X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נערה נפצעה תוך כדי נהיגה במכונית קרטינג בפארק שעשועים. האם הקרטינג מהווה כלי רכב מנועי כמשמעותו בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים? האם הנפגעת זכאית לפיצויים מכוח אחריות מוחלטת שיש לבטחה בביטוח חובה? את התשובה נותן השופט ד"ר אחיקם סטולר, מבית משפט השלום בתל אביב
▪  ▪  ▪

מירב עמראן, תלמידת אולפנא בת 16, השתתפה ביום כיף בפארק השעשועים נחשונים. לקראת סיום היום, פנתה לביתן מכוניות הקרטינג. כשהגיעה תורה, עלתה על אחת המכוניות, חגרה את חגורת הבטיחות והחלה בנסיעה. או אז נתפס שערה הארוך בין גלגלי הקרטינג. המכונית נתקעה, נהדפה ונעצרה במעקה המסלול. עמראן עפה קדימה וקיבלה מכות עזות בכל חלקי גופה.
פרויד נהג לומר, כי מקום בו עוסקים באשמה, איש לא לוקח אחריות. ואכן, במדינה נידחת כמו ניו-זילנד, לא מתעסקים בשאלה מי אשם. כאשר אדם ניזוק בפארק שעשועים, הוא זכאי לקבל פיצויים על נזקיו - נקודה. מפעיל פארק השעשועים לוקח אחריות על הבאים בשעריו.
במדינת ישראל, אדם שניזוק בפארק שעשועים, חייב לילך בדרכם הנפתלת של דיני הנזיקין, ירושת המנדט הבריטי. עליו הצטייד בהוכחות ובחוות דעת מומחים כי מפעילי פארק השעשועים אשמים. לעיתים השופט קובע כי יש לנכות מהפיצויים את שיעור אשמתו התורמת של הנפגע. כך לדוגמא יכולה לעלות השאלה מה תרומת שערה הארוך של עמראן.
כשמדובר בתאונה הנגרמת ברכב מנועי, יש במדינתנו זכות מוחלטת לניזוק לקבל פיצויים על נזקיו מחברת ביטוח החובה. אם אין לרכב ביטוח חובה, הגוף המפצה הוא קרנית, קרן שהוקמה על-פי חוק, כדי לפצות נפגעים ברכב שמפעילו לא רכש עבורו ביטוח חובה.
בבית משפט השלום בתל אביב טענה עמראן כי מכונית הקרטינג היא רכב מנועי לכל דבר ועניין. זכותה לפיצויים היא מוחלטת. לא מוטלת עליה כל חובה להוכיח כי מפעילי הפארק אשמים. מאחר ומפעילי פארק נחשונים לא ביטחו את הרכב בביטוח חובה, היא זכאית לפיצויים מקרנית.
מבחינה משפטית, מזכיר השופט ד"ר אחיקם סטולר, רכב מנועי לצרכי ביטוח חובה הוא רכב הממלא אחר שלושה תנאים: עליו להיות מסוגל לנוע בכוח מכני, על פני הקרקע ולשמש לתחבורה יבשתית.
בענייננו, קובע השופט, אין מחלוקת כי מתקיימים שני היסודות הראשונים. הקרטינג הוא רכב הנע בכוח מכני על פני הקרקע. מדובר ברכב מסוג הונדה, עם מנוע בנזין המסוגל להגיע ל - 43 קמ"ש. הרכב מצויד בכל המערכות הקיימות אצל מכונית רגילה: 4 גלגלים וצמיגים, מערכת בלמים, דלק והיגוי, מתלים, שילדה, מערכת תמסורת, חגורות בטיחות, מושבים ומערכת חשמל. רכב הקרטינג כשיר לנוע על פני הקרקע, ללא כל מגבלה לנהיגה בכל כביש ושטח ברכבי הארץ.
השאלה היא האם הקרטינג משמש לתחבורה יבשתית. על כך עונה השופט בשלילה. בדרישה שהרכב המנועי ישמש לתחבורה יבשתית הכוונה היא ל"העברת אנשים ממקום למקום במובן גיאוגרפי, דהיינו הובלה שהיא ביטוי לסיכון התעבורתי".
הקרטינג, מבהיר השופט, ייעודו לשעשועים. הוא מהווה חלק ממתקן שעשועים, אחד מיני כמה המצויים בפארק. המדובר בנסיעה קצרה בת דקה וחצי במסלול מתוחם במגן ברזל. מכוניות הקרטינג אינן יכולות לחרוג מהמסלול שהותווה להן.
לסיכום, קובע השופט, עמראן נפצעה בתאונה באתר בילוי ונופש. אין קיצורי דרך. תרופתה היא בדיני הנזיקין הכלליים. תאונות מסוג זה אינן חוסות תחת ביטוח החובה. לעניין זה אין הבדל בין פגיעה מקרטינג, רכבת הרים או כל מתקן אחר בפארק השעשועים. מבקרי הפארק הנוסעים בקרטינג אינם עושים זאת למטרות תחבורה, אלא למטרות הנאה מעצם הנסיעה. ייעודו של הקרטינג, במובהק, למטרות שעשועים, לשם כך נוצר ולשם כך נועד. עמראן נשלחה אפוא לנוע בדרכם הקשה והמפותלת של דיני הנזיקין.

תאריך:  31/10/2007   |   עודכן:  31/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביטוח חובה לקרטינג
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
השופט צודק - אבל גם הילדה
מאיר דרום  |  31/10/07 11:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן מנחם
הנשיא הפלשתיני בוחר להתקיף את ישראל כי היא מנהלת מגעים עם החמאס כדי להראות שהיא מתנתקת כביכול משותפה היחיד והחוקי לתהליך השלום שהוא אש"ף
אביתר בן-צדף
כמו בכל רפובליקת בננות, מכה משטרת ישראל את האזרחים, שמשלמים את משכורתה    אתמול - ביאנגון, בירת מינימאר    הפעם - בפקיעין    מחר - אצלך בבית
קובי לירז
הימצאותם של אמצעי לחימה בידי בני מיעוטים בתוך מדינת ישראל, היא האקדח שמופיע במערכה הראשונה. כעת נותר לראות באיזו מערכה הוא יירה ועל מי
יוסי אחימאיר
דומה שאנו בישראל איננו נותנים די את הדעת לאנטישמיות הגואה ברחבי תבל, ובלארוס עם בוברויסק בכלל זה. נכון, יש לנו בעיות בוערות יותר, תמיד הן בוערות יותר - ביטחון, תהליך מדיני, שביתות, שחיתויות בצמרת ומה לא. אבל עד מתי נתעלם מהגל האנטישמי בין אם הוא מתפרץ בארצות האיסלאם ובין אם צץ במערב, בין אם הוא מתבטא באמירות של מנהיגים ואקדמאים ובין במעשי ואנדאליזם בבתי עלמין יהודיים ובבתי כנסת בלב הערים?
עו"ד משה גולדבלט
מאחר שתאונות דרכים עלולות לגרום נזקים שיש בכוחם להמיט על אדם ועל משפחתו חורבן כלכלי בשל נהיגה ללא ביטוח, חורבן שאינו מתיישב לעתים עם חומרת ההתנהגות של המבוטח מבחינה מוסרית, מן הראוי ליצור עבור בתי המשפט מכשיר עדין יותר שיאפשר להבחין בין העבריין מדעת לעבריין התמים ולהחמיר רק במקרה הראשון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il