X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומנים אישיים
"סיפור חסידי" לשבת עצמאות - סיפורו של החייל האמיץ יחיאל אינדור ניצול אושוויץ
▪  ▪  ▪

"נדרי לה' אשלם נגדה נא לכל עמו, יקר בעיני ה' המוותה לחסידיו"
אבי המנוח היה ניצול אוושויץ. נכנס לשם כבחור חסידי מעיירה יהודית בפולין וייצא משם כשם שנכנס. עם אותה אמונה אבל עם תובנה שאחרי השואה, אסור לו להתפתות להצעות הג'וינט והיאס להפליג לאמריקה אלא 'הגיע הזמן ללכת הביתה', כפי שאמר לי באחת משיחותיו המועטות בין השתיקות הגדולות שליוו את חייו.
במלחמת השחרור היה בין החיילים המגויסים. אף שאִמי ניצולת הגטו כבר נשאה אותי בבטנה לאחר שהקימה איתו משפחה בחתונ ה- אותה ערך רב צבאי בריטי במחנה המעצר של המעפילים בקפריסין, הוא גוייס מייד כשעלה לארץ ונשלח לאמוני חי"ר ולמוצבים.
את אשתו ההרה הניח בכפר בצפון ביחד עם עוד משפחות שעלו מהגולה הדוויה והקימו שם מהשברים קהילה חסידית של עובדי כפיים.
עימו בצבא היו עוד ניצולי שואה. הציניקנים שבהם צחקו לימים על אותם ימים של 'יידישע סולדאטים' שהיו מנהלים נוהל קרב באידיש עסיסית שנשמעה לי כמערכון של דז'יגאן והיו משחזרים את אימוני המרגמה בפקודות הזויות מתוך השטיבעל, 'יעמוד ר' יחיאל, המכובד בירי בומבה אחת'.
כמה שהייתה זו קהילה חסידית, זו הייתה קהילה ציונית. קשת יום ואידיאליסטית. את יום העצמאות לקחה במלוא הרצינות עם הלל וברכה. "מי שלא היה שלא יגיד לנו לא לברך" אמר לי פעם דסקל הגבאי, שאיבד אחר כך את יעקב בנו - תלמיד הישיבה המבריק - בנופלו עם עוד שניים מחבריו ללימודים במארב מחבלים בבקעת הירדן.
לא היו פשרות עם ההלכה שעיצבה את מי שהלך מתוכנו להתגייס. המפגשים בשטיבעל בין לומדי התורה והלוחמים לא היו רויי מתח כמו היום. כולנו הסכמנו, שכולנו בשליחות, אלה בצה"ל ואלה בתורה.
שלא תהיה הקרקפת ללא תפילין
במלחמת יום הכיפורים, בעיצומה של תפילת מוסף ואני כבר בתפקיד פיקודי ושר ב'קאפלה' החסידית את 'היה עם פיפיות עמך בית ישראל', אמי שתודרכה מראש על כפולת צילצולי טלפון שתסמן לה להרים שפופרת בעיצומו של היום הקדוש, הגיעה לבית הכנסת, והבהילה אותי החוצה. "אני חושבת שצילצלו מהיחידה", אמרה נסערת. לפני שנפרדו ממני, שלחו אותי החסידים הוותיקים לקבל ברכת הדרך מהרבי בשטיבעל השכן שהיה ידוע כבעל המופתים וגם הוא בא משם!
בשל תהפוכות המלחמה והקרבות, התגלגלתי בין מספר יחידות וככל שהתארך הזמן, איבדתי כדרכי עוד ועוד חפצים אישיים. חוץ מהתפילין והנשק. נשק כמובן, אבל תפילין? בשביל זה אתם צריכים להקשיב למה שהיה בנעורי, בישיבה.
יום אחד נתקבלה אצלי חבילת עוגיות מאמי ועימה מכתב נרגש מאבי. "בני יקירי," כתב הוא בכתב יד קשה של פועל יום. "יודע אתה מהו 'קרקפתה דלא מניח תפילין' והנה ראש הישיבה הודיע לי שהחמצת יום אחד הנחת תפילין!"... והוסיף שלהם באושוויץ, לא היה תפילין אבל ב-43' הגיעה קבוצה של יהודים הונגרים וכששמע שיש אצלם זוג תפילין, היה עובר אליהם את הגדר המפרידה בשעת בוקר מוקדמת כדי להניח לדקה תפילין ולומר שמע ישראל. "אל ייקל בעיניך בני מעשה זה", כתב בעברית תלמודית, "היה מאד קשה אז והיה קר והייתה סכנה שאפסיד את חלוקת האוכל ומי שלא קיבל אוכל ליום אחד - היה מסוכן לו אבל היה זה 'בכל מאודך' ".
כשבאתי הביתה רציתי לשמוע עוד על המקרה והאם הגדר הייתה מחשמלת ועוד. לא בכל יום פתח את סגור ליבו ורציתי לנצל את ההזדמנות. "היה מה שהיה וזהו!" פסק.
הרי היה בזה משום פקוח נפש?!, התחכמתי, האם מותר פקוח נפש לשם מצוות עשה?
בעניין הלכה היה מגיב.
-אמת, ברגע שראיתי שעוד יהודים תפשו את הפטנט וגם הם עומדים בתור, הפסקתי.
עם הסיפור הזה הסתובבתי כל המלחמות. הולך יהודי לפני עבודת הכפיה ומוצא עוד יהודים כמותו בעלות השחר בתור ארוך לתפילין, רק כדי שלא תהיה הקרקפת ללא תפילין כנאמר בגמרא. שאני לא אקפיד על כך כל יום?!
והנה הגיעה מלחמת לבנון ומעשה שטן, התפילין נשארו בזחל שנשאר מאחור עם כל הציוד ואני במבואות 'בעבדה' בכניסה לביירות בגדוד הצנחנים הראשון שנכנס לשם. אחרי בירורים בגדוד נמצא זוג תפילין ואני פורש לצד הטור, עטוף בתפילין ובטלית. לפתע מגיע זוג ערבים, גבר ואישה לבושים פרנג'י. הם מתקרבים לטור וחותכים דווקא אלי. מתוך הטלית אני שולף את הרובה "אירפע אידקום" -הרימו ידיכם בערבית.
כשמתייצבים אלו מולי וידיהם אל על, מצביע הגבר עם יד מורמת אל אשתו: "מרתי יהודי". "תוכיחי, מה כתוב פה בקופסא?", אני מצביע על התפילין. "שמע ישראל", היא מוריד את ידה האחת שתלויה עדיין באוויר, מכסה את עיניה ומשלימה את המשפט "ה' אלוקינו ה' אחד". "אחותי אינתעק" אמרתי לה ועיניה לחות, נדמה לי שגם עיני.
עמדה לפני דמותו של אבי ודמות אבותיו ואמרתי "כמה גדולה היא הנחת תפילין שמחברת בין העולמות ומקשרת בין הדורות שאילו לא היו עלי, ספק אם הבת האבודה שהתחתנה עם גבר נוצרי הייתה מעיזה לגשת אל האויב שפלש; וכך הייתה נשארת בניתוק מבני משפחתה בבת ים ועכשיו, שסיפרה את סיפור בני משפחתה שעלו לארץ ונותקה מהם, חיברה עצמה מחדש עימהם.
מצווה גוררת מצוה. איני יודע מה עלה בגורלה אך בודאי שה'שמע ישראל' שלה הרקיע לרגע עולמות ושכר מצוה מצוה ומי יודע אם פסוקה שהצטרף לתפילת רבים לשלום חיילנו לא סייע לנו והכריע את כף הזכויות בהמשך הקרבות.
חלום
עכשיו נספר פה בעניין החלום ששייך ליום הזיכרון ולימים אלו שבין האבל הכפול של יום השואה ויום הזכרון וימי התקומה וההלל.
אני, יש לי מקצוע מוזר - ללכת ללוויות ואזכרות. אחרי אחת הלוויות האחרונות, אבי, הקצטניק מאושוויץ, שכבר איננו עימנו בחיים, הופיע שוב בחלומי, העיר אותי בידו הממוספרת.
- בכית?! אמר.
- לא! למה?
- שמעתי שבכית! אני כבר מכיר אותך. כל פעם אתה בוכה, מאז ששת הימים שכחזרת משם כנער. בכל אופן נדמה לי ששמעתי אותך פה למעלה בוכה, אז באתי.
- נו אז בכיתי!
- אמרתי לך אלף פעמים שאין לך מה לבכות, אנחנו לא בכינו... הוסיף והניע ידו הממוספרת, מה שאנחנו עברנו ולא בכינו... הרי אצלנו נהרגו אלפי איש כל שעה כשהכניסו אותנו במאות - כל שבע דקות לקרמטוריום, ולא בכינו!...
- אז אולי הגיע הזמן לבכות, שאלתי מתוך חלום, הרי המספרים מצטרפים ולא נגמרים. הבטחתם לנו שבאנו לפה כדי לגמור את תקופת המתים?!
- נו!...נו!... ציקצק אבי לשונו בעברית פולנית אידישאית... אתה שוכח את הירושה שהשארתי לך?
- איזה ירושה, אבא, כל החיים עבדת כמו חמור וירושה לא הייתה! גרוש לא היה!
- ומה עם ה"קדיש" שהשארתי לך, ירושת הקדיש?! כל שנה אמרתי קדיש - בעשרה בטבת וביום השואה - קדיש לכל בני המשפחה שנרצחו במאותיהם, ועכשיו אתה היורש צריך לומר זאת במקומי.
- איזו מן ירושה זו אבא, קדיש? צעקתי, אני אומר קדיש ואני אפילו לא מכיר אותם!
- זו בדיוק הנקודה!... קרא בחיוך נצחון; אתה מבין, אתה לא מכיר אותם, גם אני לא הכרתי אותם, הם הלכו למוות אלמונים במאותיהם, אלפיהם ומליוניהם. ועכשיו הכל השתנה. אצלכם העתונים מלאים בשמות, תמונות וסיפורים. כל הרוג הוא שם. וכל העם זוכר אותו. ואצלנו מי זכר אותם?! עכשיו אתה מבין שיש הבדל, שבצד הדמעות אפשר קצת לחייך וצריך קצת לשמוח, שיש מדינה ויש צבא ואפילו יש מי שיקבור את המתים, מה שלא היה אצלנו...
וכך נעלם אבא בחלום כמו שהופיע עם חיוכו הנוגה ועם נחמת הקצנטניק שלו לימים אלו.

מאיר אינדור הוא מראשי 'אלמגור' - ארגון נפגעי הטרור, סא"ל ב(מיל.), דור שני לניצולי שואה.
תאריך:  09/05/2008   |   עודכן:  09/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החייל האמיץ ניצול אושוויץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מרגש. פנינה ספרותית והיסטורית
אילנה רז  |  15/05/08 18:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים גבאי
אלישע היה בחור נאה. בלונדי, עיניים כחולות, גבוה, מרשים את סביבתו. הייתה לו חברה, ואני זוכר היטב שאהב אותה אהבה עזה. הוא ידע שחברתו תהייה אשתו. ואכן כך היה.
אביטל קשת
לזכרו של הנעדר שלא שלט בסמים ובחייו
אביטל קשת
חתולים מתים גם בשבת
יורם דורי
יורם דורי, יועצו של נשיא המדינה שמעון פרס, נילווה לביקור הנשיא בפולין וכתב "יומן מסע"
אביטל קשת
אני עונה על שאלת הלמה חזרת בתשובה
רשימות נוספות
8 פצועים במפגן צניחה בתל אביב  /  עידן יוסף
זכתה בחידון התנ"ך ומסרה עצומה לאולמרט  /  עידן יוסף
חוגגים עצמאות בפלאפון  /  עמירם פליישר
בלייר וחגיגות השישים   /  אורנה רב-הון
מהו הדיון ההלכתי ביחס למדינת ישראל?  /  הרב יעקב הלוי
גם ליהודים יש נכבה  /  דר' רון בריימן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il