X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כדי לאפשר לאדם לקוי שמיעה לשמוע טוב יותר, לא מספיק להתאים לו אביזר שמיעתי שישפר אצלו את איכות השמיעה, עלינו לאפשר לו גם תנאים ראייתיים טובים יותר: תיקון לקות ראיה ע"י משקפיים מתאימים, זווית צפייה נוחה, תאורה מספיקה, מרחק סביר מהדובר והימנעות מרעש אופטי
▪  ▪  ▪

בתקשורת היומיומית אנו מסתמכים לא רק על הערוץ האודיטורי (השמיעתי), אלא גם על הערוץ הויזואלי (הראייתי). פירוש הדבר, שלא רק הרמזים השמיעתיים של השפה הדבורה חשובים לנו, אלא גם תנועות השפתיים של הדובר, הבעות פניו ושפת גופו.
הערוץ הויזואלי הוא בעצם ערוץ שמשמש גם את האוכלוסיה בעלת שמיעה תקינה בהתנהלות היומיומית שלה, במיוחד כשהיא נמצאת בתנאים בהם האינפורמציה האודיטורית אינה אופטימלית, למשל בתנאים של רעש סביבתי. ככל שהרעש עולה בעוצמתו על הדיבור, אותו אנו מנסים לקלוט, כך ההסתמכות שלנו על הערוץ הויזואלי נעשית משמעותית יותר. זה בא לידי ביטוי גם כאשר אנו חשופים לשפה זרה (שאינה שפת האם שלנו), וזה בא לידי ביטוי, כמובן, גם אצל אנשים לקויי שמיעה.
באופן כללי, אנשים לקויי שמיעה, שאצלם האינפורמציה השמיעתית חסרה או/ו מעוותת, מסתמכים אף יותר על האינפורמציה הויזואלית מאשר אנשים בעלי שמיעה תקינה. יחד עם זאת, קיימת שונות בין ליקויי השמיעה השונים, הן מבחינה כמותית והן מבחינה איכותית, באופן בו הם מסתמכים על הערוץ הויזואלי.
ישנם לקויי שמיעה שתופסים את הדיבור בעיקר דרך הערוץ הויזואלי והערוץ האודיטורי רק משלים את הערוץ הויזואלי (זה נכון בעיקר אצל אנשים בעלי לקות שמיעה חמורה-עמוקה), וישנם לקויי שמיעה שתופסים את הדיבור בעיקר דרך הערוץ האודיטורי, ואילו הערוץ הויזואלי הוא רק ערוץ משלים.
קיים מיתוס, שאנשים בעלי ירידת שמיעה עמוקה (חירשות) מסוגלים לתפקד מצוין רק דרך קריאת שפתיים, ללא שום אינפורמציה שמיעתית. אולם, למערכת הויזואלית יש מגבלות, שאינן מאפשרות לה לשמש כערוץ תפיסה בלעדי. כשאנו מדברים, ההנעה של איברי ההיגוי מיועדת ליצור אלמנטים שנבדלים זה מזה מבחינה אקוסטית, ולא מבחינה ויזואלית. באופן כללי, רק שליש מהאינפורמציה החשובה לתפיסת דיבור היא נראית.
יחד עם זאת, מחקרים שבדקו יכולת תפיסת אינפורמציה שפתית דרך הערוץ האודיטורי בלבד, דרך הערוץ הויזואלי בלבד ודרך הערוץ האודיטורי-ויזואלי בקרב לקויי שמיעה בעלי ירידות שמיעה חמורות-עמוקות הראו, כי השילוב של הערוץ האודיטורי-ויזואלי שיפר את יכולת התפיסה של הנבדקים לאין שיעור (כלומר, סכום התוצאות של הערוץ האודיטורי בנפרד והערוץ הויזואלי בנפרד היה קטן יותר מהתוצאות של הערוץ האודיטורי-ויזואלי).
המסקנה, אם כך, מאוד ברורה - על-מנת לאפשר לאדם לקוי שמיעה לשמוע טוב יותר, לא מספיק להתאים לו אביזר שמיעתי שישפר אצלו את איכות השמיעה. עלינו לאפשר לו גם תנאים ראייתיים טובים יותר: תיקון לקות ראיה על-ידי משקפיים מתאימים (במידת הצורך), זווית צפייה נוחה (לדבר מול האדם לקויי השמיעה ולא מאחוריו או מצדדיו), תאורה מספיקה (אך לא מסנוורת), מרחק סביר מהדובר (לא יותר מ-2-3 מטר) והימנעות מ"רעש אופטי" - כל מיני גירויים ויזואליים שעשויים להסיח את דעתו של המאזין מפני הדובר.

מחברת המאמר הינה קלינאית תקשורת בכירה באופטיקנה מכשירי שמיעה
תאריך:  24/12/2007   |   עודכן:  24/12/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לראות טוב יותר כדי לשמוע טוב יותר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
למרבה הפליאה - יש חלק קטן מאוד מחיילי מלחמת לבנון השנייה וקציניה, שמתביישים לענוד את האות. זה משדר, רפיסות, חוסר אמון בצה"ל, כניעה לדעת קהל שלילית ומשחק לידי החיזבאללה ומנהיגיה. חיילי צה"ל וקציניו, בחזית ובעורף, סדיר ומילואים, אזרחי מדינת ישראל - סליחה אבל ניצחנו! מאמר זה - הוא הצדעה ללוחמי צה"ל על כל זרועותיו
אביתר בן-צדף
הייתי מעניק לבימאי הסרטים ניר טויב (למרות גילו הצעיר) את פרס ישראל לתקשורת על מפעל חיים    עתה מסתער עליו מח"ט "גולני", מבלי שראה כלל את סרטו, "תדע כל אֵם", שהוקרן בערוץ 1    יידעו אבות ואמהות, כי צבאנו מכלה תקציבי עתק על חשבון רווחתנו, על חשבון בריאותנו ועל חשבון חינוך ילדינו, מסכן את עצם קיומנו, ומספק לנו ביטחון לקוי    כפי שאמר המשורר - אין כל תמורה לאגרה!
נרי אבנרי
לדעתו של יואל מרקוס, ראש הממשלה אהוד אולמרט, אחראי אישית לפציעתם ומותם המיותר של חיילים ואזרחים. נכון, הוא לא כתב את זה (וינוגרד כן), אבל המסקנה הזו מבצבצת מעצמה מתוך ההגדרה שלו את אולמרט: "מנהיג כושל". אז איך זה שהוא רוצה אותו בשלטון?
ארז בן-ארי
ארגונים רבים גילו בשנים האחרונות את היכולות של מסופים רזים (Thin Clients) והאפשרויות הגלומות בהן לחיסכון כספי. לטכנולוגיה זו יש גם יתרונות משמעותיים בתחום אבטחת המידע
בועז מושקוביץ
"שלום עכשיו" - תנועה פיקטיבית?    איך אפשר לקדש פעילות כספית לא חוקית למען מטרה שקרית    הם עדיין מרמים את הציבור, שאש"ף כביכול קיבל את ההחלטה 242, אך התיאוריה, שאנשי השמאל ציירו עם אצבע באוויר, אכן אינה קיימת בעולם הגשמי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il