X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שר התחבורה לחץ - והמלצות ועדת טרכטנברג לתחבורה הציבורית שונו כץ מתנגד למימון המלצות הוועדה מתקציבו - אך במקביל התגלתה חריגה של 3.5 מיליארד שקל בתוכנית "נתיבי ישראל", שתחייב קיצוץ בפרויקטי הרכבת
▪  ▪  ▪
כ"ץ. פרויקטים ברכבת יקוצצו [צילום: פלאש 90]
כ"ץ פוגע בתחבורה הציבורית
עלות תוכנית הטיפול בתחבורה הציבורית לחומש הקרוב נאמדת ב-2.5 מיליארד שקל, שבהם אמורים לשאת באופן שווה משרדי האוצר והתחבורה. אלא שכ"ץ מתנגד למימון התוכנית מתקציב משרדו, שמשמעותו היא גריעה של 1.25 מיליארד שקל מתקציב הכבישים של המשרד לחומש הקרוב. כ"ץ, עם זאת, סירב נחרצות להסכים לקיצוץ הפרויקטים, גם במחיר קיצוצה של התוכנית לשדרוג התחבורה הציבורית

הסיבוב הראשון במאבק בין שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לבין משרד האוצר, סביב המלצות ועדת טרכטנברג, הוכרע בשבוע שעבר כשידו של כ"ץ על העליונה.
ל-TheMarker נודע כי האוצר נסוג בו מכוונתו להכליל בנוסח ההמלצות שיובאו לאישור הממשלה את סעיפי המחלוקת שעסקו ברשויות התחבורה המטרופוליניות. הסעיפים, כפי שנוסחו בדוח ועדת טרכטנברג, איימו לכאורה להפקיע סמכויות מידי משרד התחבורה לטובת הרשות המטרופולינית שתוקם בגוש דן.
כ"ץ התנגד להכללת סעיפים אלה, והודיע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי יסרב לתמוך באישור הדוח בממשלה. הסעיפים קבעו כי סמכויות משרד התחבורה ברישוי התחבורה הציבורית בגוש דן יועברו מיידית לידי רשות תחבורה זמנית, שבראשה יעמדו ראשי עיריות המטרופולין.
רשות זו, כך המליצה הוועדה, תוקם עוד לפני שתושלם החקיקה הכללית שקובעת את מבנה הרשויות המטרופוליניות, את תחומי סמכותן ואת היקף הפיקוח עליהן. המשמעות לפיכך היא הפקעה מיידית של סמכויות משרד התחבורה לטובת ראשי הערים בגוש דן, מבלי שנקבעות סמכויות הפיקוח של שר התחבורה עליהן. ככל הידוע, יושמט סעיף זה מן ההמלצות שיובאו לאישור הממשלה, ורשות התחבורה המטרופולינית בגוש דן תוקם רק לאחר השלמת הליך החקיקה הכולל של הרשויות ברחבי הארץ.
סעיף שני שעמד במחלוקת, קבע כי משרד התחבורה יאציל לטובת הרשויות גם את סמכויותיו לביצוע פרויקטי תשתית לאומית. לכאורה נועד סעיף זה להקנות לראשי ערים את הסמכות לקדם פרויקטים החולשים על שטחי כמה רשויות מקומיות. אלא שכ"ץ ראה בסעיף זה ניסיון "לחטוף" מידיו את ניהול פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, המבוצע כיום בידי חברת נ.ת.ע הכפופה למשרדו.
לפי הערכות, מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, התפטר לפני כחודש לאחר שכ"ץ זעם עליו כשגילה שנתן את הסכמתו להכללת סעיף זה בדוח ועדת טרכטנברג - בניגוד לעמדתו. הסעיף ישונה לפיכך, כך שהסמכות להאציל סמכויות אלה תינתן בידי שר התחבורה בלבד. לפי הנוסח המתגבש, יוכל שר התחבורה להסמיך את משרדו, או כל גוף אחר מטעמו, לביצוע אותם פרויקטים לפי שיקול דעתו.

תחבורה ציבורית או רכבת העמק?

לצד ה"פתרון" שהושג בסוגיית רשויות התחבורה, שוררת בין הצדדים מחלוקת מהותיות בסוגיית המקורות התקציביים לפרק התחבורה הציבורית בדוח. ועדת טרכטנברג המליצה לחייב את משרד התחבורה במימון 50% מרפורמת חיזוק התחבורה הציבורית והגברת נגישותה לפריפריה.
מדובר בתוכנית הכוללת בין היתר את הורדת תעריפי הנסיעה באוטובוסים וברכבות לזכאי ביטוח לאומי ולסטודנטים, הגברת האוטובוסים בקווים האזוריים והמקומיים ב-33%, הגברת תדירות האוטובוסים למכללות, למוסדות דיור מוגן, לישובים כפריים ופריפריאליים, הגברת האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, וכן הוספת מערכות מידע אלקטרוני בתחנות האוטובוס ובאינטרנט.
עלות התוכנית לחומש הקרוב נאמדת ב-2.5 מיליארד שקל, שבהם אמורים לשאת באופן שווה משרדי האוצר והתחבורה. אלא שכ"ץ מתנגד למימון התוכנית מתקציב משרדו, שמשמעותו היא גריעה של 1.25 מיליארד שקל מתקציב הכבישים של המשרד לחומש הקרוב.
כ"ץ, עם זאת, סירב נחרצות להסכים לקיצוץ הפרויקטים, גם במחיר קיצוצה של התוכנית לשדרוג התחבורה הציבורית.
כהצעת פשרה, הציע כ"ץ לאוצר לקצץ מחצית מן הרפורמה המתוכננת בתחבורה הציבורית ולתקצב כעת רק את מחציתה - במימון האוצר - ולממן את היתרה מתקציב משרדו לאורך השנים הבאות, "בהתאם לצורך שיתגלה בעתיד". ואולם, האוצר צפוי לסרב להצעה זו, הן משום התועלת החברתית הטמונה בשדרוג התחבורה הציבורית, והן משום התועלות הכלכליות שברפורמה למשק, הנאמדות לפי ועדת טרכטנברג ב-400 מיליון שקל מדי שנה.

הממשלה שכחה לתקצב את מתחמי התחזוקה

אלא שבינתיים, נודע כי קיצוץ זה אינו הגדול שבפניו יעמדו בקרוב תוכניות הפיתוח של משרד התחבורה.
ל-TheMarker נודע כי באחרונה נחשפה חריגה מהותית באומדני תוכנית "נתיבי ישראל", שאישרה הממשלה רק בפברואר 2010. מדובר בתוכנית לרישות הארץ בכבישים ובמסילות רכבת אושרה בפברואר 2010 בעלות כוללת של 27.5 מיליארד שקל, שיתפרשו לאורך העשור הקרוב. ואולם, סכום של 11.2 מיליארד שקל מתוכנית זו יועד עבור רכבת ישראל, לצורך רכש ציוד נייד (רכבות), הקמת מתחמי תחזוקה ולצורך מימון פרויקט החישמול של מסילות הרכבת ברחבי הארץ.
באחרונה מצאה חברת רכבת ישראל כי התקציב שנקבע בהחלטת הממשלה התברר כלא ריאלי, ועומד לפי אומדנים מעודכנים על 14.7 מיליארד שקל. זאת, משום שבהחלטת הממשלה על התקציב לא שוכללה כלל עלות הקמת מתחמי התחזוקה במיליארדי שקלים.
לפיכך נדרש בימים אלה משרד התחבורה לקצץ מן התוכנית סכום של 3.5 מיליארד שקל. במהלך דיונים שקיימו משרד התחבורה ואגף התקציבים בנוגע לחריגה, הועלו בידי האוצר מספר חלופות אפשריות לקיצוץ הנדרש. בין היתר, באמצעות קיזוז שניים מן הפרויקטים שמקדם המשרד במסגרת תוכנית "נתיבי ישראל". האחד - פרויקט להארכת כביש חוצה ישראל (כביש 6) דרומה, מצומת מאחז ועד לצומת הנגב (קטע 21). מדובר בשלושה מקטעים באורך כולל של 46 ק"מ, המיועדים לביצוע בתקציב המוערך כיום ב-1.5 מיליארד שקל. המקטע הראשון בקטע 21, בין צומת מאחז ללהבים, כבר אושר סטטוטורית ועומד לפני פרסום מכרזי קבלנות לביצועו.
הפרויקט השני שקיצוצו נדון הוא המקטע האחרון בפרויקט רכבת העמק - מעפולה לבית שאן. מדובר בקטע האחרון של הפרויקט, שהאוצר התנגד נחרצות לתקצובו במסגרת תוכנית "נתיבי ישראל" בטענה להיעדר כדאיות כלכלית. עלות הפרויקט כולו - שישתרע מצומת הצ'ק פוסט בחיפה לאורך 60 ק"מ - מוערכת ב-4.1 מיליארד שקל.
יש לציין כי אין מדובר בפעם הראשונה שבה מתבררת חריגה באומדני הפרויקטים של רכבת ישראל. לפני ארבע שנים חשף TheMarker חריגה של שבעה מיליארד שקל מתקציב החומש של הרכבת - אשר רובה נבעה מאומדנים לא ריאליים שיוחסו לפרויקט הקו המהיר לירושלים.

תאריך:  23/11/2011   |   עודכן:  24/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בלחץ השר: המלצות טרכטנברג לתחבורה שונו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
דיווח: הזמרת תודה בכתב אישום מתוקן שבמסגרתו ייגזרו עליה שישה חודשי מאסר, שאותם היא תרצה בעבודות שירות
מערכת אתר ערוץ הספורט
בצד אחד אלופת אירופה ובצד השני האימפריה האיטקלית. מי תסיים ראשונה?
איתמר לוין
לורן בן-ארי מהפועל פתח תקוה תקף אדם בבקבוק בעת בילוי במועדון    ביהמ"ש התחשב בהודאתו ובכך שמאסר בפועל עלול לקטוע את הקריירה שלו
עופר וולפסון
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, הגיש הצעת תיקון לחוק הבחירות לכנסת, הבאה למנוע השפעה או ניצול של עובדים בידי מעבידם וחברי ועד    "הצעת החוק נולדה בעיקר משיחות עם עובדי התעשיה האוירית, שחיים כץ הוא יו"ר הוועד שלה"
מחלקה ראשונה
24 נשים נרצחו מתחילת 2011 בידי בני זוגן או בתוך המשפחה    צעדה בתל אביב לקראת היום הבינלאומי לציון המאבק באלימות נגד נשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il