לבקשת בנו, הסכים חיל האוויר האמריקני לעטר בכוכב הכסף את פראנסיס גארי פאורס, טייס מטוס הריגול, שהופל באחד במאי 1960 מעל ברית-המועצות.
טרם נקבע מועד לטקס העיטור.
חיל האוויר, שדן בבקשת פראנסיס גארי פאורס הבן, קבע, שאביו עמד בגבורה ובאומץ בחקירות בבתי-כלא סובייטיים, שכללו "פיתויים, עורמה, עלבונות ואיומים להוציאו להורג".הוא נדון לעשר שנות מאסר, וריצה כשנתיים מהן, עד שהוחלף בברלין בפברואר 1962 במרגל הסובייטי רודולף אבל. פאורס נהרג בשנת 1977 בתאונת מסוק, שהטיס מעל לוס אנג'לס.
בשנת 2000 עוטר פאורס במדליית השבויים, בצלב הטיסה המצוינת, במדליית השירות לביטחון הלאומי ובמדליה של ראש הסוכנות המרכזית לביון (CIA). עתה יעוטר גם בכוכב הכסף.
חיל האוויר האמריקני הפעיל עבור סוכנות הביון את הטיסות מעל לברית-המועצות - במסווה של טיסות של הסוכנות האמריקנית לחקר החלל (NASA) - עד שטיל נ"מ הפיל את מטוסו של פאורס. הוא פלט את עצמו, וצנח בשלום. שנים רבות ביקרו אותו רבים על שלא שם קץ לחייו - כביכול, לפי הוראות המבצע.
לדברי פאורס הבן, טקס עיטורו, לאחר כחמישים שנה, יטהר סופית את אביו. לדברי הבן, התדריך לטיסה קבע, שאם תהיה תקלה, עליו ליפול בשבי, ולא להתאבד. המחט המורעלת, שקיבל בציודו, הושארה למקרה, שיענוהו. בתדריך, שקיבלו פאורס וחבריו למשימה מאנשי CIA, נאמר, כי הם רשאים לדבר בחקירה, אך לא למסור את כל הפרטים על המטוס.
"אבא הודה, שריגל, אך לא הסגיר שום מידע חיוני לאויב", אומר פאורס הבן.
פאורס לא עוטר עם שובו מהשבי, בגלל "פוליטיקה בינלאומית" - קובע מסמך של חיל האוויר האמריקני. מסמכים אחרים סותרים את גרסות פאורס (כולל ספרו) על הפרשה, אך אינם מטילים דופי בהתנהגותו בכלא הסובייטי.
גארי פאורס, קפטן במילואים של חיל האוויר האמריקני, היה טייס מצטיין במלחמת קוריאה, וגויס לסוכנות המרכזית לביון. הוא המריא מפקיסטן במטוס הריגול U-2, שהיה סודי, לאסוף מודיעין באמצעות צילומי אוויר של בסיסי טילים בליסטיים סובייטיים באזור סוורדלובסק, והיה אמור לנחות בנורווגיה. טיסות כאלו התקיימו הרבה פעמים, בגובה רב מאוד (כשבעים אלף רגל), מאז שנת 1956, והיו לכאורה מחוץ לטווח הנ"מ והמטוסים הסובייטיים, שניסו ליירטן. למטוס הריגול היו מצלמות חדישות, שאפשרו מודיעין ברזולוציה גבוהה ביותר של מטרות שונות.
לאחר שנכשלו במשימה ליירטו באמצעות מטוסים (ואפילו הנחו אליו מטוס לא-חמוש, שהיה אמור להתנגש במטוסו), ירו הרוסים על פאורס מטח של טילים SA-2, שהפילו את מטוסו. כנראה, זו הייתה הפעלתם המבצעית הראשונה. אחר הפלתו היה ויכוח האם ידע המודיעין האמריקני מראש על ביצועי הטיל SA-2, והאם התחשב בהם בתכנון משימת הצילום של פאורס.
בניגוד לפקודה, פלט פאורס את עצמו בטרם הספיק להפעיל את מנגנון ההשמדה העצמית של מטוסו, שהסובייטים הציגו ברבים את שבריו באחד מהמוזיאונים שלהם.
הפלת המטוס של פאורס הייתה תקרית בינלאומית, שליבתה את המלחמה הקרה.
בעקבות הפלת פאורס החליטה ארצות-הברית לפתח את מטוס הריגול SR-71 הציפור השחורה, שיפעל מעל למעטפת הביצועים של הטילים הסובייטיים, במהירות של שלושה מאך - הרבה יותר ממהירותו של U-2. לפי תחקיר ההפלה, הצליח הטיל הסובייטי להשיג את מטוס הריגול האמריקני, והמתכננים האמריקניים ביקשו לפתח מטוס ריגול מהיר בהרבה. במקביל, תוגברה פעילות לווייני הריגול האמריקניים, שהחלו לסרוק את העולם מגובה רב ביותר, ולצלמו.