X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לעתים גם אם קבלן מקבל לידיו רק חלק קטן מתמורת החוזה, הוא עלול להידרש לשלם מע"מ על מלוא הסכום - גם בגין חלקם של קבלני משנה. כך עולה מפסיקה אחרונה של בית המשפט המחוזי בחיפה
▪  ▪  ▪

לאחרונה ניתן בביה"מ המחוזי בחיפה פ"ד בעניינה של חברת שואח א.ס. בע"מ (ע"ש 1039/06). באותו עניין זכתה המערערת במכרז לביצוע עבודות פיתוח עבור רשות מקומית כקבלן מבצע. המערערת שכרה שירותים של קבלן משנה שיבצע את העבודה בפועל, וסיכמה עמו שמכלל התקבולים מהרשות המקומית יקבל הוא 85% ובידיה יוותרו 15%. כמו כן, סוכם שקבלן המשנה יוציא חשבונית לרשות על חלקו, ואילו המערערת תוציא חשבונית על חלקה (15%).
הסכם המחאת החיוב החלקי הועבר לרשות המקומית אשר בהנהלת החשבונות שלה פעלה למעשה בדרך שהוסכמה בין הצדדים (בסופו של יום זיכתה גם את קבלן המשנה על-פי חלקו). בשלב כלשהו הפסיקה הרשות לשלם ונתבעה על-ידי המערערת והקבלן, וגם כאן - כל אחד עפ"י חלקו.
על אף החלוקה הברורה בין הצדדים, סבר מנהל מע"מ כי על המערערת היה להוציא חשבוניות לרשות המקומית (ולשלם מע"מ) על מלוא הסכומים ולא רק על חלקה. מעבר לכך, טען המנהל כי המערערת חייבת במע"מ על כל סכום החוזה - גם על סכומים שלא שולמו על-ידי הרשות המקומית - זאת כיוון שהעבודות אכן בוצעו, ומאחר שהמערערת מדווחת למע"מ על בסיס מצטבר (דהיינו לפי מועד הזכאות לקבל את הסכומים) ולא על בסיס מזומן (סכומים ששולמו בפועל).
בית המשפט המחוזי בחיפה, בפ"ד של כב' השופט רון סוקול - קיבל את עמדת מנהל מע"מ. בפסק הדין קבע כי המערערת היתה ונותרה "נותן השירות" מול העיריה ביחס למלוא החוזה - הדברים עולים בין היתר מכך שהיא זו שזכתה במכרז (וחל איסור להמחות זכיה כאמור), וכן מן העובדה שהיא זו שהייתה בעלת הדברים מול הרשות המקומית. כל שהומחה הינו הזכויות להעברת כספים ולא החבות החוזית של המערערת מול הרשות ועל כן על המערערת היה להוציא חשבוניות ולשלם מע"מ על מלוא הסכומים להם היתה זכאית על בסיס מצטבר.
בית המשפט נושא בדבריו את דגל המהות הכלכלית ולא את הלבוש שמנסים צדדיים לשוות לה. לגישתנו, אכן הניתוח המשפטי הפורמלי של בית המשפט עשוי להיות נכון בנסיבות העניין - ואכן ייתכן שהדרך שבה היה על המערערת לנהוג היה הוצאת חשבונית לרשות על מלוא הסכום, ובמקביל התקשרות מול קבלן המשנה שלה עצמה וקבלת זיכוי בגין מס התשומות ששילמה לקבלן המשנה בגין חלקו.
עם זאת, לא ניתן שלא להרגיש שלא בנוח מן התוצאה הקשה הנובעת מפסק הדין - ולפיה המערערת - שקיבלה 15% בלבד מן הסכומים - נדרשת לשלם מע"מ על מלוא הסכומים. כלומר המערערת נדרשה לשלם מע"מ לא בשיעור של 17% אלא בסכומים העולים על כל הסכומים שקיבלה המערערת - דהיינו מע"מ אפקטיבי של למעלה מ-100% (ואולי אף הרבה מעבר לכך לאור העובדה שחויבה גם על סכומים שלא שולמו כלל על-ידי העיריה)!
כמו כן, מנהל מע"מ קיבל מע"מ בכפל לאור העובדה שמע"מ שולם גם על-ידי קבלן המשנה (ולא קוזז על-ידי העיריה - שהינה מלכ"ר). המדובר בתוצאה קשה ואבסורדית שיש להימנע ממנה. לפיכך - מוטב היה לו בית המשפט לא היה מסתפק בדחיית הערעור בלבד אלא היה קובע כי למערערת יותרו החזרי תשומות בגין סכומי המע"מ ששולמו על-ידי קבלן המשנה - וכי ניתן יהיה לראות בחשבוניות שהוצאו על-ידי קבלן המשנה לרשות המקומית משום "מסמך אחר" לצורך ניכוי מס תשומות בידי המערערת. כך היו מקוזזות חלק מחבויות המע"מ האדירות של המערערת נגד החזרי התשומות, והניתוח המשפטי היה חי בשלום עם התוצאה הכלכלית. קבלנים היזהרו במעשיכם.

הכותבים הם ממשרד אלתר עורכי דין.
תאריך:  08/04/2008   |   עודכן:  08/04/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יראון פסטינגר
תוצאות ניסיונותיה של קבוצת מיעוט, בכל הכבוד, להכתיב ערכים המנוגדים לעמדת הרוב, תחת שיח ליברלי של "זכויות אדם", בכל הכבוד, היא זו שפגעה וממשיכה לפגוע בחוסננו הלאומי
נרי אבנרי
אני משתמש במילה "מזימה", מפני שמדובר בתוכנית שכולה זדון. התוכנית פשוטה: אורזים "כלום" באריזה יפה, עוטפים בתמונה של יונה עם עלה זית, מעבירים לשונאי נתניהו בתקשורת, ואלה יזעיקו את היהודים לפסטיבל שלום חדש. בסוף המסלול נגלה את אנשי זק"א מלקטים חלקי גופות. איך אני יודע? היינו בסרט הזה
אלעזר לוין
לבייב מביא בפעם השלישית מנכ"ל מענף הביטוח    פרשת קרטל חברות הביטוח שהזניקה לצמרת את איזי כהן    קשרי העבר של אפריקה-ישראל ומגדל    העסקים המשותפים
רפאל רוזנסקי
חליטות צמחיות לשיכוך כאבי ווסת יכולות לעזור להרפיית שרירי הרחם    אמבטיה חמה אמורה לעזור    הפרעות הורמונליות ניתן לווסת על-ידי דיקור סיני
יוסי עבדי
17 אלף איש משלושים וארבע מדינות, קבעו כי ישראל היא המדינה "השלילית" בעולם    רק אירן הקדימה אותנו ברשימה    גם אם תסכימו עם אמיתות הסקר וגם אם לאו, התוצאה - אותה תוצאה: ההסברה הישראלית בקריסת מערכות, ובתעודת הגמר של משרד החוץ - שוב פעם, הציון: "שלילי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il