X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פעילות הנדל"ן של ישראלים ברומניה הפכה פופולרית מאוד בשנים האחרונות, ולאחרונה הפכה פופולרית לבדיקה וחקירה גם ע"י רשויות המס. לא תמיד - אי חבות במס משמעה העלמת מס, וקיימת אפשרות גם לפעולה במסגרת החוק שתוצאותיה היעדר חבות במס בישראל
▪  ▪  ▪

בימים אלו פורסם בעיתונות כי רשויות המס שמו להן כמטרה פעילות של ישראלים ברומניה, מדינה אשר בשנים האחרונות הפכה פופולרית ביותר להשקעה בקרב ישראלים. לגישת רשויות המס מחלק גדול של פעילות זו ההכנסות אינן מדווחות בישראל ולכן לכאורה מהוות העלמת מס על-פי דיני המס הישראלים.
כפי שנראה בהמשך לא בהכרח כך המצב לפחות במישור הדין המהותי. ההשקעה ברומניה בייחוד על-ידי מי שאיננו בעל אזרחות רומנית מתבצעת רובה ככולה באמצעות חברות שהתאגדו ונרשמו ברומניה. כל עוד יש הקפדה על כך שניהולן של אותן חברות רומניות לא ייעשה מישראל אלא בחו"ל, דהיינו כל ההחלטות המהותיות בהן ותפעולן ייעשה בחו"ל, ובישראל יינתן לכל היותר דיווח או פעילות שאינה עולה כדי קבלת החלטות מהותיות, לא ניתן לראות במשקפי הדין הישראלי הפנימי את החברות הרומניות כחברות ישראליות מכוח ניהול ושליטה בישראל (האמור הינו נכון גם בטרם הפעלת אמנת המס עם רומניה).
לפיכך, יש לבחון את פעילותן של אותן חברות רומניות במשקפי הדין בישראל המתייחס לחברה נשלטת זרה (חנ"ז) וחברת משלח יד זרה (חמי"ז). ככל שהשליטה והניהול בחו"ל החברות הרומניות אינן מהוות חמי"ז בהינתן שיש להן פעילות עסקית (ובכלל זה מכירות וקניות) ואינן נותנות שירות העולה כדי "משלח יד מיוחד".
כאשר בוחנים את הכניסה לגדר החיוב במס בישראל מכח חברה נשלטת זרה (חנ"ז), רואים ראשית כי אם יש שותף זר אמיתי המחזיק ב-50% או יותר, ממילא אין חבות בישראל של בעלי המניות הישראלים, שכן כלל אין המדובר בחנ"ז. אך גם בהנחה כי מדובר בחברה אך ורק של משקיעים ישראלים נוצר מצב מעניין: כללי החנ"ז מחייבים במס על דיבידנד רעיוני מחברה שיש לה הכנסות פאסיביות (העמדת נכסים לשימוש אחרים) או מרווחי הון, אך מוציאים במפורש מתחולתם את בעלי המניות של חברות שהכנסותיהן הינן עסקיות.
יוצא מכך, שכאשר מדובר בחו"ל בכלל וברומניה כמשל בפרט, משתלם לנישום הישראלי לטעון לאופי עסקי של פעילות החברה הרומנית, שאז ישולם אך ורק המס הרומני וכל עוד לא יימשכו רווחים מהחברה הרומנית לא ישולם מס בישראל. מאידך רשויות המס הישראליות יעדיפו (משיקולי מס) לראות באופי פעילות החברה הרומנית כהשקעה המניבה לה רווחי הון.
מדובר למעשה בהיפוך תפקידים לעומת המצב בישראל, שבו בשל שיעורי המס משתלם לרשויות המס לראות בהכנסה כהכנסה עסקית ואילו הנישומים טוענים להכנסה הונית.
לפיכך, ביחס לפעילות בחו"ל המתנהלת באמצעות תאגיד זר, על-מנת שלא לחוב במס בישראל יש לעמוד במבחנים שפותחו על-ידי רשויות המס הישראליות ואשר הובאו לבתי המשפט על ידם המעידים על עסקיות הפעילות. לעיתים - טענו רשויות המס לנסיבות מרחיבות ביחס לפעילות עסקית - לדוגמה מבחן הבקיאות הוכר לעתים כמתקיים גם כאשר נעשה שימוש בכישוריו וידיעותיו של אחר העוסק בתחום. מבחנים נוספים היו - האם נעשתה פעילות לצורך השבחת הנכס, הגדלת זכויות בנייה, אופי הנכס כעסקי, רמת הסיכון, מימון חיצוני וכו'.
דומה שרשות המיסים בישראל נמצאת כאן במילכוד. בבואה להילחם בתופעה ברומניה (או בנדל"ן בחו"ל) בין היתר על-ידי טענה כי המדובר בפעילות הונית ולא עסקית, עשויה הרשות לגלות כי טענה זו הינה חרב פיפיות בעת ניסיון של הרשות להגדיל את המס על עסקות נדל"ן בישראל בטענה כי הן עסקיות דווקא.
מוצע אפוא לנישומים לבחון היטב את מצב הדברים ואת העיגון המשפטי לפעולתם ובכל מקרה להקפיד על דיווח וגילוי נאות לרשויות המס, ותוך מודעות לכך שעצם הדיווח אין משמעו בהכרח חבות במס.

הכותבים הם ממשרד אלתר עורכי דין.
תאריך:  27/02/2008   |   עודכן:  27/02/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דמיטרי רייזמן
אילו הייתי בטוקיו, הייתי מרגיש את עצמי חייב ולתת לטושיקטסו מאטסוקה את הכבוד המגיע. הרי ביום בו דבק רבב לשמו הטוב, מר מאטסוקה ז"ל לא בחר בנבצרות זמנית. הוא גם לא אמר שהציבור חייב לתת לו הזדמנות לתקן
נרי אבנרי
האם באמת שר האוצר הלכלכן רוני בראון חושב על נתניהו את מה שאמר עליו בראיון לעיתון "כלכליסט"? שימו לב איך סיכם את תקופת יו"ר הליכוד במשרד האוצר: ביבי נתניהו עשה ניסים ונפלאות בכלכלה" ("ערב חדש", 10.08.05). קביעה שפיצית, בהירה, וחד-משמעית
עו"ד משה מכנס
עמדתם של ארגוני הנשים, ושל הנשים המתיימרות לדבר בשם בנות-מינן, פגעה בפרשת קצב במעמד האישה ובצדק
עו"ד יוסי דר
מדאיג ביותר ששופט בית המשפט העליון מתייחס בפסקנות לאירוע משפטי קונקרטי, הנוגע לאדם קונקרטי, וזאת - שעה שהטיפול באירוע טרם הסתיים, ומה שיותר חמור: בטרם ראה בדל מסמך הנוגע לאירוע
אסף גולן
הבלבול המושגי הקיים בישראל בנוגע ל"ימין" ו"שמאל", נובע מרבדי משמעות ייחודיים לתרבות העברית-תנ"כית באשר למושג ימין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il