X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במשך שנים רבות, הייתה הקדנציה של הכנסת והממשלה תלויה בשלמות הקואליציה, ואז כל ציוץ היה מסכן את הממשלה. היום - אי אפשר כמעט להפיל ממשלה באורח דמוקרטי אז היה המצב לא טוב, וגם היום המצב לא טוב
▪  ▪  ▪
נעלנו את הדלת לחלוטין בפני הפלת הממשלה

חוק יסוד הממשלה, שם כיום מכשולים ובריקדות בפני אפשרות של החלטת אי אמון של הכנסת, בממשלה. בפועל נראה כי לא ניתן כיום להפיל את הממשלה על-ידי הצבעת אי אמון של הכנסת.
שיטת הבחירות היחסיות שלנו ושיטת הממשל יוצרת זהות בלתי דמוקרטית לחלוטין של אינטרסים, בין הרשות המבצעת לרשות המחוקקת; החלטות מתקבלות לא בממשלה ולא בכנסת, אלא במטבחי המפלגות ובשיחות של ראשי המפלגות עם חברים שלהם, עיתונאים או שאינם עיתונאים.
זהו פגם יסודי של השיטה, ובייחוד באופן יישומה על-ידי חברי הכנסת השפנים שלנו (בד"כ).
בשנים עברו, לא די היה בשלום בית שלטוני ואינטרסנטי בתוך מפלגת השלטון, היה צורך לרכוש באופן תמידי את אהבתן ואת תמיכתן של סיעות הקואליציה. פרחים, בוטנים, חיוכים, ליקוקים, ג'ובים ומה לא היו משמשים את הממשלה על-מנת לשמור על עצמה, ותמיד הייתה איזו שטות חסרת כל ערך ממשי שהייתה מפילה את הממשלה, מכניסה את המדינה לכאוס שלטוני ואז או שהיה נבחר ראש מממשלה חדש או שהיינו הולכים לבחירות.
ומערכת מאוזנת מבחינה בכאלה מצבים, מבינה אותם, ועושה בהם שינויים. הכנסת התכנסה והחליטה על עלייה משמעותית בסף היכולת להפיל ממשלה באמצעות אי אמון בשתי נקודות עיקריות:
1) נדרש רוב של 61 חברי כנסת לפחות.
2) על חברי הכנסת המביעים אי אמון להציע מועמד המוסכם עליהם, אשר יקבל עליו את התפקיד מיד עם תום כהונת ראש הממשלה המודח.
שתי ציפורים הושגו כאן לכאורה: גם נדרש רוב ממשי ובלתי מוטל בספק, וגם ראש הממשלה הבא מוגש על מגש של כסף מיד עם סיום כהונות של ראש הממשלה שאיבד את אמון הכנסת, בלי צורך בהליכים מורכבים ומסובכים.
אממה, שני הכללים האלה, הם ירייה אחת ארוכה מדי; הם אומנם מונעים נפילת ממשלות סבירות עקב מפתחות של מיצובישי, אך עובדתית הם גם מונעים נפילה של ממשלות אסוניות, כמו ממשלתנו היקרה.
וגם כאן נדרש לאזן; הדלת הייתה פרוצה, נעלנו אותה עם שערים ובריחים ותנינים ולהבות. יש ללכת צעד אחד קטן אחורה, על-מנת לבלום ולאזן.
בואו נבחן אם כן את הכללים, נראה מי מהם סביר והגיוני, ומי מהם הוא פארעך, מיותר ופוגעני.
ונתחיל דווקא מהסוף - הדרישה למועמד חדש מוסכם. על כולנו מוסכם, לדעתי, שראש הממשלה חייב להיות חבר כנסת. לא נרצה לראות סטליטים שהוחבאו לפני הבחירות, כישרוניים ככל שיהיו, ואשר המפלגות ימליכו אותם למלכים לאחר הבחירות. ראש ממשלה בישראל הוא אחד מנבחרי העם, אחד מ-120.
ואם באים חברי כנסת ומבקשים להחליף את ראש הממשלה, ולהביע בו את אי אמונם, אנא יטרחו מראש להביא מועמד מוסכם. והשאלה הנשאלת היא, מהו הרוב הנדרש מאותה קבוצת חכ"ים? האם סבירה הדרישה לרוב של 61 לפחות?
והרי על-מנת לבחור בראש ממשלה, די ברוב יחסי בכנסת, היינו יתרון של קול אחד בין המצדדים ובין המתנגדים, אז מדוע אם כך לא די ברוב יחסי, המבטיח גם את בחירתו של המועמד המוצע בבחירה יחסית, מדוע נדרש רוב של 61, היינו רוב מוחלט?
הייתי שוקל לשנות את חוק יסוד הממשלה, מחייב את חברי הכנסת במקרה של אי אמון להתלכד סביב מועמד מוסכם אשר יש לו בכנסת רוב יחסי, ואם הרוב היחסי קיים - אזי לבצע הצרחה ולקבל מחדש את אמון הכנסת שאבד.
לו הייתה לנו כנסת אחרת, לו חברי הכנסת היו שונים במילימטר ממנהיגם וממנהגם, אפשר היה לסמוך על שיקול דעתם העצמאי; אך האמת טופחת בפנינו - אף חבר כנסת ממפלגת השלטון לא יפעל להדחת ראש ממשלתו, אפילו הראה ראש הממשלה קבל עם ועדה שהוא נפל חסר תקנה, ועל כן חובה על כולנו לאזן את חוק יסוד הממשלה ולהתאימו למציאות המוסרית המאד עגומה של מערכות השלטון שלנו.

תאריך:  31/05/2008   |   עודכן:  31/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איזונים ובלמים בחקיקת יסוד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למשוואה לא הכנסת פרמטר יסודי
מרק טווין  |  1/06/08 12:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
באצטלה של "יהודים משיחיים" פועלת כת נוצרית לכל דבר כדי להאדיר את שמו ופועלו של ישו בישראל
אפרי הלפרין
הוא לא קרא את המפה האישית שלו ערב הבחירות, הוא ודאי לא קרא את המפה הצבאית/ מדינית ערב המלחמה ובמלחמה, ועתה הוא אינו קורא את המפה הפוליטית    מפלגתו המטופשת נדבקת אליו, בבחינת תמות נפשנו עם הפלשתי
מנחם רבוי
ציפי לבני שקראה לקדימה להיערך לקיום פריימריז מביאה לשורת ההנהגה יושרה ונורמות נקיות.   האם פרסום הודעתה רק לאחר מסיבת העיתונאים של ברק מעידה על נחישות? האם הימנעותה מלמסור אישית לאולמרט על תוכן הודעתה הפומבית מעידה על העדר תרבות פוליטית או סתם גסות רוח
דרור מרום
ענף הבלדרות הבינלאומית מציג צמיחה של 25% בשנה והוא נאמד בשנת 2007 בהיקף כספי של כ-150 מיליון שקל    באחרונה הצליחה החברה, בדרכים מתוחכמות, להעביר משלוח מתושבי הארץ לאחותם האובדת באירן
אריה אבנרי
נראה לי שאם רצונך להגיע מחדש לכס ראש הממשלה אתה חייב לדאוג לכך שלא תהיה על גבך גיבנת של חשד לעבירות על החוק. נפשם של אזרחי המדינה נקעה כבר מראשי ממשלה נחקרים    מכתב פומבי אל שר הביטחון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il