X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הפליט הסודני אדם מוחמד הואשם כי 50 זוגות האופניים אשר נמצאו ברשותו היו גנובים הוא טען כי רכש אותם בשוק של מדרחוב נווה שאנן את היעדרן של הקבלות במרבית המקרים הסביר בתרבות המסחר במדרחוב השופט ציון קפאח קיבל את גרסתו
▪  ▪  ▪
בנסיבות של דרכי המסחר במדרחוב נווה שאנן הסברו של הנאשם סביר [פלאש 90]

"אין לבחון את ההתנהלות ודרך המסחר ברחוב נווה שאנן בתל אביב כשם שבוחנים כל רחוב אחר במדינת ישראל בו מתנהלת פעילות עסקית. רחוב נווה שאנן הוא מעין אוטונומיה של עובדים זרים... מכאן, שגם דרך המסחר מתנהלת כמקובל בארצות המוצא". כך קבע (יום ו', 14.10.09 ), שופט בית משפט השלום (לעניינים פליליים) בתל אביב, ציון קפאח, בפוסקו לגבי כתב אישום אשר הוגש נגד פליט סודני, אדם מוחמד, בגין גניבת חמישים זוגות אופניים.
הנאשם רכש את האופניים לאור יום, ברחוב בו מסתובבים שוטרים ומיקום המחסן בו אחסן את האופניים היה מול תחנת משטרה. המחיר ששילם הנאשם, על כל זוג אופניים שרכש, נשמע הגיוני בהתחשב בעובדה שמדובר באופניים משומשות - קובע השופט.
ראשיתה של הפרשה במחסן שנמצא בנווה שאנן, ובו טובין רבים, וביניהם כחמישים זוגות אופניים אשר המשטרה חשדה כי הן גנובות. בעקבות מציאת המחסן יצאה המשטרה בקול קורא לציבור, לזהות את האופניים הגנובים.
ואכן, שישה אנשים הגיעו וזיהו את אופנייהם. לדעת המשטרה, עצם העובדה ששישה אנשים זיהו את אופניים מקימה חשד סביר כי הרכוש שהוחזק היה גנוב, ובנסיבות אלו צריך הנטל לעבור אל שכמי הנאשם, ועליו להוכיח כי לא גנב את האופניים. המשטרה גרסה כי עצם העובדה שהנאשם חדל מלהסביר היכן רכש את האופניים, ועצם העובדה שלא הציג קבלות על רכישת חלק ניכר מהטובין שלו, מחזקת את החשד ולפיו האופניים ושאר הטובין גנובים.
הנאשם, אדם מוחמד, ציין, מאידך, כי הוא עבד בשני בתי קפה בעיר ומן הכספים שחסך רכש אופניים וסחורה וזאת בכדי להעביר למשפחתו בגאנה, וזאת משום שהומלץ לו שלא להעביר למשפחתו כסף במזומן אלא טובין אותם יוכלו למכור בעבור כסף, ועל כן שכר מחסן, רכש אופניים משומשים וצבר די אופניים בכדי לשלוח למשפחתו כאמור.
השופט ציון קפאח צין כי גם כאשר הנטל עובר אל שכמי הנאשם מכוח חוק, להוכיח כי לא גנב טובין אשר מצוים בחזקתו ואשר חשודים כגנובים, יש להפעיל את המבחנים המשפטיים בהקשר ובנסיבות המקום.
השופט קפאח מציין כי הנאשם לא יכל היה להוכיח כי רכש את מרבית הטובין, וזאת משום נוהג המסחר במדרחוב "נווה שאנן" שהוא אוטונומיה של עובדים זרים, ושם דרכי המסחר שונות - אנשים סוחרים במוצרים משומשים ומחליפים כספים בלא קבלות. השופט קפאח מתח ביקורת על המשטרה אשר לא טרחה לברר ראיות לטובת הנאשם, אלא אך ורק ראיות לרעתו.
השופט קפאח שב ושנה את ההלכה ולפיה תפקיד המשטרה אינו "לאתר ראיות להרשעת הנאשם" אלא "לאתר ראיות לחשיפת האמת", גם אם אמת זו הינה לטובת הנאשם, ואם המשטרה נמנעת במתכוון לאתר ראיות אשר עשויות היו לשחק לטובת הנאשם, המנעות מהבאת ראיות אלו פועלת לרעתה. עוד ציין השופט קפאח את הנסיבות שבהן צבר הנאשם את זוגות האופניים המשומשים: מכולת הנאשם נמצאה באזור המפוקח ללא הרף על-ידי המשטרה, הנאשם נראה מספר פעמים סוחב מספר זוגות של אופניים לעיני שוטרים ולאור יום - מכלול הנסיבות, ובהם - ביצוע המעשים לאור יום, תחת עיניה הפקוחות של המשטרה, כמו גם המנעות המשטרה מלחקור אנשים אשר הנאשם גרס כי רכש מהם את האופניים המשומשים בכסף, והנוהג הקיים במדרחוב נווה שאנן לרכוש טובין משומשים, כל אלו הובילו את השופט קפאח לזכות את הנאשם מחמת הספק. ששת האנשים אשר זיהו את אופניהם - ואשר לדידה של המשטרה ביססו חשד סביר כי הנאשם אכן גנב את האופניים, נתפסו בעיני השופט כראיה לטובת הנאשם, ולפיה - אם שישה אנשים בלבד זיהו את אופניהם, ניתן להניח כי כל 44 זוגות האופניים האחרים לא היו גנובים, ועל כן יש להניח לנאשם מן החשדות הלא מבוססים, להשיב לו את אופניו (למעט ששת הזוגות שזוהו על-ידי הבעלים), ולזכותו, כאמור מאשמה.

- ת"פ 4327-09 מ.י. מדור תביעות פלילי ת"א נ' אדם מוחמד (14.10.09)
- בשם המדינה: עו"ד אלכסנדרה קרא
- בשם הנאשם: עו"ד סעיד ריחאן
תאריך:  19/04/2010   |   עודכן:  19/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עובדים זרים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זוכה מאשמת גניבה בשל "נוהגי העובדים הזרים"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
פסק הדין בוטל במחוזי
איציק לוי  |  20/04/10 06:41
2
הפסיקה נראית מוזרה
דודי 3  |  21/04/10 08:35
3
ישראל רק 2% זיכוים בשנה היתכן?
דודו ביתן  |  21/04/10 10:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
מדינת ישראל היא המדינה היחידה בתבל אשר היא מאוימת בהשמדתה - איום בפרהסיא, ולכן חייבת להישען על חרבה לא רק כדי להרתיע, אלא גם כדי לממש את ההרתעה הלכה למעשה נגד מנהיגי טרור כסילים החולמים, אף הם, חלומות שווא והוזים ניצחון עליה
אלעזר לוין
"מדוע אולמרט לא נחקר?"    "זקן בניו-יורק ואין לדעת מתי תחזור"    "חשש כבד לשיבוש הליכים מצד שמחיוף - דרושות עוד תשע פעולות חקירה"    "מעורבות רבין בפרשה - אין שני לה"    החוקרים עובדים גם בשבתות    שמחיוף באבל על אמו, אך הסוהרים בכלא ניצן לא נותנים לו להתפלל במניין    ישב בצינוק כי לא היה מקום
גלית יצחק-אוגנוב
יש לאכול את הבשר עם ירקות ולהימנע מאכילת פיתות    איכלו בשרים שאינם מכילים כמות גדולה של שומן    מומלץ לשלב בתזונה היומית נתח של בשר בקר    וגם: 2 מתכונים לרגל יום העמצאות    [לאכול בריא / צילום: פלאש 90]
אלעזר לוין
950 אלף שקל לדירת 3 חדרים קטנה
אייל גרוסברד
עמדה בפוסט: גרוסברד מסביר למה הקאבס כן והלייקרס לא ומי חסר לסן אנטוניו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il