X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדמוקרטיה במהותה היא "שלטון העם, על-ידי העם, למען העם"; הפרדת הרשויות אינה אלא כלי שנועד לשרת מטרה זאת. במהלך השנים הפך בית המשפט העליון לרשות-על הרומסת ברגל גסה החלטות שתי הרשויות האחרות. תיטיב לעשות נשיאת בית המשפט העליון, אם במקום לנהל מלחמת סמכויות ויוקרה, תפעל לשיפור המערכת שבראשה היא עומדת
▪  ▪  ▪
דורית ביניש

קובעת נשיאת בית המשפט העליון, בנאומה בטקס השבעת שופטים: "הכוונה לצמצם את סמכויות בית המשפט הגבוה לצדק... היא פגיעה ישירה באופיה הדמוקרטי של מדינת ישראל, פגיעה בדמוקרטיה המהותית שנבנתה כאן ועליה גאוות המדינה".
דברי טעם, לכאורה. שהרי הדמוקרטיה מבוססת על הפרדת רשויות, הרשות השופטת היא אחת מהשלוש. צמצום סמכויותיה יפר האיזון ביניהן, ובכך יפגע באשיות המשטר הדמוקרטי. הדבר חמור עד כדי כך, שעצם הכוונה לפגוע בסמכויות הזרוע השיפוטית מהווה "פגיעה ישירה באופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל, פגיעה בדמוקרטיה המהותית" - גם עם טרם נעשה דבר לצמצום סמכויות אלה.
במחשבה שנייה, הדברים אינם כה חד-משמעיים. הדמוקרטיה במהותה היא "שלטון העם, על-ידי העם, למען העם" כהגדרתו של לינקולן; הפרדת הרשויות אינה אלא כלי שנועד לשרת מטרה זאת. לכן מתבקשות השאלות - האם לשם קיום הדמוקרטיה צריכות שלוש הרשויות להיות שוות בכוחן, מה האיזון הראוי ביניהן, והאם איזון מיטבי זה מתקיים אצלנו כעת. כבוד הנשיאה קבעה מסמרות, אך לא טרחה לנמק.
בדמוקרטיה ייצוגית, הריבון, "העם", מממש ריבונותו באמצעות נבחריו ברשות המחוקקת (לא כאן המקום לדון בשאלה הכואבת על טיב ביצוע הדבר במחוזותינו). שתי הרשויות האחרות מופקדות על ביצוע "רצון העם", ועל בקרת ביצוע זה - לכן אין ספק כי הן נמצאות במעמד נחות יותר בהיררכיה השלטונית.
בישראל התהפכו היוצרות. במהלך השנים הפך בית המשפט העליון לרשות-על הרומסת ברגל גסה החלטות שתי הרשויות האחרות - לא רק המבצעת, אלא אף המחוקקת. הדבר נעשה באמצעות ניצול והרחבת הסדק שנוצר עקב חקיקת חוקי-היסוד "החוקתיים" - "כבוד האדם וחירותו" ו-"חופש העיסוק". במסגרת "אקטיביזם שיפוטי", תחת כותרת של הגנה על זכויות האזרחים המעוגנות בחוקים אלה, מתערב בית המשפט העליון בכל תחום - מקביעת עדיפויות תקציביות, ביצוע פעולות קרביות על-ידי הצבא, קביעת גבולות המדינה - ועד לפסילת חוקים שנחקקו על-ידי הכנסת.
לכן נראה, שדווקא שר המשפטים הנוכחי עושה למען המשטר הדמוקרטי כשהוא פועל לצמצום סמכויות בית המשפט העליון - סמכויות אותן הוא לא קיבל מהריבון אלא נטל לעצמו, מבלי שאיש יעז לעצור בעדו.
מערכת המשפט כפי שאזרחי ישראל רואים אותה, וחשים אותה על בשרם, מזמן איננה "גאוות המדינה". תיטיב לעשות נשיאת בית המשפט העליון, אם במקום לנהל מלחמת סמכויות ויוקרה, תפעל לשיפור המערכת שבראשה היא עומדת. מערכת שאנשיה עושים מזה שנים רבות בעיקר למען עצמם ומקורביהם, ושכחו מזמן את תפקידם האמיתי - לעשות צדק, בשרות הציבור.

תאריך:  28/08/2007   |   עודכן:  28/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סמכויות ביהמ"ש העליון והדמוקרטיה
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
דמעות התנין "לחיי הדמוקרטיה
לואיס קרול  |  28/08/07 19:04
2
ומהי תפיסתה של בייניש?
פנחס  |  28/08/07 20:04
3
בדמוקרטיה של בייניש לבג"ץ זכות
מ.ל.  |  28/08/07 20:18
4
בית המשפט העליון הפך לכלי שריר
בוריס ד  |  28/08/07 22:09
5
קצת שטחי וקצת סוטה מהעיקר
ל רפי  |  28/08/07 22:38
6
אילו הגיעו לידיעת הציבור
ע. סובול  |  29/08/07 02:35
 
- אז אתה בא להגיד לנו
חפץ חיים  |  29/08/07 09:35
 
- יש ויש, אבל די בכמה תפוחים
ע. סובול  |  29/08/07 10:10
 
- וזה לא המיקרה היחיד
הנ"ל  |  29/08/07 11:04
7
"מגלגל עיניו לשמים"=צבוע
מב"י  |  29/08/07 10:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארז תדמור, רונן שובל
עוצמתה וחוסנה של המדינה נמדדים לא במספר הטנקים והמטוסים שלה, ולא בכמות המזומנים ואיגרות החוב שברשות הבנקים שלה, אלא במידת רצונו של העם לקשור את גורלו במדינה והארץ ובמידת המחויבות שחשים לאלו בני העם. מאמר מיוחד לרגל יום השנה ה-110 לכינוס הקונגרס הציוני הראשון
יוני בן-מנחם
הירידה בפופולריות של החמאס ברחוב הפלשתיני היא מסוכנת לישראל. גורמי המודיעין בישראל מעריכים כי התסכול בשורות ארגון החמאס מכך שאינו זוכה ללגיטימציה בין לאומית או אפילו ללגיטימציה פנים פלשתינית מספיקה תדחוף את הארגון לעשות פיגועים נגד ישראל
צבי גיל
אין כל סיבה שבעולם שכשמדובר במעשה בלתי חוקי כמו למשל "עלייה לחומש", אשר כדי לסכל אותה או כדי להשתלט על מפירי החוק דרושים כוחות רבים של המשטרה, של משמר הגבול ושל הצבא, שמפירי החוק לא ישאו בהוצאות
עידן יוסף
מוטב היה אילו היתה התקשורת עושה את מלאכתה ונותנת את ההסבר האמיתי לדברי הרב עובדיה יוסף
זאב שטח
למעלה מ-80% מהתיעוד הארגוני בעולם, מבוסס על טפסים, וארגונים משקיעים משאבים כספיים אדירים על טיפול בהם. האם נזכה לראות עולם ללא נייר?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il