חקירה פלילית נגד ראש הממשלה היא בעייתית משתי סיבות. ראשית, היא לא מאפשרת לראש הממשלה למלא את תפקידו ביעילות ומחבלת ביכולתו לקבל החלטות גורליות. ראש ממשלה שראשו נתון לחקירות פליליות שמתנהלות נגדו הוא ראש ממשלה מוטרד ולא רגוע והציבור הוא הנפגע העיקרי.
שנית, החקירה פוגעת באמון הציבור בראש הממשלה. כל החלטה גורלית שיקבל תגרום לחשד שהוא מנסה להסיח את הדעת מהחקירה נגדו. לדוגמא-הידיעה על המו"מ עם סוריה. תושבי הגולן טוענים שאולמרט קיבל את ההחלטה בגלל החקירה נגדו. למותר לציין שבאותה מידה של חשדנות ובקורתיות היינו מתייחסים להחלטה שלו להיכנס לעזה כדי להלחם בטרור. דיבורים כאלה נשמעים ללא הרף ואם צעד כזה ייעשה יהיו רבים שיאשימו את ראש הממשלה במניע זר.
לדעתי, יש מקום לקבוע בחוק שראש הממשלה חייב לצאת לחופשה אם נפתחת חקירה פלילית נגדו, וכל עוד נמשכת החקירה.
המצב המשפטי היום איננו מניח את הדעת. ס' 16 (ב) לחוק יסוד:הממשלה, קובע: "נבצר מראש הממשלה זמנית למלא את תפקידו, ימלא את מקומו ממלא-מקום ראש הממשלה; חלפו 100 ימים רצופים שבהם כיהן ממלא-מקום ראש הממשלה במקום ראש הממשלה והוא לא חזר למלא את תפקידו, יראוהו כמי שנבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו.“
האם חקירה פלילית גורמת לנבצרות זמנית? לדעתי התשובה שלילית. המחוקק התכוון לאותם מקרים שראש הממשלה אינו יכול למלא את תפקידו באופן מוחלט. חקירה פלילית נגד ראש הממשלה פוגעת בתפקודו אבל לא שוללת אותה לחלוטין.
יש צורך בתיקון החוק. הציבור זכאי לראש ממשלה שמתפקד באופן מלא בלי שדעתו תהיה נתונה לחקירות פליליות שמתנהלות נגדו.