם הכלכלי מאפס לבעלי אמצעים.
את הספר הנפלא הזה ניתן לרכוש ישירות מהסופרת. הספר הוא חוויה בלתי רגילה לקורא. מעשיר את אופקיו ומרחיב את הדעת. נהנתי מאוד ממנו.

מבקרת ספרותית סופרת ומשוררת
תאריך:  21/07/2007   |   עודכן:  21/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחלום נכסף להגשמת האהבה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נשמע נהדר, מרתק ועשיר בחומר
מ.ש.  |  22/07/07 07:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
בנאום חוצב להבות שנשאת, הגדרת את השחיתות הגואה כסכנה קיומית ממשית הניצבת לפתחנו. מוטלת עליך אפוא החובה המוסרית והציבורית להימנע מהתפטרות, להמשיך בעשייתך ולא להפקיר את הזירה המשפטית ליועץ משפטי מטעם, שיסייע לשר המשפטים לטהר את השרץ האולמרטי
דיאנה דורנט
בשנת 2004 בעקבות הכרזת הואתיקן על חרם נגד ספרי הארי פוטר, אז, התעוררו גם עורכי העיתונים החרדיים בישראל: "הצופה" ו"יתד נאמן" ויצאו להתקפה. היום ערב צאתו לאור של הספר האחרון בסדרה מאיימת שס על החנויות שיעזו למכור את הספר בליל שישי... נראה כי ראוי להציג את הברכה שבספרי הארי פוטר - זאת שהפכה אותם להצלחה חוצת גבולות זמן ותרבות. לפניכם מאמרה של דיאנה דוראנט, חוקרת האמנות, מאתר מכון איין ראנד
איילת פישבין
עמותת כתו"ם (כולנו תומכי מצנע) קיבלה תרומות בלתי חוקיות מחו"ל לכיסוי חוב בחירות    יתרת התרומות שימשה את קמפיין הבחירות של ברק בשנת 2001
אברהם (פריצי) פריד
מי אמר שמקפחים פה ערבים? הנה סוף-סוף נבחר נשיא עם אימא ערביה
סמדר כהן
חובה להקים קודם ועדה שתבדוק את תפקוד התקשורת במדינה. למסקנה זאת הגעתי אחרי שקראתי את הידיעה על מר יחזקאל הלוך ושוב, ואני שואלת אותך מר יצחק? האם הדברים נכונים או שמא כתבת אותם על-מנת לייצר כותרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il