X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קראו היטב והפנימו!! בימים אלה האוצר גילה שיש "חור אקטוארי" של כ-500 מיליארד שקלים. סכום בלתי נתפס. מדובר למעשה בהתחייבויות המדינה לתשלום פנסיות שאין להן כיסוי וחלקן נקבעו בשיטות "הבייגה ההגון והישר". אחת האפשרויות היא לכסות את החור במסים, שיטילו על הציבור, אך יש בעיה. לרבים מהאזרחים שעבדו בעבודות זמניות ומזדמנות ואחרים, אין כל פנסיה מובטחת. האם אזרחים עמלים וקשי יום, יידרשו לשלם יותר מסים, כדי להציל פנסיות שנקבעו בשיטת הישראבלוף?
▪  ▪  ▪

הקדמה קצרה: בתחילת 2003, דובר על רפורמה להצלת קרנות הפנסיה מקריסה. בתגובה להצעות הרפורמה, כתבתי רשימה ביום 13.04.03 בגלובס. ראוי להציגה כאן ללא כל שינוי, ואלה היו הדברים...
לאחרונה, הוצגה הרפורמה המתוכננת להצלת קרנות הפנסיה מקריסה. לפי התוכנית, המדינה תזרים סכום של 67 מיליארד שקלים במהלך ארבעים השנים הבאות. כיסוי הגרעונות ישולם בכל שנה מתקציב המדינה ובמקביל, תיטול על עצמה המדינה את הניהול בקרנות הגרעוניות.
המשמעות היא, שהמדינה תחייב אותי לשלם מסים ולוותר על שירותים שונים, כדי לסבסד ולהציל פנסיה של אחרים, בשעה שלי עצמי אין כל פנסיה מובטחת מקרן כלשהי. זה לא סתם מקומם, אלא בלתי נסבל בעליל, נוגד את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, זכות הקניין, תקנות הציבור, כללי הצדק הטבעי ועוד ועוד. אני לא היחיד. אם תיערך בדיקה, יתברר שלאחוז גבוה מאד מהעצמאים הקטנים, אזרחים שעבדו בעבודות זמניות ומזדמנות ואחרים, אין כל פנסיה מובטחת. עכשיו, האם הם יידרשו לשלם מסים, כדי להציל פנסיות שנקבעו בשיטת הישראבלוף?
קבוצות לחץ ושיטות ישראבלוף
מסבירים לנו שהיו ליקויים. הנהלות מנופחות, השקעות כושלות, פנסיות ללא בסיס אקטוארי ו"תקלות" כמו עלייה בתוחלת החיים. ובכן, הבעיות האקטואריות החלו מכך שבמשך שנים, נקבעה הפנסיה לא לפי ההפרשות בפועל, אלא לפי ממוצע ההשתכרות בשלוש השנים האחרונות והיצירתיות חגגה.
על כך יש להוסיף הסכמים שנחתמו עם קבוצות לחץ "משלנו" לשיפור תנאי הפרישה. כולם, מעסיקים ומועסקים, השתתפו במלאכת הבלוף כדי לנפח באופן מלאכותי את הפנסיה ומיותר לפרט. בשיטות הללו, כשאדם מקבל יותר כספים ממה שהוא חסך, לא צריך להיות אקטואר כדי להבין, שזוהי דרך בטוחה לרוקן את הקרן מנכסיה. כל הנ"ל, עוד מבלי לדבר על פרסומים מסמרי שיער על האופן שבו נוהלו וטופלו כספי הקרנות.
אז עכשיו ידרשו ממי שאין להם קרן פנסיה או מי שמבוטחים בביטוחי מנהלים, לממן פנסיות שנקבעו בשיטת הישראבלוף? למה שאותם עמיתי קרנות שקיבלו במשך שנים יותר ממה שהם זכאים לפי תשלומיהם בפועל, לא יחזירו כספים? ומי שלא יהיה לו מהיכן להחזיר, מדוע לא לשנות לו את הפנסיה לממדים האמיתיים שלה? ומדוע מי שטרם הגיע לגיל פרישה ומקבל פנסיה, ימשיך לקבל אותה? האם משום שמישהו הבטיח לו את השמיים אז עכשיו מישהו אחר (אתה ואני) צריך לקיים?
הקשת המזרחית העניקה לציבור בישראל, שיעור מאלף בצדק חלוקתי בעניין קרקעות החקלאים. מן הראוי שלשכת ארגוני העצמאים, המייצגת לדעתי את הנפגעים העיקריים מהרפורמה בקרנות הפנסיה, תיטול על עצמה להוביל את בג"צ קרנות הפנסיה ותעצור את השערורייה.
מקבלים כמה פנסיות במקביל
ומה שנכון לעמיתי קרנות הפנסיה, נכון שבעתיים למקבלי הפנסיה התקציבית שממנה נהנים פורשי השירות הציבורי לרבות עובדי הרשויות המקומיות ומוסדות החינוך. אלה, אפילו לא מפרישים מכספם לקרן כלשהי, אך מעת לעת אנחנו שומעים על תנאי פרישה מנקרי עיניים, שבכירים מקבלים על חשבון המדינה.
מענקים, תקופת הסתגלות, פנסיות לפי משכורת אחרונה מגיל צעיר למדי ועד סוף חייהם ומה לא? תנאים שעצמאי אינו מסוגל אפילו לחלום עליהם. לעתים, מי שפרש משירות ציבורי אחד, ממשיך ועובד בשירות ציבורי שני. וכך (מגיע לו, לא?) הוא מקבל על חשבון הציבור גם פנסיה (ולעתים שתיים במקביל) וגם משכורת, ובמיוחד בולט הדבר כשמדובר בפורשי צה"ל.
את כל אלה אתה ואני מממנים ללא כל בדיקה ובקרה, שכן מדובר בתקציב המדינה ולכן הפנסייה התקציבית, "כאילו" אינה זקוקה לתחשיבים אקטואריים אלא להחלטות פוליטיות. אחר כך מתפלאים שאין למדינה כסף וצריכים לגבות עוד ועוד מיסים.
יש שאומרים שהיו עוד מקרים שבהם המדינה פרשה רשת הגנה למי שנפגעו מהתמוטטויות כלכליות. הסדר החקלאים למשל, הסדר הבנקים ועוד. אך הדמיון הוא חלקי בלבד משתי סיבות עיקריות. הראשונה, הסדרים אלה התאפיינו בכך שהמדינה הושיטה סיוע אך במקביל דאגה להעביר לידיה את הנכסים שבהסדר, כך שהסיוע ניתן כהלוואה.
עם קרנות הפנסיה, המדינה תשקיע ללא כל סיכוי לקבל את ההשקעה בחזרה, כך שמדובר בהעברות כספיות חד-צדדיות, על חשבון מי שאינם חברי הקרנות. והשנייה, ההסדר המוצע מתייחס למצב שבו מגזרים שלמים חגגו וחוגגים באופן מופקר על חשבון הקופה הציבורית וקשה לטעון שמדובר בהיקלעות להתמוטטות כלכלית בלתי צפויה.
אילו היתה המדינה כורכת בהסדר המוצע חוק פנסיה ממלכתית כלשהו, שייגן גם על העצמאים ושאר התושבים שאינם מצויים בהסדר פנסיה כלשהו ויבטיח קיצבה שווה לכל, ניחא. אך מקבלי ההחלטות הם בדרך כלל שכירים בשירות הציבורי, עם פנסיה ממלכתית נדיבה ולכן, על העצמאים ושאר מחוסרי הפנסייה לנקוט יוזמה ולהתנגד לכל החלטה חד-צדדית, שרק תרע את מצבם עוד יותר לארבעים השנים הבאות.
עד כאן הרשימה ולסיום, אודה לקוראים אם ירעננו את זכרוני באשר לשני אירועים:
א. בן כמה היה השופט בועז אוקון כאשר פרש? כמה שנים הוא עבד? כמה הוא מקבל לחודש כפנסיה? כמה היא תעלה למשלם המסים? כמה היה עליו להפריש לחודש כדי לממן את הפנסיה שלו?
ב. מהו "הפתק הצהוב" וכמה הוא עלה לציבור?

הכותב הוא מהנדס תעשיה וניהול, לוביסט ויועץ לאסטרטגית הסברה ומאבקים ציבוריים, יו"ר נפגעי מס רכוש (נמ"ר).
תאריך:  15/10/2007   |   עודכן:  15/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השערורייה הגדולה מכולן
תגובות  [ 23 ] מוצגות  [ 23 ]  כתוב תגובה 
1
Real estate is better
David Moonshine  |  15/10/07 14:53
2
כל מילה מלמיליאן
משה, עורך-דין  |  15/10/07 15:10
3
אילו נכסים הועברו לידי המדינה
יופיטר  |  15/10/07 15:22
4
"המדינה היא לא גננת"
יוסף בייגלסון  |  15/10/07 17:08
5
אתה מערבב מציאות ודמיון
תוכי יוסי  |  15/10/07 18:01
 
- שמת לב לתוכן דבריך?
שבתאי עזריאל  |  15/10/07 19:29
 
- "המדינה נתנה להסתדרות להשתולל"
ששון גבאי  |  15/10/07 23:54
6
אני יודע מאיפה צמחה הבעיה
אפרי הלפרין  |  15/10/07 18:11
7
אוקון -9 מיליון ל10 שנות עבודה
שבתאי עזריאל  |  15/10/07 18:55
8
פרס ..פרס..פרס..לוקח בשקט ולא
מוותר  |  15/10/07 19:19
9
מאמר בחלקו שטחי ומתלהם...
דורון ט  |  15/10/07 19:49
 
- היה ברור שהפרזיט הטפש יקפוץ
ששון גבאי  |  15/10/07 23:14
10
מידע חלקי ומגמתי
איתן  |  15/10/07 20:15
 
- תודה. היטבת לבטא את המציאות ל"ת
תוכי יוסי  |  17/10/07 07:51
11
ומה עם פורשי צה"ל ילדים בפנסיה
לא יאומן כי יסופר  |  15/10/07 20:29
 
- אתה כמעט צודק אבל...
פנסיונר צה"ל  |  16/10/07 02:30
12
על כל השאלות של קרנות הפנסיה
מ.ל.  |  15/10/07 23:24
13
לשופט אוקון מגיע
סומסום רקוב  |  16/10/07 00:03
14
המידע שיקרי או בורות
גימלאי  |  16/10/07 03:21
 
- קצת על פנסיות צבאיות
שבתאי עזריאל  |  16/10/07 08:37
 
- אין לי סבלנות לטיפשות שלך
גימלאי  |  16/10/07 18:50
 
- גימלאי עצבני ואהבל
בלה-בלה-בלה  |  16/10/07 20:06
15
בארה"ב יש שיטה טובה. לא מקבלים
חשדנית  |  16/10/07 22:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שושנה ויג
מכתב שלא יישלח לכבוד אירוע בבית הסופר ליום פטירתו בט"ו בתשרי תש"ד 14.10.43
הרצל חקק
על קובץ השירים של עדנה מיטווך מלר " הבטחנו זה לזה", הוצאת צבעונים, 136 עמ'
עו"ד יצחק גאגולה
הרי לנו בדין כמה סיבות לאחריותה של העיריה כלפי הנפגע. או מדין פקודת העיריות, או מדין רשלנות, או משום שהדבר מעיד בפני עצמו
יוסי דר
האם כלבוטק הפעילה כאן מעין טיל דו-שלבי? כלומר, האם בזמן החשיפה הקודמת כבר היה ידוע לכלבוטק על בעיית החתולים, אך היא העדיפה לפצל את החשיפה לשתיים
עו"ד יוסף פנדריך
החרם הוטל בעקבות מכתב שכתבתי לשר לפיד ובו דרשתי לבטל את בתי הדין הרבניים. בעקבות החרם הגשתי עתירה לבגצ. השופט חשין שישב בהרכב טען שהמכתב ששלחתי הוא כמו השטירמר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il