X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאז הסכם אוסלו, המושג "שלום" זוכה אצל אזרחי המדינה לפרשנות מצמצמת בהרבה. "שלום" במובנו העדכני איננו קיצו של הסכסוך, אלא העדר מלחמה ופיגועים. השלום הוא הזכות להיפרדות או להינתקות - שלום של פרידה
▪  ▪  ▪
אוסלו. צימצמה את המושג "שלום"

המושג "שלום", מבטא באופן כמעט מושלם את תורת היחסות במדינאות ובפוליטיקה באזורנו. את שאיפתו לשלום, ביטא העם היושב בציון כבר בעת הקראתה של מגילת העצמאות. המדינה שזה עתה קמה ביקשה להושיט את ידה לשלום ולשכנות טובה, לאלה שקמו להחריבה ולמנוע את תקומתה מחורבות שואת יהודי אירופה.
מדינת ישראל העוברית ביקשה שלום עם סביבתה. היא עשתה זאת מתוך הכרה עמוקה בצורך בשלום ובמגבלות כוחה. השאיפה לשלום ביטאה את רצונה של המדינה היהודית הצעירה בבית-לאום משל עצמה, ואת היותה נטולת שאיפות אימפריאליסטיות וטריפ של משיחיות מתחסדת.
מלחמת העצמאות ותוצאותיה, לא היוו עבור יריבותיה של ישראל הזדמנות להשגת פיוס היסטורי. מאז מלחמת השחרור, במשך כשני עשורים, התעצמו הצדדים בסכסוך האזורי לקראת עימות בלתי נמנע, כולל ואכזרי - מערכה של הכל או לא כלום שהובילה, במלחמת ששת הימים, לתבוסה מוחלטת של מדינות ערב ולהתרחבותה של מדינת ישראל אל עבר גבולות אוטופיים במונחי תוכנית החלוקה.
התבוסה המוחצת שנחלו מדינות ערב בעימות עם ישראל, הגבירה את המוטיבציה שלהם להכות במדינה הצעירה שביססה את אחיזתה במזרח התיכון. יהירותה של ישראל, כמו גם אובדן הפרגמטיזם המדיני והציוני, יצרו יחדיו את התנאים להפתעה האסטרטגית של מלחמת יום הכיפורים. צבאות מצרים וסוריה אומנם לא השיגו הישגים קרקעיים בסיומה של המלחמה, אבל עוצמת המכה שספגה מדינת ישראל יצרה את התשתית לכינונו של הסכם שלום היסטורי עם מצרים ולתמורה המלאה ששילמה ישראל: נסיגה מלאה משטחי חצי האי סיני.
מאז החתימה על הסכם קמפ דיוויד חלפו כמעט שלושים שנה. ביקורו המרגש של הנשיא סאדאת ונאומו ההיסטורי מעל בימת הכנסת לא זכו לשחזור מאז. השלום עם מצרים עמד ברגעי מבחן משמעותיים: רצח הנשיא סאדאת, תקיפת הכור בעירק, מבצע של"ג, האינתיפאדה ומלחמת לבנון השנייה. אבל גם השלום הקר, אשר במסגרתו מתיירים ישראלים במצריים ופוקדים את חופי סיני, הוא שלום יקר מפז.
מאז קמפ דיוויד, חתמה ישראל על הסכמי ביניים שונים עם ערפאת והרשות הפלשתינית לגווניה, ואף חתמה על הסכם שלום היסטורי עם הממלכה הירדנית. עם זאת, מאז הסכם אוסלו ולחיצת הידיים החשדנית במדשאות הבית הלבן, דומה כי המושג "שלום" זוכה אצל אזרחי המדינה לפרשנות מצמצמת בהרבה.
"שלום", במובנו העדכני, איננו קיצו של הסכסוך. השלום אינו מבשר חיבה ורעות בין העמים. השלום אינו מתאר אכילת חומוס בקלקיליה וקניות מסוגננות בשווקים של רמאללה. שלום מודל 2008 נמדד במונחים צנועים יחסית של ביטחון ושקט. השלום נתפס בעיננו כהעדר מלחמה, פיגועים ומתאבדים. השלום הוא הזכות להיפרדות או להינתקות. השלום הוא גדר, גבוהה ומפרידה. השלום של היום משמעו אי אמון בין הצדדים ורצון לדחוק את זה את זה אל מעבר לחיץ מפריד גבוה ככל האפשר. השלום הוא הזכות שלא לראות ולא להיפגע. השלום הוא שלום של פרידה, ארוכה, מתמשכת - אחת ולתמיד. הוא שלום חד-צדדי יעיל - יעיל כמו כדור נגד צרבת.
במשך שנים נמנעה ישראל מן התשלום הנקוב להסדר אזורי. כיום, מוכנה ישראל לשלם מחיר כואב עבור זכותה להיפרד. היא מוכנה לשלם ללא גינונים של טקס, ללא תמורה וללא ביקורי גומלין.
ישראל זקוקה לשלום שלה, המוקף תיל וחומה. מתוך ישראל הקטנה נשוב ונעצב את החברה המוסרית והערכית שאיבדנו. בישראל המתחדשת ניצור את בסיסי ההסכמה לשישים השנים הבאות ומתוך עוצמה זו שאין לה תחליף, נמשיך ונושיט את ידנו האחת לשלום ובאחרת נאחז במשמורת ההדק. גישה זו, המכירה בעליבותה של המציאות, היא שעשויה להוביל את שכנינו להכרה כי עוצמתנו אינה טמונה בגודלה של המדינה - אלא בעובדת קיומה.

תאריך:  13/03/2008   |   עודכן:  13/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלום
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
איך מרובעי הראש האלה שורדים?
בועז מושקוביץ  |  13/03/08 19:45
2
שטות! איסלם זמונח המנוגד לשלום
יהודה דרורי  |  13/03/08 21:32
3
אבי התנתקות רוצה להמשיך להרוס
דרור הכהן  |  13/03/08 22:46
4
למה אתה מצפה ?
אודי פ  |  14/03/08 01:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמואל קופר
כאשר באים לנתח את היחסים בין היהדות והציונות צריך להבין ראשית וקודם לכל, שמדובר בשני הפכים. לגבי היהודי החרד לדבר ה', הציונות היא האנטי תזה של היהדות
ניסן יואלי
הפיגוע הרצחני בישיבת מרכז הרב, עוררה אצל רבים את השאלה - כיצד התורה לא הגנה על לומדיה    התשובות בציבור הדתי והחרדי מגוונות
עו"ד אברהם פכטר
יש בין אזרחי ישראל הערביים, קבוצה גדולה, שרוצים שוויון מלא ביד אחת - ומחזיקים פגיון לשימוש, ביד שנייה
מנחם רבוי
לאחר הגשת כתב האישום פרסם ערוץ 10 ראיון עם המתלוננת א' ממשרד התיירות וביצע [לכאורה] עבירת סוביודיצה    מעבר לנושאים שידרשו את הכרעת בית המשפט השאלה היא האם יוכלו השופטים לקיים את הדיון כשהם חופשיים מלחצים    האם המשפט יתנהל בבית המשפט או "בכיכר השוק" של התקשורת
צילה שיר-אל
תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
רשימות נוספות
אהבה  /  הרב ארז משה דורון
יוקרה  /  שהם סמיט
ימין  /  אסף גולן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il