הסיבוב הראשון במאבק בין
שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לבין משרד האוצר, סביב המלצות ועדת טרכטנברג, הוכרע בשבוע שעבר כשידו של כ"ץ על העליונה.
ל-TheMarker נודע כי האוצר נסוג בו מכוונתו להכליל בנוסח ההמלצות שיובאו לאישור הממשלה את סעיפי המחלוקת שעסקו ברשויות התחבורה המטרופוליניות. הסעיפים, כפי שנוסחו בדוח ועדת טרכטנברג, איימו לכאורה להפקיע סמכויות מידי
משרד התחבורה לטובת הרשות המטרופולינית שתוקם בגוש דן.
כ"ץ התנגד להכללת סעיפים אלה, והודיע לראש הממשלה,
בנימין נתניהו, כי יסרב לתמוך באישור הדוח בממשלה. הסעיפים קבעו כי סמכויות משרד התחבורה ברישוי התחבורה הציבורית בגוש דן יועברו מיידית לידי רשות תחבורה זמנית, שבראשה יעמדו ראשי עיריות המטרופולין.
רשות זו, כך המליצה הוועדה, תוקם עוד לפני שתושלם החקיקה הכללית שקובעת את מבנה הרשויות המטרופוליניות, את תחומי סמכותן ואת היקף הפיקוח עליהן. המשמעות לפיכך היא הפקעה מיידית של סמכויות משרד התחבורה לטובת ראשי הערים בגוש דן, מבלי שנקבעות סמכויות הפיקוח של שר התחבורה עליהן. ככל הידוע, יושמט סעיף זה מן ההמלצות שיובאו לאישור הממשלה, ורשות התחבורה המטרופולינית בגוש דן תוקם רק לאחר השלמת הליך החקיקה הכולל של הרשויות ברחבי
הארץ.
סעיף שני שעמד במחלוקת, קבע כי משרד התחבורה יאציל לטובת הרשויות גם את סמכויותיו לביצוע פרויקטי תשתית לאומית. לכאורה נועד סעיף זה להקנות לראשי ערים את הסמכות לקדם פרויקטים החולשים על שטחי כמה רשויות מקומיות. אלא שכ"ץ ראה בסעיף זה ניסיון "לחטוף" מידיו את ניהול פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, המבוצע כיום בידי חברת נ.ת.ע הכפופה למשרדו.
לפי הערכות, מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, התפטר לפני כחודש לאחר שכ"ץ זעם עליו כשגילה שנתן את הסכמתו להכללת סעיף זה בדוח ועדת טרכטנברג - בניגוד לעמדתו. הסעיף ישונה לפיכך, כך שהסמכות להאציל סמכויות אלה תינתן בידי שר התחבורה בלבד. לפי הנוסח המתגבש, יוכל שר התחבורה להסמיך את משרדו, או כל גוף אחר מטעמו, לביצוע אותם פרויקטים לפי שיקול דעתו.