X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כעת כבר ברור לכולם שהשביתה, שהתחילה בזחיחות דעת מופלגת של מנהיגיה, לא תשיג אפילו קרוב למה שהוגדר על ידיהם כ"ייהרג ובל יעבור"
▪  ▪  ▪

לדברי מקטרגינו שאנו המרצים איננו שובתים "מזי רעב", יש לענות שהעלית האינטלקטואלית של מדינה אינה אמורה להיות "מזת רעב". המדינה עצמה אמורה להיות מעוניינת באי שחיקת שכר המרצים. לכן מטרותיה של שביתת המרצים מוצדקות כשלעצמן. גם נרשמות לה כבר תוצאות חיוביות, אם כי בלתי-צפויות: נשיא אוניברסיטת ת"א, פרופ' גליל, השכיל להבין שהיושרה והחזון האקדמי המתבקשים מתפקידו עולים לאין שיעור על הקולגיאליות המפוקפקת הנדרשת ממנו כלפי הגוף הדינוזאורי המדשדש הנקרא ור"ה (ועד ראשי האוניברסיטאות). צעדו הנחרץ במשיכת האוניברסיטה שלו מן העתירה להשבת המרצים לעבודה בצעדי שיטור, הפיח בבת-אחת באוניברסיטה זו ניצוץ של אופטימיות, לכידות, גאווה ותקוה, שהיו חסרות לה כל-כך, ואשר מקרינות גם מחוצה לה.
אבל כעת כבר ברור לכולם שהשביתה, שהתחילה בזחיחות דעת מופלגת של מנהיגיה, לא תשיג אפילו קרוב למה שהוגדר על ידיהם כ"ייהרג ובל יעבור". כבר היום הם מרגישים "על הברכיים" (ציטוט מדברי יו"ר סגל הטכניון, "ישראל היום", אתמול). למצב זה כמה סיבות, שכאן אתעכב על העיקרית שבהן: כמו הסינדרום ההיסטורי של גנרלים המתכוננים למלחמה הקודמת, אף ה"גנרלים" כאן התכוננו לשביתת המרצים הארוכה הקודמת.
ואכן, שמה של השביתה המפוארת מ-1994, שארכה 70 יום, הביסה את רבין ופרס, והביאה לתוספת שכר למרצים בשיעור של 100% - נישא כמודל, במפורש, בפי מנהיגי השביתה הנוכחית. אלא שהבדלים בסיסיים, שניתן היה בקלות להכיר בהם מראש, נשכחו:
א. לפני שביתת 1994 לא היתה שום "שביתת 1994", שנסתיימה בהענקת פטורים גורפת לסטודנטים עבור קורסים שלא למדו ולא נבחנו עליהם. טרם נוצק מטבע ה"נזקים האקדמיים ההפיכים", שכיום כולם סוחרים בו. באקדח קפצונים ניתן לאיים רק פעם אחת.
ב. לצאת לשביתה על תוספת של 20% (כך זה התחיל הפעם) - זה לא כמו על 100%.
ג. אם בזמן השביתה הציבור הניזוק ממנה ישירות, קרי הסטודנטים, מפגין בקמפוסים, חוסם כבישים, ומניף שלטים נגד המרצים: "רוצים ללמוד" - כן, כך היה ב-94! - זה אחרת מהמצב הנוכחי בו יש ברית אופוריה מוזרה בין המרצים והסטודנטים.
ד. לפי נתון רשמי של הפקולטה להנדסה באוניברסיטת בן-גוריון, כ-40% מהקורסים נלמדים בזמן השביתה (ע"י מרצים מן החוץ וסגל זוטר). מצב זה, שהתגלותו הציבורית מביכה את המרצים, לא היה ב-1994 וממדיו התפתחו מאז. צא ולמד: סטודנט לא יכול להיות 60% נעדר ביום נתון. בקמפוסים יש גם פעילויות נוספות כגון קשר עם הקהילה וכנסים. התוצאה הסופית היא שבזמן השביתה היום הקמפוסים שוקקי חיים, ובאוניברסיטאות במרכז הארץ קשה מאד למצוא מקום חנייה.
ה. ולבסוף: המדינה השתנתה. הביטוי "לא יעלה על הדעת" כל כך שחוק, אך באמת, מי היה מעלה על הדעת בתשנ"ד שעיר ישראלית תהיה מותקפת שנים ברקטות ללא תגובה ותרופה? שחייל צה"ל יופקר במשך שעות שותת דם עד מותו בידי פלשתינים? מי היה מאמין שבמלחמה יהיה העורף נטוש לדאוג לעצמו? מי היה מאמין שנגד ראש ממשלה מכהן תתנהלנה כמה חקירות פליליות במקביל? ששביתת מורים על-יסודיים תתמשך חודשים באדישות ממשלתית? ש... היום כשכולנו מאמינים, האיום הלא-מוגדר כשלעצמו של "ביטול הסמסטר" נראה איכשהו קטן עלינו.

הכותב הוא פרופסור במחלקה להנדסת-תעשיה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון. כותב בענייני אקדמיה בבמות שונות. לאחרונה פנה, עם קבוצת פרופסורים, לביהמ"ש העליון, להצטרפות למשיבים התומכים בהנהגת שקיפות בועדות המינויים באקדמיה, ונגד הנהלות האוניברסיטאות שעתרו לעליון.
תאריך:  02/01/2008   |   עודכן:  02/01/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה נכשלת שביתת המרצים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
צבי הכהן מכשיל את המשא ומתן
מרצה מן החוץ  |  3/01/08 00:16
2
המרצים לא שווים את השכר שלהם
אלון_  |  3/01/08 13:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
עשרות שנים חיפש יהודי מפראג את כתובתה של ילדיה יהודיה שאימץ בין חומות מחנה הריכוז, אבל ביום שבו הצליח לאתרה בשיכון בבלי בתל אביב ואף שיגר אליה מכתב - נפטר, ולא זכה לפגוש בה
צחי לוי
מה מבדיל בין שתי חברות שעובדות על פרויקטים דומים? מדוע חברה אחת מצליחה פעם אחר פעם, וזאת למרות כל המכשולים והסכנות בעוד שחברות אחרות עם אותן מאפיינים נתקעות איפשהו מאחור לאורך הדרך?
יוסי עבדי
יו"ר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, צחי הנגבי, תוקף את צה"ל על-רקע "כישלון היערכותו בחמש השנים האחרונות", וכך יורה חיצי ביקורת באשר להתנהלותו בימי מלחמת לבנון השנייה    אלא שאם תפקיד הוועדה הוא "לפקח ולבקר את צה"ל" - איפה בדיוק הייתם אתם, חברי הוועדה, במהלך אותן חמש שנים?
גרשון אקשטיין
אנו עומדים לפני פרסום הדוח הסופי של ועדת וינוגרד מבלי לדעת או לשער את המסקנות הכלולות בו, אך מכול הפרסומים בתקשורת סביב הנושא, עולה כי הממשלה בראשות אהוד אולמרט, ודגש על כל הממשלה, שגתה או לא פעלה נכון
ידידיה ארגמן
מהדורת החדשות? או נבחרת החדשות (או יותר נכון, נבחרת הכישרונות. ובתרגום סימולטני: נבחרת הכוכבים) של ישראל. פורמט קצת שחוק, לא? פורמט שחוק אבל עובד. ועם זה קשה להתווכח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il