X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסופרים העולים התארגנו באגודות סופרים ישראלים כותבי רומנית, רוסית, פולנית, עד לא מכבר גם גרמנית, אבל האגודות בקושי חיות, העדר התמיכה הכספית צועק לשמיים ולאט-לאט נעלמים גם הם, לא רק קוראיהם
▪  ▪  ▪

סופר העולה ארצה מוצא את עצמו במצב מביך, מעין אינטלקטואל אנלפבית, הנושא בתוכו ובתיקו תרבות עשירה בה מתערבבים אלמנטים יהודיים וטעמים שהושאלו באופן אינסטינקטיבי מהעם שאירח אותו במשך דורות.
אי-אפשר לקחת ממנו, מהסופר העולה, את יצירותיו הקודמות שזכו אי-שם לביקורת של שבחים, כפי שאי-אפשר לרפות אותו ממחלת הכתיבה, הלא היא נשימתי ונשמתו.
ובכל זאת, כמה שהוא מאושר בהיותו בישראל, בבית, כמה שהוא מתרגש מרמת הישראליות של ילדיו ונכדיו הצברים, כמה שהוא גאה ביצירותיו אותן מראה לכל מי שרוצה, בשפתו מן העבר, הסופר העולה נמצא במעין גולה נפשית. כולו, חלומותיו והמציאות בה הוא חי, מפנים לו עורף וקליטתו הנפשית נותרת פגומה, בלתי אפשרית, מום נסתר בתוכו.
עם הזמן, המציאות הספרותית מזעזעת אותו: הוא כבר איננו הסופר הידוע בארץ מוצאו וגם לא יהיה שוב כזה ומאידך-גיסא הוא לא מרגיש סופר ישראלי, כי איננו כותב בעברית בקושי רב שולט בשפת הרחוב, והפחד שולט בו שמא ילך לאיבוד ועמו כל מה שבנה. הוא איננו שייך עוד לא לספרות שפת אמו, לא בארץ החדשה ולא בארץ מוצאו וגם לא שייך לספרות הישראלית שאליה לא נותנים לו להיכנס, אליה הוא מתקרב ברגישות של כבוד בלתי נסתרת, כי הוא רואה בה המשך של שפת ילדותו הסודית, כשהוריו דאגו שיידע את עקרי הסיפורים של עמו המסופרים בתנ"ך אותו למד עד הבר-מצווה.
כך הוא מובא בפני צומת דרכים אכזרית: להמשיך לכתוב בארץ בשפת אמו ביודעין כי כמות הקוראים שלו יורדת בצורה אקספוננציאלית, ולא רחוק היום בו הדור ההוא יעלם, או לנסות לשבור את כל המחסומים ולהתעקש לכתוב בעברית תוך ידיעה ברורה כי לעולם לא יחשוב ספרותית בעברית אותה עליו היה לרכוש בגיל יחסית מבוגר, או, וזאת האלטרנטיבה הכואבת והבלתי אפשרית מבחינתו: להפסיק לכתוב.
הסופר העולה מוציא ספר או שניים על חשבונו בארץ, ללא אפשרות מינימלית של הפצה דרך חנויות הספרים המסרבות בשחצנות, בלי לבדוק דבר, להסכים להניח עותק אחד מספרו על המדפים. לעתים יש לו לסופר אזרח ישראלי גאה הזדמנות להוציא לאור ספר בארץ מוצאו ואז לרגע קט הוא מרגיש שמצאה את הדרך לפחות להוציא מעצמו את כאבו, אפילו שבבית, בגולת כתיבתו הספרותית, הוא נותר בלתי מוכר, אנונימי.
אם התמזל מזלו, מישהו יתרגם שיר או שניים לעברית ואפילו יפרסם אותם באחת החוברות הספרותיות בארץ. מכאן, אין לו דרך אחרת מאשר המעבר לכתיבה בעברית. הדבר הזה מצריך לא רק רצון עז, כישרון בלימודי שפות, הבנת האישיות האינטימית של העברית, אלא גם סביבה תומכת, סביבה שירגיל אותו להפוך את דרכי מחשבותיו לכיוון חדש: מימין לשמאל.
מעטים אלה שכבר מלכתחילה, מייד עם הגעתם ארצה, התחילו לכתוב רק בעברית ולא פרסמו דבר עד שלא השתכנעו כי שפת כתיבתם אכן הנה העברית הנכונה והעשירה המוכרת להם משיעורי התנ"ך מהילדות.
הסופרים העולים התארגנו באגודות סופרים ישראלים כותבי רומנית, רוסית, פולנית, עד לא מכבר גם גרמנית, אבל האגודות בקושי חיות, העדר תמיכה כספית צועק לשמיים לשווא ולאט-לאט נעלמים גם הם, לא רק קוראיהם.
אפילו בשבוע הספר העברי אינם זוכים לתשומת לב, איש לא מתחשב בהם כחלק בלתי נפרד מהספרות הישראלית, בדיוק כפי שהעולים החדשים בכללותם מהווים חלק בלתי נפרד מעם ישראל. כפי שהארץ אינה היתה קיימת בלי העלייה ובלי קיבוץ הגלויות, כך גם הספרות הישראלית איננה שלמה בלי יצירותיהם של אותם סופרים עולים המהווים חלק נחוץ וחשוב מהנוף החינוכי והתרבותי של הארץ.
בהיותי חבר אגודת הסופרים העברים במדינת ישראל ביקשתי לדעת את דעתו של אחד הסופרים הידועים בנושא ההתעלמות מהספרות הגולה הנכתבת בארץ והמלצתי לשנות את שם ואת אופיו של שבוע הספר לספרות הישראלית ולא רק לספרות העברית. נתקלתי בסרוב חד-משמעי, כמעט בזילזול בוטה ומשפיל. אנחנו, השיב האיש, שמים דגש על הכתיבה בעברית ותומכים בסופרים הכותבים בה ואלה שלא מצליחים אין להם ברירה אלא ללמוד עברית. גסות רוח וחוסר יכולת הבנה של משמעות הספרות הישראלית הרב-גוונית והצבעונית והמתאחדת סביב האוניברסליות של היצירות הישראליות.
חשבתי שעכשיו, לקראת חגיגת השישים למדינה, במהלך התוכניות הרבות בכל עיר וישוב, מישהו יתעורר וייזום הופעות משותפות על הבמות הרבות שיתפזרו בכל עבר, בהן יופיעו סופרים מכל מגוון מוצאי עם ישראל, סופרי ישראל. האחידות הלאומית או השייכות המשותפת חייבת להתקיים גם בבית, לא רק בירידי הספרים ברחבי העולם. חשבתי שמישהו מבין סופרינו ידאג לתרגם לעברית יצירות ישראליות כתובות ברומנית, רוסית, צרפתית, ידיש, ספרדית ויפעיל את כוחותיו לפרסם את התרגומים בחוברות הספרות שלנו.
לא, אין אף סימן לכך. ההשפלה והבורות והשחצנות והביטחון העצמי המוגזם, מנצחים גם בתחום זה.

תאריך:  17/04/2008   |   עודכן:  17/04/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ספרות גולה בארץ
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
דגובה
Davidzon M  |  19/04/08 15:26
 
- 'עם הספר'שואף למגוון-תרבויות
אדלינה קליין  |  29/04/08 16:37
 
- כתבתו של אנדרי פישהוף
שרה להב  |  30/04/08 16:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדמונד חסין
לפעמים האיפוק הוא רק עבדות בתחפושת של חירות. איפוק של ממשלה מתגובה על פעולות אויב וקריאות תיגר על קיומה של המדינה הוא חידלון, חולשה והזמנה לפעולות טרור נוספות
רוני הרש
אתר AllJobs מציג לקראת חג פסח זכויות וחובות העובד והמעסיק
יואב ליבוביץ
מי שמבקש לבנות בריכת שחייה פרטית כדאי שייעזר בשירותי יועץ פרטי מוסמך, שימליץ על בניית הבריכה על-פי העקרונות של משרד הבריאות כך שיקל לשמור על ההיגיינה
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
בעת האחרונה רכב הפך להיות יותר מאשר מוצר נוחות או כסמל מעמדי בחברה, הוא הפך להיות כלי בסיסי לקיום. הכיצד הפך להיות אדם המחזיק ברכב לצורך עצמי קיומי ולצרכי משפחה לא ראוי לקבלת קצבת תמיכה?
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
מטרתו העיקרית של מאמר זה, הינו ליתן לקורא עצות שימושיות כיצד לבחור רואה חשבון ו/או יועץ מס (להלן: "מייצג")
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il