לכבוד,
שר התחבורה
שאול מופז
הנדון: חוק פרסום רכב יד שנייה
1. שוק הרכב המשומש בישראל עובר שינויים רבים.
2. המעבר האינטנסיבי לרכבי ליסינג יוצר כללי משחק בהם חברות מנסות במגוון דרכים למכור את מכוניותיהם שהוחכרו ללקוחות.
3. בנוסף, ישנה פעילות ענפה של סוחרי רכב.
4. המשימה לחפש רכב פרטי משומש הופכת למורכבת ביותר. המונח "רכב מיד ראשונה" משמש כדרך להסוות את העובדה שמדובר ברכב מליסינג.
5. שיחות הטלפון שיוזמים מחפשי המכוניות מתנהלות בדרך כלל באופן הבא:
המתקשר: "שלום זה בקשר לרכב".
המשיב: " איזה רכב?"
....
6. יוצא שמי שמעוניין ברכב מבעלות פרטית, לא מליסנג ולא מסוחר, מוצא את עצמו מבזבז שיחות טלפון רבות בהתקשרות לסוחרים ולמתווכים, ולעיתים אף מבזבז זמן על נסיעות כדי לראות רכב שלבסוף מתברר כי הוא מוצע למכירה ע"י סוחר.
7. אשר על כן מוצע כי ייקבע בחוק כדלקמן:
א. לוחות לפרסום כלי רכב למכירה, בכל אמצעי המדיה, יחויבו להקצות מדורים נפרדים לרכבים מבעלות פרטית לעומת רכבים מליסינג או מסוחרי רכב. תהיה הפרדה גראפית ועיצובית ברורה בין שני סוגי המודעות.
ב. האחריות תהיה הן על המוכר והן על בעל אמצעי המדיה. כל סטייה תיחשב כהטעיה בפרסום ותחייב את הלוח ואת המוכר בפיצוי עונשי לדוגמא ללא הוכחת נזק.
ג. פרסומות למכירת רכב מליסינג יהיו חייבות לכלול הדגשה ברורה כי מדובר ברכב מליסינג.
8. אני סבור כי מהלכים אלו ייצרו נורמה תקינה יותר וישפרו את הפעילות בשוק הרכב המשומש לטובת כלל הצרכנים.
בכבוד רב,
אבינועם מגן
ראש הקליניקה להגנת הצרכן, הקרייה האקדמית אונו, הפקולטה למשפטים