X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עוזי כהן 2008-1952
▪  ▪  ▪
[צילום: מיכאל חורי]
יחד עם גיגי ה"לץ" / ועם צפצא "בול עץ" / ועם שוקילה "ג'ורה" / יחד עם צוציק "ינשוף" / ועם חיליק "פרצוף" / ועם שמיל "עמוד בצד!" / יחד עם צבינג'י "ס'תכל" / ועם ג'ינג'י "מקל" / ועם זלמן "בלורה" / וכמובן גם עם שפיץ הקטן / וזם / ויויו גם.
ויויו גם
ז'ורז' ברסנס
נוסח עברי: דן אלמגור
ביצוע: להקת הנח"ל

ביום שבו אנשים בני גילך מתחילים למות, אתה מרגיש שמישהו מנסה לומר לך משהו, אבל לא בטוח שאתה מספיק חכם כדי לקלוט מה באמת קורה. כשזה קורה יום לפני יום הולדתך ה-55, וכשכמה ימים קודם לכן אדם אחר מסביבתך חוטף התקף לב, גם אם הוא כבר מתלוצץ עם רופאיו וקוראיו, אתה כבר צריך להיות בטוח שקו אדום, באיזשהו מקום ביקום, נחצה, וששום דבר שוב לא יהיה כשהיה.
אפשר להתווכח כמה "צעדים" של אדם-שמכיר-אדם צריך לעשות כדי לכסות את כל העולם. התפישה היותר מפורסמת גורסת שדי בשבעה צעדים כאלה. אבל רעננה, שפעם הייתה בשבילנו כל העולם (ומן הסתם עודנה כל העולם בשביל כמה אנשים שעדיין מתגוררים בה), ניתנת בוודאות לכיסוי בשני צעדים. כלומר, אם נמצא בה מישהו שלא מכיר את עוזי כהן, כי אז אין ספק שלפחות אחד ממכריו מכיר אותו היטב. כלומר הכיר. ובכל זאת, איכשהו נראה שעוזי כהן היה ונותר אחד האנשים היותר לא מוכרים ולא מובנים בציבוריות הישראלית.
הכל התחיל כשהיינו בני עשרים. פוליטיקאי בחיתולים, ממשפחת עולים, ששואף להיבחר לחברות במועצת הפועלים המקומית, פוגש עיתונאי בראשית דרכו שמרגיש בעלות על הקרקע ומתרגל את הכוח המשכר של המילה הכתובה, המודפסת והמופצת. לא התחלה טובה למערכת יחסים. יש בעוזי - כלומר, היה בו - משהו שגירה אותך ללעוג לו. הוא אף פעם לא הפסיק להרים להנחתות. העיתונאים באו, הלכו והתחלפו, והוא - כל פעם בתפקיד אחר - עדיין היה שם, משחק אחד נגד מאה, משגר לאוויר העולם את רעיונותיו הפנטסטיים, הפרובוקציות, והשאיפות שבמבט ראשון תמידנ"או מופרכות עד כדי גיחוך. העיתונאים אהבו להכות בו, אבל הוא, איכשהו, תמיד הצליח להשתמש בתנועתו של היריב לתועלתו.
אדם לא משכיל, לא עשיר, בעל ליקוי בשמיעה ובדיבור, בלי שורשים משפחתיים שמגיעים עד חזן, יערי ואגודת השומר. ועם תשוקת עשייה שיכולה להזיז הרים, אבל לא יכולה לעבור את מחסומי הפוליטיקה והתקשורת של שנות השבעים. מה נותר לו לעשות? עוזי כהן עשה משהו שאיש לא עשה לפניו: הוא השליך את עצמו כפתיון. אבל בתוך הפתיון הזה הוא טרח והסתיר מראש קרס משולש יעיל במיוחד. אתם תלעגו לי, אבל כדי שתוכלו לעשות זאת תפרסמו את רעיונותי. תבקרו אותי, אבל תציגו אותי ככתובת לאנשים פשוטים שמבקשים עזרה. תגדירו אותי כאיום על הדמוקרטיה, אבל בכך תגדילו את כוחי האלקטורלי.
עוזי כהן הצחיק, אבל צחק אחרון, כל הדרך אל הקלפי. בניגוד למאמרים המתלהמים נגדו, הוא ידע בדיוק מה הוא יודע ומה אינו יודע. מה הוא יכול ומה מוטב שיימנע מלעשות. הוא אמר שאינו חפץ בכסא בכנסת מפני שמחוץ לכנסת הוא יכול לשלוט בארבעים ח"כים. מהומה אדירה קמה למשמע המשפט הזה. עשרות מאמרים מלומדים שביכו את הדמוקרטיה הישראלית וניבאו אבדון למדינה. אבל מבחינתו של עוזי, זה לא היה יותר מתירוץ. עוד הרמה להנחתה. עוד פתיון. בסופו של דבר, הרי לא חשוב מה אומרים, חשוב מה עושים. עובדה: עוזי כהן יכול היה להיות חבר כנסת. הוא בחר לוותר על העמדה הזאת ונשאר ברעננה. כמה פוליטיקאים ישראלים ויתרו על כוח ולו פעם אחת בימי חייהם?
והנה הסוד שרק מעטים יודעים: בסופו של דבר, את כל התרגילים הפוליטיים שבהם השתתף, עשה עוזי רק כדי להבטיח ולשמר את עמדת העשייה שלו ברעננה. כדי, למשל, להקים שדרת פסלים מרהיבה לאורך הרחוב הלא סלול (אז) שהפריד בין רעננה הממוסדת לבין שכונת העולים שבה גדל, אותו רחוב שבו נפגע אביו מרכב חולף. ואפילו במעשה הזה ידע היכן בדיוק עובר גבול יכולותיו: הוא נמנע מלבחור את הפסלים ולהציב אותם בעצמו, והעביר את הסמכות לאדם מתאים. שוב חזר הניגון הישן של ויתור על כוח. התוצאה: תערוכה מושכלת, נכונה, שנבחרה בקפידה והוצבה בתבונה. ראשי ערים וסגני ראשי ערים אחרים, אנשים משכילים ממנו, חשבו שהם יכולים לבחור ולהציב פסלים בעצמם. והתוצאה מדברת בעד עצמה. באופן מרתק במיוחד, האיש שוויתר על כוח שוב ושוב, הצליח להסוות ולהסתיר את חולשתו באמצעות התגרויות מילוליות שהעלו מסך עשן בין התקשורת לבין המציאות.
והנה עוד סוד שרק מעטים יודעים: מודל החיקוי של עוזי כהן לא היה שמחה ארליך, או משה נסים, אתם עבד שנים רבות (הוא השתייך לצד הליברלי של הליכוד, עוד עובדה שלא ידועה לרבים). הוא חלם להיות כמו זאב גלר, איש מפא"י, ראש העיר השני, והאגדי, של העיר השכנה, כפר-סבא. גלר מת מהתקף לב בכסאו, במהלך ישיבה במשרדו בעירייה בשנת 1982, בהיותו בן 60. עוזי כהן היה באותה עת חבר צעיר במועצת העיר רעננה. האם אפשר ללמוד מזה משהו? רק שאנשים אמיתיים עושים את מלאכת החיים בדרכם שלהם. מההתחלה ועד לסוף.

הכותב הוא סופר ועורך מדעי. יליד ישראל, (דור שני), נצר למשפחה רבנית ידועה בליטא. שירת בצה"ל כראש צוות הפקה של סרטי הדרכה. הציג שתי תערוכות של תצלומים אמנותיים, ופירסם שני ספרי מדע בדיוני ("עבודת נמלים" בספריית פועלים, ו"מעוף כלולות" ב"כתר"). עבד בידיעות אחרונות עשר שנים כעיתונאי, בעל טורים ועורך, ולאחר מכן כיהן כעורך המדעי של הארץ. זכה במספר פרסים בינלאומיים על כתיבה מדעית פופולרית. כיום מכהן כמנהל המחלקה לפרסומים ולתקשורת במכון ויצמן למדע.
תאריך:  20/01/2008   |   עודכן:  13/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועוזי גם
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
יישר כוח על דברים היוצאים מהלב ל"ת
מיכאל ב  |  20/01/08 15:46
2
כן/לא דעה רק וטיפה ולהשלים(?)!
עוד סתם אזרח  |  20/01/08 17:25
 
- בבקשה להבהיר: הארץ, בני ציפר
איתן בוקס  |  20/01/08 18:07
3
גם גלר סידר ג'ובים לבני המשפחה ל"ת
שאלת תם.  |  20/01/08 17:32
4
יפה ומרומם
אםרת שדר  |  20/01/08 18:06
5
איזה כבוד ? העיקר המחיר !!
א .פובליציסט  |  20/01/08 19:58
6
הכרנו את עוזי דרך התקשורת
דן גשש  |  20/01/08 20:18
7
קומבינה היא קומבינה היא.......
יהודי פשוט.  |  20/01/08 20:19
8
מחקר עוזי כהן איננו מכון ויצמן
רענני  |  21/01/08 10:56
 
- רצוי לרענן את הדמוקרטיה ברעננה
יבשם עזגד  |  21/01/08 23:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
דניאל ברנבוים קיבל דרכון פלשתיני, כדי להמשיך להציק למדינת ישראל    הוא משרת שנים רבות את התעמולה הפלשתינית - כמו הרבה ישראלים והרבה יורדים    "ברית שלום" ניצחה לבסוף    העלית הישראלית איבדה את האמונה בקיום מדינה יהודית בארץ-ישראל. היא עושה לביתה מתוך שכנוע, כי אין עתיד למדינה, ואפילו משתפת פעולה עם האויב בזמן מלחמה    בגולת אירופה קראו היהודים למתרפסים כמו ברנבוים, "יהודי 'מה-יפית'"
ד"ר יובל ברנדשטטר
ראש ממשלת ישראל איננו יודע מה לעשות חוץ מלסמוך על חסדי שמיים. לראש ממשלת ישראל אין צבא, אין עוצמה, אין חיל אוויר, אין אונים, אין עצה, אין תבונה, אין עצה, אין תושייה, והוא איננו מוכן לספק את הסחורה היחידה שיש לו למכור כראש ממשלה של מדינה ריבונית: ביטחון
יוסי עבדי
הפלשתינים מנסים להחדיר לשטחים חומרי נפץ במסווה של "ציוד הומאניטארי"    ישראל עולה על 'התרגיל' - וחושפת את היוזמה    ומה אנחנו עושים עם זה? כלום. שום דבר    בצה"ל ובמשרד החוץ בחרו לשתוק    שוב: הכישלון ההסברתי המוכר    מבולבלים? גם אנחנו
עו"ד משה גולדבלט
על הציבור לדעת כי מסע הפרסום המסיבי המבטיח "מימוש זכויות רפואיות" הוא הטעיה. אין "זכויות רפואיות"! קיימות רק זכויות חוקיות התלויות, בין היתר, בקביעת מצב רפואי ומימושן דורש הכשרה משפטית מקצועית
שבתאי עזריאל
יש לפרשת ביניש-כוחן משמעויות מרחיקות לכת, הרבה יותר מאשר נראה על השטח. נהוג להטיל על שופטים תפקידי אמון, אתיקה, יושרה וכיוצ"ב. איזו הצדקה יש לכך אם כך נוהגים שופטים?!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il