X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאז תחילת השנה לא נרגע הפולמוס סביב נושא השמיטה. המאבקים בין המחנה הדתי לאומי, לבין הרבנות, מביאים לפילוג ומחלוקת... והשמיטה עצמה נשכחת. מהי המשמעות הפנימית של מצווה זו ומה היא באה ללמדנו?
▪  ▪  ▪

בימינו קשה לדמיין את מסירות הנפש שבה היו נוהגים אבותינו בעניין שבת הארץ. העוני המחפיר בימי בית שני לא משתווה בשום קנה מידה לעוני המוכר לנו בזמננו.
העניים היו מלקטים חתיכות בד בגודל שלוש אצבעות בכדי לתפור כסות לגופם. יחד עם זאת מעטים היו האנשים שחיללו את מצוות השמיטה.
מצווה זו דורשת מהאדם מידת אמונה שלמה, טוהר הרוח ודביקות בבורא, לכן היא גם זו שמורה לנו את הדרך כיצד להגיע להשגת תכונות אלה.
המבנה הרוחני
בכדי להבין את שורש המצווה, עלינו תחילה להבין את המבנה הרוחני של הבריאה ומטרתה כפי שלימדונו חז"ל. כפי שהזכרתי רבות במאמרי, מחשבת הבריאה היתה כדי להנות לנבראים כפי מתנת ידו הרחבה של ה' ית'. לכן הטביע ית' בנשמות רצון וחשק גדול לקבל את שפעו.
רצון הבורא להנות לנבראים ורצון הנברא לקבל הוא עניין "האור והכלי", שאנו מבחינים בעולמות עליונים, כי הם באים בהכרח כרוכים יחד, ומשתלשלים יחד ממדרגה למדרגה, עד למקום הנמוך מכולם, עולמנו הגשמי שבו הרצון לקבל מתגשם בכל שיעורו הראוי.
וסדר ההשתלשלות האמורה עד לביאת הרצון לקבל לידי צורתו הסופית שבעולם הזה, מתבטא בסדר ד' העולמות הנקראים אצילות, בריאה, יצירה ועשיה. ד' העולמות הללו כוללים בם חמישה פרצופים רוחניים, מעין "מבנים מיוחדים" המורכבים מעשר ספירות (ספירה, מלשון ספיר, זוהר) והן כתר, חוכמה, בינה, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות.
עשר הספירות הן עשר תכונות שונות שבהן מתגלה שפע הבורא לנברא. כל ספירה עליונה מעבירה את שפע הבורא אל התחתונה ממנה. תשע מתוך עשר הספירות מתוקנות באופן מושלם, ותכונה אחת, הקרויה ספירת המלכות, עוברת על ידינו תהליך תיקון הדרגתי. באין התיקון לא יכולה ספירת המלכות להגיע ליעודה שהוא קבלת השפע מהבורא בדומה לשאר הספירות.
מהות תיקון הנברא הוא בהיפוך הרצון לקבל שטבוע בו, לרצון להשפיע בדומה לבורא. זה נקרא שאנו מתקנים את המלכות להיות "מלכות שמים".
מה עניין שמיטה לכל זה?
בדומה לכל מצוות התורה המאירות את דרכנו אל התיקון הפנימי, גם מצוות השמיטה מדריכה אותנו אל השגת הבורא והדבקות בו.
הרב ברוך אשלג, בנו וממשיך דרכו של בעל הסולם, הרב יהודה אשלג, מתייחס במאמרו "מהו דגלים בעבודה" לעניין השמיטה.
"שנת "שמיטה" היא נגד ספירת המלכות. ומלכות צריכה להיות לשם שמים, היינו בלא רצון שלנו לקבל משהו לעצמנו. על זה באה השאלה, "מה נאכל בשנה השביעית", כלומר, אם אנחנו לא רוצים שום תמורה עבור היגיעה בתורה ומצוות מלבד לעשות נחת רוח ליוצרנו, מאין יהיו "מזונותינו". על זה כתוב, "ונתתי לך את ברכתי".
הנה רואים אנו כי בעבודה הרוחנית אסור לאדם לתת תשובות על ספקותיו מצד השכל, רק להאמין בה', כמו שכתוב, "וצוויתי את ברכתי בשנה השישית", שהיא נגד ספירת היסוד, שהיא מעבירה את השפע למלכות.
סוד הכתוב בתורה הוא שאם האדם מקבל על עצמו עול מלכות שמים בלא לדרוש שכר לתועלת עצמו, אלא רוצה לעבוד לשמה, כלומר אך ורק כדי לעשות נחת רוח ליוצרו, אז הוא יזכה לייחד את ספירת היסוד עם ספירת המלכות, דהיינו יזכה לגילוי השפע, גילוי הבורא.
"ועל-ידי זה שתקבלו עליכם ענין שמיטה", ממשיך הרב אשלג, "היינו לקבל מלכות שמים, בלי לדרוש מהארץ, כלומר מהמלכות, שתתן פירותיה, על-ידי זה יכולים לזכות לבחינת אור התורה. וזה פירוש, "ועשיתם את חוקותי... וישבתם על הארץ לבטח", היינו שהישיבה על המלכות יהיה לבטח, היינו בשלמות גמורה עם הבורא ית'".

תאריך:  13/10/2007   |   עודכן:  13/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יגאל בוזגלו
זה הזמן להרים את הדגל ולצעוד עד הסוף חברים יקרים, אל זירת מקבלי ההחלטות שבה לעניות דעתי אנו תושבי הפריפריה לא רק שלא מיוצגים, אלא ברוב הפעמים פועלים נגדנו בהחלטות זדוניות ומרושעות
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון "בצלם" מגנה את שיגור טילי הקסאם, ואולם בה בעת נמנע מלהצביע במפורש על האחראים ל"פשעי המלחמה", ובהם החמאס, הג'יהאד האיסלאמי ושאר ארגוני הטרור הפלשתינים    ע"פ "בצלם", שלטון החמאס, שהטרור הוא נדבך מרכזי במדיניותו והמעניק חסות לשלוחות אל-קאעידה ברצועת עזה, הינו "גורם שלטוני לגיטימי"
נסים ישעיהו
לא רק שבחים של הקב"ה חושפים כוחות נעלמים, גם אנחנו יכולים. לומדים את זה מפירושו של רש"י לפסוק הראשון בפרשת השבוע
אברהם (פריצי) פריד
חיים רמון ומסמכיו    יגאל עמיר וחבריו    מאגרי המידע שלכם, תקדים משפטי מיותר ומשאיות ששופכות אתיופים לכנרת    ועוד
רונן ליבוביץ
יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ מנחם בן-ששון, מוביל את המאבק לכינון חוקה בישראל    בראיון ל-Nfc הוא מסביר מדוע החוקה קרובה מאי-פעם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il