X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אסד לא התאמץ ולא יתאמץ כדי להחזיר לידיו את הגולן, לא בהסכם שלום ובוודאי לא במלחמה המלחמה למען לבנון תחזק את משטרו של אסד בעקבות הרווחים הרבים שיפיק ממנה
▪  ▪  ▪
בשאר אסד [צילום: AP]

רבים המדינאים, הכותבים והעיתונאים המעריכים כי אסד מתעקש להחזיק בקלף הלבנוני והעירקי כדי שארה"ב תחזיר לידו את הגולן מידי ישראל, אז יוותר על לבנון חמאס ועירק. אך אני מעריך כי אסד לא התאמץ ולא יתאמץ כדי להחזיר לידיו את הגולן, לא בהסכם שלום ובוודאי לא במלחמה, הוא מוכן להילחם על שליטתו ואחיזתו בלבנון וזאת מהסיבות שאפרט במאמרי זה.
מלחמה על הגולן כרוכה בהוצאות רבות ועשויה לתרום להפלת המשטר הסורי. המשטר בחישובי משפחת אסד חשוב מהאדמה, והוכיחו זאת ב-1967 כאשר נסוג שר הביטחון הסורי דאז, חאפז אסד, מחזית הלחימה נגד ישראל, ושלח את חייליו להתפרס בדמשק סביב תחנת הרדיו והטלוויזיה וסביב המוסדות המרכזיים כדי למנוע את הפלת המשטר, בנוסף להכרזתו על נפילת קוניטרה בידי ישראל כאשר חייליו עוד נלחמו בתוך קוניטרה.
המלחמה למען לבנון תחזק את משטרו מאחר והרווחים רבים, תחילה בגזילת כספי לבנון הרשמיים והפרטיים, שמוגדרים על-ידי מקורות מקורבים בכ-20 מיליארד דולר. בנוסף לכך רווחים המתבטאים במקומות עבודה ומודיעין לכמיליון אזרחים סוריים לערך, החיים מעבודתם בלבנון, יותר מחמש מיליון סוריים בכל התחומים.
הרווח החשוב הוא שאחיזת סוריה במרכז העניינים הלבנוני מבחינה פוליטית, צבאית ומודיעינית, מעניקה למשטר אסד מעמד אזורי חשוב, שמכפיל את חשיבות סוריה מדינית וגיאוגרפית ומעניק לה משקל בזירה הערבית והבינלאומית.
רווח נוסף של משטר אסד הינו הרחבת מעגל הרדיפה אחר מתנגדיו מבני סוריה, או מהמשטרים הערביים והמערביים, ומתוך לבנון. בכך יוכל לרקום עסקות עם משטרים אחרים ולקבל תמורתן סכומי כסף נכבדים, כפי שעשה בפרשת הצבא האדום היפני כאשר קיבל תמורתם עסקה כלכלית משתלמת עם יפן, וכפי שעשה בפרשת מפלגת הפועלים הקורדית BKK כשמכר אסד האב את אוג'לאן בתמורה ביטול פלישה טורקית לחלב.
רווחים אלה הפסיד בשאר אסד, לכן הוא רואה את המלחמה למען החזרת לבנון רווחית וחיונית למשטרו, בניגוד למלחמה למען הגולן. לא בשאר היה זה שהפסיד את הגולן אלא אביו וקודמיו אשר הפילו את הגולן במלחמה מול ישראל כאשר הוא היה עוד ילד, אך לבנון היא זו שהפסיד רק חמש שנים לאחר שירש את המשטר מאביו, וזו מועקה שתרדוף אותו כל חייו.
אופציית החזרת הגולן בדרכי שלום גם היא בעייתית מבחינתו של אסד, שכן היא מחויבת בהוצאות ומחויבויות רבות שהעיקרי שבהן הוא החזרת מאתיים אלף פליטים, שאולי מספרם היום הגיע למיליון, וכל מה שכרוך בזה החל מסלילת כבישים ובנייה וכן הספקת שירותים ותשתיות כמו: בתי ספר, בתי חולים, חשמל, מים וביוב. יחד עם זאת המצאת עשרות אלפי מקומות עבודה בפרק זמן מיידי, אינו דבר העומד ביכולתו של המשטר הסורי בעידן בשאר, שנתפס כחלש בסוגיות רווחה ופנים.
סכנה נוספת שנשקפת על משטר אסד בהחזרת הגולן, היא ריקון מרגלות הר קאסיון, המשקיף על דמשק מתושביו, פליטי הגולן שירצו לחזור לאדמותיהם וכך נתח מרכזי מהאסטרטגיה של המשטר תעמוד בפני סכנה. שלום עם ישראל תמורת החזרת הגולן תרוקן את התושבים ששיכן המשטר באזור המפריד בין דמשק לגבול עם לבנון בטענה של מוכנות למלחמה עם ישראל.
המשטר הסורי נלחם להחזיר את שליטתו בלבנון כי זו אופציה זולה יותר ואירן משלמת את הוצאותיה, והעם הלבנוני משלם את מחיר שלוות מולדתו וביטחונו. למען החזרה לשלוט בלבנון ממשיך אסד לחמש את חיזבאללה, כדי למנוע הקמתה של מדינה יציבה וחזקה שתאיים על משטר אסד. אחד התנאים שמציב חיזבאללה למועמדים לנשיאות כתנאי לתמיכתו, הוא מעורבות בבחירת הפיקוד הבכיר של הצבא, כשהמטרה - מניעת התחזקות הצבא הלאומי הלבנוני וחיזוק הרשת המודיעינית הסורית בלבנון.
מי שחושב שהחזרת הגולן לסוריה תרגיע את הבוטות של המשטר
הסורי כלפי לבנון, טועה ומטעה, המשטר מדמשק השלים מזמן עם המצב הקיים ברמת הגולן אך מעולם לא ישלים עם אובדנו ללבנון, שהרי אדמת לבנון יקרה יותר ופורייה יותר מרמת הגולן. למען החזרת השליטה הסורית בלבנון אסד מנסה לאחרונה להרגיע את השטח ולא להכעיס.

תאריך:  08/01/2008   |   עודכן:  08/01/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לבנון או הגולן בסדר העדיפות של אסד?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אז מה?להחזיר את הגולן בכל מקרה
ע.ג1  |  8/01/08 18:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון רול
המערכת המשפטית מגמשת שריריה נגד ילדות בנות 14-16, משום שהיא חוששת להתעמת עם הדבר האמיתי - המתיישבים הנחושים של הגדה המערבית.
אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי, עו"ד ורו"ח
בעקבות רצונם של אנשי עסקים רבים לפעול באסיה בכלל ובשוק ההונג קונגי בפרט, גובר הצורך להתייחס בקווים כלליים למתרחש שם, מבחינת שיטת המיסוי
ד"ר אריה בכרך
האם נשחרר את החטוף במחיר הרוגים וחטופים אחרים? 179 ישראלים נרצחו בחמש שנים האחרונות מידי מחבלים משוחררים כמו ברגותי. מי יסתכל בעיני משפחותיהם ובעיני המשפחות העתידיות?
גיא שלמון
עיסוק מתמיד בפעילות גופנית מגדילה את הסיכוי לצמצם אחוזי שומן, ומכאן חלה ירידה ברמות הלפטין    הרי ככל שרקמת השומן קטנה יותר בגוף, כך היא מפרישה פחות לפטין
אביתר בן-צדף
לתואר, "סכל השבוע", ראוי, ללא תחרות, אלוף (מיל.) מתן וילנאי, סגן שר הביטחון, שאמר לרן ידעי, תושב מודאג באשקלון, "כמה כבר אנשים נהרגו באשקלון?"    חצור, תל-נוף, פלמחים, נמל אשדוד ויבנה מתקרבים במרץ לתוך מניפת הירי הפלשתיני תלול-המסלול    אחרי צומת "עד-הלום" פתוחה הדרך לתל אביב, הקרובה כדי חצי שעת נסיעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il