X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התסריט אינו מוותר לרגע, ואינו נסוג לרגשנות. מלבד השאלות הקיומיות, שהוא מעלה, הוא מציג בפנינו דילמות מעניינות על הסרט הדני, "אחרי החתונה"
▪  ▪  ▪

כשיצאנו מהסרט "אחרי החתונה" טענתי שעניינו מצגי-שווא ועימותם עם המציאות. זוגתי טענה, שהוא מציג את האשליה, שאנחנו יכולים לקבוע את גורלנו ושולטים בסביבתנו. העובדה, שיכולנו להתווכח על מה שראינו, כמה דקות קודם לכן, מעידה, שזה סרט טוב.
החיים בסרט נחלקים למה שקרה לפני חתונת אנה וכריסטיאן (ואת רוב הקטע הזה איננו יודעים, וצריכים לשחזר באמצעות הבעות ורמזים, שנזרקים פה ושם) ולמה שקורה אחריה.
זה רק הרובד העליון - קצה הקרחון. בחלקים הטמירים נמצאת העובדה, שאנה אינה בתו הביולוגית של יורגן העשיר, אלא של יאקוב הפרחח, שגלה להודו אחרי שנפרד מהלן, אמה. יאקוב מקדיש את חייו לטיפול ביתומים עניים בהודו - ילדי רחוב, הנאספים רגע לפני שימותו ברעב, או שיתדרדרו לזנות.
יאקוב חוזר לקופנהגן, כדי להציג בפני יורגן את הפרויקט, שהוא עובד בו בבומביי, העומד לקרוס כלכלית. יורגן מזמינו לחתונתה של אנה, ושם - כמו בטרגדיה יוונית - הוא פוגש שוב את הלן, ומזדעזע לשמוע במסיבת החתונה, כי יורגן אינו אביה של אנה.
לא רק שיאקוב הוא אביה של אנה, אלא שהדבר הוסתר ממנה עד ממש חתונתה. שקר אחר - די בנאלי - הוא אהבתו של כריסטיאן, שבוגד באנה מיד אחרי חתונתם.
השקר העיקרי - ציר הסרט - הוא סודו של יורגן: הוא גוסס. רק הוא, רופאו והצופים יודעים זאת.
דילמות
מאחורי החזות המכובדת של מסיבת יום הולדתו ה-48, יודע יורגן (עִמנו), שימיו ספורים. הוא מציג בפני אורחיו וחבריו חזות של הכל-כרגיל, ואנחנו יודעים, שאין הדבר כך, ומפרשים את דברי ברכתו (שיכולים להישמע כבנאליים לגמרי) כצוואתו. יורגן התמוטט אחרי המסיבה, והותיר אם סהרורית, אלמנה (שמזדקנת, לדבריו, בחן), בת בוגרת, שאך התגרשה, ושני תאומים צעירים.
התסריט אינו מוותר לרגע, ואינו נסוג לרגשנות. מלבד השאלות הקיומיות, שהוא מעלה, הוא מציג בפנינו דילמות מעניינות. התסריט חושף בפנינו את הסיפור, והצופים יודעים, כנראה, יותר מגיבורי הסיפור, והם יכולים להבין את מעשיהם ואת תגובותיהם. אולם אין ידיעתם מאמירה ברורה, אלא מהצטברות מתמדת של רמזים, שנרקמים ביד אמן לעלילה.
כך, איננו יודעים בוודאות מה הניע את יורגן להזמין את יאקוב לקופנהגן. מההקשר ניתן להסיק, שהוא רצה בו כאבי משפחתו, משום שלא סמך על הלן, שתוכל להתמודד עם אלמנותה ועם הורות.
יורגן דורש מיאקוב להישאר בדנמרק, כדי לתמוך בהלן, באנה ובשני תאומיו אחרי מותו. למעשה, הוא מחבר שוב בין הלן ליאקוב, ומתקן את העיוות, שיצר בעצם נישואיו להלן ובהתחזותו לאביה של אנה. האם הוא ידע על מעללי יאקוב והלן לפני נישואיו? סתם הסיפור ולא פירש.
יורגן מנסה לנהוג עם יאקוב כפי שנהג בכל סביבתו - בעובדיו, במלצר, בבעל המסעדה ובעצם במי לא. הוא מופתע למדי, שיאקוב אינו קורס מול הון העתק שלו, ועומד על דעתו.
ובכן, אם יאקוב ישוב לבומביי, כדי לעמוד בהבטחתו לאחד הילדים במוסד להיות ביום הולדתו - המוסד ייסגר מחוסר כספים, והילד המסכן יחזור לרחוב. אם יישאר יאקוב בדנמרק (ואיננו בטוחים, שהוא רוצה בכך), הוא יזכה לכאורה באבהות, שנגזלה ממנו, והמוסד בבומביי יקבל קרן עתק, שתשאירו ותרחיבו. אכן, דילמה מעניינת, המוצגת בלי כחל וסרק.
הילד ההודי מקבל מיאקוב הצעה-שאי-אפשר-לסרב-לה: להיחלץ מן העוני, ולנסוע עם יאקוב לדנמרק. הוא מעדיף לא לצאת מסביבתו כשלנגד עיניו יאקוב הגולה. והשאלה המעניינת - האם יאקוב הוא אביה של אנה?
אנה מנסה להכיר את יאקוב, ובאה להתגורר בחדרו במלון כשהיא תופסת את כריסטיאן בוגד בה "על חם". אך היא חונכה על-ידי יורגן, וכמעט כל חייה - פרט לחצי השנה הסוערת האחרונה - ראתה בו את אביה. כלומר, בסיפור החכם, מקשים ביר וינסן על עצם המושגים, "אבהות" ו"הורות". האם אלה ערכים ביולוגיים, מולדים, או שהנם נרכשים. שאלה זו מעניינת לנוכח ריבוי השימוש בבנק זרע.
אנה פותרת לכאורה את הדילמה כשהיא מטיחה ביורגן הגוסס האשמות, אך למרות היכרותה עם יאקוב, קוראת ליורגן, "אבא".
הערה אישית
ראיתי את "אחרי החתונה" במוצאי יום הולדתי - רעיון די רע, כיוון שמבחינתי, הסרט עמוס מאוד רגשית. מצד שני, זה רעיון נהדר, כיוון שהסרט טוב, ומעורר מחשבה. כמי שחווה את הצורך לספר לילדיו על מחלתו הקשה, היו לי רגעים קשים במיוחד במהלך הסרט. שברו של יורגן נגע ללבי. הזהרתי חבר, שפגש אותי ביציאה, ועמד להיכנס להצגה השנייה, שהסרט קשה. לכן, לא הייתי הולך לראותו שוב, אך אני ממליץ עליו בחום. איני מבין מדוע לא זכה באוסקר.
---------------------------
בימאית: סוזאנה ביר. סיפור: סוזאנה ביר ואנדרס תומס ינסן. תסריט: אנדרס תומס ינסן. צילום: מורטן סובורג; מפיקה: סיסה גראום יורגנסן; משחק: מאדס מיקלסן (יאקוב), רולף לאסגארד (יורגן), סידסה באבט קנודסן (הלן), סטינה פישר כריסטנסן (אנה), כריסטיאן טאפדרופ (כריסטיאן).

תאריך:  23/09/2007   |   עודכן:  23/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שקרים, אשליות וסודות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
Refreshing change
Amir Rappaport  |  23/09/07 22:52
2
טלנובלה בקולנוע
אררי  |  1/10/07 05:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד זינגר
אז נכון אני קצת זקן ולא מבין שבסך-הכל מדובר באתר ובערוץ המיועדים לילדים, ולא צריך כל היום להאכיל אותם בערכים ובנושאים חינוכיים (ששייכים לבית הספר או לשיחות עם מבוגרים) בכל זאת נראה לי שאפשר היה להפיק ערוץ נהדר שלא רק ממלא את הזמן הפנוי של הילדים בשטויות, אלא גם מביא לשינוי חברתי
ד"ר אברהם בן-עזרא
דווקא בעת רגיעה, צפוי כי תוגבר הפעילות האקטיבית נגד הטרור וגרורותיו ביתר שאת, כי אז - בימי הרוגע - ההכנות שמאחורי החומות, ההכנות לאיסוף אמצעי לחימה שמעבר לגדר, האימונים לקראת גל חדש של רצח - כל אלה יתעצמו בחסות אותה רגיעה
ד"ר מוטי חיימי
בדיקות הסקר המתבצעות הן בדיקות דם. בדיקות אלו מיועדות לזוגות המתכננים הריון, אולם גם אם ההיריון כבר החל, עדיין ניתן לבצע את הבדיקות. את הבדיקות מבצעים פעם אחת בלבד, אך לפני כל הריון עתידי מומלץ להתעדכן באשר לבדיקות סקר חדשות ו/או מוטציות חדשות שנוספו
גדי גולן
רפול לא היה דברן גדול ולא חכמולוג. הוא היה איש מעשה, חייל אמיתי ותחושות הבטן שלו, נסיונו, דבקותו באמת והתייצבותו תמיד במקום שבו הוא ייקבע יותר מכל את גורל הקרב, בלי לחשוב אפילו שנייה אחת על עורו הוא, היוו דוגמה חיה וסמל למפקדי צה"ל כולם
גורי גרוסמן
יגאל עמיר הוא מוקצה מחמת מיאוס ולכן לא יזכה לכתבת צבע בעיתון עברי, אך לא כן הרוצח מרואן ברגותי, שזכה במגזין "7 ימים" האחרון של ידיעות אחרונות, ל-6 עמודים שכאלה בכתבתו של רוני שקד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il