X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
סקירת בצלם העוסקת בפעולות צה"ל בשנים 2009-2006 מבקשת לשוות ללחימה בפורעים פלשתינים אופי של שיטור ולא של צבא דורש לבצע תחקירים בכל אירוע ולא רק במקרים חריגים כמו שמבצעים בשאר הצבאות דובר צה"ל: הנושא תלוי בבג"צ
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

ביום בו יוצא ראש הממשלה בנימין נתניהו לשיחות עם הפלשתינים בשארם א-שייח, מפרסם (יום ג', 14.9.10) ארגון בצלם סקירה נגד פעילות צה"ל בשטחי יהודה והשומרון.
בסקירה הנושאת את הכותרת: "חוסר אחריות: מדיניות הצבא שלא לחקור הרג פלשתינים בידי חיילים", נסקרות פעולות צה"ל בהן נהרגו אזרחים פלשתינים שלא השתתפו בלחימה בין השנים 2006 ל-2009, למעט במבצע "עופרת יצוקה".
בתקופה זו פנה בצלם לפרקליטות הצבאית בדרישה לחקור 148 מקרים, בהם נהרגו 288 בני אדם, שלטענתו לא היו חלק ממהלך הלחימה. לדברי הארגון, ב-22 מהפניות נפתחה חקירת מצ"ח, ב-29 מקרים החליטה הפרקליטות הצבאית שלא לחקור את האירוע וברובם המכריע של המקרים, 95, הפרקליטות עדיין לא הגיעה להחלטה האם לפתוח בחקירת מצ"ח. בנוגע לשני מקרים לא השיבה הפרקליטות.
בבצלם סוברים כי חקירות לא נפתחו גם במקרים שבהם ישנו חשד כבד להפרת חוק. בצה"ל נערך אומנם תחקיר מבצעי, אך לטענת בצלם תחקיר זה לא מספק מאחר שהוא מסתמך אך ורק על דברי החיילים, ולא על עדויות נוספות.
בסקירה קורא בצלם לפרקליטות הצבאית לאמץ את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בדבר זמני טיפול בתיקים. הנחיות, שלדברי הארגון אינן ממומשות: "בכשליש מהמקרים שבהם נפתחה חקירה, היא נפתחה רק כעבור שנה או יותר ממועד האירוע. גם כאשר מסתיימת החקירה והתיק מוחזר לפרקליטות הצבאית להחלטה אם להגיש כתב אישום, מעכבת זו את החלטתה למשך חודשים ושנים".

פיגועים? - יש, סכסוך מזוין? - עד כאן

הסיבה שבגינה ברוב המקרים מתבצע תחקיר מבצעי של הצבא ולא חקירת מצ"ח מתבססת על קביעה שהמצב המשפטי בשטחי יהודה והשומרון (איו"ש) מוגדר כ"סכסוך מזוין".
הגדרה זו תקפה מספטמבר 2000. באותה עת, עם פרוץ האינתיפאדה השנייה, הודיעה הפרקליטות הצבאית כי היא מגדירה את המצב השורר באיו"ש כ"סכסוך מזוין", וכי מעתה מדיניותה היא להורות על חקירת מצ"ח בנוגע להרג אזרחים במקרים חריגים בלבד, בהם עולה חשד לעבירה פלילית.
"כבר מתחילת האינתיפאדה, התנגדנו להחלטה הגורפת לא לחקור הרג של פלשתינים", הסבירה מנכ"ל בצלם ג'סיקה מונטל. "קל וחומר שהיום אי-אפשר להתייחס למצב בגדה כאל סכסוך מזוין. ההגדרה המשפטית צריכה לשקף את המציאות בשטח כמו גם את ערך חיי האדם, ואת החובה להגן על אזרחים". ההמלצה העיקרית העולה מהסקירה, לדבריה, היא שיש לשנות את ההגדרה המשפטית של המצב בשטחים, ולבטל את ההגדרה של "סכסוך מזוין".
לשאלת News1 מהי המציאות בשטח אם לא סכסוך מזוין, ענתה דוברת בצלם שרית מיכאלי: "המציאות היום היא שמלבד פיגועים מדי פעם, שורר שקט. המצב היום הוא לא מצב של 'סכסוך מזוין' כמכונה במערכת הביטחון, ומה שצה"ל עושה בשטחים זה פעולות שיטור ולא מצב של לחימה". בהמשך דבריה השוותה הדוברת פעולות כמו תפיסת סוחרי סמים לפעולות צה"ל בשטחים.

ראוי שהארגון ימתין להכרעת בג"צ

מדובר צה"ל נמסר: "מרבית הנושאים והטענות אשר הועלו תלויים ועומדים במסגרת עתירה לבג"צ שהגיש ארגון בצלם בנושא. המדינה השיבה לטענות אלה באופן מקיף במסגרת המענה לעתירה, ודומה כי ראוי שהארגון ימתין להכרעת בג"צ".
בבצלם כאמור, החליטו שלא להמתין להכרעת בג"צ.

תאריך:  14/09/2010   |   עודכן:  14/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"תחקירי צה"ל בשטחים אינם מספקים"
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
יש לנהוג כמדינות העולם.
בגץ ובצלם חד הוא   |  14/09/10 05:12
2
כך זה כשהפישפש עולה למעלה ל"ת
א מ רול  |  14/09/10 06:03
3
בצלם הוא אירגון ניאו פלשתיני
פנחס  |  14/09/10 07:21
4
אכן גייס חמישי
צפנת  |  14/09/10 07:45
5
לא "בצלם" אלא "בשקר" ל"ת
תיקון טעות נפוצה  |  14/09/10 08:15
6
כונתם שקופה-הם יכו בנו ואנו לא
מיכל מירושלים  |  14/09/10 08:42
7
כמה פיגועים נדרשים עבור ההגדרה
שם  |  14/09/10 13:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
ג'ובאני מריצה, לשעבר סגן מפקד הכוח הרב-לאומי בעירק, בביקורת על הנוכחות האמריקנית בעירק: "זה נכון לשחרר עמים משלטון עריץ, אך אין זה נכון להישאר במדינה ששחררת ולקדם דמוקרטיה"
מערכת אתר ערוץ הספורט
טאמודו חזר לכבוש אחרי 15 חודשים, אבל קבוצתו ספגה שער בדקה ה-90
אלעזר לוין
המולטי-מליונר השקט נחשף ונכנס לנדל"ן בארץ    עסקיו: חברת ריינבו תעופה, מרכז מסחרי בסי אנד סאן, דירות ווילה בהרצליה    חברת אבטחה במוסקבה    יביא לארץ את פול מקרטני ב-30 מיליון שקל    האם יציל את בוימלגרין    עסקים עם גאידמק
מוטי פשכצקי
הבעלים של המלאבסים לא התרגש מפתיחת העונה: "יש גיבוי למחפוד"
מתן אברמוביץ'
להקת הנו-מטאל תגיע להופעה בפארק הירקון ב-15 בנובמבר, במסגרת סיבוב ההופעות העולמי של אלבומה החדש    מחיר כרטיס להופעה צפוי לעמוד על 330 ש"ח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il