X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

ספקולציות מרקיעות שחקים מתהלכות בציבוריות הישראלית ביחס לפעולה שהייתה או לא הייתה בסוריה. גם העיתונות הזרה מפמפמת מידי יום אינפורמציות חדשות, אך לעת עתה הכל מגששים באפלה. המילים זורמות כמעיין המתגבר, נתזים עפים לכל עבר, הדמיון עובד שעות נוספות.
יש משהו מרומם בעובדה שהעם שמח על הפעולה המוצלחת של ישראל, כפי שמקורות זרים מדווחים. אין בכך כל פסול, אלא נהפוך הוא. יחד עם זאת, אסור להתהלך כשיכורים מפעולה מוצלחת גדולה ככל שתהיה. יש בשיכרון החושים כדי להטעות ולטעת אופוריה. זו בדיוק הנקודה שבה חייבים לעצור, לחשוב היטב, להתלהב, אך מיד לחזור לעבודה הסיזיפית של המשך ההכנות לסכנות הצפויות.
היום, כאשר הכל מציינים את מלחמת יום הכיפורים, אין לשכוח את שיכרון החושים שלאחר מלחמת ששת הימים. זהו המועד המתאים ביותר לחשבון הנפש ולהפנמת העובדה שעדיין אנו נמצאים במצב של סכנה מתמדת.
עבודה רבה נמצאת לפנינו. ידענו שחיל האוויר מסוגל למהלכים שיש בהם כדי לעורר דמיון פרוע. אך חיל האוויר אינו יכול לבדו לעשות את העבודה. מלחמת לבנון השנייה המחישה זאת בצורה שאין דומה לה. חיל האוויר הוא חיל מקצועי ביותר, מנוהל בצורה ראויה לעל שבח.
הרפורמות הגדולות והמשמעותיות ביותר חייבים לעבור ה"ירוקים". הם מהווים את המאסה הגדולה ביותר והמכריעה בכל מלחמה שתיפתח. זרוע היבשה חייבת להגיע לאותה מידה של מיומנות ומקצועיות שאליה הגיע חיל האוויר. כדי לעשות זאת, נדרש מאמץ רב מאוד, ואין ודאות שכל הכשלים שנתגלו במלחמת לבנון השניה, תוקנו.
התיאורים הפלסטיים של הפעולה שהייתה בסוריה, על-פי מקורות זרים, מעוררים את בנו הישראלים תחושה של גאווה, וטוב שכך. מותר לשמוח, מותר לפרגן. אסור לשקוע באופוריה. אסור לנוח על זרי דפנה.
המצב הביטחוני בימים אלה לא מצביע על רגיעה. יש דיווחים סותרים על הכנות למלחמה בסוריה ובקרב ארגוני הטרור. עינה של ישראל חייבת להיות צופיה בחדות כלפי האיומים הללו. הדינמיקה של מזרח התיכון מוכרת לכולם. כל מילה מיותרת, כל פעולה בלתי מחושבת עלולה להצית את האש. ישראל חייבת לעמוד על המשמר.
שתיקת הגורמים הביטחוניים והמדיניים כאילו מוסיפה למסתורין, ואולי עודד נזכה לצ'יזבטים כאלה ואחרים. יש שיאמרו שהשתיקה מכוונת למטרות פוליטיות, ויש שיטענו טענות אחרות. אם השתיקה נועדה להוריד את הלחץ מן הצד השני, הרי שהשתיקה מבורכת. אין להתעלם ולו לרגע מן ההיבט הפסיכולוגי בקבלת ההחלטות בקרב המנהיגים הערבים. פטפטת מיותרת שיש בה כדי לגרום לאסד השפלה ועגמת נפש לא תסייע בידינו. ההיסטוריה מלאה בדוגמאות של מנהיגים אשר הוציאו למלחמה את עמיהם רק משום שהצד השני פגע בכבודם ובגאוותם. במזרח התיכון לכבוד, גאווה והשפלה יש משקל כבד ביותר. מוטב לשתוק ולא לגרום למלחמה מאשר לדבר ולהתפאר, וחלילה לגרום למלחמה שבה יקופחו חיי אדם.
המנהיגות של היום מצליחה לנטוע יותר ביטחון מבעבר הלא רחוק. הוויכוחים הפוליטיים מותרים ואף הכרחיים במשטר דמוקרטי. יחד עם זאת, אין לשכוח שיש גם מדינה.
תהיינה הדעות לגבי שר הביטחון והרמטכ"ל אשר תהיינה, הרושם הוא שהם עושים את עבודתם בצורה יסודית. דיבורים לא יסייעו להתחזקותו של הצבא. מוטב לשתוק ולעשות מאשר לדבר ולא לעשות כלום.
המבחן האמיתי של שר הביטחון והרמטכ"ל הוא הכנת הצבא למלחמה, אם חלילה תיכפה עלינו. מבצע נקודתי, מפואר ומרשים ככל שיהיה אינו מצביע על מוכנותו של כל צה"ל למבחנים היותר קשים.
מן הסיבות הללו מותר לשבח, מותר להתלהב. אסור בשום פנים ואופן להיכנס לאופוריה ומשם להתדרדר אל תהומות השאננות.

ד"ר צלו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  02/10/2007   |   עודכן:  02/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן מנחם
אין ספק שניצחון צבא לבנון על ארגון "פתח אלאיסלאם" ירתיע גורמי טרור נוספים הפועלים בלבנון אך מאידך-גיסא עלול הדבר להביא לתוצאה הפוכה ולדרבן את שרידי הארגון וגורמים נוספים המזוהים עם אל-קאעדה לבצע פיגועים נגד סמלי השלטון והצבא, ונגד גורמים מערביים בלבנון
יואב יצחק
מאז שהודיע היועמ"ש מני מזוז על החלטתו להורות למשטרה לפתוח בחקירה נגד אולמרט, בפרשת כרמיה, מתגייסים אישים נוספים לצידו    דיכטר קורא לעצור את החקירות    העיתונאים דנקנר וברנע, שפרסמו כזבים לטובת אולמרט, ברחו    עד כה הם טרם התנצלו בפני הקוראים
ד"ר יובל ברנדשטטר
הצעות מעשיות שרק הריבון הפוליטי יכול להציע
נמרוד איזיקוביץ
ממורשת אבות למורשת רבין
אפרי הלפרין
אני שואל עצמי, ושואלים אותי שוב ושוב, מה זה הצדק הטבעי הזה שכולם רוצים שוועדת וינוגרד תספק, ובדיעבד מתברר לי שלכל אחד אני מוכר לוקש אחר. ואז החלטתי לוותר. אני, עם הצדק הטבעי לא מתמודד יותר, לפחות לא באופן ישיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il