X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נושא זכויות המים של הפלשתינים נדון כבר בהסכם אוסלו. הוקמה גם ועדת מים משותפת (JWC) בראשות נציב המים הישראלי וראש רשות המים הפלשתינית שאליה הוגשו יותר מ-300 הצעות לפרויקטים שונים שיסיעו בפתרון מצוקת המים, אולם הפלשתינים עדיין חשים מקופחים
▪  ▪  ▪

אחד הנושאים החשובים של הסדר הקבע בין ישראל לפלשתינים הוא נושא המים. רבים מאיתנו נוטים לשכוח זאת וסבורים כי נושאי "הליבה " הם רק נושאי ירושלים, הפליטים ההתנחלויות והגבולות. לא כך הוא הדבר. הפלשתינים מייחסים חשיבות רבה ביותר לנושא המים והם מתכוונים להעלות אותו באינטנסיביות רבה בשיחות על הסדר הקבע שייפתחו רשמית ב-12 בדצמבר. אחד מבכירי הרשות הפלשתינית אמר לי: "נושא המים הוא נושא חיוני לחיינו ולא נוכל להגיע להסכם שלום עם ישראל לפני שנפתור את הבעיה הזו".
נושא זכויות המים של הפלשתינים נדון כבר בהסכם אוסלו. הוקמה גם ועדת מים משותפת (JWC) בראשות נציב המים הישראלי וראש רשות המים הפלשתינית שאליה הוגשו יותר מ-300 הצעות לפרויקטים שונים שיסיעו בפתרון מצוקת המים, אולם הפלשתינים עדיין חשים מקופחים.
ברשות הפלשתינית טוענים כי באופן מעשי הם לא קיבלו שום תוספת מים מאז הסכם אוסלו ועד היום. לדבריהם מצוקת המים בערים הפלשתיניות ובכפרים בגדה המערבית היא קשה ביותר. אכן מאז הסכם אוסלו קיבלנו ארבעה מיליון קוב מים נוספים כתוצאה מבארות שחפרנו באישור ישראל, מציינים הפלשתינים, אבל זה לא מספיק כיוון שהצריכה גברה בשל הריבוי הטבעי של האוכלוסיה. לקראת חידוש המשא-ומתן על הסדר הקבע כדאי להציץ ברשימת התביעות של הפלשתינים מישראל בנושא המים:
א) זכות לניהול שווה ומשותף של ים המלח.
ב) קבלת מכסה קבועה של מים מידי שנה ממי נהר הירדן.
ג) קבלת מכסה קבועה של מים מהמאגרים התת-קרקעיים (מי תהום) ביהודה ושומרון והשתתפות מלאה בניהול מאגרים אלה.
ד) קבלת פיצוי על המחסור במים משנת 1967 ועד היום על הנזקים החומריים והנפשיים שנגרמו להם.
מעניין. הלא כן?
בהחלט. זו גם הסיבה שבחרתי לכתוב על הנושא הזה. ככל שמעמיקים לתוך נושאי "הליבה" של הסדר הקבע כך הולך וגובר התסכול הרב ממורכבותו של הסכסוך. לפתע נדמה שאין שום גבול לדרישות הפלשתיניות. גם נושא המים שהוא נושא מאוד רגיש עבור ישראל הסובלת ממצוקה נוראית בתחום זה הופך לנושא משותף עם הפלשתינים.
לטענתם אנו אמורים להתחלק עמם באופן שווה במקורות המים של מדינת ישראל. שום מדינה איננה יכולה להרשות לעצמה שמקורות המים שלה ישלטו, אפילו בצורה חלקית, על-ידי מדינה אחרת.
ישראל הבהירה זאת היטב בעבר לסוריה. ירדן ולבנון ואף היתה מעורבת בעימותים צבאיים עמן על-רקע מחלוקות בנושא המים וניסיונות של סוריה להטות את מי נהר הירמוך. ישראל איננה יכולה להסכים לדרישות הפלשתיניות. היא חייבת לשלוט באופן בלעדי במקורות המים ולהקצות מהם מכסות מים קבועות לפלשתינים. כל ויתור ישראלי בנושא זה יהיה בבחינת "בכייה לדורות".
להערכתי, ככל שניכנס לתוך המשא-ומתן כך ייגברו הדרישות הפלשתיניות. לדוגמא, היום מדברים הפלשתינים על זכויות במזרח ירושלים אך במשא-ומתן הם יעלו דרישות גם לגבי מערב ירושלים ויטענו כי השכונות בקעה, טלבייה, עין כרם, מוסררה, שיח' באדר (אזור הכנסת) ודיר יאסין (גבעת שאול) שייכות גם כן להם.
ישראל צריכה כבר עכשיו לגבש את ה"קוים האדומים" שלה ולהגדיר את האינטרסים הלאומיים שלה לפני כל משא-ומתן. כיום אנו מבולבלים ואיננו יודעים מה אנו רוצים מעצמנו. הפלשתינים ינסו לנצל זאת כדי להציג דרישות בלתי הגיוניות במשא-ומתן על הסדר הקבע. נושא המים הוא דוגמה טובה לכך. לכן הבה נתעורר ונגדיר לעצמנו את צרכינו החיוניים לקיומה של מדינת ישראל, עדיין לא מאוחר.

תאריך:  01/12/2007   |   עודכן:  01/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
של מי המים האלה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לפנות את כל השטחים הכבושים
א.ב.ג  |  1/12/07 13:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי לירז
כמו בדוחושב (doublethink) ב-1984 של אורוול, יש נארטיב לאמת ולהיפוכה. אז מה דעתכם על הנארטיב הנאצי של מלחמת העולם השנייה?
ויקי ניצן
החשש הגדול שלי הוא מעצם מה שאתה עושׂה מעל דפי העיתון: מבקר מערכת שאינך מבין בה. לבי עליך. כעיתונאי, תפקידך לכתוב על אקטואליה. כיוון שאתה גם נדרש לנפק מאמרים בקצב, נגזר עליך לכתוב בהעמקה לכאורה על נושׂאים בהם אינך מבין - בתגובה לסבר פלוצקר
נרי אבנרי
כל העדר שהוביל אמנון אברמוביץ' הם סרסורים של אתיקה. תופעת "האתרוג" מחפירה. מדובר אשכרה בעסקת שוחד: מימוש פנטזיה שמאלנית, תמורת שירותי הגנה. זה דומה לרב שיקרא לצאן מרעיתו לאכול חזיר, יען כי מגדל החזירים תורם כספים לישיבות
דני רשף
ועידת אנאפוליס היתה תחנה נוספת בתהליך הארוך של השלמת הערבים עם קיומה של ישראל והגברת הלגיטימיות שלה באזור אפילו כבת ברית אפשרית נגד אירן
עו"ד חיים קליר
נווט מסוק קרב במילואים נהרג במלחמת לבנון. חברת הביטוח סירבה לשלם לאלמנתו ויתומיו את סכום הביטוח בטענה שהמבוטח ענה בשלילה על השאלה אם הוא טייס במקצועו או בתחביבו. כמו כן טענה חברת הביטוח, כי בפוליסה, שהוצאה למבוטח לאחר מותו, קיים חריג טייס. השופט חגי ברנר, מבית משפט השלום בתל אביב דן בסוגייה
רשימות נוספות
בלייר: ישראל לא תצא לפעולה נרחבת בעזה  /  יהונתן דחוח-הלוי
הג'יהאד האיסלאמי מתאמנים בחטיפת חייל  /  יהונתן דחוח-הלוי
בחנוכה: מאחזים חדשים ביהודה ובשומרון  /  איציק וולף
למה התכוון אבו מאזן?  /  יהונתן דחוח-הלוי
"שתי מדינות או שישראל גמורה"  /  עו"ד משה גולדבלט
סכנת "הסדר הקבע הזמני"   /  יהונתן דחוח-הלוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il