X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאחורי המנהג היפה של הישיבה בסוכה מסתתרת חוכמה עצומה ונשגבת המלמדת אותנו פרק בעבודת הבורא
▪  ▪  ▪

כמה תמימות וטוהר יש בחגי ישראל! כל אחד מאיתנו חווה את השמחה, הילדותית כמעט, המתעוררת ממחזה של סוכה מוצלת וקרני השמש הבוקעים מסתננים מבעד סכך הענפים.
אולם נגד הטפח המגולה לנו בקיום המצווה, מכוסים טפחיים של משמעות רוחנית, עליה מרמזות הלכות בניית הסוכה. במאמר זה ברצוני לעסוק במעט מן הפוטנציאל העצום, הגלום בשבעת ימי חג הסוכות, לאלו מאיתנו, המבקשים להגיע להשגת הבורא ית'.
בצורה מרתקת מרכיבה חוכמת הקבלה את כל המנהגים שידענו עוד מגרסא דינקותא, לפסיפס מרהיב של הדרכה רוחנית מדויקת, ומביאה את האדם למטרת בריאתו - השגת הבורא ית'.
אמונה למעלה מהדעת
תחילה, בכדי להבין את סממני "הסוכה הרוחנית", נבאר את דרכו של האדם בעבודה ה' בכללותה.
הודיעונו המקובלים כי יש ב' "קוים" בעבודה, ועל האדם לבנות את הקו האמצעי, הנכלל משניהם.
קו שמאל מסמל את הרצון של הנברא לקבל לתועלת עצמו. תכונה זו מכונה בפי המקובלים גם בשם "דעת" האדם.
קו ימין לעומת זאת מסמל את תכונת הבורא - תכונת ההשפעה. תכונת ההשפעה של הבורא מכונה גם בשם "אמונה". הבורא שרוצה להשפיע טוב ועונג אין סופיים לנבראים, בראם עם הרצון לקבל את אותו שפע ממנו.
כידוע, מטרת הבריאה היא להגיע לדביקות בבורא ית', להשיגו בבחינת "הטוב והמטיב". במאמרו "יתרון הארץ בכל הוא" כותב הרב ברוך שלום הלוי אשלג זצ"ל, בנו וממשיך דרכו של בעל הסולם זצ"ל, כך:
"בכדי לזכות לדביקות ה', צריכים התאמצות ויגיעה רבה, עד שזוכים להשיג ולהרגיש, את הטוב והעונג שרצה הבורא ית' להיטיב עם הנבראים. ומטרם זה, מוטל על האדם להצדיק את ההשגחה, ולהאמין בלמעלה מהדעת, שה' מתנהג עם הנבראים, בבחינת "טוב ומטיב". ויש סגולה בהאמונה, שעל ידה בא האדם לידי שנאת הפירוד מקונו ית'".
הדרך "באמונה למעלה מן הדעת" משקפת את התיקון שמחויב האדם לעשות על הרצון לקבל לעצמו, בכדי להפכו לרצון להשפיע נחת רוח ליוצרו. זאת משום שמידת הפירוד והדבקות ברוחניות נמדדת לפי "השתוות הצורה", דהיינו עד כמה נוהג האדם לפי תכונות ה' ית'. ומטרם שתיקן האדם את תכונת הקבלה שלו לתכונת ההשפעה, בדומה לבורא, אינו יכול לממש את מטרת בריאתו ולקבל את מלוא הטוב והעונג המיועד לו.
סממני הסוכה
בהקדמה לפתיחה לחכמת הקבלה כותב הרב יהודה אשלג, בעל הסולם, כי "מפורש, שכל העולמות העליונים והתחתונים כלולים כולם בהאדם".
כל המנהגים והמצוות אשר נוהגים בגשמיות מורים על שורשן הרוחני, הכלול בנפשו של האדם. הסוכה אותה אנו בונים מסמלת את "הכלי" הרוחני של האדם, בו ראוי להתגלות אור הבורא.
מבואר בספר "עץ חיים" של האר"י ז"ל, כי הבורא מסתיר את עצמו מן הנברא באמצעות חמישה עולמות (העלמות), המהווים חמישה מסכים המפרידים בינו ית' לבין הנברא. ואלה שמותיהם: עולם אדם קדמון, עולם אצילות, עולם בריאה, עולם יצירה ועולם העשייה. האחרון אף כולל את עולמנו הגשמי. העלמות אלה נעשו בכדי לתת לאדם את המקום לעבודה רוחנית עצמאית, ללא תלות ישירה בבורא.
בדרך ה"אמונה מעלה מן הדעת", מתגבר האדם על ההעלמות ובונה את "המסך" שלו. מסך המבטל את ההעלמות והמאפשר לו לקבל את אור הבורא ית'. במידה שהאדם מסוגל להשפיע על-ידי קבלת אור הבורא נחת רוח ליוצרו, הוא זוכה למילוי הכלי הרוחני, כלי שאותו מסמלת כאמור הסוכה.
סכך הסוכה מסמל את המסך אשר בונה האדם. דווקא מסיבה זו הרבו חז"ל בהלכות הסכך, להדגיש את חשיבות המסך אותו בונה האדם ברוחניות.
צילתה מרובה מחמתה
באיגרת ששלח לתלמידיו ערב חג סוכות, כותב הרב ברוך אשלג כך:
"ידוע שמצד הדין צריך שיהיה צלתה של הסוכה מרובה מחמתה. כמו כן ידוע, שהחמה מרמזת לבחינת ידיעה, ולבנה מרומזת לבחינת אמונה. והוא שהזכירו חז"ל, "ישראל מונין ללבנה, ואומות העולם מונין לחמה". כלומר ערך האמונה, ההשפעה, במסורת ישראל גדול מזה של הדעת, הקבלה לעצמו.
בכל פעם שרואים כי "בחינת חמה" מרובה מצילתה, כלומר שדעתו של האדם נמצאת למעלה מן האמונה, כלומר שהאדם מחשיב את הקבלה לעצמו יותר מן ההשפעה לבורא, אזי צריכים לכסות יותר, בכדי שצלתה תהיה מרובה מחמתה, דהיינו ללכת באמונה מעלה מן הדעת".
יהי רצון מלפני אבינו שבשמיים, שנזכה בחג זה לממש את העבודה הרוחנית, להשפיע נחת רוח ליוצרנו על-ידי קבלת אורו ית'.

תאריך:  26/09/2007   |   עודכן:  26/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לְסַכֵּךְ את הדעת באמונה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אחד המאמרים היפים שקראתי
יהודית מליק-שירן  |  29/09/07 09:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
בית המשפט העליון הכריע לאחרונה בסוגיית בקשתו של אדם לעיין בתיק המתנהל בבית המשפט על אף שהוא אינו בעל דין בתיק
ד"ר יובל ברנדשטטר
יש קשר ברור בין שחיתות ציבורית לחלוקת הארץ. נאמני ארץ ישראל לא זקוקים לשקר ולא לשלמונים. מחלקי ארץ ישראל חייבים בשחיתות כדי לשקר ביודעין
צילה שיר-אל
תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
גורי גרוסמן
גיבורה גדולה השרה ציפי לבני, לפתוח פה גדול בארה"ב, ובצדק, אך ברוב צביעות הפה הגדול הזה חסום כאן בישראל, כאשר הח"כים הערבים-פלשתינים (כך הם מגדירים עצמם) ביקרו לא מכבר בסוריה ובלבנון, נפגשו עם מנהיגי החיזבאללה ועם ראשי המדינה שם, גינו בפומבי את ישראל על הפצצת רובע דחייה, והזהירו את הסורים שישראל עלולה לתקוף אותם כדי לשקם את כוח ההרתעה שלה
נסים ישעיהו
בחג הסוכות אנחנו עוברים מן התיאוריה אל המעשה, מאחדות תיאורטית לאחדות מעשית, והכל בקיום המצוות המעשיות של החג הזה, סוכה וארבעת המינים
רשימות נוספות
צה"ל לובש חג  /  עידן יוסף
בני ברק סוגרת באסטות  /  מחלקה ראשונה
פיקניקים בריאים בחג סוכות  /  גלית יצחק
בין האתרוג לערבה  /  איתמר לוין
ניחוחות ומטעמים - מאורות החג  /  עו"ד יצחק גאגולה
על סוכה, פנימיות ומה שביניהם...  /  דודי אהרוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il