X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ועידת אנאפוליס היתה תחנה נוספת בתהליך הארוך של השלמת הערבים עם קיומה של ישראל והגברת הלגיטימיות שלה באזור אפילו כבת ברית אפשרית נגד אירן
▪  ▪  ▪

מים רבים זרמו בנהרות המזה"ת מאז ועידת חרטום השנייה של הליגה הערבית, בספטמבר 1967, שהחליטה את שלושת הלאווים - לא להכרה, לא למו"מ ולא לשלום עם ישראל. מאז השתנה מאזן הכוחות במזרח התיכון ולערבים קם אויב חיצוני, דתי ופוליטי מאיים - אירן. ישראל היא כבר לא האיום היחידי ובעיני רבים אפילו לא העיקרי. נקודת הכובד האזורית הועתקה מייחסי ערב-ישראל ליחסי אירן והערבים.
ועידת אנאפוליס התקיימה לכן על תשתית מדינית חדשה שלא היתה לפני כן ועל מכנה משותף הולך ומתפתח בין ישראל לחלק ממדינות ערב. אכן מנהיגי העולם הערבי התקבצו, בשונה מהעבר, לא כדי לדון בהשמדת ישראל במהרה בימינו אלא בתנאים ל"נורמליזציה" ביחסים עם ישראל. אנאפוליס היתה נדבך נוסף במו"מ לאותה נורמליזציה, שכבר אינה מילה גסה, אלא מושג הפוליטי לגיטימי בעולם הערבי. רק ממרחק 40 השנים שחלפו מאז חרטום 1967 אפשר לחוש את עוצמת השינוי המחלחל.
השינוי השני שהיה באנאפוליס עסק במהות הסכסוך ביינו לבין הפלשתינים. מאז 1967 נתפש הסכסוך בינינו לפלשתינים כסכסוך שהתחיל, כביכול, ב-1967 כתוצאה מ"הכיבוש". המו"מ בכל אופניו התמקד בסיום "הכיבוש" והתנהל סביב הבטיו הטכניים בלבד קרי - השטח שנפנה, סידורי הביטחון שיהיו ומנגנוני התיאום והניהול שיקומו לצורך חלוקת משאבי הטבע וניהול המקומות הקדושים.
המאפיינים הטכניים האלה, הגם שהיוו חלק מהסכסוך, לא היוו את ליבתו האמיתית. בעיות של זהות וזכות לאומית, גם של היהודים, בארץ הזו היוו את ליבת הסכסוך מאז 1917 ועמדו מאחורי הסרבנות הפלשתינית המתמדת לכל הסדר כבר מ-1919. מאז 1967 הסוגייה האמיתית, אבל הלא מהותית, היחידה שעמדה לדיונים עסקה רק בהיקף ומהירות הוויתורים שישראל תעשה כדי לסיים את "הכיבוש".
כבר בוועידת עקבה מ-04.06.2003 שנועדה, כאנאפוליס, להתניע את תהליך "מפת הדרכים", התעקש שר החוץ של ישראל דאז, סילבן שלום, שהנשיא בוש יאמר במפורש בנאומו שהשלום המיוחל צריך ליצור שתי מדינות: אחת לעם היהודי והשני לעם הפלשתיני. בשעתו התייחסו החוגים הקרובים לאריק שרון, בראשם דובי וויסגלס, לדרישה הזו כגחמה מיותרת שמעמיסה קשיים מיותרים על התהליך ולא כהתייחסות לליבת הסכסוך שבלעדיה ממילא יתפוצץ כל תהליך בינינו לבין הפלשתינים בישורת האחרונה.
ועידת אנאפוליס שמה על השולחן, קבל עם ועדה, בנוכחות כל מדינות ערב, את ליבת הסכסוך על השולחן. זכותם של היהודים למדינה משלהם. הזכות הזו לא רק הועלתה מפיו של ראש הממשלה אולמרט אלא מפי מובילת התהליך ארה"ב באמצעות נשיאה ג'ורג' בוש כשציין במפורש שמטרת התהליך היא הקמת מדינת לאום לעם הפלשתיני "בדיוק כשם שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי" - סוף ציטוט.
ועידת אנאפוליס הגדירה את הסכסוך במישור הבין לאומי לא עוד רק כסכסוך טריטוריאלי בין כובש לנכבש אלא כסכסוך בין זכות ההגדרה העצמית של היהודים ושל הפלשתינים. נוצרה נוסחה חדשה לפתרון הסכסוך לא רק שטחים תמורת שלום אלא שטחים תמורת הפנמת הזכות, גם של היהודים, להגדרה עצמית כאן בארץ ישראל.
הקשיים שהעמיסו הפלשתינים על הצהרת הפתיחה, שבה התנגדו בתוקף לכל אזכור של הנוסחה "שתי מדינות לשני עמים" כדרישתה התקיפה של שרת החוץ ציפי לבני, מעידים על עומק השינוי שאיתו יצטרכו הפלשתינים להתמודד ועל העובדה שישראל כבר לא צריכה יותר רק להתגונן ולהצדיק את עצמה. גם הפלשתינים צריכים פתאום להסביר לעולם את התנגדותם. לבסוף זכו הפלשתינים לשלהם והצהרת הפתיחה הישראלית פלשתינית שהוקראה מפי בוש כללה רק את הנוסחה הערפאתית הוותיקה "שתי מדינות החיות בשלום זו לצד זו". ישראל פוצתה באזכור חוזר, פעמיים, מצד הנשיא בוש, ששלום הוא גם שאלה של זכות היהודים למדינת לאום משלהם.
הסירוב המוחלט של הפלשתינים לקבל את הנוסחה של "שתי מדינות לשני עמים", שליטת החמאס בעזה ובחצי מהעם הפלשתיני והסירוב של 80% מערביי ישראל, בסקר שפורסם אתמול, יום רביעי, בתקשורת, לוויתור על זכות השיבה ולהגדרתה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, מבהירים ששלום אמיתי אינו מעבר לפינה, לא ב-2008.
ועידת אנאפוליס היתה תחנה נוספת בתהליך הארוך של השלמת הערבים עם קיומה של ישראל והגברת הלגיטימיות שלה באזור אפילו כבת ברית אפשרית נגד אירן. ועידת אנאפוליס גם יצקה, באופן ראשוני, תכנים חדשים, אמיתיים יותר, לתפיסת מהות הסכסוך בינינו לפלשתינים לא רק בתודעתנו אלא בתודעת העולם. ישראל בסופו של יום, הרוויחה מהוועידה ויש לה סיבות להיות מרוצה. לא כי יהיה שלום ב-2008 אלא בגלל שבתהליך הארוך ורב השנים עשינו צעד קטן, נוסף, קדימה לעבר מדינה יהודית דמוקרטית, כאן במזה"ת.

תאריך:  01/12/2007   |   עודכן:  01/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אנאפוליס - צעד קדימה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אנפוליס-צעד נוסף באג'נדה השמאל
ע.ג1  |  1/12/07 13:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים קליר
נווט מסוק קרב במילואים נהרג במלחמת לבנון. חברת הביטוח סירבה לשלם לאלמנתו ויתומיו את סכום הביטוח בטענה שהמבוטח ענה בשלילה על השאלה אם הוא טייס במקצועו או בתחביבו. כמו כן טענה חברת הביטוח, כי בפוליסה, שהוצאה למבוטח לאחר מותו, קיים חריג טייס. השופט חגי ברנר, מבית משפט השלום בתל אביב דן בסוגייה
יואב יצחק
כתבי ופרשני החצר שוב התגייסו למרק את חטאיו של אולמרט    העובדה שהמשטרה דיווחה שלא נמצאה תשתית ראייתית מספקת לעבירה סולפה וטויחה    העובדה שאולמרט ביצע את המעשים המכוערים שיוחסו לו, נדחקה הצידה    אגב: אולמרט לא חוגג, והוא יודע היטב מדוע
עמי דור-און
רק מתי-מעט יודעים כי את יכולת ההנעה האטומית של צוללות אטומיות באמצעות מיזעור כורים גרעיניים פיתח מדען יהודי חובש כיפה שחורה: פרופסור אלווין רדקובסקי, שבמשך שלושים שנות חייו האחרונות התגורר בשכונת רמת-חן ברמת גן ועסק בהוראה ובמחקר במסגרת הקריה הגרעינית בדימונה
אברהם (פריצי) פריד
על תוצאות המבחנים ובריחת המוחות    על מודעת השלום ואגרת הטלוויזיה    על טורבינות כסף, פרקליטים צנועים ומודל לרכבת קלה    ועוד
נסים ישעיהו
פעם היו מלכים שאת כבודם רכשו בכיבושים    הם יצאו למלחמות כדי לכבוש ארצות רחוקות ובכך להגדיל את כבודם    אלא שלפני כן, הם דאגו לכבוש את סביבות ארמונם    מלך שיצא לכבוש ארצות רחוקות בעוד את סביבות ביתו לא כבש, העיד על עצמו כי הוא שוטה ותו לא
רשימות נוספות
חמאס קוראת לבטל לאלתר את תוכנית החלוקה  /  הדר פרבר
לבני: אל תתייחסו אלי כאל מצורעת  /  הדר פרבר
ברק פגש את סגן שר החוץ הסורי  /  הדר פרבר
למה התכוון אבו מאזן?  /  יהונתן דחוח-הלוי
שקיעת הריבונות  /  אליקים העצני
ישראל כמדינת טרור  /  אפרי הלפרין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il