X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בא הקרדינל רוג'ר מאהוני, הארכיבישוף של לוס אנג'לס, ובראיון עם עיתון מקומי תיקן את מה שאמר האפיפיור לפני 21 שנים. "עלינו לחזק את הקשרים עם היהדות", אמר, "היא אחותה הצעירה של הכנסייה הנוצרית." אמר ולא פירש, אך עוזרו הסביר לכתב העיתון שהיהדות ההלכתית בת ימינו, שורשיה בתלמוד ומשום כך היא בת 1,500 שנים לכל היותר
▪  ▪  ▪

כולנו יודעים שהיהדות היא אם הדתות המונותיאיסטיות, ושהנצרות והאיסלאם צמחו מתוכה. איך אנו יודעים זאת? כי זה מה שלימד אותנו מורה ההיסטוריה שלנו בכיתה ט'. בתמונה אידילית זו יש מספר בעיות ויזואליות ופילוסופיות: ה"אם", במציאות, היא מיקרוסקופית בגדלה בהשוואה ל"בנותיה." מה גם שבנות אלו אינן רואות את היהדות כאמן. אחות? אולי.
יוחנן פאולוס השני, במחווה למארחיו כשביקר בבית הכנסת הגדול ברומא ב-1986, אמר שהיהדות היא "אחותה הבכירה והאהובה" של הנצרות, אך המוסלמים אינם טורחים כלל לחלק מחמאות. עבורם, תורת ישראל היא סילוף הברית האמיתית שנכרתה בין הקב"ה וישמעאל, כפי שהסביר המלאך גבריאל לנביא מוחמד כשהתבודד על פסגת ההר.
עתה בא הקרדינל רוג'ר מאהוני, הארכיבישוף של לוס אנג'לס, ובראיון עם עיתון מקומי תיקן את מה שאמר האפיפיור לפני 21 שנים. "עלינו לחזק את הקשרים עם היהדות", אמר, "היא אחותה הצעירה של הכנסייה הנוצרית." אמר ולא פירש, אך עוזרו הסביר לכתב העיתון שהיהדות ההלכתית בת ימינו, שורשיה בתלמוד ומשום כך היא בת 1,500 שנים לכל היותר.
קרוב לוודאי שמרבית ההיסטוריונים הישראלים והזרים יסכימו עמו בהסתייגות מסויימת. הם טוענים מזה שנים שליהדות של היום יש קשר תיאולוגי קלוש ביותר ליהדות התנ"ך ושקל יותר למצא מכנה משותף בין היהדות ההלכתית של היום והנצרות הקתולית מאשר בין היהדות ההלכתית ויהדות התנ"ך. הם ממשיכים ואומרים שיהדות בית המקדש החלה להתפורר שנים לפני חורבן הבית השני, ושמספר זרמים חדשים ניסו להתאים אותה למציאות של המאה הראשונה לספירה, ובהם הפרושים, הנוצרים והאיסיים. כיתות אלו היו שונות מאוד מהיהדות הצדוקית, גם בפולחנם וגם בגישתם לתורה. הפרושים והתנאים הוסיפו את התורה שבעל פה לתורה שבכתב, בטענה שגם היא ניתנה למשה בסיני. האיסיים הוסיפו את התיאולוגיה הזורואסטרית של מלחמת בני אור בבני חושך לחזונם המשיחי, והנוצרים טענו שמשיחם, ישוע, הגשים את כל מצוות התורה והחליפן בדרישה אחת, להאמין בו כבמקור היחיד לישועה.
ומה ההסתייגות? אין הבדל פילוסופי משמעותי בין היהדות הפוסט-תלמודית והיהדות המשנאית. אם כך, יש להקדים את תחילתה של היהדות ההלכתית ולקבוע אותה בזמנו של ר' יהודה הנשיא, במחצית המאה השנייה. במילים אחרות, היהדות הרבנית שאנו מכירים היום היא בת 1,850 שנים. והנצרות? הנצרות גם היא עברה תהפוכות תיאולוגיות לפני שנקבע צלמה הנוכחי במועצת ניקיאה בתחילת המאה הרביעית. עד למועצה זו, שאימצה את תיאולוגיית "השילוש הקדוש" ואת אלוהותו של ישוע, היו חילוקי דיעות רבים בנושא זה. מועצת ניקיאה מייצגת את תחילתה של הכנסייה הנוצרית בצורתה הנוכחית, ו"מורידה" את גיל הכנסייה ל-1,694 שנים.
הבדל של 150 שנים אינו סיבה למסיבה, ולמרות שהיה זה נאה כשיוחנן פאולוס ראה אותנו כאחות בכירה, מדויק יותר להגיד ששתי הדתות הן אחיות בנות פחות מ-2,000 שנה. מי שכן רוצה להרגיש שהוא משתייך לדת עתיקה, רצוי שישנה את רישומו הדתי לזה של יהודי קראי. למרות שהכת עצמה היא בת פחות מ-1,500 שנים, הדת בה היא אוחזת – יהדות התורה בלי התורה שבע"פ – היא לפחות בת 2,500 שנים (עזרא ונחמיה) ואולי 3,200 שנים (יציאת מצרים).

פובליציסט.
תאריך:  26/08/2007   |   עודכן:  26/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יהדות ונצרות: מי קדמה למי?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אז מי היהודים שהרגו את ישו?
בחייאת הצלוב  |  26/08/07 13:11
2
היהודים לא הרגו את ישוע.
סדום ועמורה  |  26/08/07 13:21
3
בורותך גדולה משנאתך ל"ת
פנחס  |  1/09/07 16:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי לירז
לפני שעיתונאי החצר הופכים את עצם ההישרדות של ראש הממשלה להישג, הנה חומר למחשבה על הדברים החשובים והפחות חשובים
אביתר בן צדף
ידיעות אחרונות דיווח, כי צה"ל נכשל גם במשימה לספק די אותות מערכת לבנון השנייה, כדי לעטר את חייליו בתחילת חודש ספטמבר
עו"ד אברהם פכטר
מלחמת עקרונות, אג'נדות, תפיסות עולם או אגו - להערכתי גם וגם. כמו שני אריות - הנלחמים על שטחי מחיה: פרידמן רוצה שינוי, ביניש סטטוס קוו בנוסח פרופ' ברק. אם נעשה משפט ציבורי - פרידמן ייצא זכאי
עו"ד חיים קליר
מבוטח בביטוח בריאות נזקק לתרופת האווסטין. אכן, הודתה חברת הביטוח, אני מבטחת אותך למקרה של הזדקקות לתרופות מחוץ לסל, אך רק כשהן מאושרות לטיפול במחלה הספציפית ממנה אתה סובל. הרשם רפי ארניה, מבית משפט השלום בראשון לציון, דן בחוקיות הטענה
אליקים העצני
בעקידת וושינטון אמורה ישראל להתחייב להקים מדינה פלשתינית על נחלת אבותיה. בירתה תהיה ירושלים, ובתחומה לא יורשה לחיות אפילו יהודי אחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il