X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ממשלת גרמניה העבירה סכומי גדולים לישראל ולכלל הארגונים הללו. מה נעשה עם הכסף הזה? מדוע הכסף לא הגיע ישירות אל הניצולים? מי הסמיך את ממשלות ישראל והארגונים השונים לדבר בשמם של הניצולים, לייצג אותם ולהחליט למי לחלק ולמי לא?
▪  ▪  ▪

גבירותי ורבותי, השקיטו נא ושמעו: הממשלה, בעצם האוצר, הסכימה להגדיל באופן משמעותי את קצבת ניצולי השואה. 100 שקלים נוספים לכל ניצול. הון עתק במונחים ישראלים. ב"יד ושם" הוחלט להעניק לאוצר את אות חסידי אומות העולם על תרומתו היפה להצלת הניצולים מחרפת הרעב שבמדינתם. זהו מעשה נאצל וראוי לכל שבח. יש להודות שלא כל יום זוכים הניצולים למתנות כאלה.
במאה שקלים הללו יוכלו לקנות יותר לחם אחיד, למרות שהוא התייקר; אלה שחלילה זקוקים לתרופות יוכלו מעתה לקנות את כל התרופות בכסף שנשאר להם מן המאה שקלים שהם קיבלו. יוכלו הניצולים, רחמנא ליצלן, אפילו לקנות כמה סוכריות על מקל לנכדיהם. אל יהיה לבכם גס לגבי המחווה היפה שעשתה המדינה עבור הניצולים.
מובן שזהו רש ללעג. המדינה החליטה להגדיל במאה שקלים את הקצבה לניצולים, זאת בעוד שרבים מבין הניצולים אפילו לא מופיעים ברשימות מדינת ישראל ככאלה.
עשרות אלפים הגיעו לישראל ממזרח אירופה בשנות ה-60 וה-70 כשהם צעירים. אף אחד לא התייחס לכך שבתקופת המלחמה הם היו ילדים שסבלו לא פחות מן המבוגרים. הם לא נספרו כלל בין ניצולי השואה. אלה שהיו במחנות ההשמדה זכו להכרה כי לא היתה לישראל ברירה. ומה קרה לאותם עשרות אלפים, אפילו מאות אלפים, שלא היו במחנות ההשמדה, אלא במחנות אחרים? לחלק מהם ניתן מענק חד-פעמי של כמה אלפי מארקים גרמניים. רבים אחרים לא זכו אפילו לכך. עיקרון הגיל שחק כאן תפקיד מרכזי.
עורכי דין מפולפלים עשו הון עתק על גבם של הניצולים. כדי להגיש תביעה, היה צורך להיעזר בעורך דין. בשנות ה-60 וה-70, ויתכן גם היום, היו עורכי דין רבים שהתפרנסו היטב מניהול מאבק מול ממשלת ישראל או ממשלת גרמניה.
ייקבע כאן שבכל מדינות מזרח אירופה שבה חיים יהודים, אפילו המענקים היו גדולים הרבה יותר מאשר בישראל, לעיתים אפילו פי שלושה.
השאלה המרכזית היא, מדוע הניצולים היו צריכים את ממשלת ישראל כדי לקבל את המגיע להם בדין? הסיבה היא פשוטה: ממשלות ישראל, הסוכנות היהודית, ארגונים אחרים, השתלטו על הניצולים. ממשלת גרמניה העבירה סכומי גדולים לישראל ולכלל הארגונים הללו. מה נעשה עם הכסף הזה? מדוע הכסף לא הגיע ישירות אל הניצולים? מי הסמיך את ממשלות ישראל והארגונים השונים לדבר בשמם של הניצולים, לייצג אותם ולהחליט למי לחלק ולמי לא?
אין זה מקובל להיעזר בדוגמאות אישיות כאשר מדובר בנושא עקרוני. עם זאת תובא להלן דוגמה: כל בני משפחתי שזכו לעלות לארץ, לאחר השואה, לא קיבלו ולו אגורה נוספת מעבר למענק חד-פעמי, ועוד תוספת חד-פעמית גם היא, לאחר כמה שנים טובות. כל בעייתם היתה היותם צעירים מדי. הגיל שנקבע כסף להגשת הבקשה הוא 80 ומעלה. גם הקריטריונים מוזרים ומוגדרים כך כדי שאלה אשר הלכו לעולמם יוכלו להיות הנהנים הפוטנציאליים. החיים לא. אף אחד, ממש לא שאל אותם אם ממשלת ישראל או ארגונים אחרים ייצגו אותם. אלה השתלטו על מצב ועושים כטוב בעיניהם.
ועתה לבעיה המרכזית. הכסף הוא של הניצולים ולא של אף אחד אחר. לממשלות ישראל היה אסור ליטול חלק בחלוקת "העוגה". כל הכסף, ממש כך, שהתקבל עבור הניצולים, היה צריך להגיע אליהם. מה פתאום אפוטרופוסים כשהניצולים חיים ונושמים? הקורא מבין בדיוק למה.
הכסף נגזל, ועתה מחלקים עוד 100 שקלים. ניצולי השואה וילדיהם שנולדו אל תוך המציאות של המדינה מאושרים שהצליחו לבנות את חייהם בכבוד. הם תרמו תרומה גדולה למדינה, לבניינה ושגשוגה. לא נדבות הם מבקשים, לא להתעשר הם חשבו. הם בסך-הכל רוצים לחיות את שארית חייהם בכבוד.
ישראל מבזה אותם ומתעמרת בהם. הדיון הוא על כסף, ולכן הוא יכול להישמע מכוער, אך יש כאן, עדיין, רבים מבין הניצולים שחיים בחרפה. לא חייבים להיות רעבים ללחם כדי להרגיש חרפה. מספיק להביט אל העבר, על כל התלאות, לראות את העתיד ולשאול אם זו המדינה שהם איחלו לה.
אף אחד, כאמור, לא מוסמך לדבר בשמם של הניצולים, גם לא כותב שורות אלה. לפי תחושתי, בגלל העלבון של המאה שקלים, רבים מבין הניצולים מוכנים לוותר על ה"מחווה" המפוקפקת הזו. אך יתכן ועבור רבים, גם מאה שקלים זה משהו.

ד"ר צלו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי. דור שני לניצולי שואה.
תאריך:  02/08/2007   |   עודכן:  02/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניצולי השואה ניצלו שנית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כספי פיצויים
%&  |  2/08/07 19:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מורן נסיר
משוכות שכיחות בעת הכנסת מערכת ERP לארגון וכיצד להימנע מהן
אלי וינוקור
גם הילד שלכם לא מסוגל לשבת רגע אחד בשקט? לא מרוכז, מפריע ואולי אלים? רגע לפני שאתם ממלאים אותו בחומרים כימיים, נסו לעזור לו למצוא את התשובה לשאלה האמיתית שלא נותנת לו מנוח - בשביל מה הוא חי?
יאן קליימן
בית המשפט קבע, כי ההבטחה שניתנה ללקוח ע"י מנהל הסניף גוברת על הוראותיו הסותרות של הסכמי ההלוואה הסטנדרטים, שנחתמו על ידו לאחר-מכן
אהרון רול
לא ראינו כי חברי הכנסת הנכבדים נזעקו למשמע החלטת רשויות החוק ובעקבות דוחות מזעזעים של מבקר המדינה, לחקור בחשד לפלילים את "זה העובד אצלנו" במשרת ראש הממשלה ואינם מרימים את ידיהם בהצבעה נחרצת ומוסרית בעליל לסלקו לאלתר "ממקום עבודתו"
שמואל קופר
עם דגל "מלחמה בשחיתות" יצא לאור מבשר השחיתות האולטימטיבי של חיבור הון ושלטון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il