X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש לברך על דבריו של ראש לשכת עורכי הדין ולהעניק לו גיבוי בכל פעולה שינקוט במאבקו בהצפת המקצוע. אי אפשר כלל להמעיט מחשיבות המשימה שנטל על עצמו ועל כל חברי הלשכה ללא הבדלי השקפה לסייע לו ככול שביכולתם
▪  ▪  ▪

זו הפעם הראשונה מזה שנים רבות שאני קורא את דברי ראש לשכת עורכי הדין ומסכים לכל מילה. דבריו של ראש הלשכה על הפגיעות במערכת המשפט ובשירותים שמקבל הציבור עקב הצפת מקצוע עריכת הדין הם בדיוק מה שנטען במשך שנים רבות, גם על ידי, והדברים מצאו ביטוי במספר רשימות שפרסמתי באתר זה. למרבה הצער השקפות אלו לא היו נחלת הנהגת הלשכה בשנים האחרונות.
מאז שהטיף המחזאי שייקספיר "להרוג את כל עורכי הדין" מוטל על העוסקים במקצוע לשאת את נטל העוינות הציבורית ואין לצפות לשיפור מהותי ולעליית מפלס האהדה. נטל זה נובע מסיבות רבות הנובעות מאופי העיסוק מהעובדה שעורכי דין פועלים במצבי עימות, מהעובדה שההליך המשפטי תמיד מאכזב צד כלשהו שהפסיד, או שלא זכה במה שרצה לזכות ותמיד אורך ההליך זמן רב מדי. עורכי הדין אמורים לפתור תקלות או למנוע אותן ופעמים רבות ניתן להשיג מטרה זו רק באופן חלקי ולעתים למרות כל המאמצים לא ניתן להשיגה בכלל.
במאבק נגד הצפת המקצוע אין עורכי הדין צריכים לשאוף לאהדה ציבורית, אך הם יכולים לצפות לכך שהציבור יבין ויקבל את טיעוניהם. תנאי הכרחי להצלחת המאבק בהצפת המקצוע הוא קיומו וניהולו של מסע הסברה שיבהיר לציבור מהו הנזק הנגרם לו ולמערכת המשפט מהצפת המקצוע. הכול יודעים כי ההצפה גרמה וגורמת לכך שעורכי דין עוסקים בכל תחום בין אם הם מתמצאים בו ובין אם לאו וגורמים בכך נזק ללקוחות. התחרות בשוק החופשי הפרוע גורמת לכך שאמנם נגבים מחירים נמוכים יותר, אך בתמורה הלקוח מקבל שירות לקוי ועלול לספוג נזקים קשים.
כיום, לדוגמא, כל אדם המבקש להתדיין בבית המשפט ימצא עורך דין שייצג את עניינו בשכר ולא יאמר לו מראש וביושר כי תביעתו חסרת סיכוי, או שסיכוייה נמוכים ועדיף לו לחסוך את כספו. זו אחת הסיבות העיקריות להצפת בתי המשפט והתארכות ההליכים ותמוה הדבר מדוע מתעלמים הכול מעובדה זו. המצב בבתי המשפט הוא נגזרת של מצב מקצוע עריכת הדין ואי אפשר להפריד בין מה שמתרחש בשוק עריכת הדין ומה שקורה בבתי המשפט. אי אפשר לפתור את המצוקות על-ידי הצפת בתי המשפט בשופטים חדשים, לאחר שהצפנו אותם בתיקים מיותרים.
בניגוד למוצרים אחרים עריכת דין הינו מקצוע המחויב לסטנדרטים מינימאליים של איכות השירות כמו מקצוע הרפואה. לא יעלה על הדעת לאפשר לכל רופא מתחיל וחסר ניסיון לנתח ואיש לא היה מעלה על דעתו לטעון כי הצפת השוק ברופאים מחייבת גישה גמישה יותר לנושא איכות הטיפול. אף על-פי כן זהו המצב במקצוע עריכת הדין. עורכי דין, בדרך כלל, אינם גורמים למות לקוחותיהם [תודה לאל שאין עונש מוות בישראל!!] אבל הם בהחלט עלולים להסב ללקוח נזקים כבדים בשל טיפול לקוי בעניינו, או בשל חוות דעת שגויה.
יש לברך על דבריו של ראש לשכת עורכי הדין ולהעניק לו גיבוי בכל פעולה שינקוט במאבקו בהצפת המקצוע. אי אפשר כלל להמעיט מחשיבות המשימה שנטל על עצמו ועל כל חברי הלשכה ללא הבדלי השקפה לסייע לו ככול שביכולתם. בעבר ידעו הסיעות בלשכה, למרות הבדלי ההשקפות ויריבויות אישיות, לתמוך בפעולות חשובות כמו משוב השופטים. כך יש לצפות מהן גם הפעם.
מילה אחרונה למי שרואים עצמם עלולים להיפגע ממדיניות הלשכה, עקב רצונם העז ללמוד משפטים ולעסוק בעריכת דין. לכל הסטודנטים למשפטים בהווה ובעתיד יש לומר כי כדאי מאוד שיערכו סקר שווקים וילמדו היטב מה צפוי להם מבחינה מקצועית וכלכלית עם הצטרפותם לשוק הרווי של עורכי הדין, בהנחה שבכלל ימצאו עבודה כלשהי במקצוע. אם משפטים אינו התחום המועדף עליהם מבחינה אקדמית, כדאי להם לחפש כבר כיום תחום לימודים אחר. מומלץ מאוד שלא להתפתות להבטחות המכללות המעוניינות מאוד בשכר הלימוד המופקע שהן גובות. רובם המכריע של הלומדים יגלו כי ההשקעה בלימוד המקצוע לא היתה כדאית.

תאריך:  15/12/2007   |   עודכן:  15/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוף סוף
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הגילדה של גולדבלט
משה - ירושלים  |  15/12/07 19:52
2
מזכיר את האבק בתל ברוך
חכו  |  15/12/07 23:51
3
סיפור של כסף. נקודה.
פשוט  |  16/12/07 03:10
 
- וכשמגלים שתמורת שכר עלוב
ד.ה  |  16/12/07 08:59
4
מי יתן כל עם השם עורכי-דין
שמחה ניר, עו"ד  |  19/12/07 02:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' אהרון צינר
על מטה הקסם של מר נתניהו למשבר המורים
עו"ד מלי פולישוק-בלוך
כמי שעמדה בראש ועדת החינוך בכנסת ומכירה את מערכת החינוך, אני יכולה לומר בוודאות כי יש לשנות מן היסוד את מדיניות משרד החינוך, יש להפוך את הפירמידה החינוכית
ד"ר מירי גלעד
"העיקר שיהיה לו טוב", אומרים אצלנו. מישהו אחר כבר יקח אחריות. ועוד אנו אומרים: "שהילד ילך בכיף לבית הספר" - אבל לבית הספר צריך ללכת כדי לעבוד, להשקיע, ללמוד מחויבות מהי, לקחת אחריות
יעל ארצי
מכתב גלוי למשפחות שליט, גולדווסר, רגב ושאר מאות משפחות החיילים הנעדרים
ברק רביד
השר לביטחון פנים דיכטר: "הקונספציה האמריקנית השגויה לגבי הנשק הגרעיני של אירן עלולה להוביל ליום כיפור אזורי"    "משהו השתבש בתוכנה האמריקנית המנתחת את חומרת האיום של הנשק הגרעיני באירן"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il