X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מלחמת עקרונות, אג'נדות, תפיסות עולם או אגו - להערכתי גם וגם. כמו שני אריות - הנלחמים על שטחי מחיה: פרידמן רוצה שינוי, ביניש סטטוס קוו בנוסח פרופ' ברק. אם נעשה משפט ציבורי - פרידמן ייצא זכאי
▪  ▪  ▪

המאבק המתלהט בין פרידמן לנשיאה ביניש, כמעט הגיע לפיצוץ מוסדי, אשר נבלם לעת עתה, בהתערבותם האקטיבית של שני הנשיאים לשעבר פרופ' ברק ומאיר שמגר.
משלחת התיווך, בראשות שני הנשיאים לשעבר, אנשים כריזמטיים, יצירתיים ובעלי מעמד מיוחד בקהילייה המשפטית וכבוד רב גם בין השרים, הממשלה והכנסת - הביאה לשקט זמני שבינתיים מחזיק מעמד עד לצונאמי הבא.
ההסדר ומסמך העקרונות שהכינו שני הנשיאים הדומיננטיים ביותר בשני העשורים האחרונים, להערכתי לא יחזיקו מעמד לאורך ימים - בשל שתי הגישות השונות מן היסוד שמובילות השר פרידמן והנשיאה ביניש.
פרופ' פרידמן הגיע למשרד המשפטים מן האקדמיה ולא מהפוליטיקה ולכן הוא משוחרר מכל התחייבות פוליטית מפלגתית, הוא לא מחפש קריירה פוליטית עתידית, דבר שמאפשר לו מרחב פעולה נרחב להובלת רפורמות, לפי תפיסת עולמו. פרידמן בעד רפורמות שביסודן מונח עיקרון הפרדת הרשויות וצמצום כוחו של בית המשפט העליון, ובמיוחד סמכויות בג"צ שבמשך השנים האחרונות השתלט על כל רשויות הממשלה, עד אשר שום פעולה עקרונית, עצמאית, לא יכולה להתבצע בלי לקבל אישור הבג"צ.
לדעתי, כמו פרופ' פרידמן, כמו גם אנשי משפט אקדמיה וציבור, המצב הוא בלתי ראוי, בלתי רצוי ונוגד את עקרונות השלטון הדמוקרטי, לפיו הכנסת מחוקקת, הממשלה מבצעת ובג"צ מפקח ומשגיח ושופט, אך אינו המחליט הבלעדי ובוודאי לא הסופי, בכל הנוגע לפעולות שלטוניות ומוסדיות.
הכוונה בעיקר, להתפשטות המסוכנת לדעת רבים, של בג"צ (מה שקרוי אימפריאליזם או אקטיביזם משפטי), לתחומים לא להם, כמו פוליטיקה, צה"ל, ביטחון, מינויים, ביטול חוקים, עד לפלישה לתחומי אמונה ומוסר, הכל "שפיט" - אין צורך ב"זכות עמידה", כל דיכפין יבוא ויגיש בג"צ.
פרופ' פרידמן שהגיע עם אג'נדה ברורה שגובשה באקדמיה ופורסמה בסדרת מאמרים, ראיונות והרצאות עוד בטרם מינויו לשר משפטים, מבקש עתה ליישמן בצורת רפורמות מהירות.
לעומתו - הנשיאה ביניש, ממשיכתו של פרופ' ברק ותלמידתו הנאמנה, מנסה להיאחז בקיים, לשמר את המעמד הבלעדי שייצר פרופ' ברק לבית המשפט העליון, על מעמדו וסמכויותיו בנוסח: העליון הוא מבצרי על עיקרון אגדת קמלוט ואבירי השולחן העגול.
אם ננתח את הרפורמות המוצעות ע"י פרופ' פרידמן, נגיע למסקנה שלמעשה כל ההצעות שלו הן אוסף רעיונות שכבר הוצעו בעבר, ע"י שרי המשפטים קודמים אנשי אקדמיה ומשפטנים משך השנים האחרונות.
החידוש, בפעולות שר המשפטים, שהוא נחוש לבצע אותן במהירות, במינון גבוה ובזמן קצר, מאחר והוא חש ויודע שזמנו קצוב וקצר ומה שלא יספיק עם הממשלה הנוכחית, בה יש לו גיבוי מלא, לא יבוצע בשנים הבאות.
במהלכים אלה, היתרון של פרידמן ובהם גם החולשה. כלומר: לא שהרפורמות המוצעות גרועות, למעשה בדיקת מרביתן, מצביעה שהן במקומן ופרידמן צודק: כמו מינוי שופטים מהתחום האזרחי, כמו וועדות איתור לפרקליט המדינה. אלא שהחולשה שלהן בכמות במינון המרוכז, בעיתוי המהיר שקשה לציבור לקלוט להפנים ולהשלים עם מהפכה משפטית כה מרוכזת ומהירה.
אם נוסיף לכך, שהתקשורת ומספר רב של אינטרסנטים, גם אנשי משפט, גם פוליטיקאים פוחדים מהרפורמות, ומהחלשת העליון, הופכים את המאבק פרידמן ביניש, למאבק אישי, על אגו, על נקמנות, על היותו שליחו של אולמרט לפגיעה בעליון, הסכסוך הופך לאישי מכוער ולא ראוי.
ניקח לדוגמא את הצעות פרידמן, לביטול הסניוריטי, במינוי נשיא לבית המשפט העליון, לקציבת קדנציה נשיאותית ל-7 שנים בלבד לכל נשיאי בתי המשפט, שתי הצעות שכבר הועלו בעבר ושתיהן, יש להן בסיס הגיוני, רציאונאלי ומבוסס מוסדית.
נושא בחירת השופט לנשיא לפי וותק, אינו מוגדר בחקיקה, אינו בבחינת דרישה חוקתית אלא מדובר בנוהל או מנהג שהשתרש מזה שנים, בעליון שעד עתה פעל בצורה מוצלחת למדי (המעוניינים בפרטים יותר פיקנטיים על הנעשה בעליון ושופטיו, יקרא בספרה של נעמי לויצקי - "העליונים"). לגבי נושא "הסניוריטי" - יש לפרופ' פרידמן תומכים רבים בקהיליית המשפטנים, אנשי הציבור ופוליטיקאים.
במספר מאמרים כתבתי על הנושא, תוך הדגשה שהוותק הוא דבר חשוב, אך אינו יכול להיות הפקטור הבלעדי והקובע בבחירת נשיא לבית המשפט העליון. בישראל, בה בית המשפט העליון ובמיוחד שופטי בג"צ (הבאים מקרב שופטי העליון), מרכזים בידם כוח משפטי עצום, הקובע גורלות, משפיע על ממשלות, על הכנסת, על פוליטיקאים ופוליטיקה ועד התערבות בנושאי דת, אמונה, מוסר ואתיקה - לנשיא בית המשפט העליון, יש לא רק מעמד וכבוד, אלא גם השפעה רבה על מדיניות השפיטה ותפיסת עולמם של השופטים ודרך חשיבתם המשפטית.
אמנם, לא כל השופטים הם מקשה אחת ובעלי תפישת עולם זהה - יחד עם זאת נשיא ידען, כריזמטי, דומיננטי ומנהיג - הוא בעל השפעה גדולה, נוסח הנשיאים כמו אגרנט, שמגר וברק. לציין עובדה מהשטח בבית המשפט המחוזי, ת"א חיפה - הסניוריטי לא קבעה והמינויים הצליחו.
כאן ההזדמנות להזכיר, כי בית המשפט העליון הפדראלי של ארה"ב בעל המעמד והכוח הגדול ביותר בארה"ב, השופטים מתמנים ע"י נשיא ארה"ב באישור הסנט (לאחר שימוע), ללא כל קשר לוותק או לגיל המועמד. רק לאחרונה מינה הנשיא בוש, שני שופטים צעירים לעליון כשאחד מהם מונה ישירות להיות הנשיא והשופטת השניה חברה בהרכב, כאשר המינוי הוא לכל החיים ולא מוגבל בזמן אלא ביכולת בריאותית לשיפוט.
כמובן, אסור לשכוח שהמינויים האלה הם פוליטיים מובהקים, כמו שאר המינויים בערכאות המדינתיות והפדראליות, ולמרות הביקורת הקשה על שיטת המינויים, המערכת מתפקדת עשרות בשנים, ביעילות, במהירות ועושה צדק לכול.
גם אצלנו, היתה ויש ביקורת על שיטת המינויים, על דרישה לשינוי בהרכב הוועדה למינוי שופטים, דרישה ל"שימוע" של המועמדים על האג'נדה שלהם ותפישת עולמם המשפטי.
פרופ' פרידמן, הוא אחד מאלה, שחושב על הצורך בשינויים בוועדה למינוי שופטים, בעיקר בשינויים ביחסי הכוחות בין הנציגות של השופטים הפוליטיקאים ונציגי לשכת עורכי הדין.
במאמרים קודמים בנושא הצעתי הרכב שונה לוועדה בהרכב של 10 חברים, כאשר לשופטים העליונים - 3 נציגים, ללשכת עורכי דין - 3 נציגים, לכנסת - 3 נציגים ואילו שר המשפטים יהיה החבר ה-10, בעל הקול הקובע במידה ואין הרכב מלא או תיקו בהצבעה.
צריך לזכור, פרופ' פרידמן, עלה על נתיב "הנקמה" לדעת מתנגדיו, או על מסלול המלחמה נגד המערכת המשפטית ובית המשפט העליון לא רק בשל אי מינוייה של פרופ' נילי כהן, אלא בהמשך גם בשל אי מינוייה של פרופ' גביזון (חברה בוועדת וינוגרד), ובשל החלטות לא מאוזנות מטעם היועץ המשפטי לממשלה.
השיא היה רק לאחרונה, עם ההחלטה להגיש כתב אישום נגד שר המשפטים חיים רמון, בעניין הנשיקה עם הלשון, שהותירה את רמון, את חסידיו ותומכיו עם הלשון בחוץ.
בנושא זה ובמיוחד בניתוח פסק הדין של השופטים בעניין רמון, היו לו הרבה תומכים מבין המשפטנים והפרשנים, מכל הכיוונים. במאמרי בנושא זה - "עדיף לנשק את המזוזה", ציינתי והדגשתי, כי רוח פסק הדין המרשיע, מנשבת מכל שורה בפסק דין בתוספת ניחוחות של סלידה ונקמה ברמון האיש, הפוליטיקאי וקו ההגנה שלו.
האמת - שצריך מאד לתקן את המערכות, הבעיה היא ביכולת בביצוע ובתמיכה לעשייה. פרופ' פרידמן - "סינדל" את עצמו, בהכרזותיו במאמריו ובראיונות שנתן, שהרי עכשיו הגיע העת לבצע את הרפורמה עליה כתב, דרש מאחרים למהר וליישם. הרעיונות שלו, בתחום השינויים כמו בית משפט לחוקה, צמצום העיקרון של "הכל שפיט", צמצום התערבות בג"צ בתחומים לא לו - כמו אמונה, מוסר, ראויים לדיון. יש לו בתחומים אלה הרבה תומכים, לא רק מבין המשפטנים והפוליטיקאים, אלא גם מבין שופטי העליון ((בדימ.)), כמו המשנה לנשיא אלון, הנשיא לשעבר לנדוי, הנשיא לשעבר שמגר בתחומים מסוימים ואחרים.
במיוחד כוונה "האש" לעבר הנשיא לשעבר פרופ' ברק, אשר בתקופת כהונתו הארוכה, "האימפריאליזם השיפוטי" - התפשט וחגג מעבר לסבירות הראויה ולמרות ניסיונות ההכחשה שלו העיקרון של "הכל שפיט" - שלט ברמה בבית המשפט העליון, כאשר אחת הטענות היתה שהנשיא ברק, דאג למלא את רוב שורות השופטים בעליון, בדמותו צלמו והשקפותיו. אם יצליח פרופסור פרידמן בחלק הארי של תיקוניו וכוחו של ביהמ"ש העליון יוגבל או יצומצם, על העליונים לבוא בטענות רק לעצמם, בשל שיכרון הכוח שלקו בו בשנים האחרונות.
הטענות, שהמינוי של פרופ' פרידמן, הובילו לאי שקט במערכת ולמאבקי יוקרה וכוח שיפריעו לניהול והפעילות הרגילה של המערכת אינם בהכרח נכונים.
ההצלחה אינה תמיד נמדדת, בתיאום ובשקט התעשייתי שבין שני מוקדי הכוח. אם רוצים לשנות, לתקן, לשדרג, לשפץ, יש צורך במאבק - בתנאי שהמטרה נכונה וצודקת.
מתח לפעמים הוא חיובי ונחוץ להצלחה, כמו מתח מיני חיובי בין בני זוג, שהוא מתכון להצלחה בזוגיות. ועם השינויים הנדרשים זה יכול להצליח גם בין פרידמן לביניש.
הערות לסיום
א) אין מחלוקת בין המבקרים, שיש מקום לנענע ולטלטל את המערכת, מהלך שהחלה בו ציפי ליבני כשרת משפטים, העבירה את הכדור לרמון, שקיבל בינתיים כרטיס אדום, ונכנס במקומו שר משפטים חדש. הגיעה העת לצנן את שכרון הכוח של העליון ולצמצם את חדירתו ופלישתו לתחומים לא שפיטים. העתיד יוכיח אם השר החדש מסוגל לבצע המשימה.
ב) ההתקפה של השופט (בדימ.) חשין היא תקיפה בוטה וגסה, עטופה בלשון ציורית, אבל התוכן שלה מנוסח בצורה בריונית. דברי השופט חשין מוכיחים את התזה ש"העליונים" חושבים על בית המשפט העליון כאחוזה פרטית העוברת בירושה לבנים, או חברינו מהמילייה. חשוב להזכיר להם, שבית המשפט העליון הוא מוסד חוקתי קונסטיטוציוני השייך למדינת ישראל ולא לאנשים פרטיים.
ג) אם להתייחס למאבק ביניש - פרידמן, כמו אל מאבק משפטי בבית משפט, הייתי מסכם זאת בפסק הדין הבא: לאחר שקראתי ושמעתי את טיעוני שני הצדדים ואת העדים המקצועיים שהביאו בפני בית המשפט, הגענו למסקנה ששר המשפטים פרופ' פרידמן, ביסס היטב את טיעוניו, הן עובדתית והן משפטית ולכן אין עליו כל אשמה ומעשיו נובעים מרצון טוב ממטרות נכונות, וכוונותיו טהורות ולכן הוא זכאי.
במקביל - צודקת הנשיאה ביניש שהיא עומדת בראש הפירמידה של מערכת המשפט ועל בית המשפט להישאר עצמאי, בלתי תלוי ולפעול ללא מורא ועל-פי החוק.
בית המשפט ממליץ: לשני האישים לפעול ביחד ובתיאום, לחיזוק שלטון החוק - ולעגן את המערכת המשפטית, סמכויותיה וגבולותיה בחקיקה ורצוי בחוק יסוד - שיהיה חלק מהחוקה העתידית.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  25/08/2007   |   עודכן:  25/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרידמן נגד ביניש
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
גם אצלנו המינויים הם פוליטיים
פנחס  |  25/08/07 12:19
2
פחטר
פרקליט  |  25/08/07 13:23
 
- אתה פחדן
ולווה  |  25/08/07 15:08
3
ברכות ואיחולים לשופט חשין
משה, עורך-דין  |  25/08/07 13:40
4
ביניש מתאימה למערכת המשפטית כמ
נחום שחף  |  25/08/07 14:54
5
פרידמן הגיע מהאקדמיה בלי נסיון
וגם מינוי מפיוזי  |  25/08/07 15:41
 
- תגובה מגוחכת
משה, עורך-דין  |  25/08/07 16:38
 
- מה יהיה עמיחי? השטויות שאתה
עדנהל'ה  |  25/08/07 19:12
6
קרא את המאמר של אורי אליצור
שפוט  |  25/08/07 17:27
7
f
bell  |  25/08/07 20:26
8
שלום פכטר, מי כמוך אמור לדעת
ע. סובול  |  26/08/07 01:07
 
- עוד כתובת על קיר היכל המשפט:
ע. סובול  |  26/08/07 12:16
9
פרידמן צודק ל"ת
שינוי  |  31/08/07 21:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים קליר
מבוטח בביטוח בריאות נזקק לתרופת האווסטין. אכן, הודתה חברת הביטוח, אני מבטחת אותך למקרה של הזדקקות לתרופות מחוץ לסל, אך רק כשהן מאושרות לטיפול במחלה הספציפית ממנה אתה סובל. הרשם רפי ארניה, מבית משפט השלום בראשון לציון, דן בחוקיות הטענה
אליקים העצני
בעקידת וושינטון אמורה ישראל להתחייב להקים מדינה פלשתינית על נחלת אבותיה. בירתה תהיה ירושלים, ובתחומה לא יורשה לחיות אפילו יהודי אחד
אביתר בן-צדף
אלוף אלעזר שטרן הוא אדם שנוא - בצדק - בגין מעשיו הנלוזים ובגין עמדותיו    הוא אינו הראשון, שנכשל בתפקיד ראש אכ"א    את וילנאי ואחרים לא האשימו בהתנכלות מתוך שנאה לחלק מהעם
שבתאי עזריאל
משה הלוי (הלמו) תבע מספר שוטרים ומאבטחים ואת הנהלת בתי המשפט. התיק נמסר לניהולו של השופט יהושע רטנר, שהיה בעברו הקרוב פרקליט. הלמו, בהסתמך על כללי האתיקה החדשים, דרש שהשופט ייפסל. תגובת הפרקליטות נראית... קשה שלא להתפעל בכל פעם מחדש מיכולתם של משפטנים לקבץ יחד כזה אוסף של דברי איוולת ולצפות שמישהו יקנה את זה. השופט קנה. הידעתם שהכנס השנתי לפרס האבולוציה על שם דארווין מתקיים השנה בירושלים?
עו"ד יוסי דר
אם אתה לא נכד של דורנר כדאי, למשל, לספר לך שיש לנו מערכת משפט מצויינת, והיא היתה יכולה להיות ממש מושלמת - אם לא היו בה פה ושם איים של שחיתות ותחמנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il