X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחרונה, עבר תיקון החוק המגדיל את מדרגות מס הרכישה ביחס לדירת מגורים - ואף מעבר למתווה הראשוני שגובש. נבחן להלן את השלכות התיקון, לרבות לעניין קבוצות רכישה
▪  ▪  ▪

ביום 08.11.07 פורסם תיקון 59 לחוק מיסוי מקרקעין, במסגרתו הורחבו מדרגות מס הרכישה. במסגרת התיקון, המדרגה של 0% מס ביחס לרכישת דירת מגורים יחידה הורחבה ותעמוד על סכום של 850,000 ש"ח, וזאת רטרואקטיבית ביחס לעסקות החל מ-01.08.07.
זאת ועוד, ביחס לרכישות החל מ-1.11.07 הורחבה המדרגה עוד יותר ותעמוד על 925,000 ש"ח. ביחס לחלק השווי עד ל-1,300,000 ש"ח יחול מס רכישה בשיעור של 3.5%, ורק מעל סכום זה יחול מס רכישה בשיעור של 5%. משמעות התיקון היא חסכון מקסימלי במס רכישה של עד כ-30,000 ש"ח ביחס למצב טרם התיקון.
לעניין המועדים - המועד הקובע ביחס לזכאות למדרגות החדשות הינו ככלל מועד חתימת ההסכם ולא מועד התשלום על הדירה, העברה בטאבו או כל מועד אחר. לכך עשויים להיות חריגים מסויימים מקום בו מדובר בצורך באישור גורם רשמי לשם מתן תוקף למכירה (לדוגמה במכירה ע"י קטין או ע"י כונס), וכן חריגים נוספים עליהם עמדנו בעבר.
לעניין הזכאות - חשוב להדגיש כי המדרגה בשיעור של 0% מוקנית רק ביחס לרוכש יחיד שזו היא דירתו היחידה. חלק בדירה נוספת שהינו פחות מ - 25% אינו שולל את היותה של הדירה דירה יחידה.
כמו כן יחול שיעור האפס גם אם היחיד רכש דירה וטרם מכר את הקודמת - ובלבד שמכירת הדירה הקודמת תהיה בתוך 24 חודשים לאחר רכישת הדירה (או 12 חודשים ממועד האפשרות לקבל חזקה במקרה של רכישה מקבלן).
במקרים רבים מאוד עתיד התיקון להוביל לסיטואציה בה רכישת דירה יחידה תהיה פטורה לחלוטין ממס רכישה. בכך יש כמובן כדי לקדם את תכלית החוק לעודד עסקות בדירות. כתוצאה מכך מתחדדת סיטואציה הנראית לכאורה מוזרה, ולפיה יחידי קבוצות רכישה המתקשרות בהסכם מפוצל של רכישת קרקע ושירותי בנייה - עשויים לשלם יותר מס רכישה דווקא אם התכנון יוכר כתקף. בעבר - תקפו רשויות מיסוי מקרקעין את קבוצות הרכישה בטענה כי מדובר ברכישת דירה מוגמרת ולא קרקע ושירותי בנייה בנפרד וכך נחסך מס רכישה (לדוגמה פ"ד לנג). הרחבת המדרגות יוצרת מצב הפוך- כיוון שבפיצול עסקות מס הרכישה משולם אומנם רק על מרכיב הקרקע (ולכן על שווי נמוך יותר) ואולם שיעור המס הינו גבוה יותר - 5% וללא מדרגות מס.
הדבר בולט מאוד ביחס לדירות במחירים נמוכים ואולם תקף גם בדירות בסכומים גבוהים למדי. כך לדוגמה - בדירה ששוויה 1.5 מיליון ש"ח והינה דירה יחידה - ישולם מס רכישה בסכום של 23,125 ש"ח כדירה. אם תוכר העסקה כעסקה מפוצלת - ישולם מס רק על מרכיב הקרקע. באזורי ביקוש - מרכיב הקרקע עשוי להגיע לכ-50% מהשווי - ובמקרה כזה מס הרכישה יעמוד על 37,500 ש"ח. אף אם מרכיב הקרקע הינו 1/3 בלבד (כמקובל ככלל אצבע) - ישולם יותר מס רכישה בחלופה של עסקה מפוצלת.
לכאורה - מצב דברים זה מקטין ואולי אף מאיין את התמריץ של רשויות מיסוי מקרקעין לתקוף את קבוצות הרכישה - ואולם יש לסייג מסקנה זו: ראשית - לעיתים רשויות מיסוי מקרקעין מנסות לטעון גם לעסקה נוספת של רכישה ומכירה בידי הגורם המארגן - ועל כן קיים עדיין תמריץ.
שנית - לא תמיד המדובר בדירת מגורים יחידה בידי הרוכש. ושלישית - עיקר החסכון היה ונותר בתחום המע"מ - ורשויות מע"מ עשויות משיקוליהן שלהן לנסות ולתקוף את המתווה ועל כן יש להיערך בהתאם.

הכותבים הם ממשרד עו"ד דר' אלתר ושות'.
תאריך:  27/11/2007   |   עודכן:  27/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ירון טיקוצקי, עו"ד אורי פסטליך
בפני הנישום ניצבות דילמות לא פשוטות עת שוקל הוא לפתוח במאבק משפטי נגד רשויות המס. כדי להקל עליכם החלטנו לתמצת בעבורכם את הדיברות לקבלת החלטה בנושא
נורית אלפנבוים
"אי אפשר ללחוץ יד עם אגרוף קמוץ" (אינדירה גנדי)
שמואל קופר
הפסיקה המנומקת היום של בית הדין הארצי לעבודה בעניין חוק שעות עבודה ומנוחה צפויה ככל הנראה להיזרק לפח האשפה הנקרא "מדינת חוק", כמו שהיה במקרה של הקיבוצים
ראובן לייב
המורה והצייר חנן לוי, מתל אביב, מוכיח כי בעקשנות ובהתמדה אפשר לתקן עיוותים הנגרמים לאזרח הקטן על-ידי הרשויות
עו"ד אברהם פכטר
כאשר מופיעה רפורמה במערכה הראשונה - מובטח פיצוץ במערכה השלישית. האם מודבר במלחמת עקרונות אג'נדות, תפיסות עולם - או מלחמת אגו ונקמנות? כמו שני אריות הנלחמים על שטחי מחייה - פרידמן על שינוים - ביניש על סטטוס קוו. כמו בתקופת ברק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il