X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחרונה מתרבים הקולות הקוראים לוותר על הגולן כי כך יגיע שלום עם סוריה. "המומחים" הללו אינן יודעים דבר על מערכת השיקולים של השלטון הסורי בסוגייה זו
▪  ▪  ▪
דמשק

מדי כמה חודשים קמים אצלנו קולות של "מומחים לסוריה" (וביניהם כמה שנלחמו בגולן ועליו במלחמות ישראל, גם ברוכים יהיו) הקוראים למהר ולהחזיר לסוריה את הגולן כי השלום שיפרוץ בעקבות החזרתו ימנע את המלחמה הבאה שתהיה מלחמת טילים על העורף, יפריד בין סוריה ואירן, יגרום לסוריה לייבש את חיזבאללה, ואסד יגרש סופית את מפקדות הטרור מדמשק. אסד רוצה - כך יודעים נביאי סוריה - להשתלב בעולם המתקדם להיי-טק ולגלובליזציה, רוצה רווחה ופיתוח כלכלי, וכל זה יגיע אם הוא יעשה שלום עם ישראל.
טענה נוספת שלהם היא שהשלום עם סוריה ישחרר את הפקק המונע שלום בין ישראל ובין שארית מדינות ערב, ויביא אפילו לנורמליזציה בינינו לבין שכנינו. והפלשתינים - כשיראו שאוטוטו יש שלום בין ישראל לסוריה - ימהרו לקבל את תנאי ישראל כדי לא להישאר מאחור. הדבר היחיד המבדיל בינינו ובין עולם אוטופי זה הוא - לדעת אותם "מומחים" - העקשנות של כמה אנשי ימין חשוכים אצלנו להמשיך ולאחוז בגולן.
הבעיה עם חלק מ"המומחים" הללו היא שהם אינם מבינים ערבית, אינם חשופים למה שקורה בציבוריות הסורית, ואינם מבינים את הזירה הפנימית הסורית המסובכת להבנה גם עבור הסורים עצמם. לחלק מ"מומחי" הוויתור על הגולן יש או היה קשר כלשהו מתישהו עם שגריר סוריה בבירה זו או אחרת והם בטוחים שמה שהוא אמר להם לפני שנה או שנתיים הגיע היישר ממרכז קבלת ההחלטות הסורי, ההחלטות הסופיות והקבועות שלעולם לא ישתנו. הם לא שמעו על כך שמה ששגריר אומר היום עלול להשתנות מחר בבוקר אם לא כבר הלילה, ומה שהוא אמר לישראלי נועד לעתים קרובות לגשש, לחמם, לבדוק את הדופק אצלנו, לא יותר. "המומחים" מייד רצים לספר לחבר'ה שהנה, הנה, קול השלום עם סוריה, דופק בדלת.
הם משמיעים לנו את המאנטרה: "אסד לא יסכים לקבל פחות מסאדאת, כלומר את הגולן עד המילימטר האחרון, ולכן תג מחיר השלום ידוע לכול". הסורים שומעים את הקולות הללו היטב, וזו הסיבה שהם אינם מוותרים על מילימטר בגולן, שכן אם הישראלים אומרים זאת, מדוע שהסורים ידרשו פחות? כך, הפה הגדול של "המומחים" הללו מעלה את המחיר שישראל תצטרך לשלם עבור השלום עם סוריה. במקום לדבר על מה שאנחנו ניתן, חשוב לדבר על המחיר שהסורים יצטרכו לשלם. מדוע שלא נאמר כל העת: "הגולן הוא תג המחיר של השלום שישראל תהיה מוכנה לתת לסורים"? אם כך נדבר כולנו, יצטרכו הסורים להשיב לשאלה: "מדוע אתם, הסורים, מתעקשים לא לשלם את מחיר השלום שישראל דורשת?"

אירן

המשטר בסוריה אינו חש בצורך להתנתק מאירן ולהתחבר למערב כפי שסאדאת חש בזמנו כלפי בריה"מ. אדרבה, חשיפה למערב ולשיטה הדמוקרטית, הגלובלית והקפיטליסטית תעמיד את המשטר הסורי בפני סכנות שכיום הוא רחוק מהן. הוא אינו רוצה להתחכך עם מדינות אירופה ואמריקה שיעירו לו כל העת על מצב זכויות האדם והחירויות הפוליטיות בסוריה. אירן - לעומת זאת - אינה מעיקה על הסורים בזוטות מעין אלה. אז למה הוא צריך את המערב?
הינתקות מאירן משמעותה מבחינת הסורים ויתור על הסיוע האירני הענק בנפט, בכסף, במימון פרויקטים ויבוא נשק מרוסיה ומצפון קוראה, והחמור מכול - סכנה של ביטול ההכרה השיעית בלגיטימיות האיסלאמית של העדה העלאווית. הגב האירני מאפשר לסוריה מזה מספר שנים לאתגר את ההגמוניה הסעודית במערכת הפוליטית הבין-ערבית, ובלי אירן תחזור סוריה לממדיה הטבעיים, הקטנים, ואסד הקטן ייאלץ להיכנע לתכתיבי המלך עבדאללה הסעודי והנשיא המצרי. זוכרים את אביו?
כל עוד אירן היא מה שהיא כיום, היא תפעל במרץ רב לקעקע כל תהליך של שלום בין ישראל ושכנותיה, ואם סוריה תחליף את הברית שלה עם אירן בברית עם ישראל והמערב, יצרפו האיאתוללות את סוריה לרשימת המטרות של "יצוא המהפכה" האירנית. בניגוד לארה"ב ואירופה חסרות השדרה וההחלטיות, אירן מסוכנת וחסרת מעצורים ומגבלות באמצעים שהיא נוקטת כדי להשליט את האג'נדה שלה על האחרים. ראה עירק, לבנון וחמאס. השלטון בסוריה חושש מזעמם של האירנים, אם יבגוד בהם, יותר ממה שהוא סומך על המערב הרפה, החלש ומדולדל המוטיבציה.

במישור הפנימי

בניגוד למה שחושבים אצלנו, לשלטון הסורי אין שום כוונה להצטרף למגמת הגלובליזציה, ההי-טק ומהפכת התקשורת, כי התעשיה הסורית נשארה בשנות השבעים, והשחיתות הכלכלית השלטונית (הנקראת ביורוקרטיה) מונעת כל אפשרות מיזמים פרטיים להתפתח על-פי כללי השוק העולמי. משפחות השלטון, אסד ומח'לוף, לא יוותרו על המונופולים שלהם המטילים עבורם ביצי זהב גדולות ויקרות. האינטרנט נתפס בסוריה כאיום על המשטר יותר מאשר כלי להמרצת תהליכי מסחר וחשיפה לשווקים זרים, ודמוקרטיה היא הסיוט הקבוע של המשטר הקיים בסוריה מאז שהבעת' עלה לשלטון לפני 45 שנים, במרץ 1963. בתקופה האחרונה התרבו המעצרים והמאסרים שהוטלו על דורשי הדמוקרטיה, ואפילו על חברי פרלמנט, וסורים שהפיצו באינטרנט חומר שהמשטר לא אהב נשפטו למאסר.
מצב המלחמה עם ישראל, והגולן הכבוש במרכזו, היה ועודנו התירוץ הסורי הקבוע למניעת חרות פוליטית בסוריה, לסתימת פיות מתנגדי השלטון, לפיקוח הדוק על התקשורת, למאסר דורשי זכויות אדם ולחיסול מתנגדים פוליטיים מבית. מצב המלחמה המתמיד מאפשר לנשיא להציב את עצמו מידי שבע שנים למשאל עם על המשך כהונתו כמועמד יחיד שיזכה ב-99%, שכן במצב מלחמה לא ניתן - על-פי דוברי המשטר - להפוך את המערכת לדמוקרטית, שתאבד את לכידות העם סביב דגלו של הנשיא האחד, היחיד והמיוחד. נכון ש"שחרור" הגולן יעניק למשטר הסורי זריקת לגיטימציה, אך השלום עם ישראל יסיים את מצב המלחמה ויביא קץ ליתרונות שמצב זה מעניק לשלטון. אסד וחבר מרעיו יודעים זאת היטב, ולכן איני מאמין שהם אכן רוצים שלום עם ישראל. הם רוצים את הגולן, אך יציבות השלטון חשובה להם יותר מהשלום ומהגולן גם יחד. מצב המלחמה - גם אם זה מצב סטטי - מעניק להם יתרונות שמצב של שלום ימנע מהם.

האנלוגיה למצרים

"אסד לא יסכים לקבל פחות מסאדאת", כך ההסבר המלומד. אך אלה המשווקים אותו שכחו שסאדאת עשה שלום עם ישראל לא מכיוון שהפך לחובב ציון, אלא מכיוון שהבין שהשלום עם ישראל הוא חלק חיוני מתהליך רחב, ארוך ועמוק, שבו הוא ניתק את מצרים מחיקו של הגוש הסובייטי, והפך את האוריינטציה הפוליטית, הכלכלית והצבאית של מצרים לכיוון המערב. השלום עם ישראל היה התנאי שהציבו בנקים אירופיים לסאדאת לקבלת השקעות והלוואות, ולכן השלום עם ישראל נתמך מאז 1979 בצרכיה הכלכליים החיוניים של מצרים. היזקקותה הגוברת והולכת של מצרים לחמצן פיננסי מערבי הוא העמוד המרכזי של השלום שלה עם ישראל. לולא התמיכה הכלכלית במצרים יאיימו הפגנות הלחם על יציבות השלטון במדינה זו, ורק במרץ 2008 קיבל העולם תזכורת לאמת מדאיגה זו.
סוריה אינה מצרים, ומאז 1982 השלטון בסוריה אינו מאוים מצד האחים המוסלמים כמו המשטר במצרים. האחים המוסלמים המצריים הם חמישית מהפרלמנט המצרי ושיעור ניכר באוכלוסיה, ואילו האחים המוסלמים הסוריים נמצאים מאז תחילת שנות ה-80 בקברי המונים סביב כלא תדמור, והחיים שביניהם נמצאים בלונדון, בגרמניה ובכל העולם, רק לא בסוריה. סורי שמזדהה עם "האחים" מסתכן בנפשו.

הפליטים הפלשתינים שבסוריה

יש בסוריה כ-400,000 פליטים פלשתיניים שמיעוטם הם פליטי 1948 ורובם הם צאצאיהם שנולדו בסוריה. לכולם - על-פי הסורים - יש זכות שיבה לטבריה, לצפת, לחיפה ולעכו. הסורים כינו את חוסיין מלך ירדן "בוגד" כי הוא עשה שלום עם ישראל מבלי שעמד על החזרת זכויות הפליטים הפלשתינים שבשטח ירדן, ולכן אין סיבה להניח שהסורים - אבירי הלאומיות הערבית וזכויות הערבים - יוותרו על זכות השיבה של הפליטים הפלשתינים שבסוריה לבתים שהיו להם עד 1948 בתוך ישראל. הסורים רק ישמרו את הקלף הזה עד אחרי שישראל תרד מהגולן, ו"ייזכרו" בו כדי לעכב את תהליך השלום לאחר שישראל תשלם את מלוא "תג המחיר". האם יש ל"מומחים לסוריה" שלנו הבטחה סורית שתסריט כזה לא יתרחש? הסורים בעצמם חוזרים ואומרים שהם לא יוותרו על "זכויות הפלשתינים", ואין לביטוי זה משמעות אחרת מאשר זכויות הפליטים לשוב לבתיהם ולקבל פיצויים על שנות הסבל והגלות. כדי לוודא שישראל אכן מקבלת את הפליטים הפלשתינים תשאיר סוריה את מפקדות חמאס, הג'יהאד והחזיתות בדמשק, בטענה שאם ישראל רוצה שהם לא יהיו בבירת סוריה עליה להחזירם לישראל, לביתם שנגזל ב-1948, בטבריה, בצפת או בחיפה. יש למישהו הבטחה שזה לא יקרה?

ישראל והעולם הערבי

הסעודים והמצרים שונאים אותנו מהסיבה שהאיסלאם, באופן בסיסי, לא אוהב את היהודים. שלום בין סוריה וישראל לא ישנה את האופן המסורתי שבו מוסלמים רואים את ישראל, כנטע זר שנתקע כסכין בלב האומה הערבית על-ידי הקולוניאליזם הבריטי. הפלשתינים, ובעיקר חמאס, לא יוותרו על שחרור פלשתין מהים עד הירדן, ואם אכן סוריה תעשה שלום עמנו, תתנתק מאירן ותבגוד בפלשתינים - יסייעו האיאתוללות לחמאס, רק כדי לעשות פדיחה לבוגדים הסורים שבשביל לקבל את הגולן הם תקעו סכין בגב הפלשתיני. זה יקרה, אלא אם כן השלום עם סוריה יהיה גם שלום עם אירן...

לבנון

אחת הסיבות העיקריות שסוריה נכנעה ללחץ הבינלאומי להוציא את צבאה מלבנון ב-2005 הייתה העובדה שגם בלי צבא יש לה מספיק "ידידים" בארץ הארזים, ובראשם חיזבאללה. כל מי שמכיר את "הראש" הסורי יודע ששליטה על לבנון חשובה עבור השלטון הסורי כמעט כמו השליטה על סוריה עצמה, ואין בכלל מה להשוות את הרצון הסורי להחזיר את הגולן עם החשיבות של השליטה הסורית על לבנון באמצעות חיזבאללה. נטישת חיזבאללה משמעותה שהארגון השיעי נופל לגמרי אל תוך החיק האירני, וחדל לייצג את האינטרס הסורי שאינו עולה תמיד בקנה אחד עם זה האירני. סוריה אינה מעוניינת בשינוי כללי המשחק בלבנון, אך אם תנטוש את חיזבאללה לשם שלום עם ישראל, הוא עלול להשתלט על ארץ הארזים, בניגוד חמור לרצונה של סוריה. חוץ מזה, סוריה הפרה את החלטה 1701 והבריחה לחיזבאללה אלפי טילים. מי מ"המומחים לסוריה" יתקע לכפנו ששליטיה יתייחסו להסכם השלום שלה עמנו ברצינות גדולה יותר? וכי הסנקציות שאנחנו נטיל עליה במצב של "שלום" יהיו חמורות מאלו שמועצת הביטחון יכולה להטיל על הפרת החלטה 1701? האם יש אצלנו מי שבכלל מאמין לסורים?

לסיכום

אינני נגד שלום עם סוריה, ובאופן עקרוני אינני נגד ויתור על הגולן, שהוא עד היום שטח ריבוני סורי. אלא שאני נגד הגישה הטוענת שאם רק נוותר על הגולן יתגשמו כל חלומותינו על שלום אמת עם סוריה. לטענתי, ויתור על הגולן כשהוא לעצמו לא יביא שום תוצאה אם לא יהיה חלק משינוי בסיסי באוריינטציה הפוליטית הסורית ובהתנהלותה של סוריה מול המערב, אירן, לבנון, הפלשתינים והעולם הערבי. גם שינוי המצב הפנימי בסוריה לכיוון של פיוס בין המשטר והאוכלוסיה יתרום להשכנת אווירה של שלום על סוריה ועל שכנותיה. הוויתור על הגולן - כמו הוויתור על סיני - יכול להיות תרומה ישראלית לשלום רק אם הוא יהיה סיום התהליך והשלמתו, לא צעד שספק רב אם יהיה לו המשך. ויתור על הגולן מבלי שמתלווים אליו שינויים כמו אלה שעברו על מצרים, יביא את הסורים (והפעם עם חבריהם האירנים) חזרה אל עמדותיהם בנוקייב, תל עזאזיאת ותל פח'ר, אל מעל גדות, האון, עין גב ותל קציר, אבל שלום לא נראה מכך.
חשוב ש"המומחים לסוריה" יראו את העולם כפי שהוא נראה במשקפיו של השלטון הסורי, ויחדלו למכור לנו חלומות מתוקים חסרי בסיס.

פורסם גם ב-Gplanet.co.il ו-Omedia.co.il.
גילוי נאות: כותב שורות אלה חקר במשך שנים את העיתונות הסורית וכתב עליה את הדוקטורט שלו.
תאריך:  24/05/2008   |   עודכן:  24/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגולן, השלום ו'המומחים לסוריה'
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
רמת הגולן הוא שטח ריבוני סורי
דוד צימרמן  |  24/05/08 12:39
2
רמת הגולן ישראלית-שולם במזומן
מרק טווין  |  24/05/08 18:11
3
הגולן הוא סורי?!
אבי געזונט  |  24/05/08 22:27
4
ארה"ב הקפיאה יחסיה עם ישראל
דן הרפז  |  25/05/08 00:10
5
סוף מעשה במחשבה תחילה
אוהד ברק  |  25/05/08 10:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
זו איננה סיסמת-בחירות, אלא פשוט משאלת-לב וצו השעה, הן לאמריקנים, המצביעים האקטיביים, והן לישראלים, הניצבים פאסיביים מן הצד
אברהם (פריצי) פריד
תורמים לשלום    שאלת בגרות מסוכנת    שופטים נגד ביקורת    מכונית חשמלית לפלשתינים    הישגי מינהלת הפינוי ועוד
שוקי בלס
חונכנו לחשוב ששלום מושג "סביב שולחן המשא-ומתן". אולם אם ניקח את הדוגמא האמריקנית, נגלה שהשלום מושג באמצעות שתי פצצות אטום בחזית הפסיפית ופלישה לתוך ברלין בחזית הגרמנית    שלום מושג באמצעות הכנעת האויב, הפלת המשטר הרודני והבנה של המשטר החדש שיש מחיר לתוקפנות
ניסים ישעיהו
פוליטיקה של דתיים עלולה להיות גרועה בהרבה מזו של מי שאינם מגדירים עצמם ככאלה, ואצלנו היא אכן גרועה יותר. שורש הרע, כפי שהסברנו בעבר לא אחת, הוא בעובדה שממציאים חוקים חדשים, וזה בהכרח הפוך מחוקי התורה
טובה ספרא
במסגרת "תהליכי השלום" נישאר לבסוף רק עם הכמיהה לשלום    לאהוד ברק יש הזדמנות להוביל לבחירות    ימים קשים צפויים לאולמרט בתחילת יוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il