X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

רז נפגע בתאונת עבודה ונעדר מעבודתו כשלושה חודשים, במהלכם שולמו לו דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי. רז פוטר כחודשיים לאחר ששב לעבודתו. לטענת מעסיקו, התקופה בה נעדר רז מפאת תאונת העבודה לא צוברת ותק לזכויות כגון חופשה, הבראה, פיצויי פיטורים וכו', וכן לא קיימת חובה לבצע הפרשות לקופת גמל בתקופה זו. האם צודק המעסיק בטענתו?
היעדרות עקב תאונת עבודה איננה מנתקת את יחסי העבודה. יחד עם זאת, צבירת הזכויות בתקופה זו היא חלקית בלבד כמפורט להלן:
לעניין חופשה שנתית - אורך החופשה השנתית המגיעה לעובד הוא פונקציה של מספר ימי העבודה בפועל במשך שנת העבודה. לפיכך, לא ייספרו ימי ההיעדרות של רז מעבודתו עקב תאונת העבודה לצורך קביעת הזכאות לחופשה שנתית.
עם זאת, יש לציין כי אם רז עבד באותה שנת עבודה בה נעדר עקב תאונת העבודה 200 ימים לפחות, הוא זכאי למכסה המלאה של ימי החופשה המגיעה לו עפ"י הוותק שלו במקום העבודה.
לעניין זה יש לציין, כי אם התקופה בגינה יש לחשב לרז את אורך החופשה המגיעה לו אינה שנת עבודה מלאה, רז יהיה זכאי למכסה המלאה של ימי החופשה אם עבד באותה תקופה 240 ימים לפחות.
לעניין דמי הבראה - עפ"י צו ההרחבה בעניין השתתפות המעביד בהוצאות הבראה, עובד זכאי לקבל קצובת הבראה רק לאחר שהשלים את שנת עבודתו הראשונה במקום עבודתו.
כמו כן, נקבע בצו כי בקביעת תקופת הזכאות לא תובא בחישוב היעדרות בשל חופשה ללא תשלום וכל היעדרות אחרת בה לא מתקיימים יחסי עובד מעביד. נראה כי במונח "חופשה ללא תשלום" כוונת צו ההרחבה היא לתקופה בה לא משולם שכר עבודה ע"י המעסיק. לפיכך, נראה כי התקופה בה נעדר רז מהעבודה בעקבות תאונת עבודה, בה שולמו לו דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי, לא תבוא בחשבון לקביעת זכאותו לדמי הבראה.
לעניין מחלה - תקנה 4 לתקנות דמי מחלה (נהלים לתשלום דמי מחלה), תשל"ז-1976, דנה בהפסקות בעבודה שיובאו בחשבון בחישוב תקופת הזכאות לדמי מחלה. עפ"י התקנה, הפסקות הצוברות ימי מחלה הן הפסקות ביום המנוחה השבועית / חג שאין עובדים בהם, אימון לשירות עבודה לפי חוק שירות עבודה בשעת חירום, ימי אבל במשפחה וחופשת לידה. כמו כן, הפסקות בעבודה בגינן העובד זכאי לתשלום שדינו כדין שכר עבודה (כגון - דמי חופשה, דמי מחלה, תגמולי מילואים), צוברות אף הן ימי מחלה.
לפיכך, תקופה של היעדרות עקב תאונת עבודה, בה העובד מקבל דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי, איננה צוברת ימי מחלה.
לעניין פיצויי פיטורים - תקנה 10(4) לתקנות פיצויי פיטורים (חישוב הפיצויים, והתפטרות שרואים אותה כפיטורים), התשכ"ד-1964, קובעת כי הפסקה מחמת תאונה שעבורה זכאי העובד לתשלום מכוח היותו עובד (עפ"י חוק, הסכם קיבוצי, חוזה עבודה או נוהג), שלא תעלה על 30 יום לשנת עבודה (עם זכות צבירה), תבוא במנין לעניין קביעת סכום הפיצויים. כמו כן, נראה כי באין הסדר שלילי , ניתן להסיק כי בגין חלק משנת העבודה ניתן לצבור חלק יחסי מ-30 הימים.
במקרה זה, עד לתאונה השלים רז כשתי שנות עבודה, ולפיכך תקופה של 60 ימים (חודשיים), מתוך שלושת החודשים בהם נעדר רז מהעבודה עקב הפגיעה, תחשב לו כותק לצורך חישוב סכום הפיצויים. כלומר, סך תקופת עבודתו של רז לעניין פיצויי הפיטורים תהיה שנתיים וארבעה חודשים (שנתיים ותק עד לתאונת העבודה + חודשיים ותק מתקופת ההיעדרות + חודשיים ותק לאחר חזרתו לעבודה, בטרם פוטר).
לעניין הפרשות כספים לקרן פנסיה/קרן השתלמות/ביטוח מנהלים/קופת גמל - בחוק אין כל התייחסות להפרשת כספים לקרנות בתקופת היעדרות עקב פגיעה בעבודה. לפיכך, נראה כי כיוון שהמעסיק לא חב בשכר עבודה בגין תקופה זו, לא מוטלת עליו חובה להפריש כספים לקרנות בתקופה בה העובד נעדר עקב תאונת עבודה. הדבר נכון כל עוד לא נקבע אחרת בין העובד לבין המעסיק בחוזה עבודה אישי, או באם ישנו הסכם קיבוצי / צו הרחבה החל על הצדדים וקובע אחרת, או קיים נוהג אחר במקום העבודה.
סיכום - אשר על כן, במקרה הנ"ל, נראה כי מעסיקו של רז צודק בטענתו בכל הנוגע לצבירת חופשה, הבראה, מחלה והפרשות לקופת גמל בתקופת ההיעדרות כתוצאה מתאונת העבודה. מאידך, לעניין פיצויי הפיטורים טעה מעסיקו של רז, שכן חלק מתקופת היעדרותו צוברת ותק לפיצוי פיטורים כמוסבר לעיל.

המאמר פורסם באתר הכותבת.
תאריך:  29/09/2007   |   עודכן:  29/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה ספרא
הימים הראשונים של השבוע, עדיין בהשפעת כוכב נפטון, כך שהיכולת שלנו להעריך מצבים עדיין מעורפלת. מאידך זה טוב לאלו העוסקים ביצירה, בהמשך השבוע השפעת כוכב וונוס ופלוטו מחזקים אף הם את האנרגיה היצירתית
בועז מושקוביץ
מי שמתאר את ישראל במילים "מדינת אפרטהייד", אשם בביטול חשיבה עצמאית בפני דעתם של אח”מים, נוכלות רטורית ופגיעה בקורבנות האמתיים של האפליה
גורי גרוסמן
האנלוגיה הזאת בין ערביי ישראל לבין היהודים בגולה היא השוואה מקוממת, זדונית ומרושעת, משום שאין כל דמיון בין שני המיעוטים
יהודה וגמן
כל המחקרים, ניסיונם של צבאות זרים וגם ניסיונו ומחקריו של צה"ל עצמו מלמדים עובדה אחת וחד - משמעית - שילוב נשים ביחידות לוחמות הוא גם מתכון בדוק להורדה משמעותית של היכולת המבצעית שלהן
ד"ר אברהם בן-עזרא
בחגי ישראל ובמועדי ישראל המתפלל קורא ומעיין בשירה יהודית מושלמת מבחינת החריזה הנכללת במחזורי התפילה, ואי אפשר שלא להתפעם מעושר השפה העברית המאפשרת חריזה בצד שמירה ואף העצמת התכנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il