X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרופ' דניאל זיידמן   |  מרכז רפואי שיבא, תל השומר
שיווק אמצעי מניעה חדשים חשוב מאחר והוא נותן בידי האישה אפשרויות נוחות, יעילות ובטוחות כיום אישה החפצה באמצעי מניעה הורמונלי, שהינו כידוע יעיל ביותר במניעת הריון, יכולה לבחור בין תכשיר פומי, יומי - גלולות, תכשיר עורי, שבועי - מדבקת האוורה, תכשיר נרתיקי, חודשי - NuvaRing או זריקה, תלת חודשית - דפו-פרוברה
▪  ▪  ▪
פרופ' זיידמן

הריונות לא מתוכננים ממשיכים להוות בעיה נפוצה ומטרידה. בישראל, למשל, נותר שיעור הפסקות ההריון כמעט ללא שינוי במשך שנים רבות ועומד על כ-12 הפסקות הריון לכל 1,000 נשים בגיל הפריון מידי שנה.
ברור כי חלק ניכר מתוך למעלה מ-20,000 הפסקות ההריון שמאושרות מדי שנה בישראל, נובעות לא מבעיה רפואית, אלא כתוצאה מהריונות לא מתוכננים. כך שניתן היה למנוע את הצורך בהפסקות הריון רבות אילו הזוגות היו מקפידים יותר על שימוש בכלל, או על שימוש נכון בפרט, באמצעי מניעה.
מחקרים מורים שכ-50% מההריונות מתרחשים אצל זוגות שלא השתמשו כלל באמצעי מניעה, כלומר לא מצאו אמצעי מניעה שהיה זמין ומתאים עבורם. לעומת זאת, המחצית השנייה השתמשה באמצעי מניעה, אך הללו הכזיבו, כלומר לא היו יעילים מספיק.
בעשור האחרון חזינו בשיווק של שורה של אמצעי מניעה חדשים בישראל, שזכו כולם להצלחה יפה בקרב הרופאים והמטופלים. בין היתר, ניתן למנות את ההתקן התוך-רחמי שמשחרר את הפרוגסטין לוונורגסטרל (מירנה), המדבקה למניעת הריון "אוורה", גלולות למניעת הריון שמכילות פרוגסטוגנים חדשים כמו: דרוספירנון (יסמין) או כלורמאדיון אצטט (בלרה), גלולות שמכילות מינונים נמוכים במיוחד של 15 מק"ג אתניל אסטרדיול וניטלות במשך 24 ולא 21 יום (מינס), וגלולה שמכילה רק את הפרוגסטין דזוגסטרל (סראזט).
לאחרונה, הוחל בשיווק בישראל של מספר אמצעי מניעה חדשים שהינם הנושא של הסקירה הנוכחית. בין היתר הוחל לאחרונה בשיווק טבעת שמשחררת את הורמוני המין הנקביים ישירות לנרתיק (נובהרינג) ואמצעי מניעה חוצץ חדש - ספוגית שמשחררת שלושה קוטלי זרע שונים (פרוטקטאייד).
בנוסף, גלולות חדשות ששיווקן החל בארה"ב נותנות "הכשר" למתן ממושך של גלולות למניעת הריון ברציפות במשך חודשים. ניתן גם לצפות לשיווק בקרוב של שני אמצעי מניעה חדשים שזוכים להצלחה בשוק האמריקני, תכשיר חדש של דפו-פרברה שניתן להזרקה תוך-עורית באופן עצמאי על-ידי האישה וסליל מיוחד שמאפשר חסימה בלתי הפיכה של החצוצרות בגישה היסטרוסקופית.

גלולות חדשות

במשך שנים רבות היתה המגמה בפיתוח גלולות חדשות למניעת הריון הפחתה של מינון המרכיב האסטרוגני ופיתוח פרוגסטוגנים חדשים, שדומים יותר בתכונותיהם לפרוגסטרון טבעי.
בעת האחרונה אנו עדים לשורה של גלולות חדשות, שבשיווקן הוחל בארה"ב ושאינן שונות בהרכבן מהגלולות במינון נמוך שנפוצות כיום בישראל, אך דרך נטילתם שונה לגמרי. גלולות אלו לא נטילות במחזוריות המסורתית של 28 יום (21 גלולות פעילות ושבוע הפסקה) כי אם ניטלות ברצף במשך מספר שבועות.
הגלולה הראשונה, שאושרה לשיווק בשוק האמריקני בנובמבר 2003 תחת השם Seasonale, ניטלת באופן רציף במשך 91 יום. הגלולה מתאפיינת בנטילה ברצף של 84 גלולות המכילות 30 מיקרוגרם אתניל אסטרדיול ו-150 מיקרוגרם לוונורגסטרל ובסיומם נטילה במשך 7 ימים של גלולות שאינן מכילות הורמונים.
מדובר בגלולה הניטלת באופן "עונתי", כלומר עם ווסת ארבע פעמים בשנה. מעבר לנוחות הרבה של מעט ימי ווסת, כפי שמדווח על-ידי נשים רבות, יש גם חיסכון כלכלי עקב הוצאה מופחתת על מוצרי היגיינה, בהשוואה לאישה שנוטלת גלולות במחזוריות המקובלת של 28 יום וחווה וסת 12 פעמים בשנה. עם זאת, למרות המיעוט בימי הווסת, נשים שנוטלות גלולת ברצף לתקופה ממושכת סובלות יותר ימים עם הכתמות לא צפויות ודמם בין מחזורי. תופעה זו פוחתת עם הזמן, ובסך-הכל בשנה הראשונה של נטילת הגלולה סך ימי הדימום אינו עולה על זה של נשים שנוטלות גלולות במחזורים רגילים של 28 יום. מדובר בהצלחה מסחרית, כאשר עד-כה נרשמו למעלה ממיליון מרשמים ל-Seasonale.
בקרוב יחל בארה"ב ובאירופה שיווק גלולה חדשה בשם Lo-Seasonale שמכילה מינון נמוך יותר של 20 מיקרוגרם אתניל אסטרדיול ו- 100 מיקרוגרם לוונורגסטרל. גלולה נוספת שבשיווקה הוחל נקראת Seasonique. ייחודה בכך שהיא ניטלת במשך 94 יום, במינון זהה לשל ה-Seasonale, אך ב-7 הימים שנועדו להופעת הווסת, לא נוטלים גלולות שאינן מכילות הורמונים, אלא נוטלים במשך שבוע גלולה שמכילה מינון נמוך של 10 מיקרוגרם אתניל אסטרדיול (7). מטרת תוספת הגלולות הפעילות היא לצמצם את מספר ימי הדימום.
גלולה מעניינת במיוחד אושרה לאחרונה לשיווק בארה"ב. הגלולה בשם Lybrel ניטלת ברצף ללא הגבלת זמן. כלומר, הגלולה שמכילה 20 מיקרוגרם אתניל אסטרדיול ו-90 מיקרוגרם לוונורגסטרל נלקחת מחפיסות של 28 גלולות ברצף ללא הפסקה. מחקרים הראו, כי התרופה יעילה, כאשר כמעט מחצית מהנשים דיווחו על העלמות הווסת (אמנוריאה) תוך כ-20 שבועות. כצפוי, השימוש בגלולה היה יעיל מאוד במניעת תסמינים שקשורים למחזור הווסת ולתסמונת קדם המחזור. יש לציין, כי תוך חודשיים-שלושה מהפסקת נטילת ה- Lybrel חזר הביוץ להיות סדיר אצל כמעט כל הנשים.
בעת האחרונה פורסמו שורה של מחקרים שבאו לבחון באופן מבוקר את היעילות והבטיחות של נטילה ברצף של גלולות למשך שבועות רבים, כמו גם את שביעות הרצון של הנשים. מחקר רב-מרכזי ורב-לאומי שפורסם השנה הראה, בקרב 177 נשים, כי בעקבות נטילה של גלולות במחזור רציף שנמשך 126 ימים, 40% דיווחו על היעלמות הווסת, בעוד שבקרב 60% היתה נטייה להפחתה במספר ימי הדמם.
שני שליש מהנשים הביעו שביעות רצון מהטיפול הרציף בגלולות. היעילות והבטיחות של הנטילה הרציפה נמצאה טובה. במחקר אקראי נוסף, שפורסם אף הוא השנה, נמצא שאצל נשים שנטלו באופן רציף במשך 168 גלולות מספר ימי הדמם נמוך, והפסקה בת 3 ימים ברצף נטילת הגלולה הפחיתה טוב יותר את היארעות של דמם בין מחזורי בהשוואה להמשך נטילת הגלולות ללא הפסקה. נמצא גם שתופעות של תסמונת קדם המחזור (PMS) היו פחותות אצל נשים שלקחו גלולות ברצף בהשוואה לנשים שנטלו גלולות במחזוריות חודשית.
במחקר אחר ניתנה גלולה במינון נמוך (20 מיקרוגרם אתניל אסטרדיול ו-100 מיקרוגרם לוונורגסטרל) באופן אקראי ל-79 נבדקות למשך 12 מחזורים של 28 יום או ברצף של 12 מחזורים בני 28 יום, כלומר במשך 336 יום ללא הפסקה. שני שליש מהנשים שנטלו את הגלולות ברצף דיווחו על העלמות הווסת או מעט ימי דמם תוך 3 חודשים. בסיום המחקר 88% מהנשים דיווחו על מעט מאוד הכתמות או דמם בין מחזורי. נמצא כי נטילה ממושכת של גלולות במשך שנה מפחיתה את הדמם הווסתי ללא השפעה משמעותית על לחץ הדם, משקל והמוגלובין, וזאת בהשוואה לנטילה מחזורית מקובלת.
במחקר (Cochrane review) שסקר השנה את כל העבודות האקראיות בהן השוו בין נטילה של גלולות ברצף לבין נטילה במחזורים של 28 יום, נמצא ב-6 העבודות שאותרו כי שיעורי ההריון, הבטיחות וההיענות לשימוש בגלולות היו דומים בשתי הקבוצות. לא נמצא הבדל בשיעור ההפסקה בשימוש בגלולות או בעיה של דימומים בהשוואה בין נטילה קצרה או ממושכת של גלולות. שביעות הרצון היתה גבוה בשתי הקבוצות. מספר ימי הדימום היה דומה או טוב יותר בנטילה ממושכת של גלולות. נצפה שיפור משמעותי בתסמינים שקשורים לווסת, כגון כאבי ראש, גרד בנרתיק, עייפות, תחושת תפיחות או כאבי מחזור.
סקר גדול ועדכני שנערך בארה"ב הראה, כי מרבית הנשים (78%) לא שמעו על האפשרות של נטילת גלולות ברצף, אך מרביתן (59%) היו מעוניינות להימנע מווסת מדי חודש, ושליש היו בוחרות להימנע לחלוטין מקבלת ווסת.
מקרב הרופאים רק 7% סברו שיש צורך בריאותי בווסת מדי חודש, וכמחצית מהרופאים סברו שמתן גלולות באופן שמפחית את מספר הווסתות הינו רעיון טוב. רוב הרופאים גם דיווחו כי הם רושמים גלולות ברצף, בעיקר במענה לבקשת האישה. סקרים נוספים שנערכו בארה"ב מורים גם שרופאים נוטים לא להעריך נכון את הרצון של נשים רבות באמצעי מניעה שיפחית את מספר הווסתות בשנה. מעניין שדווקא רופאות דיווחו בסקר כי הן רואות באמצעי מניעה שיצמצם את מספר הווסתות דבר רצוי ובטוח.
מחקר שנערך לאחרונה, ביוזמת החברה הישראלית לאמצעי מניעה, בדק את השימוש בגלולת הניטלות ברצף בקרב נשים בישראל. במחקר, שתוצאותיו הסופיות עומדות בפני פרסום, השתתפו 9 רופאי נשים שהציעו ל-137 נשים ליטול מדי יום ללא הפסקה, במשך 84 יום, גלולה שהכילה 30 מיקרוגרם אתניל אסטרדיול ו-3 מיליגרם דרוספירנון (יסמין). לאחר שהתנסו בשני מחזורים רגילים, בהם נטלו במשך 21 יום גלולות עם שבוע הפסקה, הסכימו 109 נשים להשתתף במחקר וליטול שני מחזורים של הגלולה במשך 84 יום, עם 7 ימים של הפסקה בנטילת הגלולות בין המחזורים.
כשני שליש מהנשים התמידו בנטילת הגלולות בשני מחזורים של 84 יום. נשים אלו חוו שליש פחות ימי דימום במהלך תקופת המחקר לעומת הצפוי אילו היו ממשיכים נטילת גלולות במחזור של 28 יום. לא היה שינוי במהלך המחקר במשקל הנשים, במדדי איכות חיים או במצב בעור. בסיום המחקר 66% מהנשים הביעו שביעות רצון מנטילה ממושכת ברצף של גלולות ורק 16% לא היו מרוצות מגישה זו. מחקר זה, שהינו הראשון שנערך בישראל, מורה כי גם בארץ נשים רבות, אם כי לא כולן, מקבלות באהדה רבה את האפשרות של נטילת גלולות באופן רציף במחזור של 91 יום (84 ימי גלולות ושבוע הפסקה).
למרות שכל המחקרים עד-כה מצאו כי נטילת גלולות ברצף בטוחה, הרי שאין לנו עדיין נתונים ממעקב ארוך-טווח אחר נשים שנטלו במשך תקופות ממושכות גלולות ברצף. נשים שנוטלות גלולות ללא תקופות של הפסקה בנטילת הגלולות, מעלות את סך כמות ההורמונים להן הן נחשפות לאורך השנה.
עם זאת, נראה שלאור הירידה במינון ההורמונים בגלולות המודרניות, הרי שלנטילה רצופה של גלולות עם מינון נמוך מאוד של הורמונים אין השפעה משמעותית מאוד על-סך כמות ההורמונים שנלקחת על-ידי האישה.
יש לציין, כי במחקרים שנערכו עד-כה לא נמצאה השפעה משמעותית על ערכי לחץ הדם, רמות שומני הדם או מאורעות של היווצרות קרישי דם. יתר על-כן, במספר מחקרים נלקחו דגימות מרירית הרחם של נשים לאחר שנטלו תקופה ממושכת מאוד גלולות, ולא נמצאו שינויים טרום סרטניים (היפרפלזיה). עם זאת, טרם נקבע האם יתכן בטווח הארוך סיכון מוגבר לסיבוכים כגון מחלות לב וכלי דם או לממאירות של השד, צוואר הרחם או הכבד. בהתאם מנסים כיום לפתח גלולות לא הורמונאליות, למשל כאלה המתבססות על האנטי פרוגסטרון מיפריסטון (שניתן כיום להפסקת הריון תרופתית), באופן שימנעו הריון וגם יבטיחו העדר וסתות.
בישראל עדיין לא משווקות גלולות שאורזות בחפיסה אחת מספר גדול של טבליות שיספיק לנטילה רצופה וממושכת. אך אין כמובן מניעה מנטילה ברצף של מספר חפיסות של אחת הגלולות במינון נמוך שמשווקות כבר בישראל תוך הסבר נאות למטופלת. בצד הידע הלא מושלם שלנו ביחס לסיכון תיאורטי בטווח ארוך, חשוב להדגיש בפני המטופלות כי מחקרים חדשים מצאו כי נטילה של גלולות ברצף במשך עד שנה, יעילה ובטוחה. העדר וסת לא גורם לבעיות בריאותיות, והינו הפיך, כאשר עם הפסקת הנטילה הממושכת של הגלולות הנשים יכולות מיד להרות. נשים רבות יחוו בזכות נטילה רצופה של גלולות ירידה משמעותית במספר ימי הדימום במשך השנה ושיפור ניכר בתסמינים שקשורים לכאב כמו מיגרנות, כאבי מחזור, גודש בחזה ובהיארעות תסמונת קדם המחזור.

דפו-פרוברה תת-עורי במינון חודשי

דפו-פרוברה למתן תת-עורי הינו תכשיר חדש המכיל מינון נמוך של 104 מ"ג מדרוקסיפרוגסטרון אצטט ב-0.65 מ"ל של נוזל (DMPA-SC 104). תכשיר זה נמצא יעיל, בטוח ובעל פעילות מיידית - בדומה לתכשיר הדפו-פרוברה הוותיק שניתן במינון גבוה יותר של 150 מ"ג מדרוקסיפרוגסטרון אצטט בזריקה תוך שרירית.
התכשיר התת-עורי החדש ניתן בדומה פעם ב-3 חודשים, ויתרונו הגדול בכך שהאישה יכולה להזריק את התרופה בעצמה ואינה נדרשת יותר לפנות לקופה לקבלת זריקה. מחקרים מורים ששני שליש מהנשים מעדיפות את האפשרות של מתן עצמי. בקרב המיעוט של הנשים שהעדיפו להימנע מהזרקה עצמית, הסיבה השכיחה ביותר לכך היתה פחד ממחטים (62%) וחשש באשר להזרקה לא נכונה (43%).
שני מחקרים גדולים בדקו במשך שנה את היעילות של מתן פעם ב-3 חודשים של התכשיר התת-עורי. אף הריון לא דווח בשני המחקרים שכללו סך של 16,023 מחזורי חשיפה לתכשיר. יש לציין שבמחקרים אלה נכללו מספר משמעותי של נשים עם עודף משקל והשמנה. שיעור תופעות הלוואי ושביעות הרצון תוך שימוש עם דפו-פרוברה במתן תת-עורי דומה מאד למדווח בעת שימוש בתכשיר הוותיק במתן תוך-שרירי.
מחקרים שהשוו דפו-פרוורה במתן תת-עורי מול התכשיר במתן תוך שרירי מצאו, כי הראשון קשור בשיעורים נמוכים יותר של דמם מחזורי לא סדיר ועלייה בשיעורי האמנוריאה תוך שימוש ממושך. שיעורי האמנוריאה כעבור 12 חודשי שימוש היו 64%-52% וכעבור 4 חודשים - 71%. שיעור זה דומה למדווח במחקרים המקוריים עם דפו-פרוורה במתן תוך שרירי. עם זאת, שיעור הנשים שעברו מדימום או הכתמות לאמנוריאה עלה עם כל מחזור נוסף של הזרקת התכשיר. לא נמצאו הבדלים בסדירות הדימום הווסתי בקרב נשים בגילאים שונים או על-פי מבנה הגוף (BMI).
דפו-פרברה למתן תת-עורי משווק מספר שנים בארה"ב, אך עדיין אינו משווק בישראל. סקרים בארה"ב הראו כי נשים רבות היו שוקלות בחיוב את השימוש בדפו-פרוברה - לו ניתן היה להזריק את התכשיר באופן עצמי. נראה על-כן שדפו-פרוברה למתן תת-עורי עצמי, עם הדרכה נכונה ושימוש במערכת מתאימה למתן תזכורת מדי שלושה חודשים, עשוי להוות אמצעי מניעה יעיל שיהיה מקובל על נשים רבות בישראל. אני מקווה שהיבואן ימצא לנכון לרשום את התכשיר למתן תת-עורי לשיווק גם בישראל, וכך ימצא בידינו תכשיר חדש בעל פעילות ארוכת טווח, יעילות גבוהה מאוד ונוחות שימוש מצוינת.

הטבעת

ה"טבעת" ("NuvaRing") עשויה חומר פלסטי, הינה דקיקה, גמישה ובקוטר 5 ס"מ. הטבעת מוחדרת על-ידי האישה לנרתיק, כאשר המיקום המדוייק לא חשוב. האישה מוציאה את הטבעת מהנרתיק כעבור 3 שבועות ולאחר הפסקה בת שבוע מחדירה טבעת חדשה.
הטבעת משחררת באופן רציף, במשך 3 שבועות, 120 מק"ג אתונוגסטרל מדי יום ו-15 מק"ג אתניל אסטרדיול מדי יום (1). הטבעת מוחדרת בקלות על-ידי האישה עצמה. אין דרך לא נכונה להחדרת הטבעת, כך שאם הטבעת מונחת באופן נוח בנרתיק, היא מונחת באופן נכון. החשש שהטבעת תיפלט מהנרתיק הינה מובנת, אך פיתוח הטבעת מבוסס על עשרות שנות מחקר המורים כי בעת שהאישה עומדת המנח האנטומי של הנרתיק (בניגוד למצויר בספרי אנטומיה ישנים) הינו אופקי ולא אנכי.
בנוסף, גודל הטבעת הותאם לשרירים הטבעתיים של מבוא הנרתיק שהופכים אירוע של השמטות הטבעת מהנרתיק לנדיר. חשש נוסף של בני הזוג הוא שהאישה או בן זוגה יחושו בנוכחות הטבעת בנרתיק. מחקרים מורים שאין בסיס לחשש זה. בין היתר, עצבוב הנרתיק הוא כזה שבעוד שלשליש התחתון של הנרתיק עצבוב עשיר ועל-כן רגישות רבה, הרי ששני השליש העליונים של הנרתיק, היכן שהטבעת מונחת לאחר החדרתה, הינם יחסית כמעט חסרי רגישות.
יתרונה הברור של הטבעת בכך שהיא מהווה שיטה חודשית, כלומר הטבעת מוצאת לאחר 3 שבועות ומוחדרת מחדש כעבור שבוע, כך שאין צורך בנטילה יומית, כמו בגלולות. לנובה-רינג מספר יתרונות נוספים. השחרור הרציף של ההורמונים מהטבעת לנרתיק מבטיח רמות נמוכות, אך קבועות, של הורמונים בדם.
נמצא כי החשיפה לאתניל אסטרדיול תוך שימוש בנובה-רינג נמוכה מהחשיפה תוך שימוש בגלולות או מדבקה למניעת הריון. השימוש בטבעת, בניגוד למצב בעת נטילת גלולות, לא מושפע כמובן מהפרעות בספיגה במערכת העיכול וההורמונים עם ספיגתם בגוף לא עוברים פירוק בהשפעת "המעבר הראשון" דרך הכבד. היעילות של הטבעת גבוהה, 98% עד 99%, בדומה ליעילות של הגלולות למניעת הריון. מספר מחקרים גם מורים שהשימוש בטבעת מוביל לפחות דמם בין מחזורי בהשוואה לגלולות.
החסרונות של הנובה-רינג כוללים אפשרות, נדירה כאמור, שהטבעת תיפלט בטעות מהנרתיק. הטבעת מאבדת את יעילותה אם היא נמצאת מחוץ לנרתיק למעלה מ-3 שעות. לטבעת תופעות לוואי קלות כולל הפרשות מהנרתיק (6%) וגירוי ודלקת בנרתיק (5%). הטבעת הינה תכשיר הורמונלי שקשור באותם סיכונים והוריות נגד שמיוחסים להורמונים הנמצאים כיום בגלולות ועל-כן אינה מתאימה לנשים המנועות מלהשתמש בגלולות מסיבות רפואיות. הטבעת מחייבת מרשם רופא, אך אין צורך בהתאמה מיוחדת על-ידי הרופא לפני השימוש, בניגוד לדיאפרגמה.
הטבעת אינה מהווה אמצעי מניעה חוצץ, כלומר היא אינה מונעת הריון על-ידי הפרעה למעבר תאי הזרע בנרתיק. אין לטעות בין אמצעי המניעה ההורמונלי החדש לבין הדיאפרגמה או ההתקן התוך-רחמי, שאף הם כונו בעבר בשם "טבעת". הטבעת משווקת כבר בהצלחה בארה"ב ובאירופה מספר שנים ושיווקה בישראל החל השנה.

הסליל

ה"סליל" (Essure) הינו תחליף ייחודי ל"קשירת חצוצרות". חסימת החצוצרות מהווה אמצעי מניעה תמידי, כלומר בלתי הפיך, מפני הריון. "הסליל" כולל רשת מקופלת כסליל שמוחדרת לתוך פתחי החצוצרות שפונים לחלל הרחם, מבעד לצוואר הרחם, תחת הנחיה של היסטרוסקופ. הסליל נפתח ומקבע את עצמו במקום מיד לאחר ההחדרה. הסליל מתאים את עצמו לקוטר החצוצרה של האישה. הסיבים של הסליל מעודדים צמיחה של רקמה לתוך הסליל ולחסימתה באופן בלתי הפיך. זו השיטה היחידה כיום לחסימת החצוצרות שאינה מחייבת ניתוח בעד דופן הבטן, כלומר בעיקר נמנע הצורך בביצוע לפרוסקופיה תחת הרדמה כללית.
יתרונות הסליל ביעילותו הגבוהה (במשך שנתיים 99.8%), חזרה לפעילות מלאה תוך 1-2 ימים והעדר הסכנות של לפרוסקופיה. החסרונות של הסליל כוללים צורך במיומנות גבוהה בביצוע היסטרוסקופיה וכשל בהחדרת הסליל בלמעלה מ-10% מהנשים. כמו-כן, הסרתו מחייבת היסטרוסקופיה חוזרת ועלותו גבוהה. יש לזכור שה"סליל" נועד להיות אמצעי מניעה בלתי הפיך, כלומר מתאים אך ורק לנשים שבוחרות לא להרות יותר בעתיד. הסליל משווק בישראל, ואחרונה הוחל בהשמתו במרכז הרפואי שיבא. הסליל יכול לשמש תחליף מצוין לאישה ששוקלת ביצוע "קשירת חצוצרות" בגישה לפרוסקופית.
סיכום
שיווק אמצעי מניעה חדשים בישראל חשוב מאחר והוא נותן בידי האישה אפשרויות נוחות, יעילות ובטוחות. כיום אישה החפצה באמצעי מניעה הורמונלי, שהינו כידוע יעיל ביותר במניעת הריון, יכולה לבחור בין תכשיר פומי, יומי - גלולות, תכשיר עורי, שבועי - מדבקת האוורה, תכשיר נרתיקי, חודשי - NuvaRing או זריקה, תלת חודשית - דפו-פרוברה. ראוי לציין שהתכשיר האחרון שמכיל פרוגסטין בלבד לא מבטיח סדירות של המחזור.
יש לקוות, שזמינות אמצעי המניעה החדשים תעודד נשים נוספות לבחור ולהתמיד בשימוש באמצעי מניעה יעילים ובטוחים. שביעות הרצון הגבוהה שמדווחת על-ידי הנשים שמשתמשות בתכשירים החדשים למניעת הריון אמורה להבטיח היענות גבוהה לשימוש בהם. כל התכשירים ההורמונליים שנדונו בכתבה זו הינם בעלי יעילות גבוהה ביותר במניעת הריון, למעלה מ-98%. אך יש לזכור, כי כל התכשירים שהוזכרו אינם נותנים הגנה מפני מחלות מין, ועל-כן נשים שחשופות להדבקה חייבות להקפיד על שימוש במקביל בקונדום. כמו כן, הפסקת עישון מאד מומלצת עבור כל אישה שבוחרת להשתמש באמצעי מניעה הורמונלי, בין עם בגלולה, מדבקה או טבעת.

ספוגית הפרוטקטאייד

ספוגית הפרוטקטאייד (Protectaid) הינה אמצעי מניעה חדש בישראל. הספוגית עשויה מקצף פוליאוריתן, ומגיעה בגודל אחד שמתאים את עצמו לכל אישה. הספוגית פועלת בשני אופנים:
ראשית, הספוגית מציעה מידה מסוימת של חציצה פיזית, על-ידי חסימה וספיחה של הזירעונים. שנית, מאחר והספוגית מכילה מספר קוטלי זרע היא מספקת גם חציצה כימית. יש גם ספקולציה שלנוכחות קוטלי הזרע בכניסה לרחם יתכן גם תפקיד מסויים בהפחתת הסיכון להדבקה במחוללי מחלה המועברים במגע מיני.
בעבר שווקה בישראל ספוגית ה"פרמאטקס" שמכילה את קוטל הזרע בנזאלקויניום. בשנים האחרונות הופסק שיווקה בישראל. אומנם, היעלמות הספוגית מהשוק הישראלי לא עוררה שיברון לב חמור כפי שסבלה איילין כוכבת הסדרה הקומית הידועה "סיינפלד", שכזכור בעקבות הפסקת יצור הספוגיות בארה"ב נאלצה למדוד כל פגישה אינטימית עם גבר על-פי ההחלטה האם הוא "sponge worthy", כלומר מצדיק שימוש של ספוגית יקרת המציאות (עובדה טריוויאלית למדי, אך כנראה הסיבה להשקה המחודשת של הספוגית בארה"ב). עם זאת, לאור הנפיצות הנמוכה מאוד של השימוש בדיאפרגמה בישראל, חסרנו עד-כה אמצעי מניעה חוצץ, שיכול לשמש ביעילות ובבטיחות את הנשים.
ייחודה של ספוגית הפרוטקטאייד, שבניגוד ל"פרמטקס" שמכילה רק את קוטל הזרע בנזאלקויניום, והספוגית הנפוצה בארה"ב Today שמכילה רק את קוטל הזרע נונוקסינול-9, הרי שהספוגית החדשה מכילה שלושה קוטלי זרע. קוטלי הזרע בפרוטקטאייד כוללים נתרן כולאט (25 מ"ג), ריכוז נמוך יחסית של נונוקסינול-9 (6.25 מ"ג) ובנזאלקוניום כלוריד (6.25 מ"ג). שלושת קוטלי הזרע, יחד עם חומר הפיזור פולידימתילסילוקסאן, יוצרים ג'ל הקרוי 5-F.
מייד לאחר החדרת הספוגית לנרתיק קירות הנרתיק עוברים סיכוך (לובריקציה) על-ידי הג'ל, דבר שמפחית את הגירוי בנרתיק בעת קיום יחסים. חומר הפיזור גם עוזר ליצירת שיכבה מגינה של הג'ל על-פני כל רירית הנרתיק. הספוגית ממשיכה להפריש את הג'ל 5- F במהלך קיום יחסי מין וכך מקנה הגנה נמשכת. הריכוזים הנמוכים יחסית של קוטלי הזרע בפרוטקטאייד מפחיתים את הסיכון לגירוי מקומי של הריריות, תופעה המוכרת משימוש בקוטלי הזרע הללו, וגורם סיכון אפשרי להדבקה ב-HIV (14).
לספוגית הפרוטקטאייד מספר יתרונות. ראשית, הספוגית מגיעה מוכנה לשימוש חד-פעמי באריזה נפרדת. שנית, בספוגית חריצים מותאמים לאחיזה נוחה עם שתי אצבעות לשם החדרה והוצאה מהנרתיק. שלישית, ניתן להחדיר את הספוגית לנרתיק עד ל-6 שעות (אך לא פחות מ-15 דקות!) לפני קיום יחסים, דבר שמאפשר לשמור על הספונטניות בקיום יחסי מין. רביעית, הספוגית נמצאת בשליטה מלאה של האישה ללא צורך בהסכמה או שיתוף הפעולה מצד בן הזוג. כאשר הספוגית במקומה בן הזוג לא יבחין בה בעת יחסי מין. לבסוף, ניתן לקיים יחסי מין חוזרים תוך שימוש באותה ספוגית במשך עד 12 שעות. יש להשאיר את הספוגית בנרתיק 6-8 שעות לאחר המגע המיני הנרתיקי האחרון על-מנת להבטיח יעילות מרבית של קוטלי הזרע. אין להשאיר את הספוגית בנרתיק יותר מ-12 שעות ואין להשתמש בספוגית בזמן הווסת על-מנת להפחית את הסכנה ל-Toxic shock syndrome.
יעילות הספוגית מותנית כמובן בשימוש נכון בכל מגע מיני. היעילות של הספוגית למניעת הריון צפויה להיות דומה לאמצעי מניעה חוצצים אחרים, כמו הדיאפרגמה, עם שיעורי כשלון של 23% תוך שימוש טיפוסי בשנה הראשונה. יעילות השימוש בספוגית עולה באופן ניכר כאשר הוא נעשה בשילוב עם שימוש בקונדום.
הספוגית מהווה אמצעי מניעה חשוב עבור נשים שאינן רוצות או אינן יכולות להשתמש באמצעי מניעה הורמונלי. אין צורך במרשם רופא על-מנת לרכוש את הפרוטקטאייד ומחיר אריזה של שלוש ספוגיות כ-45 שקלים. עם זאת, לאור היעילות המוגבלת מדובר באמצעי מניעה שבעיקר מתאים לזוגות שלא רוצים בהכרח להימנע לחלוטין מהריון אלא מעוניינים להאריך את האינטרוול עד להריון הבא. הספוגית מתאימה על-כן במיוחד לנשים מניקות ובשילוב בשימוש באמצעי מניעה נוסף כמו קונדום.

אגף נשים ויולדות, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר
מחבר המאמר הינו יו"ר האגודה הישראלית לאמצעי מניעה, מנהל יחידת המחקר, אגף נשים ויולדות, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר
תאריך:  14/10/2007   |   עודכן:  22/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אמצעי מניעה חדשים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מה המחירים של כל אחד ל"ת
אריק1  |  14/10/07 22:02
2
שאלה בקשר לאחוזי הצלחה ל"ת
חגי  |  14/10/07 22:44
3
שאלה בקשר לאחוזי הצלחה
חגי  |  14/10/07 22:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי עבדי
אגף ההסברה של משרד החוץ נכשל בתפקידו, כך מודה המנכ"ל לשעבר, רון פרושאור    הנימוק: "סיבות תקציביות"    אם כך פני הדברים, ראוי אפוא לסגור את אגף זה ולהפריט לאלתר את מערך ההסברה הישראלי
עו"ד אברהם פכטר
שליחת מכתבי אזהרה ושימוע היה מאריך את סיום תוצאות הוועדה לשנתיים נוספות ובסיומן מסקנותיה יהיו חסרות ערך עניינית ופוליטית
עו"ד יצחק גאגולה
יש לנו תפיסה מעוותת על המושג "אושר". כי האושר של האדם לא נובע מהעולם שמסביבו, הוא קורן מתוכו פנימה! כי אם האושר קורן מבפנים - הריהו מאושר ושמח, אבל אם מבפנים זה חלול, או גרוע מזה - רקוב, אז לא יעזור דבר. ולהפך, הבטלה והשפע יגרמו ליותר ניוון ולהפקרות
נרי אבנרי
מנהיגי השובתים יודעים: "שביתה עתירת נזק", וכל הציבור מזהה אותך ברחוב. מדובר בבליץ יחצני יקר על התודעה, שלאחריו, יזכה לכתבות צבע בנוסח "מנהיג נולד". אחד כזה הצליח בזכות נזקים במיליארדי שקלים למשק, להגיע עד לתפקיד שר ביטחון. גם שם הוכיח את מומחיותו בגרימת נזקים
צבי גיל
מה תפקידה של הביקורת בימינו לגבי מידת הפופולריות של ספרות, אמנות, בידור וכד'. זאת כאשר היא עומדת מול משווקים אגרסיביים אשר עולים או יורדים לטעם הציבור או ממציאים טעמים וריחות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il